Az ügy, ami a legfőbb riválisokat először másodszor a történelemben közös platformra terelte, a keresőoptimalizálás. A Sitemaps (vagyis a Google Webmaster Toolsból már ismert Google Sitemaps friss verziójának) célja, hogy az új protokol segítségével jobb és frissebb keresőtalálatokat tudjanak nyújtani a netezőknek.
Nem, ez még nem egészen a szemantikus web. Arról meg a buzzról majd hét végén pár szóban...
Sitemaps is available to any site owner who wishes to communicate more easily with participating search engines. Simply create and upload an XML Sitemap and submit the URL of the file to search engines.Szóval a Sitemaps abban segíthet a webmestereknek, hogy a keresőmotorokat egyszerűbben, könnyebben értesíthessék arról, hogy crawlolható tartalom (a keresőmotor számára fontos, letapogatható adat) van az oldalaikon. Az új, szabványosított xml segítségével az url-ekhez metaadatok kapcsolódnak, így a crawlerek könnyebben tudják megtalálni az indexeléshez hasznos infókat.
The Sitemap must:A Google, a Yahoo és a Microsoft első közös kezdeményezése nyilván azt mutatja, hogy a keresők hatékonyságának növelése a legalapvetőbb érdeke a nagy piaci szereplőknek. Sőt, mondhatni mindennek az alfája. Ha hatékonyabbak a keresők, a web is strukturáltabb, hasznosabb.
Begin with an opening <urlset> tag and end with a closing </urlset> tag.
Specify the namespace (protocol standard) within the <urlset> tag.
Include a <url> entry for each URL, as a parent XML tag.
Include a <loc> child entry for each <url> parent tag.
Címkék: microsoft google keresők yahoo
26 komment
2006.11.16. 23:53. írta:
hírbehozó
szipeter · http://keresomarketing.blogter.hu 2006.11.17. 06:55:05
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2006.11.17. 09:12:58
eszpee · http://kispad.hu 2006.11.17. 09:18:52
www.google.com/support/webmasters/bin/topic.py?topic=8465
Plusz nem először kerülnek közös platformra a keresők, az első a "nofollow" tag implementálása volt.
Más nincs. :)
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2006.11.17. 09:20:42
http://googlewebmastercentral.blogspot.com/
szipeter · http://keresomarketing.blogter.hu 2006.11.17. 09:25:22
keresomarketing.blogter.hu/?post_id=66994
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2006.11.17. 09:27:28
http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Sitemaps
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2006.11.17. 09:41:52
szipeter · http://keresomarketing.blogter.hu 2006.11.17. 09:48:22
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2006.11.17. 10:15:09
Jároli József · http://innen.hu/ 2006.11.17. 10:30:48
webni.innen.hu/GoogleSitemaps#msg20060630030438-0500@webni.innen.hu
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2006.11.17. 10:39:34
Laci 2006.11.17. 10:47:54
b3ck · http://blog.b3ck.net 2006.11.17. 11:56:10
Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2006.11.17. 13:29:09
Nem köll pörögni a sitemapon túlontúl.
Nézzük, miért is van ez ember fiának szüksége reá. A "minden kérdésre létezik egy jól és könnyen érthető, rossz válasz"-aranyköpés jegyében azt mondhatnók, hogy azért, „hogy a Google tudja milyen URL-ek léteznek a siteon”.
Ez az érvelés elfedi a lényeget, ugyanis.
Abban a nagyságrendben ahol már a sitemap számíthatna (>10.000 oldal), a problémák a következők:
- az ilyesfajta site vélhetőleg gyorsan változó URL-inventory-ja nagyban (vállalhatatlanul) megnehezíti a mindig aktuális sitemap lerenderelését
- ha csupán a sitemapra hagyatkozik a Google, és nem tudja ’lekövetni’ a linkeket egy-egy oldalról, akkor a sitemapozás a ráolvasással egyenértékű
Ebből következően a belső linkeltség korrekt kivitelezésével a sitemapozás 95%-ban megspórolható, helyettesíthető.
