Kaptunk egy levelet az ASVA-tól, mely arról szól, hogy a "Zene- Film- és Software-ipar Kalózellenes Koalíciója" a kormánnyal kíván szövetkezni. Az ellenség nyilván a Gonosz Tengelye, a.k.a. internetezők, akik valószínűleg már azt sem érezték lopásnak, amikor a Poptarisznyát felvették a rádióból.
Egyszerre tartjuk visszataszítónak és nevetségesek ezt a mostani akciót is. Csakúgy mint az előzőeket. Ez van.
Felmerült egy miniszteri vezetés alatt működő, a hamisítás és kalózkodás elleni programot kidolgozó kormányzati munkabizottság létrehozása, melyben a Koalíció is részt vesz. Mindkét oldal egyetértett abban, hogy a bizottság felállítása és a hatékony munka mielőbbi megkezdése kiemelt nemzetgazdasági érdek. (...) A tervbe vett együttműködés óriási jelentőségű, s áttörést jelenthet, hisz a kormány és jogvédő szervek támogatása jelentősen hozzájárulhat ahhoz, hogy a jövőben a kalózellenes küzdelem még hatékonyabb lehessen. A Koalíció tagjai nagy várakozással tekintenek az előttük álló közös tevékenységre.Úgy tűnik, a zene- meg filmipari cégek, jaj, bocsánat, szóval a Koalíció továbbra is az emberek vegzálását tartják jó stratégiának, ahelyett hogy értelmes alternatívákat kínálnának. Úgyis mint legális zene- meg filmletöltés, normális, megfizethető áron. Minden zeneipari vagy filmipari mogul tegye a kezére a szívét, és mondja meg, hogy másolt-e kazettát vagy vhs-t, esetleg dvd-t valaha. Illetve adott-e kölcsön kazettát vagy videót ismerősének, anélkül, hogy megfizettette volna velük a szerzőjogi díjakat. Nincs több kérdésünk.
Egyszerre tartjuk visszataszítónak és nevetségesek ezt a mostani akciót is. Csakúgy mint az előzőeket. Ez van.
Címkék: copyright
35 komment
2007.01.23. 13:16. írta:
hírbehozó
teodora 2007.01.23. 13:27:28
dOMiNiS · http://blog.sivok.hu/ 2007.01.23. 13:39:54
Lac 2007.01.23. 13:47:48
lipilee · http://lipilee.hu 2007.01.23. 13:54:27
bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2007.01.23. 14:02:55
phaid 2007.01.23. 14:09:04
Addig pedig olvasok, festek, írok, kirándulok, gitározok.
phaid 2007.01.23. 14:13:56
Dani · http://secadmin.blogol.hu 2007.01.23. 14:56:31
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2007.01.23. 14:57:21
tinyurl.com/2jp7o3
Lacy · http://www.szexualitas.hu/ 2007.01.23. 15:06:27
Ha az írható médiák (CD, DVD, memóriakártya), médialejátszók (mp3 lejátszók), stb. árában eleve benne a szerzői jogdíj (vagyis eleve feltételezik, hogy azért veszem meg mert bűnt akarok vele elkövetni) akkor miről beszélünk?
Ha mondjuk a nyaralásomon készült fényképeket mentem a lemezre szintén kifizettem a jogdíjat! Miért is?
Ha mondjuk holnaptól mindenki megveszi a DVD-ket, CD-ket, a jogdíj akkor is benne marad az adathordozókban! Miért is?
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2007.01.23. 15:17:25
Merras · http://miyazakijun.hu 2007.01.23. 16:21:52
Ez is el van cseszve amúgy. Ugyanis a drágajó Artisjus akkora méretű jogdíjat tesz rá a CD-re, DVD-re, hogy a legális kereskedők nem bírják eladni az írható médiát.
Olyan ez, mint a fű - mindenkinek van olyan ismerőse, akinek van olyan ismerőse, aki baromi olcsón tud szerezni 50-es tornyokban CD-t, DVD-t, rohadt olcsón. Tehát ha nem SOS-ben kell, akkor mindenki ismerősön keresztül veszi ezt is.
quitz · http://bodicsek.blog.hu 2007.01.23. 16:24:45
Pairg · http://pairg.hu 2007.01.23. 16:38:03
És a weben, vagy a gépen megjelenő tartalmat hogyan adóztatják? Artisjus matrica a serveren, esetleg a winchesteren?
