A Flickr a screenshotok ellen

Vannak szolgáltatások, amik annyira sikeresek, hogy úgy érzik, saját érdekükben kell negatív PR-kampányt folytatniuk. Most éppen a Flickr érzi magát ebben a szerepben.

A Flickr nem szimpla képtároló szolgáltatás, hanem az eredeti célok szerint elsősorban fényképek megosztására szolgál. A Wired cikke szerint a Flickr-nek van is egy olyan belső szabálya (bár a hivatalos felhasználási feltételek között nem akadtam a nyomára, a Community Guidelines megemlékezik róla), hogy azok a felhasználók, akiknek képei között 50%-nál kevesebb a fotó, nem oszthatják meg képeiket (feltölthetik őket, de a publikus keresésekben nem szerepelnek).

Szép dolog az elmélet, a gyakorlatban viszont a felhasználók mindig kitöltik a rendelkezésükre álló teret. Az utóbbi időben egyre több screenshotot töltenek fel a felhasználók, különösen a Second Life közössége használja egyre aktívabban a virtuális világ dokumentálására a Flickrt (ráadásul egy aktív, hangos, sőt, fanatikus közösségről van szó). Egyre több megszállott screenshottöltögető képei képei kerülnek AWOL állapotba, magyarul accountjuk NIPSA flaget kap a Flickrben (not in public site areas). Ezt ráadásul sunyi módon, a juzer számára láthatatlanul osztják (és érinti a fizetős Pro accountokat is.)

Azok a felhasználók, akik aktív fotóéletet élnek a Flickren, és csak képeik kisebb része screenshot, nem érintettek a dologban. Ilyen illusztrisabb juzer pl. Joi Ito, aki némileg skizofrén helyen áll ebben a történetben, hiszen egyszerre Flickr-angyal (befektető) és aktív WoW, illetve Second Life játékos is, sok screenshottal (ld. az alábbi képen). De hasonló cipőben jár a Flickr alapító-párja, Stewart Butterfield és Caterina Fake is.

Butterfield szerint az egész korlátozás természetesen a felhasználók érdekében történik, hiszen ők - valószínűleg - inkább fényképeket akarnak látni a keresési találatok között, mint mást. Ugyanakkor a Wired cikkében azt is elismeri, hogy a NIPSA policy megérett az újraszabályozásra, és ez perpill elég magas prioritású feladat a Flickr nagy todo-listáján.

Nem meglepő, hogy a felhasználók azonnal hangos jajveszékelésben törnek kihasonló esetek kapcsán, mivel a Flickr esetében igen erősen tetten érhető, hogy a közösség tudatában van annak, hogy a szolgáltatás csak egy keret, a valódi értéket, a tartalmat a juzerek pakolják be oda. (Egészen az Anil Dash-féle bevételmegosztás-követelésig bezárólag.)

A lényeg az egészből persze az, hogy a népszerűbb webkettesek elemi érdeke lenne a felhasználói igények változását folyamatosan követni, és korlátozás helyett inkább támogatni az új típusú, feljövő felhasználási módokat. De a Flickr ezt most lehet, hogy a saját bőrén fogja megtanulni, a blogokban már beindult a hova pakoljuk a jövőben képeinket szál.

Címkék: flickr kommuniti
2006.06.15. 08:00. írta: sztahanov

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.