Alig száradtak meg a pixelek a Google-YouTube megállapodáson, máris azt latolgatják, hogy melyik lesz az az újabb sikeres webkettes mely sokszáz millió dollárért cserél gazdát. Ha körbenézünk a mostani független nagyok között, talán a legvonzóbbnak a Facebook kínálkozik. Bár ez is csak egy közösségépítő szájt, mondhatnánk, akárcsak a MySpace. És kinek kellene még egy ilyen?
Nem tudom pontosan, hogy tényleg a hájpolás kedvéért, vagy tényleg egy elhallott félmondat miatt, de többen is arról pletykálkodnak, hogy a Google-nak tetszett meg a Facebook. Nem valószínű, hogy a YouTube-ért letett 1,6 milliárd dollár után újabb hatalmas akvizícióval kívánják sokkolni a technológiai szektort és a blogoszférát, de azért adjunk neki 1 százalékot. Na jó, 30-at. (A Facebook egyébként azt terjeszti magáról, hogy 2 milliárd dollárt ér. A ValleyWag erre már hájpolást kiáltana. Na de ismerjük a YouTube árát, tehát azért ne gondoljuk teljesen irrelevánsnak a 2000 milliót se.)
Amúgy a Facebook körül most épp nagy az elégedetlenkedés. Ugyanis az eddig csak zárt csoportoknak (egyetemistáknak, vállalati dolgozóknak, stb) fenntartott - egyébként nagyon népszerű - közösségépítő szájt megnyitja kapuit a teljes online közönség előtt. Ezzel pedig elveszítheti a Facebook elit közönségét, s ezzel a hirdetők fokozott figyelmét is. Hacsak a beáramló nagy tömegek nem jelentenek egy idő után még nagyobb vonzerőt ugyanezeknek a hirdetőknek.
Na de vissza a Google-hoz. A Google elvileg azért vásárolhatná fel a Facebookot, mert eddig közösségépítő szájtok terén nem igazán volt erős. Bár anno elindult az Orkuttal, ám ez a social network eltolódott a brazil piac felé, s így mára a felhasználók zöme is brazil, ami a pénzes amerikai hirdetőknek persze nagyon nincs ínyére. El is sorvadt a szemükben.
A második érv a felvásárlás mellett, hogy a jelenleg létező közösségépítő szájtok közül profilra, életérzésre még mindig a Facebook áll a legközelebb a Google-hoz. Bár ez inkább csak egy érzés.
Ami az egész felvásárlás ellen szól, az elsősorban a Google politikája: egy éve kínálgatták nekik a MySpace-t, de nem kellett nekik. Aztán mégis kellett, de csak azért, hogy az AdSense-t benyomhassák az immár News Corp tulajdonban lévő szájtra.
Amúgy a Google részéről többször kijelentették, hogy nekik ugyan nem kell egy ilyen szolgáltatás. Ők a keresésben és szöveges hirdetésben szeretnének nagyon jók lenni, s végülis ez indokolta a YouTube felvásárlását is. (Jó, ilyen alapon a Facebook is belefér.)
Nem tudom pontosan, hogy tényleg a hájpolás kedvéért, vagy tényleg egy elhallott félmondat miatt, de többen is arról pletykálkodnak, hogy a Google-nak tetszett meg a Facebook. Nem valószínű, hogy a YouTube-ért letett 1,6 milliárd dollár után újabb hatalmas akvizícióval kívánják sokkolni a technológiai szektort és a blogoszférát, de azért adjunk neki 1 százalékot. Na jó, 30-at. (A Facebook egyébként azt terjeszti magáról, hogy 2 milliárd dollárt ér. A ValleyWag erre már hájpolást kiáltana. Na de ismerjük a YouTube árát, tehát azért ne gondoljuk teljesen irrelevánsnak a 2000 milliót se.)
Amúgy a Facebook körül most épp nagy az elégedetlenkedés. Ugyanis az eddig csak zárt csoportoknak (egyetemistáknak, vállalati dolgozóknak, stb) fenntartott - egyébként nagyon népszerű - közösségépítő szájt megnyitja kapuit a teljes online közönség előtt. Ezzel pedig elveszítheti a Facebook elit közönségét, s ezzel a hirdetők fokozott figyelmét is. Hacsak a beáramló nagy tömegek nem jelentenek egy idő után még nagyobb vonzerőt ugyanezeknek a hirdetőknek.
Na de vissza a Google-hoz. A Google elvileg azért vásárolhatná fel a Facebookot, mert eddig közösségépítő szájtok terén nem igazán volt erős. Bár anno elindult az Orkuttal, ám ez a social network eltolódott a brazil piac felé, s így mára a felhasználók zöme is brazil, ami a pénzes amerikai hirdetőknek persze nagyon nincs ínyére. El is sorvadt a szemükben.
A második érv a felvásárlás mellett, hogy a jelenleg létező közösségépítő szájtok közül profilra, életérzésre még mindig a Facebook áll a legközelebb a Google-hoz. Bár ez inkább csak egy érzés.
Ami az egész felvásárlás ellen szól, az elsősorban a Google politikája: egy éve kínálgatták nekik a MySpace-t, de nem kellett nekik. Aztán mégis kellett, de csak azért, hogy az AdSense-t benyomhassák az immár News Corp tulajdonban lévő szájtra.
Amúgy a Google részéről többször kijelentették, hogy nekik ugyan nem kell egy ilyen szolgáltatás. Ők a keresésben és szöveges hirdetésben szeretnének nagyon jók lenni, s végülis ez indokolta a YouTube felvásárlását is. (Jó, ilyen alapon a Facebook is belefér.)
Krisztián · http://kepesvagyok.my-expressions.com/ 2006.10.13. 14:31:50