Élet a del.icio.us után

Kicsit hosszabb bejegyzés következik. Először is adjunk hírt arról, hogy a Digg-klón Internetmédia után megjelent a magyar del.icio.us scuttle klón, a book.mark is. A magyar búkmárkgyűjtő szájtnak elsőre a legnagyobb erőssége, hogy magyarul van.

Persze erősen kérdéses, hogy aki nem tud angolul, az ismeri-e a búkmárkoló szolgáltatásokat. Na de nézzük az alapfunkciókat. A regisztrálás egyszerű, és nem meglepő módon linkeket tárolgathatunk el egy saját felületen. Címkézhetünk, leírásokat írhatunk a linkekhez, sőt, publikussá is tehetjük, vagy éppen rátehetjük egy watchlistre.

Igen, az a funkció így, angolul szerepel a szolgáltatásban. Kérdés persze, hogy aki érti, hogy mit jelent az hogy watchlist, annak miért kell lefordítani azt, hogy "bejelentkezés" vagy hogy "címkék".



Oké, de hogyan épül be a book.mark a mindennapjainkba? A del.icio.us-szel ellentétben itt nem egy beépülő ff-kiterjesztés, ie-modul van segítségünkre a gyors búkmárkolásban, hanem egy link. Egy linket kell búkmárkolnunk (!!!) a böngészőnkbe, melyre kattintva az adott weboldalt tárolhatjuk el egy popupban megnyíló kezelőfelületen.

A dizájn és néhol a usability is erősen kívánni valókat hagy maga után, akárcsak a közösségi funkciók (lévén nincsenek), valamint hatalmas fekete pontot adunk azért, mert defaultban felveszi nekünk a "fejlesztő" saját honlapjának linkjét a kedvencek-listánkba, amit ráadásul törölni sem enged!



Amíg idehaza folyik a sikeresnek tűnő webkettesek klónozása, addig odaát a sikeres webkettesek újragondolása történik éppen. Mindenekelőtt a MarkaBoo-t kell megemlítenünk. Épp Arrington is írt róla egy hosszabb, igen pozitív hangvételű postot, és - bár a legkritikusabb szemüvegünket vettük fel mielőtt rákattintottunk - mi sem tudunk igazából nagyon rosszakat írni róla.

Először is a szokásos kiegészítő funkciók mellett értékelhetjük is a linkeket. A böngészőben a MarkaBoo a toolbarba beépülő gombként jelenik meg. Erre kattintva menthetjük ez az adott oldalt linkként.
Every MarkaBoo category has an Atom xml feed to make subscribing easy. File bookmarks are added to the feed as enclosures, making podcasting a snap.
Klassz funkció az emailben elküldhető link. Ez nyilván egyébként a mobilos búkmárkolást segíti. Ennél sokkal innovatívabb funkció, hogy képeket külön is búkmárkolhatunk. Itt is támogatják a mobilosokat: mms-ben beküldött képeinknek címet és címkéket is adhatunk, melyek megjelennek búkmárkoldalunkon.
MarkaBoo is a web-based social bookmarking tool. As an experiment in open-source business models, tglo is opening up the code under a Creative Commons license to the developer community. We believe that profitability and freedom are compatible ideals and that the offspring of that marriage will be a better product.
A képek és egyéb fájlok búkmárkolhatósága eleve vonzóvá teszi az oldalt. Minden ilyen funkció közösségi funkciókkal egészül ki. AKár dokumentumokat is feltölthetünk és megoszthatunk másokkal, mint a képek, zene- és videólisták esetében.

More on: mint a fenti idézet is mutatja, a MarkaBoo megnyitja forráskódját a fejlesztők előtt a CC keretein belül. Úgyhogy az elégedetleneknek és a hibakeresőknek is megnyílik a lehetőség, hogy jobbá tegyék a szolgáltatást. Meglátjuk mi lesz belőle. A del.icio.us és a ma.gnolia is nyilván árgus szemekkel figyeli majd a MarkaBoo-sztorit.

A ma.gnolia elindult egy úton, bár egyelőre úgy tűnik, ez kevés lesz. A MarkaBoo projekt elsősorban azért fontos, mert valóban tesz kísérleteket arra, hogy újragondolja a social bookmarking műfaját. Nagyon nehéz egy olyan jól működő, letisztult dizájnban megjelenő, szinte tökéletesen felhasználóbarát szolgáltatással versenyezni, mint a del.icio.us, mely ráadásul erősen közösségi is, így mára egy hatalmas közös, katalogizált, dinamikus linkbányává nőtte ki magát. A versenyképességet itt is a hozzáadott érték adhatja. Például annak a MarkaBoo-s kérdésnek a felvetése, hogy búkmárkolásnak nevezzük-e a podcastokat, egyéb feedeket, felvitt dokumentumokat, képeket. Legalább ilyen érdekes lesz a fejlesztői oldalon történő mozgolódás.
Címkék: social bookmarking markaboo
2006.06.19. 12:07. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kötben a watchlist "linkfigyelőre" változott.
"defaultban felveszi nekünk a fejlesztő saját honlapjának linkjét"

