Features, not products

Az LA Times egyik cikke adott nyomatékot múltkori feltételezésünknek. Emlékeztetőül, azt írtuk, hogy:
Ugyanakkor a vállalati logika, meg a piac is azt diktálja, hogy egy online mamutcég igenis egységes pakkot tudjon letenni az asztalra. Mindebből az következik, hogy lassú és megfontolt lépésekkel ugyan, de mondjuk egy év múlva ott fogunk tartani, hogy a Google és a Yahoo is maga alá brandeli a felvásárolt webes szolgáltatásokat, és arra törekszik, hogy saját házán belül minél szélesebb szolgáltatáscsomagot nyújtson a netezőknek.
Szóval az LA Times cikkében azt olvashatjuk, hogy a Google vezetői leszóltak az alsóbb szintekre, hogy hagyjanak fel a különböző szolgáltatások indításával. Ehelyett inkább törekedjenek arra, hogy a meglévők jobban működjenek egymással.

A virágozzék ezer virág filozófiájától tehát a Google az egységben az erő felé mozdul el.
The shift is a major departure from Google's previous strategy of launching new services rapid-fire and highlights the 8-year-old company's struggle to stay focused during swift growth.
Ha mindez igaz, az egyik legfontosabb vállalatfilozófiai váltásnak leszünk a szemtanúi a következő hónapokban. S nyilván nem csak olyan szinten, mint a múltkor általunk megemlített Writely favikon-változás, vagy épp a Flickr-adatbázis egyesítése a YahooMailével.

Hogy miért gondolja a Google hogy váltania kell? Sergey Brin társalapító, technológiai vezető szerint saját felhasználóikat zavarják össze azzal, hogy egyre másra jelentetnek meg új termékeket, (saját néven, kvázi-brandeken).



Mi tagadás, ez pontosan így is van. Bár azért annyit hozzátennénk, hogy a Google-termékek aktív használói már régen többet és mást gondolnak a Google-ról, mintsem hogy az egy jó keresőmotor.

Akik ma a "keresőóriás", meg a "keresőcég", meg a "keresőmotor" címkékkel hivatkoznak a Google-ra, azok lemaradtak az elmúlt másfél-két évben. Ők azok, akik még ma sem tudják elfogadni, hogy a web az elmúlt időszakban megváltozott, hívjuk bár webkettőnek, virulens it-befeketetői hullámnak, a webes szolgáltatások újragondolásának vagy közösségi webnek.

Akik viszont különböző szintenek, de belefolynak az új web életébe, azok már ma is jelentős mértékben Google-domaineken keresztül érintkeznek a virtuális térrel.
Ha tetszik, ha nem, mára az I use Google-t felváltotta a to google.

[Lesz még egy-két cég, mely követni tudja a Google-t ezen az úton. Nem feltétlenül rivalizálásról, mint inkább egy új világ új földterületeinek felosztásáról van szó. A Google megmarad a webes alkalmazások területén, a Yahoo próbál elmozdulni a média, multimédia területén, a MySpace és még néhányan a közösségépítő szolgáltatásokban próbálnak majd bebetonozott széket kiharcolni maguknak. Jó, lesznek határviták. Gondoljunk csak a YouTube el nem döntött helyére, a Google Bloggerére vagy Newsára, melynek komoly riválisai akadhatnak még. És ne feledkezzünk meg a Microsoft új ötleteiről sem...

A világ legjobb üzleti modelljeire lesz már csak szükség, hogy a következő rövid időszakban alapvetően átváltozzon a hirdetési piac, követve a megváltozott felhasználói magatartást és szokásokat. A behemótoknak azonban ezúttal nem lesz lehetősége az elkényelmesedésre. A social web arra ösztönzi a nagyokat is, hogy a felhasználói igények figyelembe vételével folyamatosan újragondolják szolgáltatásaikat, saját szerepüket adott szegmensekben.

Igen, azt fogjuk látni, amit láttunk az elmúlt két évben is: az úttörő, friss és sikeres megoldásokat a behemótok fogják szállítani. Ez ugyan látszólag minden kapitalizmus-felfogással szembe látszik menni, de valójában csak azt látjuk, hogy a profittermelés nem végcél, hanem egy eszköz az új web hatékony (értsd: nagyvállalati szintű) építéséhez. Az 1997-2001-es romantika korszaka végképp a múlt.]
Címkék: google filozomatika
2006.10.08. 11:29. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A "google", mint ige, annyira nem új: „már” Gibson is használta a Pattern Recognition-ben (meg, lehet, hogy előtte más írásaiban is) - hogy azt h. fordították le magyarra, nem tudom. (Végre visszajöttetek!)
Emlékszem erre a bejegyzésre, kösz. Igazából a fentebb emlitett könyv megjelenési dátuma érdekes: 2003
"de valójában csak azt látjuk, hogy a profittermelés nem végcél, hanem egy eszköz az új web hatékony (értsd: nagyvállalati szintű) építéséhez"

a fentiekkel abszolúte nem értek egyet. azt gondolom, hogy éppen a profit a cél és a hatékony új web csak eszköz ehhez.
A profit végcél mivoltát, mivel triviális, tényleg nem lehet megdönteni, abból csak értelmetlen mondat lesz.