Nem most lesz vége: folytatódik a "kalózok" vegzálása

Kaptunk egy levelet az ASVA-tól, mely arról szól, hogy a "Zene- Film- és Software-ipar Kalózellenes Koalíciója" a kormánnyal kíván szövetkezni. Az ellenség nyilván a Gonosz Tengelye, a.k.a. internetezők, akik valószínűleg már azt sem érezték lopásnak, amikor a Poptarisznyát felvették a rádióból.
Felmerült egy miniszteri vezetés alatt működő, a hamisítás és kalózkodás elleni programot kidolgozó kormányzati munkabizottság létrehozása, melyben a Koalíció is részt vesz. Mindkét oldal egyetértett abban, hogy a bizottság felállítása és a hatékony munka mielőbbi megkezdése kiemelt nemzetgazdasági érdek. (...) A tervbe vett együttműködés óriási jelentőségű, s áttörést jelenthet, hisz a kormány és jogvédő szervek támogatása jelentősen hozzájárulhat ahhoz, hogy a jövőben a kalózellenes küzdelem még hatékonyabb lehessen. A Koalíció tagjai nagy várakozással tekintenek az előttük álló közös tevékenységre.
Úgy tűnik, a zene- meg filmipari cégek, jaj, bocsánat, szóval a Koalíció továbbra is az emberek vegzálását tartják jó stratégiának, ahelyett hogy értelmes alternatívákat kínálnának. Úgyis mint legális zene- meg filmletöltés, normális, megfizethető áron. Minden zeneipari vagy filmipari mogul tegye a kezére a szívét, és mondja meg, hogy másolt-e kazettát vagy vhs-t, esetleg dvd-t valaha. Illetve adott-e kölcsön kazettát vagy videót ismerősének, anélkül, hogy megfizettette volna velük a szerzőjogi díjakat. Nincs több kérdésünk.

Egyszerre tartjuk visszataszítónak és nevetségesek ezt a mostani akciót is. Csakúgy mint az előzőeket. Ez van.
Címkék: copyright
2007.01.23. 13:16. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

üzleti maffiából politikait, nem meglepő
ámen. biztos jo lesz ez igy? :)
Az ASVA vezetője/vezetői hihetetlenül frusztráltak lehetnek...
kíváncsi vagyok, hogy az eléggé megengedő magyar jogi szabályozás mellett (lásd az ASVA korábbi ügyeit) mi a ferde faszt akarnak egy munkacsoporttal, lol. hacsak azt nem, hogy vélt vagy valós politikai hátszéllel menjenek neki az újabb pereknek, amit aztán vagy élből röhög ki az elvileg ugyebár független magyar bíróság, vagy nem.
ennyi buzgómócsing hivatalnok/politikus/igazgatót, inkább mennének ki szemetet szedni.
Én pedig nem veszek DRÁGÁN műsoros CD-t, DVD-t. Ha azt szeretnék, hogy meghallgassam/megnézzem amit valaki alkotott, akkor adják megfizethető áron.
Addig pedig olvasok, festek, írok, kirándulok, gitározok.
A bizottságban való részvételért pedig valószínűleg jár egy kis fizetés is.
szánalmas és halvaszületett próbálkozás
As even digital music revenue growth falters because of rampant file-sharing by consumers, the major record labels are moving closer to releasing music on the Internet with no copying restrictions — a step they once vowed never to take.
tinyurl.com/2jp7o3
Csak egy költői kérdés!
Ha az írható médiák (CD, DVD, memóriakártya), médialejátszók (mp3 lejátszók), stb. árában eleve benne a szerzői jogdíj (vagyis eleve feltételezik, hogy azért veszem meg mert bűnt akarok vele elkövetni) akkor miről beszélünk?

Ha mondjuk a nyaralásomon készült fényképeket mentem a lemezre szintén kifizettem a jogdíjat! Miért is?

