Legyőzni a Google-t...

Mintha mindenki egy picit megbolondult volna év végére. Legalábbis ez juthat eszünkbe a Wikia és az Amazon közös fejlesztéséről, melyet nem kisebb céllal kívánnak elindítani idén - juhuhúú 2007!-ben - minthogy lenyomja a Google keresőjét. Ha még nem kacagtuk ki magunkat, lapozzuk fel a New York Times január elsején publikált cikkét, melyből kiderül, hogy nem csak Jimmy Walesnek, a Wikia és a Wikipedia atyjának jutottak eszébe a merésznél is merészebb ötletek az elmúlt hónapokban.

Itt van nekünk ez a Powerset dolog.
Powerset is a Silicon Valley company building a transformative consumer search engine based on natural language processing. Powerset is building a large-scale search engine that breaks the confines of keyword search.
Bármennyire is misztikus és érthetetlen egyelőre, hogy mint akar a Powerset, úgy látszik a kockázati befektetőket meggyőzhette a három alapító.

Pont ugyanilyen hurráoptimista a ChaCha, a hakia is. Őszintén szólva, egyikben sem érezhető az a vadiúj, Google-killer szemlélet, amiért bárki is azt gondolhatná, hogy ebből sikersztori lesz.

Amiről itt szó van alaphangon, az a Google-varázslat. Ha a Google-nak sikerült gyakorlatilag a semmiből egy hatalmas, minden korábbi várakozásoknál sikeresebb online birodalmat kiépítenie, miért ne sikerülhetne másoknak is? És tényleg, nem mondhatjuk erre, hogy a Google egyszeri csoda, és nincs itt semmiféle varázslat.

Akik ezt mondják, azok abban hisznek, hogy a Google-nak csupán szerencséje volt, jókor, időben érkezett meg, betölteni a hatalmas űrt, ami a dotkomlufi idején keletkezett. És ennyi volt, azóta a piac betelt, a Google elkezdett komoly bevételeket, sőt, nyereséget termelni, vagyis nem fog összeomlani idejekorán, úgyhogy ennyi.

Az óvatosabbak pedig továbbra is azt mondják, miként a Google-nak is sikerült a semmiből karriert csinálnia (akárcsak jópár más startupnak is), másoknak is áll a zászló. És csak a megfelelő pillanatot kell kivárni, mikor a Google elfárad, magába fordul, meggyengül innovatív szemlélete, akkor lehet támadni. Mondjuk egy újfajta keresőmegoldással.

A másik dolog, ami 2006-2007-ben is fűti a keresőpiacra betörni vágyó fejlesztőket, hogy továbbra sem mondhatjuk ki hogy az interneten mindig egyszerű és könnyű megtalálni a releváns találati oldalakat. Igen, amíg nincs szemantikus web, addig ez így is marad. Bár egyesek szerint a jelenlegi webes környezetben is lehetséges egy még használhatóbb, még sikeresebb keresőmotort tervezni. Ugyan ki tudná megmondani, hogy ez valóban lehetséges-e? Mindenesetre azért vannak szép számmal, akik hisznek ebben.
Since the beginning of 2004, venture capitalists have put nearly $350 million into no fewer than 79 start-ups that had something to do with Internet search, according to the National Venture Capital Association, an industry group.
Látható, hogy őrültekből nincs hiány. Bár ha a 79 közül legalább egy, legalább részben tud újat mondani 2007-ben az online keresésről, akkor már elmondhatjuk, 2007 érdekes év lesz.
2007.01.01. 13:19. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Én már most találtam egy hasonlóan jó keresőt, mint a google. Ez a tango. Bár vannak hiányosságia (találatok nyelv szerinti keresése), de jó érzés mást használni a nagyátlagtól. :)
A Wikiának és az Amazonnak még mindig nincs közös fejlesztése.
"Jimmy Wales, the founder of Wikipedia, the online encyclopaedia, is set to launch an internet search engine with amazon.com"
"Amazon.com is linked with project"
business.timesonline.co.uk/article/0,,9075-2517026,00.html
Csak azért nem használni a Google-t mert a nagy átlag is azt használja elég nagy ostobaság... Azért kell mást használni, mert jobb, könnyebb, gyorsabb stb. Ettől még nem leszel egyéniség ;)
Nyilván nem jöttél még rá, hogy a nagy hírújságok webes témákban többnyire hülyeséget írnak, pedig így van.

Az Amazon a Wikia egyik befektetője, és semmi több. Ezen túl minden tévedés a cikkben - az együttműködés, a Wikiasari név, az indulási dátum. (Mint ahogy erre az előző poszt után valaki fel is hívta a figyelmedet.)
A guglinak egyébként nem szerencséje volt, meg jó időzítése, hanem egy zseniális algoritmusa. Walesnek meg nem tűnik úgy, hogy bármije is lenne, a közösség fontosságáról való homályos megérzésén kívül.
Ja, legközelebb majd rád hivatkozom, nem a Timesra. Nem is értem, miért nem tettem eddig. Minden jel szerint az Amazon éppen a keresőprojektbe szállt be nagyob összeggel és valszeg technológiával is. Tehát még az is előfordulhat, hogy tévedsz. Bár ez nyilván csak elméleti lehetőség.
A Googlenek lehet hogy zseniális az algoritmusa, de messze van a tökéletestől. Próbáljátok ki például a "hírességek nevei" queryt. Azt kell mondjam az első találat igazán messze van attól, hogy releváns lenne a témában. Azért merem ezt mondani, mert mi csináljuk azt az oldalt.