Ne feledjétek: a bíróság többek között azért sem büntetett meg pár személyt, mert az (üres!) adathordozók árában már benne volt a jogdíj. Egyébként nagyon tisztelem a magyar bíróságot azért, hogy ilyen -számunkra pozitív- döntéseket hozott ezidáig.
HH: ez a levél közvetlen hozzád jött?
Mert ha igen, akkor az azt jelenti, hogy olvassák a blogod, tehát valamennyire foglalkoznak velünk. Bár az utóbbi időben az Index is sokat foglalkozott ezzel a témával.
dOMiNiS · http://blog.sivok.hu/ 2007.01.23. 16:51:45
cserke 2007.01.23. 16:58:18
bakfitty · http://ismerosvalahonnan.blog.hu 2007.01.23. 17:09:22
Merras · http://miyazakijun.hu 2007.01.23. 17:28:08
Akár abban is benne vagyok, hogy a szélessávú net árába is bele legyen építve egy átalánydíj, de akkor onnantól kezdve legyen kuss az összes ilyen jogvédő-bandának.
Az már másik kérdés, hogy szerintem az is megérne egy misét, hogy ezeket a jogdíjátalányokat hogyan osztják el az Artisjushoz hasonlító szervezetek - merthogy a nagy része tutira nem a művészeknek jut, arra látatlanban leteszem a nagyesküt. Index írhatna erről valami elemzést, szerintem nem én vagyok az egyetlen, akit érdekel a téma.
macati 2007.01.23. 17:42:12
szejler 2007.01.23. 18:39:54
Mint minden információs termék, a zene, film is Monopol jell. jószág. Sőt! Mivel egyúttal kultúrális jószág is, pláne az.
Ha a legújabb U2,Chick Korea, vagy Lagzi Lajcsi albumot akarom, akkor nincs közvetlen helyettesítő terméke, ergo a lemezkiadó annyiért adja (adta míg tehette), amennyi a max profitot megtermeli.
Na ezt viszont a jogrendszer egyáltalán nem veszi tudomásul. Mondjuk valószínűleg nem is hallott róla. Fiatal még a tudományág ehhez.
sparkey6 2007.01.23. 19:45:01
Té, mint Tamás 2007.01.23. 21:48:35
Muwhahaha!
Dávid 2007.01.24. 09:59:59
Szar lehet jogvédőnek lenni.
aztapaszta 2007.01.24. 11:14:15
Jano · http://www.users.hszk.bme.hu/~hj130/ 2007.01.24. 11:56:14
Inkább azt kéne tudatosítani, hogy igenis az a matrica ott a lemezen, az ami miatt nem lehet senkit lecsukni a letöltésért és haszonszerzés nélküli (biztonsági, havernak) másolásért.
(Az egy másik kérdés, hogy ennek a díjnak a mértéke mekkora...)
És talán ha ez így lenne kommunikálva akkor pár emberrel több lenne aki tudatosan keresné a matricás lemezeket.
Ha meg harcolni akarnak a másolok ellen, menjenk ki bármelyik "bolhapiacra" és ott keressék a másoló embereket...
PozAko · http://pozako.freeblog.hu 2007.01.24. 12:49:21
Ilyen szempontból ajánlott olvasmány, ha valaki még nem ismerné. :]
Innen letölthető, _jogtisztán_: szabadkultura.hu/main.php?SHOW_BODY=books&OP=downloads&&PROD_ID=109
szejler 2007.01.24. 21:00:52
Naivitás azt képzelni, hogy a Creative Commons, és a többi anyagi megtérülést nem hozó licenszek képesek kiváltani a copyrightot.
TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.01.24. 21:23:30
1. a csökkenés üteme törvényszerű
2. akár az is előfordulhat, hogy a jogvédők és a kiadók nem megoldást, hanem bűnbakot keresnek.
Ezelőtt 30 évvel, a szórakozásra szánt pénzedből javarészt zenét vehettél, nem volt játékkonzol, számítógép, internet, olcsó repülés, és a pénzed kisebb része ment el a kényelmesebb életre. Tökmindegy, hogy Magyar, EUs, vagy világviszonylatról beszélünk ez egy folyamat.
Akármit csinálunk kevesebb pénz jut a zenére, mozira. Ha kevesebb a néző, hallgató, stb. vagy csak kevesebb pénzt költ, abból kevesebb bolt él meg, kevesebb emberhez juttatjha el a termékeket, a hírverést. Törvényszerű, hogy az Internetezés, a mobilozás, a technikai kütyük vásárlása olyan pénzt von el, amit amúgy zenére költenél.