Ha mondjuk holnaptól mindenki megveszi a DVD-ket, CD-ket, a jogdíj akkor is benne marad az adathordozókban! Miért is?
Lacy: nem tudok mit hozzátenni ehhez. Tök igaz. Max annyit, hogy úgy tűnik, nem mindenki egyenlő, esetleg: vannak egyenlőbbek, akik szerint mindig az az igazságos, amit ők csinálnak.
"Ha az írható médiák (CD, DVD, memóriakártya), médialejátszók (mp3 lejátszók), stb. árában eleve benne a szerzői jogdíj "

Ez is el van cseszve amúgy. Ugyanis a drágajó Artisjus akkora méretű jogdíjat tesz rá a CD-re, DVD-re, hogy a legális kereskedők nem bírják eladni az írható médiát.

Olyan ez, mint a fű - mindenkinek van olyan ismerőse, akinek van olyan ismerőse, aki baromi olcsón tud szerezni 50-es tornyokban CD-t, DVD-t, rohadt olcsón. Tehát ha nem SOS-ben kell, akkor mindenki ismerősön keresztül veszi ezt is.
Minden ilyen nyomorult szervezet igyekszik a hatalomhoz dörgölőzni, hogy akkor majd legitimitás nélkül, kvázi hatóságként nagyobb szájjal pattoghat. Inkább keressék az új bevételi modellt ahelyett, hogy újabb szankciókan törik a fejüket. Csendben megsúgom, hogy nem is kell sokáig keresni, ha megguglizzák, hogy longtail.
Quitz hozzászólásához:
És a weben, vagy a gépen megjelenő tartalmat hogyan adóztatják? Artisjus matrica a serveren, esetleg a winchesteren?

Ne feledjétek: a bíróság többek között azért sem büntetett meg pár személyt, mert az (üres!) adathordozók árában már benne volt a jogdíj. Egyébként nagyon tisztelem a magyar bíróságot azért, hogy ilyen -számunkra pozitív- döntéseket hozott ezidáig.

HH: ez a levél közvetlen hozzád jött?
Mert ha igen, akkor az azt jelenti, hogy olvassák a blogod, tehát valamennyire foglalkoznak velünk. Bár az utóbbi időben az Index is sokat foglalkozott ezzel a témával.
Lacy: szep az egeszben hogy nem csak a cd/dvd araban van jogdij, hanem a fenykepezo memoriakartyaja araban is... miert is fizetek duplan sajat fotoim utan?
a témához kapcsolódik: a nagy dérrel-durral leállított isoHunt ismét működik
hülyét kell csinálni az egész szervezkedésből, kiröhögni őket és értelmes ellenérveket felhozni, mint ahogy az index is teszi már egy ideje.
dOMINIS: azért fizetünk duplán, mert ez az ilyesfajta hátrányokkal együtt is még mindig igazságosabbá teszi a rendszert. Legyen átalánydíj, és akkor inkább fizetek a saját szellemi termékeim után is, ha mellette viszont tényleg jogom van arra, hogy CD-re, DVD-re írhassam az mp3 gyűjteményemet.

Akár abban is benne vagyok, hogy a szélessávú net árába is bele legyen építve egy átalánydíj, de akkor onnantól kezdve legyen kuss az összes ilyen jogvédő-bandának.

Az már másik kérdés, hogy szerintem az is megérne egy misét, hogy ezeket a jogdíjátalányokat hogyan osztják el az Artisjushoz hasonlító szervezetek - merthogy a nagy része tutira nem a művészeknek jut, arra látatlanban leteszem a nagyesküt. Index írhatna erről valami elemzést, szerintem nem én vagyok az egyetlen, akit érdekel a téma.
Az alapvető baj az évtizedekkel megkésett jogfelfogással van.

Mint minden információs termék, a zene, film is Monopol jell. jószág. Sőt! Mivel egyúttal kultúrális jószág is, pláne az.

Ha a legújabb U2,Chick Korea, vagy Lagzi Lajcsi albumot akarom, akkor nincs közvetlen helyettesítő terméke, ergo a lemezkiadó annyiért adja (adta míg tehette), amennyi a max profitot megtermeli.

