Miért nem lufi a Web 2.0?

Ian Delaney könyvet ír a Web 2.0-ról, s készített is egy interjút Paul Grahammel, akinek egyetlen kikötése az volt, hogy megjelentethessen az interjút a könyv megjelenése előtt a blogján.

Graham szerint amit meg lehetett tanulni a dotkomlufiból az éppen az, hogy a startupokat sokkal kritikusabban kell személni. Ma már nem csak jó szolgáltatásokat kell tudni építeni, hanem kész tervvel kell rendelkezni arról, hogy miként fog ez a startup pénzt fialni.
The idea of building something popular then figuring out how to make money from it was born in the Bubble. It sounds irresponsible, but it works.
Szerinte sok cég azért bukott el a dotkom lufi idején, mert egyszerűen olyan szolgáltatást fejlesztettek, amit nem szerettek az emberek. A másik, amit mindenki megtanult akkor: ne költsünk startupokra. Indítsuk el, s ha sikeres, akkor lassan lehet beleszivárogtatni a pénzt, persze csak akkor, ha látjuk, hogyan fogja visszahozni a befejtetett lóvét.

Amit meg lehetett tanulni az elmúlt években, az az, hogy nem elég okosnak lenni, ennél még fontosabb, hogy eltökéltek legyünk. Graham szerint nem kell aggódni attól, hogy mostanában mindenki a zászlajára ragasztja a "Web 2.0" matricát. Sosem a dizájn vagy az ilyen matricák a lufi fokmérői, hanem az ellenőrzött és óvatos befektetési szándék. Amíg a  (kockázati) befektetők nem őrülnek meg, addig lufi sem lehet.
There are new things happening in every area of technology. A lot of smart people are working on Internet stuff now, so of course they're coming up with new ideas.
Graham szerint a Web 2.0 alapvető eredménye, hogy mára egyértleművé vált: az internetezők/felhasználók sokkal fontosabbak. Ők vannak a fókuszban. Nem csak a felhasználók közreműködést szem előtt tartó szolgáltatások lesznek sikeresek, hanem a webes alkalmazások is. Ezen a téren elképzelhetően a Google lesz a zászlóvivő.

És még egy fontos megjegyzés Grahamtől: addig jó, amíg a technológia szakértői hozzák létre és irányítják a startupok fejlődését (a Google ma is inkább egy hackercég és nem öltönyös-pénzes emberek bábvállalata).
Technology is an ever larger component of business, so of course power is shifting to the people who are experts in that, rather than management or finance.
Címkék: filozomatika
2006.07.12. 15:17. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Laári-fári. Lufi nélkül is hype a hype.
És az hype, hogy "lufi nélkül is hype a hype"?
Az nem. Az tautológia.
nem, az tantológia...:)