Márpedig a lemezeladások rohamos csökkenéséhez ez elég, meg persze az is elég, hogy már nem cseréled a régi kazettát CDre, a VHSt DVDre...
A nagyobb befektetés, kevesebb bevétel miatt csökken a kockázat, így mindenki biztosra megy, de ezzel csökken a kínálat is. Ez is nyomja le a forgalmat. Sok tanulmány igazolja azt, hogy a filecserélők léte fékezi ezt a hatást, és az eredeti CDt ma is értéknek tartják (gyűjtik) viszont
Innen 3 lehetősége van a zene- és filmiparnak:
a.) megoldást keres
b.) lenyeli a kárt, és reális tervek
c.) bűnbakkal, látványos küzdelemmel eltereli a figyelmet a valódi problémáról, így megtéveszti a partnereket, befektetőket...
A c.) esetben látható miért kell látványosan küzdeni akkor is, ha tudják, hogy nincs igazuk, hogy hiábavaló.
Azt pedig, hogy a jog mit mond a c.) esetről, és az ilyen trükközésre létrejött szervezetekről külön érdekes történet.
mindenki maga döntse el, hogy az agresszív másolsávédelem, a jogvédők jogsértései, stb. szerinte az a.), a b.) vagy a c.) megoldást jelentik.
szejler 2007.01.24. 21:57:21
1. A veszteségmentes formátumokhoz felnőjön a az átviteli kapacitás.(Bár látható az ellenkező törekvés, a formátumok hízlalása is, hogy nagyobb legyen a minőségi különbség az eredeti és a "kalóz" anyagok között)
2. A másolás megnehezítése. (nem kell tök. másolásvédelem, csak annyi hogy elvegy a felhasználók kedvét).
A kalózkodás negatív és pozitív hatásait összevonva, azért egyértelműen negatívan jön ki belőle a copyright ipar.
szejler 2007.01.24. 22:02:42
TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.01.24. 22:42:27
A Copyright ipar sokszor kérdezi: akkor miért csökkennek az eladások? Mert ők látnak egy egybeesést a filecsere és az eladások csökkenése között. A gond ott van, hogy nagyon sok olyan folyamat van ami a filecserétől függetlenül törvényszerűen csökkenti az eladásokat. :)
szejler 2007.01.25. 12:44:35
Ez a kutatási területem. Az információs javak gazdaságtana elég zsenge tudományág, tizenegynehány éves. Tanulmány persze dögivel van, de matematikailag megalapozott modell kevés. A fájlcserélők hatásának mérésére még kevesebb. Szóval sok az ilyen, "példákat halmozok, bizonyítás nélkül" tipusú cikk, könyv.
szejler 2007.01.25. 12:48:12
TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.01.25. 15:23:56
Alapvetően a zeneipar esetében a csökkenő eladási adatokat azt hiszem sikerült indokolni, és könnyen fel lehet mérni azokat a folyamatokat amiket leírtam.
Hangsúlyozom, ebben az összehasonlításban csak filecserélőkről, és egyéb ingyenesen elérhető megoldásokról van szó, ahol nem költesz túl sokat a sávszélességre külön. Sok zenét ismersz meg, ami megtetszik megveszed eredetiben (fékezi a kiskerek általi rábeszélés hiánya, a kínálat szűkülése, stb. miatti problémákat), inkább letöltesz mint a kínai piacon vegyél hamisítottat, de az eredetit megveszed amíg jut rá pénz, mert az mégis más, és szeretnéd ha lenne következő (növeli az eredetire jutó pénzt).
3 esetben viszont teljesen más a helyzet:
1.) Ha fizetsz a letöltésért (pénzt von el amit amúgy eredetire költenél) vagy mással fizettetsz (árulod)
2.) Ha ezért van szükséged gyorsabb, és drágább netre
3.) Ha "elvből" nem veszel eredetit.
Ehhez lehet hozzátenni a másolásvédelemre kidobott pénzt, ami valóban kárt okoz. Valamint egy ennél lényegesen komolyabb problémát okozó folyamatot.
A jogvédőnek beállított szervezetek jogsértései, egyes másolásvédelmek által okozott károk, stb. hatnak a fogyasztói magatartásra, és az adott termékek kerülésére motiválják a fogyasztót, ami például károkat okoz.