Na ezt viszont a jogrendszer egyáltalán nem veszi tudomásul. Mondjuk valószínűleg nem is hallott róla. Fiatal még a tudományág ehhez.
Szerintem az egesz szerzöi jogrendszer egy vicc, es 100 ev mulva mar csak röhögni fognak rajta dedunokaink.
"kiemelt nemzetgazdasági érdek"

Muwhahaha!
Már épp meg akartam venni egy Red Hot albumot, de ahogy ezt elolvastam rájöttem, hogy nem akarok kormányzati bizottságot pénzelni, szóval inkább gyorsan letöltöttem torrentről. Jah, nem csak azt az egyet, hanem ha már ott voltam még másik ötöt is.
Szar lehet jogvédőnek lenni.
Aha, jó, hogy a kistolvajok ellen a nagytolvajokkal szövetkeznek. ez a tuti!
A kormany szerezhetne egy jó pontot ha elküldené őket a pi**ba, amíg ezt a kalózkodás jelszót használják a legális letöltők és a hamis lemezt sokszorosítok összemosására.

Inkább azt kéne tudatosítani, hogy igenis az a matrica ott a lemezen, az ami miatt nem lehet senkit lecsukni a letöltésért és haszonszerzés nélküli (biztonsági, havernak) másolásért.

(Az egy másik kérdés, hogy ennek a díjnak a mértéke mekkora...)

És talán ha ez így lenne kommunikálva akkor pár emberrel több lenne aki tudatosan keresné a matricás lemezeket.

Ha meg harcolni akarnak a másolok ellen, menjenk ki bármelyik "bolhapiacra" és ott keressék a másoló embereket...
Lawrence Lessig: Szabad kultúra
Ilyen szempontból ajánlott olvasmány, ha valaki még nem ismerné. :]
Innen letölthető, _jogtisztán_: szabadkultura.hu/main.php?SHOW_BODY=books&OP=downloads&&PROD_ID=109
Nem fogtok kedvelni érte, de le kell szögezni: Attól hogy az előállítók kihasználják a jog lemaradását, pofátlanul áraznak magyarul, attól még igenis helye kell tenni a szerzői jogok védelmét.

Naivitás azt képzelni, hogy a Creative Commons, és a többi anyagi megtérülést nem hozó licenszek képesek kiváltani a copyrightot.
Két nagyon fontos dolgot kell felfogni, hogy megértsük a jogvédőket:

1. a csökkenés üteme törvényszerű
2. akár az is előfordulhat, hogy a jogvédők és a kiadók nem megoldást, hanem bűnbakot keresnek.

Ezelőtt 30 évvel, a szórakozásra szánt pénzedből javarészt zenét vehettél, nem volt játékkonzol, számítógép, internet, olcsó repülés, és a pénzed kisebb része ment el a kényelmesebb életre. Tökmindegy, hogy Magyar, EUs, vagy világviszonylatról beszélünk ez egy folyamat.

Akármit csinálunk kevesebb pénz jut a zenére, mozira. Ha kevesebb a néző, hallgató, stb. vagy csak kevesebb pénzt költ, abból kevesebb bolt él meg, kevesebb emberhez juttatjha el a termékeket, a hírverést. Törvényszerű, hogy az Internetezés, a mobilozás, a technikai kütyük vásárlása olyan pénzt von el, amit amúgy zenére költenél.

Márpedig a lemezeladások rohamos csökkenéséhez ez elég, meg persze az is elég, hogy már nem cseréled a régi kazettát CDre, a VHSt DVDre...

A nagyobb befektetés, kevesebb bevétel miatt csökken a kockázat, így mindenki biztosra megy, de ezzel csökken a kínálat is. Ez is nyomja le a forgalmat. Sok tanulmány igazolja azt, hogy a filecserélők léte fékezi ezt a hatást, és az eredeti CDt ma is értéknek tartják (gyűjtik) viszont

Innen 3 lehetősége van a zene- és filmiparnak:
a.) megoldást keres
b.) lenyeli a kárt, és reális tervek
c.) bűnbakkal, látványos küzdelemmel eltereli a figyelmet a valódi problémáról, így megtéveszti a partnereket, befektetőket...

A c.) esetben látható miért kell látványosan küzdeni akkor is, ha tudják, hogy nincs igazuk, hogy hiábavaló.