A reális érv a sitemap mellett egyetlen lehet: a prioritásokat megadhassuk. No persze nem abszolút, csupán a siteon belül súlyzottan, ofkoz.
Az egyetlen érv tehát ez lehet, ám ennek érvényessége esetén ’túl híg’ az adott site (a seo hibája), ennek folyományaként szükséges csupán a fontos pontok kijelölése a sitemap által.
szipeter · http://keresomarketing.blogter.hu 2006.11.17. 15:20:50
dain 2006.11.17. 16:02:55
Laci · http://hirek.csillagaszat.hu 2006.11.17. 16:12:33
Ez még a nagyon gondos egymásra linkelgetés mellett is azt jelenti, hogy nem minden tartalom lesz exponált módon elérhető a keresőrobot számára.
Nálunk pl. ez a helyzet (ld. a linket), ezért minden elfogadható eszközzel törekszünk a látogató számára releváns tartalmak elérhetőségére. Ennek pedig csak egyik eszköze a (Google) Sitemap.
Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2006.11.17. 16:47:41
Laci: A linkeltűnés, linkkifutás problémáját belső linkeltséggel nagyon frappánsan meg lehet oldani, a sitemap nem helyettesítheti ezt. Google-szempontból például a blog-műfaj ezt a taggelésen keresztül valósítja meg.
A taggelés természetesen nem általános megoldás mindig minden tartalomtípusra, csak példaként próbáltam hozni.
dain 2006.11.17. 17:56:03
az egész csak annak a függvénye, hogy valaki veszi-e a fáradtságot arra, hogy így építi fel a site-ot vagy inkább meg sem említi az ügyfélnek, hogy a flash site-ját senki sem fogja megtalálni. vagy mindjárt a flash-t sem említi meg, mert mennyivel kényelmesebb ráépíteni valami css frontend-et egy opensource cms-re, mert az "bevált"?
Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2006.11.17. 18:09:42
Igen, jól látod: az ember meg sem említi az ügyfélnek, hogy létezik a flash. Ma, 2006-ban a flash-technológia, mint weboldal-kivitelezési technológia mellett érvelni elég nehéz.
A vakítós pörög-forog-dudál messze nem hordoz annyit, mint amennyit visz: többek között a Googlét.
Pairg · http://pairg.atw.hu 2006.11.17. 19:23:40
dain 2006.11.17. 20:16:38
ja, és egy hazai példát is tudok kapásból mondani olyan full flash site-ra, ami teljesen google-barát, nézd meg magad:
href.hu/x/1ym6
ha a 4. találatra kattintasz, láthatod, hogy nem csak hogy megtalálta a full flash site-ot, de a megfelelő aloldalra visz
Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2006.11.18. 10:56:48
Megnéztem, csak a legnagyobb tisztelet hangján tudok szólni róla; látszik mennyi munka van benne.
Az alapállításom a következő: nem tud funkcionálisan annyival többet nyújtani a flash, mint amit elvisz Googlétól. Ezt két részletben indokolom:
1. Szükséges megvalósítandó website funkciók
www.palmos.com/dev/support/docs/zenofpalm.pdf
A lényeg a 6. oldalon van, de érdemes végigolvasni.
Felmerülhet a kérdés, miért is postázom ezt a linket ide? Azért, mert egyre erősebben hiszem (a legsikeresebb websiteok példája mutatja), hogy a webes felülettervezés filozófiája egyre inkább közelít a PALMéhoz. Ugyanis.
Kiderült, hogy nincs szükség sok funkcióra. Webre lefordítva a 80%-os szabály: azt kell megvalósítani (azzal kell foglalkozni), ami a látogatók 80%-át érdekli. Ez persze így elég szikár, de a lényeget jól elmondja.