Míg normális esetben az eredeti példány mindenképpen értékesebb (kirakod a polcra, jó ajándék, az együttes jövőjét finanszírozza, adnak hozzá megfelelő füzetet, szerencsés esetben regisztrálod...) addig a másolsávédelem ami a tuléajdonosnak gondokat okoz, nehezebben használhatóvé teszi a terméket, stb. már ezzel ellentétes irányba mutat és drasztikusan csökkenti az eladásokat.
Alapvetően a filecserélő nem jobb, és nem is rosszabb, mint a műsorok (beleértve kívánságműsorokat) rögzítése, az egymás közötti cserebere (klubokban) amik egyértelműen a jogszerű magáncélú másolás esetei. A költségek persze sok esetben alacsonyabbak (több marad eredeti CDre). Márpedig a filecsere nem elsősorban a CD vásárlás, hanem a magnós klubok, stb. helyett jöttek be. Ezért is erősebb a pozitív hatásuk mint a negatív hatásuk.
Alapvetően az eladások ahhoz az időszakhoz képest csökkentek drasztikusan amikor az emberek már kedvelték a CDt, de még nem tudták megoldani a zenei anyagok CDre való rögzítését és tömegesen áltak át kazettáról CDre :) Ez után mindenképpen zuhannia KELL az eladásoknak :)
De természetesen amennyiben bármelyen értelmes érved van amivel a fenti szempontok alapján törvényszerűen csökkenő eladási adatokat tudnád cáfolni, akkor szívesen hallgatom. Addig azonban az eladások csökkenése (indokolt ezek alapján) és a filecserélők terjedése között nem összefüggést, hanem egybeesést sikerül csak bemutatni :)
szejler 2007.01.25. 17:52:33
De csak a kettő egybeesése ad legalább biztosnak mondható támpontot.
Ilyen egybeesésről ami egy nagyjából elfogadott szakmai állásponthoz vezetne, nem tudok. Tény: a modellek nagyrésze szerint, az információs iparágra(rövid és középtávon) a fájlcserélők rosszul hatnak.
(Ahogy írtad nem egyformán, a szoftverek esetében gyökeresen más a helyzet pl)
A különböző statisztikákat pedig legtöbbször elég célzottan építik fel, mindenki a maga szája íze szerint (láttam néhányat).
És a konkrét válasz!
Azzal az elmélettel, hogy a teljesen más jellegű javak vásárlása (kütyük, mobil, számítógép) vásárlóerőt von el a zene piacáról, két baj van. Az első, hogy más igényeket elégítenek ki, és ezzel az erővel bármilyen zsugorodó piacra rá lehet fogni hogy a más jell. piac miatt csökken. A második probléma, hogy a zenéhez hasonló filmipar forgalma (mozi, dvd) nem csökken.(A logikádból az is következne)
Miért nem?
A magyarázat kettős, egyrészt (ezt felmérések alapján mondom), a filmek árazását a vásárlók nem érzik annyira túlzottnak mint a zeneipar termékeit.
(eredeti zene: 2-5 eFT, másolt: kb 200
eredeti dvd: 800-3000 ft, másolt kb 200)
Másrészt a minőségi különbség és az élmény sokkal nagyobb egy moziban, vagy egy DVD-n.(Ezt a nagyfelbontású filmek csak tovább növelik, a zeneipar nem tudja meglépni ugyanezt).
Tehát az az állítás, hogy a más jell. javak piaca, pont innen von el vásárlóerőt, nehezen igazolható.
Hogy az eredeti termék(CD, DVD)mennyivel értékesebb a másoltnál a fogyasztók szemszögéből, az elég pontosan kiszámítható.(az az ár amikor újra több CD-t kezdenek vásárolni :).
(4-6$ közötti áron ha jól emlékszem, vmelyik tan. szerint).
A másolásvédelem, hátrányai, kisstílű ocsmányságai ellenére, logikus, sőt jogos lépés az ipar részéről.(védik a befektetett értéket, tulajdonukat) És ne becsüld le a titkosítási technika fejlődését. Sok ijesztően hatékony megoldás látott napvilágot mostanában.
Overall.
A filmipar, - szerintem - a minőségi különbség folyamatos fenntartásával, fejlődni tud, vagy tartja a szintet. A zeneipar ezzel szemben valószínűleg kénytelen lesz átállni az online értékesítésre, és/vagy csökkenteni az offline termékek árát.