Borul a bili: itt a MySpace-botrány?

Egy bizonyos Trent Lapinski azt állítja, lerántotta a leplet a legnépszerűbb közösségi szájtról, ám kiadóját - elmondása szerint - megfélemlítette a MySpace-t tulajdonló News Corp, így kénytelen volt az online blogoszféra bulvárkánaánjában, a Vallywagen publikálni leleplező írását. Előbb csak egy zanzát, majd a teljes szöveget.

(Kérdés persze, hogy miért nem saját blogjában, és miért épp a Vallywagen, de ez nyilván egy másik leleplező írás témája lesz majd.)

Lapinski szerint az első számú tévhit a MySpace-szel kapcsolatban, hogy az virulensen terjedt el a weben. Holott a mögötte álló cég az az eUniverse volt, mely aljas módon meglévő marketing adatbázisát használta fel arra, hogy júzereket szerezzen az induló közösségi szájtnak.

(Emaileket küldözgettek júzereiknek, amikben felhívták a figyelmüket az új szájt indulására.) Aztán meg a MySpace "spam" is, mert Lapinski arra is rájött, hogy itt a júzerek hivogatják meg egymást, veszik fel egymást ismerősi listájukra, és hát ez aztán már..

(Itt mondjuk tényleg mondd egy érdekeset. Az ugyanis tényleg botrány lenne, ha kiderülne hogy a News Corp támogatásával kapják a felhasználók a spamleveleket, hirdetéseket.)

A szabadúszó újságíró arra is rájött, hogy Tom valójában egy pr-személyiség, s valójában nem is ő csinálta a MySpace-t. Ugyan, tegye a szívére a kezét, aki azt hitte hogy egy cég s annak fejlesztői készítették ezt a szolgáltatást.

(Itt megint van annyi érdekesség, hogy a Wikipediában ugye az áll hogy Tom az elnök és az alapító is. Lehet, hogy ezt is a NewsCorp írta valami aljas marketingcélból?)

Az egész történet abból a szempontból tényleg érdekes, hogy végre valaki vette a fáradtságot és utánajárt annak, hogy hogyan épül fel egy közösségi szájt, milyen üzleti megfontolások állhatnak mögötte. A nagy dirrdurr mögött azonban vajmi kevés meglepő, újszerű megállapítás van. A marketing- és pr-eszközök tudatos alkalmazása ma már nem boszorkánykodás egy cégnél, hanem szükséges harci eszköztár. Hogy a MySpace is így működik, nos, erre valószínűleg nem túl sokan kapják fel a fejüket.

Érdemes egyébként elolvasni Nick Denton posthoz írott reagálását is.
Címkék: bulvár myspace
2006.09.12. 00:33. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

oké, HH, látjuk, értesz a webes fejlesztések meg a merketingelés minden csínja-bínjához, és te már semmin nem lepődsz meg.

viszont nem mindenki van ezzel így. a sajtó egyik ún. funkciója társadalmunkban az ún. tájékoztatás. már a racionálishoz mind inkább közelítő fogyasztói döntések előmozdítása érdekében is, de nem csak.

épp ezért egy újságíró részéről nemhogy nem ciki, ha laikusiknak is elmagyarázza, hogy hogyan működnek a szinte elképzelhetetlen gazdasági és médiahatalommal rendelkező nagyvállalatok (pl. NewsCorp) pr-gépezetei, hanem éppen ez volna az egyik elsőrendű feladata az ilyen szakmát űző embereknek. és nem pedig a sorba beállás és a fenti pr-tevékenységek kiszolgálása, ami a mi országunkban kvázi jellemzőnek mondható.
lehet hogy segítene, ha követnéd a témával foglalkozó hírszájtokat és blogokat. ott ugyanis rendszeresen téma ez. de örülök, hogy most a Webisztán segített neked abban, hogy végre te is felfedezd, hogy létezik marketing és pr egy online vállalkozásnál is. és a sajtó pedig kapja be. és fújfúj. hajrá négerbirkák.
hh, te nem egy "a témával foglalkozó hírszájtnál és blognál" dolgozol, hanem egy kereskedelmi tömegmédium, a nem csak szakemberek által látogatott, ún. Index egyik rovatába írsz. még nem tűnt fel?

egyébként ha Trent Lapinski semmi érdekesre (közérdeklődésre számot tartóra) nem jött rá, akkor minek köszönhető a fenti cikked? ja, hogy flekkre fizetnek? rotfl

asszem az mégiscsak egy jelentős probléma, ha a permanens bennfenteskedéshez meg self-kaseroláshoz (valamint az olvasóik leb@szásához) szokott bloggerek egyszercsak újságírónak képzelik magukat

a sajtó meg úgy általában ne kapja be, hanem csak
Borul a bili: itt a Webisztán-botrány? :)
négerbirka, egyrészt nem értem, miért olvasol olyan blogokat, amiket utálsz. (ja és nem cikk, hanem post.) másrészt pedig tizenkétszer leírtam már, hogy nem kapok pénzt ezért a blogért. (meglepődés#1) harmadrészt pedig arról írok, amiről csak akarok. (meglepődés#2)
a blogodból egyébként kiderül, hogy az összeesküvéselméletek kérlelhetetlen híve vagy, ami teljesen érthető és szerethető alapállás. drminorka és pocakos világa sejlik fel az elbűvölt olvasó előtt.
további kellemes önmarcangolást.
bocsánat a flekkdíjért.

az én blogom nem ide tartozik (bár ha a blogter hitelességi problémáival kapcsolatos "összeesküvéselméletemre" gondolsz, éppen prospero erősítette meg azt itt: negerbirka.blogter.hu/?post_id=76431).

mindenesetre jó tudni (elég szomorú), hogy szerinted az nem probléma, hogy te "posztnak" tartasz egy olyan dolgot, ami kívülről nézve nagyonis "cikknek" látszik.

azonkívül nyilván nem utálom a webisztánt. értetek haragszom, nem ellenetek.
nyugodtan nézd csak postnak a postot. (nem ide tartozik, de a kérdéses postod minimális valóságalappal rendelkezik. na persze ha prospero megerősítette, az mindjárt más.)
hogy minősítésre használod a szabadúszó kifejezést, az meglehetős szegénységre utal, de bizonyára valami nagy sajtótapasztalat áll mögötte, höhöhö...
Na ez tök igaz. Bocs. Javítottam is.