Kicsit offolunk. Amikor anno a Commodore-Spektrum korszakban nekiindult a Demoscene, még annyira nem tűnt vadnak az egész. Majd a titokzatos szókapcsolat összeolvadt a hekkerkedéssel, egyre és egyre misztikusabb szövegkörnyezetben találkoztak a kívülállók ezzel a fogalommal. A technológiai fejlődés mindent megmásító szellemisége, a futurizmus és az egyéni önkifejezési vágy, valamint a szubkultúra vagánysága valójában determinálta is a jövőt. Idehaza csak nagyon áttételesen, valóban szubszubkultúraként volt jelen. Na de most: a Magyar Demoscene Portál megkezdi működését.
A demoscene (...) tagjai különböző számítógépes digitális művészeti alkotásokat készítenek, legyen az zene, grafika, animáció vagy programozás, kizárólag az alkotás öröme miatt. A demoscene-nek Magyarországon is nagy hagyományai vannak, de mindeddig szélesebb közönségnek szánt magyarnyelvű internetes jelenléte nem volt. Az oldal létrehozásával célunk az, hogy felkeltsük a leendő scenerek érdeklődését, valamint a téma iránt már érdeklődőknek információkat biztosítsunk az alkotásokról, alkotótársakról, rendezvényekről, bármiről, ami a scene-nel kapcsolatos. Szeretnénk, ha az oldal a scenerek közti kapcsolattartás egyik fórumává is válna.
Címkék: art demoscene
12 komment
2006.11.21. 19:46. írta:
hírbehozó
Bánóczy Zoltán · http://seo.blog.hu/ 2006.11.21. 21:25:53
Akkor az animációkat még assembly programsorok állították elő, ma a flash-szerkesztő programok. Akkor a basszushangot jobb esetben ’digizni’ kellett, normaleweise rajzolni. Akkor a képek DeluxePaintban, pixelenként készültek, nem Photoshopban, scannelésből. A hangot nem a WinAmp adta, hanem a ModPlayerek. Akkor egy-egy lemezújságot kódostul, zenéstül grafikástul, saját MarkupLanguagéstől el kellett készíteni, nem volt elég egy blogba regisztrálni.
Rámtör a nosztalgia. Kilencvenes évek legeleji scenerek, merre vagytok? Van itt valaki?
Murphy 2006.11.21. 21:57:54
Zolis 2006.11.21. 22:11:30
Aries · http://aries.mindworks.hu 2006.11.21. 22:49:06
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2006.11.21. 22:59:09
www.youtube.com/watch?v=jOzDmsCkzbM
slyspy · http://www.scene.hu 2006.11.21. 23:34:18
Bano: En is akkor kezdtem foglalkozni a scene-nel, amikor meg modok meg assembly volt, bar igaz valamivel kesobb masztam bele aktivan, de akkor is meg modok meg assembly volt. :) Az elv maig nem valtozott, csak a megvalositas modja. Regen a korlatokkal kuzdott a scener, es akkor volt meno, ha a "semmibol" csinalt valamit es a dizajn kevesbe szamitott, most, hogy tobb a technikai lehetoseg, eloterbe kerult a minel erosebb latvanyvilag, dizajn. Sztem nincs ezzel gond, ez a tendencia mindig is volt.
Zolis: sztem az ftp.scene.hu -ra gondolsz, az van most is. (De lehet, hogy nem. :))
Aries: A demoscene.hu meg valoban regota van, de abbol egy kivulallo egy kukkot sem ert. A scene.hu inkabb a kulvilag fele probal nyitni nem mellesleg egyuttmukodesben a demoscene.hu-val.
Magyaran lenyegeben egy kutya kolyke mindket oldal. :)
dH · http://dh.squidcode.com 2006.11.22. 21:13:08
putto 2006.11.22. 21:51:47
Ami akkor és ott jó
És éppen attól válik széppé
Hogy vissza nem hozható"
Én szerettem azokat az időket. Legjobban azt sajnálom, hogy el kellett adnom a C64-t, mert nem volt lóvé 286-ra ;)
TrX · http://www.conspiracy.hu 2006.11.23. 01:38:23
Neked ugylatszik mindegy, hogy mi az amit latsz/hallasz. Van, akinek nem.
Szerintem igenis fontos, hogy az adott "elmeny" hogyan keletkezik. Amit irtal, az kb. annyit jelent, hogy ne hasznalj tobbet zongorat, mert van szintetizator, ne hasznalj tobbet ecsetet, mert festeni lehet photoshoppal is stb...
Illetve vannak olyan dolgok, mint a proceduralis tartalomgeneralas, ami demoscenen mar evek ota jelen van (64k introkban foleg) a jatekiparban meg most kezd elterjedni (pl a Will Wright-fele Spore). Ez pl. egy olyan resze a dolognak, amit nem tud barki megcsinalni. (Vagyis meg tudnak csinalni eleg sokan, de ez nem ugy mukodik, hogy reggel kitalalom, este kesz is van)
Nomeg ilyeneket irni, mint te, az is "kőkemény retard dolog, amire semmiféle elfogadható mentség nincs".
slyspy · http://www.scene.hu 2006.11.23. 02:34:55
Ha megszűntek is a korlátok, az alkotás élménye marad, és ha demok egy idő után nem arról fognak szólni, hogy ki a jobb kóder, az se baj, mint ahogy az sem volt baj, hogy a crack introkbol egyszercsak különálló demok lettek. (Biztos akkor is voltak olyan crackerek, akik hülyeségnek találták, hogy crack nélkül csak úgy introt csinálni? Hol abban a kihívás? A bonyolult védelem feltörése, az kihívás. - gondolhatták.)
Eddig a kóderé volt a főszerep, most meg lehet, hogy ezután nem a kóderé lesz, hanem a grafikusé. Nincs ezzel baj. A scene is változik, fejlődik. Régen lenézték a dizájn demókat (nincs benne kód), most megszólják a kóder demókat (hol a dizájn?). Világos, hogy a kód talán nem akkora kihívás, és ezért a dizájn előtérbe került.
Igazad van a régi dolgokon rajtamaradni onnan ahonnan te nézed nevezhető retard dolognak, de a nemzetközi scene a mai napig él és virul, és nem a nosztalgiáról szól. És nem is arról, amiről 1993-ban a Second Reality.
Én sem 4 csatornás zenéket írok, mint 10 éve, hanem rendes studio technikával dolgozom. Aztán mégis tudom élvezni az eredményt, attól függetlenül, hogy nem mondja rá senki, hogy fúúúúú nahát ilyet lehet 4 csatornán csinálni...? A zene attól még zene maradt, csak éppen más szempontból ítéltetik meg. Ugyanez a helyzet a demokkal is.
dH · http://dh.squidcode.com 2006.11.24. 00:36:04
slyspy · http://www.scene.hu 2006.11.24. 13:52:15
De kinek mit jelent a dolog. Egy biztos, ahogy a scene a te idődben volt, úgy már nincs. Most máshogy van. És mindig máshogy lesz. Ha végül csak egy közösség marad, ami nem sokban különbözik más alkotó közösségektől (jelzem számítógépes alkotások tekintetében nincs más ilyen közösség), akkor csak ennyi lesz a funkciója. És ha a demokat eztán klipeknek fogják hívni, az sem baj.
Lényeg, hogy valamilyen technikával készüljenek ilyen dolgok.