Azt pedig, hogy a jog mit mond a c.) esetről, és az ilyen trükközésre létrejött szervezetekről külön érdekes történet.

mindenki maga döntse el, hogy az agresszív másolsávédelem, a jogvédők jogsértései, stb. szerinte az a.), a b.) vagy a c.) megoldást jelentik.
Az agresszív másolsávédelem, ma már inkább aféle utóvédharc. Az egyetlen lehetséges megoldás, az online értékesítés elterjedése, jelenleg két tényezőtől függ.

1. A veszteségmentes formátumokhoz felnőjön a az átviteli kapacitás.(Bár látható az ellenkező törekvés, a formátumok hízlalása is, hogy nagyobb legyen a minőségi különbség az eredeti és a "kalóz" anyagok között)

2. A másolás megnehezítése. (nem kell tök. másolásvédelem, csak annyi hogy elvegy a felhasználók kedvét).

A kalózkodás negatív és pozitív hatásait összevonva, azért egyértelműen negatívan jön ki belőle a copyright ipar.
És Lessig nézőpontja bármennyire is szimpatikus, közgazdaságilag sok helyütt vészesen gyenge lábakon áll. Vagy teljesen megalapozatlan.
szejler: Ha utánanézel akkor több amerikai egyetem is végzett kutatásokat a témában, és szerintük az internetes filecserélés hatása inkább pozitív mint negatív.

A Copyright ipar sokszor kérdezi: akkor miért csökkennek az eladások? Mert ők látnak egy egybeesést a filecsere és az eladások csökkenése között. A gond ott van, hogy nagyon sok olyan folyamat van ami a filecserétől függetlenül törvényszerűen csökkenti az eladásokat. :)
Hidd el utánanéztem :)

Ez a kutatási területem. Az információs javak gazdaságtana elég zsenge tudományág, tizenegynehány éves. Tanulmány persze dögivel van, de matematikailag megalapozott modell kevés. A fájlcserélők hatásának mérésére még kevesebb. Szóval sok az ilyen, "példákat halmozok, bizonyítás nélkül" tipusú cikk, könyv.

A témában, ha érdekel, a legjobb tanulmányokat az MIT, és Berkeley egyetem honlapjain találod.
Ha jól tudom ezek egy része is előnyösnek tekinti a filecserélők hatását, de megjegyzem ez pl. elég eltérő mértékben vonatkozik a zeneiparra és a software iparra.

Alapvetően a zeneipar esetében a csökkenő eladási adatokat azt hiszem sikerült indokolni, és könnyen fel lehet mérni azokat a folyamatokat amiket leírtam.

Hangsúlyozom, ebben az összehasonlításban csak filecserélőkről, és egyéb ingyenesen elérhető megoldásokról van szó, ahol nem költesz túl sokat a sávszélességre külön. Sok zenét ismersz meg, ami megtetszik megveszed eredetiben (fékezi a kiskerek általi rábeszélés hiánya, a kínálat szűkülése, stb. miatti problémákat), inkább letöltesz mint a kínai piacon vegyél hamisítottat, de az eredetit megveszed amíg jut rá pénz, mert az mégis más, és szeretnéd ha lenne következő (növeli az eredetire jutó pénzt).

3 esetben viszont teljesen más a helyzet:
1.) Ha fizetsz a letöltésért (pénzt von el amit amúgy eredetire költenél) vagy mással fizettetsz (árulod)
2.) Ha ezért van szükséged gyorsabb, és drágább netre
3.) Ha "elvből" nem veszel eredetit.

Ehhez lehet hozzátenni a másolásvédelemre kidobott pénzt, ami valóban kárt okoz. Valamint egy ennél lényegesen komolyabb problémát okozó folyamatot.

A jogvédőnek beállított szervezetek jogsértései, egyes másolásvédelmek által okozott károk, stb. hatnak a fogyasztói magatartásra, és az adott termékek kerülésére motiválják a fogyasztót, ami például károkat okoz.

Míg normális esetben az eredeti példány mindenképpen értékesebb (kirakod a polcra, jó ajándék, az együttes jövőjét finanszírozza, adnak hozzá megfelelő füzetet, szerencsés esetben regisztrálod...) addig a másolsávédelem ami a tuléajdonosnak gondokat okoz, nehezebben használhatóvé teszi a terméket, stb. már ezzel ellentétes irányba mutat és drasztikusan csökkenti az eladásokat.