scuttle.org/
book.mark.hu/

valjon hány perc alatt rakták össze és mit fejlesztettek rajta? ránézésre nem sokat.
nem bizony. erős klón. bele is írom, köszi.
Van itt egy-két pontatlanság.
Amikor HH-nak mutattam az oldalt, akkor nem volt készen, ezért volt benne a watchlist angolul. Persze mondhatjuk, hogy egy webkketes oldal sosincs kész.:)
Amikor pedig megnézte az oldalt, akkor a mark.hu volt az egyetlen normálisan hozzáadott link, ezért tévesen azt gondolta, hogy hozzáadtam a mark.hu-t az ő linkjeihez, pedig nem. Törölni nyilván nem tudja, hiszen az egy általam megadott publikus link volt.
Az sem helyes teljesen, hogy fejlesztőnek nevez. A Scuttle nevű nyílt forráskódú programon alapszik az oldal. Gyakorlatilag a fordításon kívűl nem sok változás történt az eredeti rendszerhez képest. (ahogy ezt sonik_n0ise helyesen megállapította).
Az sem helyes, hogy nem talált rajta közösségi funkciókat, hiszen van. Ez az oldal lényege. Linkmegosztásnak hívják. Pontosan a watchlist is erről szól... lehet, hogy angolul volt, aztán nem értette?:)) Bocs, de ezt nem lehetett kihagyni.
Ja igen... FF kiterjesztés is van az oldalhoz egyébként. Végülis azért volt olyan is, amit helyesen írt, és ez a lényeg. Elindult az oldal:)
Na, még a végén kiderül, hogy tényleg egy delicious-killerbe futottunk bele. pedig dehogy.
ez a szájt attól még klón, hogy egyszerűen - más emberek által megcsinált - szabadon felhasználható fejlesztésének az átemelése. nem nevezném közösségi funkciónak azt hogy, be vannak ömlesztve a mindenkik linkjei egy oldalra.
itt az additonal value gyakorlatilag nulla, ezért nyilván az is csoda, hogy foglalkoztunk vele.
Nézd már meg jobban lécci, ha írsz róla. Pont ez a lényeg, hogy nem kizárólag ömlesztve nézheted, hanem adott felhasználót tehetsz fel a linkfigyelőre (watchlist). Attól közösségi, hogy mindeki beküldi és címkézi a linkeket és Te ezek között keresel, userre, tagekre, vagy bármire. Szinte minden esetben RSS-ben is jöhetnek az eredméynek. A hozzáadott érték pedig maga a gyűjtés és a címkézés. Majdnem ugyanaz, mint a del.icio.us-nél.
ez a szájt nincs végiggondolva: egy nyílt forráskód átmentéséről van szó, nulla hozzáadott értékkel. ezzel nem az a baj, hogy megtörténik, hanem az, ha valaki azzal lép fel, hogy ez egy bármilyen szinten is értékes alkalmazás.
az ilyen szintű buherált oldalak elsősorban azért nem képesek népszerűek lenni, mert pl. sem a usabilityvel, sem a felhasználók által használt navigációs szokásokkal nem törődnek, nincs üzleti modell, nem alkalmas arra, hogy bármilyen szinten rábízzuk netes életünk egy részét.
addig persze nincs baj, amíg nincs mögöttük üzleti szándék, inkább jó állatorvosi lovak, amiken meg lehet nézni, hogy miért nem lesz valami sikeres, amiben 5 perc munka van.
ez jól látható az internetmédia kudarcából is:
traffic.alexa.com/graph?w=640&h=480&r=6m&z=&y=r&u=internetmedia.hu/&u=

valamint:
http://href.hu/x/1h0o
Nem hiszem, hogy bárki azt állította volna, hogy itt világmegváltásról lenne szó, de ezeknek a kisebb projekteknek nem is ez a lényegük (book.mark.hu, internetmedia.hu).
Valóban igaz, hogy jelenleg az internetmedia.hu-t kevesen használják, ahogy a sokkal nagyobb erőforrással létrehozott és előre megtervezett linktert is. A del.icio.ust pedig sokan, pedig leírni is nehéz a nevét és nem mondanám különösebben felahasználóbarátnak sem a felületét. A web2 projektek nagy része hobbiból indul, különösebb üzleti terv nélkül. Nézzük pl. a magyar sikersztorit, az iwiwet, vagy nemzetközi szinten az Orkutot.
Ha valamelyik szolgáltatás megtetszik az embereknek és elkezdik használni, akkor van olyan háttér, amelyik képes arra, hogy megfelelően fejlessze a szolgáltatást, és akkor majd el lehet azon gondolkodni, hogy hol van ebben a pénz. Megjegyzem, hogy azért van ám valahol:)
Természetesen az iwiw nem összetévesztendő a wiw-vel. másodszor pedig a startupok jelentős része kísérletezik, sokat fordít innovációra, és ez az ami életeti ezt a szférát, nem a klónozás. az iwiw és az érett orkut is teljesen sajátos felépítésű innovatív alkalmazás, és természetesen sokkal jobb eséllyel pályázott már leánykorában is a sikerre, mint egy tucatklón.