Mivel tud (lényegileg) többet flash-technológia a Google által komált HTML-nél? A pörgés-forgás-dudálással. Nem tudok elképzelni olyan komoly felület, amit hasznosabb (olcsóbb, gyorsabb, biztonságosabb) volna flashben kivitelezni.
Aki flashben készít weboldalt, el kell fogadja, hogy a műfajilag webes felől elmozdul a videójáték irányába. A webet attól tartom külön műfajnak, hogy megvannak (kezdenek stabilizálódni) a vizuális standardjai, míg a flashes weboldalakat egyesével ’meg kell tanulni’, mert annyira egyedi próbál lenni mindenik.
2. Google-barátság
Úgy látom, a Google filozófiája olyan, mint az elfoglalt vezetőé: díjazza a tömörséget, az erőforrás-takarékosságot. Ezen alapelveivel összeegyeztethetetlen az ilyen technológiával készült siteok erős rankolása: erős kulcsszóversenyben _soha_ nem találkoztam ilyennel.
dain 2006.11.19. 18:04:22
alapvetően a hozzászólásodban benne is volt annak a gyenge pontja: a user-ek (és egyben a site-ok) 80%-ára igaz, amit írsz, de a maradék 20%-nak más a célja és más felületre és funkcionalitásra van szüksége. azaz amíg amit te írsz igaz az olyan site-okra, ahol mondjuk valamit el akarsz intézni vagy napi szinten használod valamire, esetleg információt keresel, de nem vonatkozik azokra, ahol inkább kikapcsolódsz, azaz mondjuk egy művész portfoliosite-jára, egy luxusmárka terméksite-jára, stb.
viszont abban is igazat adok, hogy sokan usability szempontból botrányos flash oldalakat készítenek, erről igazából nem a technológia tehet, csak annyiban, hogy el lehet vele csúszni a kötöttségek hiányában és bele kell fektetni plusz energiát, hogy korrekten le legyen programozva a működése (bár egyre több flash-hez is az opensource class, amivel szép lassan csökken a fejlesztési idő). én igazából sokkal inkább a már említett os-közeli felületekben látom a flash jövőjét a funkcionális felhasználás terén, azaz például a webes office alkalmazásokat sokkal felhasználóbarátabbá lehetne tenni úgy, hogy közben platformfüggetlen a fejlesztés, nem kell minden böngészőre külön megírni szinte a frontendet.
szóval részemről a végkövetkeztetés az, hogy igazából az egyes oldalak célja határozza meg, hogy milyen technológiával érdemes felépíteni, de az biztos, hogy sokat segít ez a szabványosított sitemap a nem html oldalak keresőbaráttá tételében.
ja, még egy gondolat: a jelenlegi google-filozófia és algoritmus egy dolog, de az internettel együtt ez is folyamatosan változik és biztos vagyok benne, hogy ha elérik a kritikus tömeget az alternatív techológiákkal készült site-ok, akkor az tükröződni fog a google algoritmusában is, mert pont ők nem fognak leragadni, ha küszöbön egy váltás
Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2006.11.20. 09:24:05
Minden szavaddal egyetértek, azaz: a flash a megjelelölt célokra tökéletesen vállalható. A műfaji elmozdulás azonban a lényeg, a két műfaj hatékonysága. A flash nem a klasszikus web.
Nem osztom azonban a várakozásaidat: soha nem emelhető (Googlében) egy szintre a két technológia: körte és alma.
Imázsépítésre kitűnő, de a Googlénak túl kockás. Meg is lehet tehát próbálni gurítani - ha elég nagy a lejtő (háttérmarketing), sikerülni is fog.
Lehet csiszolgatni a sarkát (sitemap), gördülékenyebb is lesz.
Azonos feltételek esetén azonban mindig a gömb nyeri a versenyt.
Kis Gergely 2007.01.30. 00:31:21
www.webstandards.org/files/acid2/test.html#top