Alapvetően a filecserélő nem jobb, és nem is rosszabb, mint a műsorok (beleértve kívánságműsorokat) rögzítése, az egymás közötti cserebere (klubokban) amik egyértelműen a jogszerű magáncélú másolás esetei. A költségek persze sok esetben alacsonyabbak (több marad eredeti CDre). Márpedig a filecsere nem elsősorban a CD vásárlás, hanem a magnós klubok, stb. helyett jöttek be. Ezért is erősebb a pozitív hatásuk mint a negatív hatásuk.

Alapvetően az eladások ahhoz az időszakhoz képest csökkentek drasztikusan amikor az emberek már kedvelték a CDt, de még nem tudták megoldani a zenei anyagok CDre való rögzítését és tömegesen áltak át kazettáról CDre :) Ez után mindenképpen zuhannia KELL az eladásoknak :)

De természetesen amennyiben bármelyen értelmes érved van amivel a fenti szempontok alapján törvényszerűen csökkenő eladási adatokat tudnád cáfolni, akkor szívesen hallgatom. Addig azonban az eladások csökkenése (indokolt ezek alapján) és a filecserélők terjedése között nem összefüggést, hanem egybeesést sikerül csak bemutatni :)
Ezt kérdést vagy elméleti modellekkel, vagy tapasztalati adatokkal lehet megközelíteni.
De csak a kettő egybeesése ad legalább biztosnak mondható támpontot.

Ilyen egybeesésről ami egy nagyjából elfogadott szakmai állásponthoz vezetne, nem tudok. Tény: a modellek nagyrésze szerint, az információs iparágra(rövid és középtávon) a fájlcserélők rosszul hatnak.
(Ahogy írtad nem egyformán, a szoftverek esetében gyökeresen más a helyzet pl)

A különböző statisztikákat pedig legtöbbször elég célzottan építik fel, mindenki a maga szája íze szerint (láttam néhányat).

És a konkrét válasz!

Azzal az elmélettel, hogy a teljesen más jellegű javak vásárlása (kütyük, mobil, számítógép) vásárlóerőt von el a zene piacáról, két baj van. Az első, hogy más igényeket elégítenek ki, és ezzel az erővel bármilyen zsugorodó piacra rá lehet fogni hogy a más jell. piac miatt csökken. A második probléma, hogy a zenéhez hasonló filmipar forgalma (mozi, dvd) nem csökken.(A logikádból az is következne)

Miért nem?

A magyarázat kettős, egyrészt (ezt felmérések alapján mondom), a filmek árazását a vásárlók nem érzik annyira túlzottnak mint a zeneipar termékeit.
(eredeti zene: 2-5 eFT, másolt: kb 200
eredeti dvd: 800-3000 ft, másolt kb 200)
Másrészt a minőségi különbség és az élmény sokkal nagyobb egy moziban, vagy egy DVD-n.(Ezt a nagyfelbontású filmek csak tovább növelik, a zeneipar nem tudja meglépni ugyanezt).

Tehát az az állítás, hogy a más jell. javak piaca, pont innen von el vásárlóerőt, nehezen igazolható.

Hogy az eredeti termék(CD, DVD)mennyivel értékesebb a másoltnál a fogyasztók szemszögéből, az elég pontosan kiszámítható.(az az ár amikor újra több CD-t kezdenek vásárolni :).
(4-6$ közötti áron ha jól emlékszem, vmelyik tan. szerint).

A másolásvédelem, hátrányai, kisstílű ocsmányságai ellenére, logikus, sőt jogos lépés az ipar részéről.(védik a befektetett értéket, tulajdonukat) És ne becsüld le a titkosítási technika fejlődését. Sok ijesztően hatékony megoldás látott napvilágot mostanában.

Overall.

A filmipar, - szerintem - a minőségi különbség folyamatos fenntartásával, fejlődni tud, vagy tartja a szintet. A zeneipar ezzel szemben valószínűleg kénytelen lesz átállni az online értékesítésre, és/vagy csökkenteni az offline termékek árát.