Az elvesztett szüzesség a MySpace nyomában

Látjuk, hogy eszementen sikeres a MySpace, avagy itthon az iWiW. Mégis, a webkettes szcéna legfontosabb tulajdonságává vált, hogy folyton újraértelmezi a szolgáltatásokat, újrakeveri őket, hibridmegoldásokkal kísérletezik, egyszerűsít, erősít, nyit, halmozza a szolgáltatásokat, egyszóval mindig újra- és újrarágja az ötleteket. Nincs olyan, hogy egy alkalmazás, webkettes fejlesztés de facto lezárul. Minden perpetual beta.

Nos tehát, hiába nagyon sikeres, ebben a szcénában nagyon sokan gondolják úgy, hogy a MySpace csak egy állomás, ideje tovább lépni, valami újat kipróbálni, megérteni a MySpace gyengeségeit és megoldásokat kínálni rá.

A legfrissebb kihívót úgy hívják, hogy LostCherry, mely már nevében is (elvesztett szüzesség) utal néhány MySpace-gyengeségre, és egyben egyértelmű üzenet: ők is a tinédzser netezőkre számítanak. A LostCherry szerint a következő 5 gond van a MySpace-szel:
1. Iszonytatóan lassú
2. A zenékre, videókra koncentrál, de közben megfeledkezik az emberekről
3. Erősen limitált (12 db) a képfeltöltés
4. "Álruhás rendőrök" pásztázzák a szájtot, akár a Nagy Testvér
5. Nagyobbak a hirdetések mint a felhasználók által feltöltött fotók
A LostCherrynek persze nincs teljesen igaza. Kezdjük mindjárt azzal, hogy a MySpace valóban nem a leggyorsabb szájt, de vegyük figyelembe, hogy több mint 74 millió felhasználót kell kiszolgálni, s ehhez képest ez a viszonylagos lassúság teljesen elfogadható. (Meglátjuk, mi lesz, ha a LostCherry behasít 10 millió fölé.)
A második kifogás teljesen helytálló, és a harmadik is.

A negyedik viszont szerintem nem hogy hiba, hanem kifejezetten jobbító szándékkal született döntés. Először is: a MySpace-es profiloldalak eleve nyilvánosak, tehát tök mindegy, hogy a szomszéd Józsi, egy kielégületlen perverz, a barátaim vagy "álruhás rendőrök" nézegetik-e a publikus tartalmaimat. Másrészt ezek az "álruhás rendőrök" éppen azért vannak a MySpace-en ha jól sejtem, hogy levadásszák a pedofílokat és a többi sexual predatort. Az ötödik pont pedig ízlés kérdése: ha nincs hirdetés, lehet, hogy MySpace vagy LostCherry sincs középtávon, ha meg túl sok a banner, akkor felhasználók nincsenek. Ez viszonylagos.



Persze ezek mellett lényeges, hogy a LostCherry milyen piaci pozíciót tud szerezni magának. A MySpace-es tinédzsereknek is nyilván tetszeni fog, hogy a LostCherry most 100 fotó feltöltését engedi minden júzernek, ráadásul egyből mobilról is lehet felnyomkodni a fényképeket. De ennél is nagyobb vonzereje lehet, hogy nagyobb a szabadság: elvileg nem nagyon törölgetnek profiloldalakat, bármilyen tartalom is legyen rajtuk.

Egyébként az egész szájt nagyon hasonlít a MySpace-re, annyi különbséggel, hogy tényleg nem a zenére és a videókra fokuszálnak, valamint tényleg nincs annyi hirdetés (egyelőre). A színvilág (fekete háttér, vörös betűk) is egy warezes, underground életérzést közvetít.

Cserébe - hűen a névválasztáshoz - sok meztelen csajt, "barátkozó" csávót láttunk a LostCherryben. A MySpace-hez hasonlóan kusza az oldal felépítése: keresgetni kell az alapfunkciókat, és nagyon idegesítő a jobb felső bannerhely helyén futó képes ajánló: tisztára mint a húspiacon, pörögnek a profilképek sorra.

Ezzel együtt az Alexa (nem reprezentatív) adatai szerint májusban volt egy kisebb fellendülése a LostCherrynek, aztán megint leült a látogatottság. Közben meg a MySpace...
2006.06.14. 21:58. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A cikket nem olvastam egyelőre végig, de én "d" betűvel írnám ezt a szót: "megfeletkezik".