A híresztelés ereje. Avagy az Apple 4 milliárd dolláros buktája.

Több helyen, így például Om Maliknál is téma volt a héten az Engadget-fiaskó. A legnépszerűbb nyugati blog ugyanis megírta, hogy késik az Apple iPhone-ja és a Leopard is. A hír emailben terjedt, majd amikor az Engadet is leközölte, már futótűzként söpört végig a tech blogokon.

Az Apple nem kívánta kommentálni a téves híresztelést. Meg is lett a böjtje: 5 százalékkal estek a részvényei ezen a napon. Ekkor kapott észbe az Apple, és gyorsan kiadtak egy közleményt, melyben egyértelműsítették, hogy téves információról van szó. De ekkor már nem lehetett megállítani a lavinát.
Apple's market cap, according to Valleywag, dipped $4 billion. Business 2.0 Blogs are quoting commenters as asking for an SEC investigation. Ars reports that someone sold off millions of shares within minutes of the post. People lost a lot of money, because of something they read that was wrong. (Gizmodo)
A történet tanulsága, hogy a nagy technológiai cégeknek sokkal jobban kell figyelniük, hogy mi történik a tech blogoszférában, és gyorsan, egyértelműen kell reagálniuk, ha a téves híresztelés láthatóan elkezd masszívan terjedni a weben.

Persze fordíthatjuk úgy is a problémát, hogy a tőzsde milyen könnyen hekkelhető. Meg hogy az Engadget is lehetne egy kicsit igényesebb. (Később egyébként tisztába tették az ügyet.) Csakhát a techblogokban úgyis meg fognak jelenni a híresztelések, pletykák, ha az Engadget megpróbál nem tudomást venni ezekről.

Olyan világban élünk, amikor a vállalatoknak éppen annyi időt és energiát kell szánniuk az online kommunikációra, mint amekkora médiafigyelmet kapnak. Az Apple esetében ez azt kellene hogy jelentse, hogy a nemhivatalos vagy félhivatalos fanblogokkal való barátkozás mellett nekik maguknak is erőteljesebben jelen kellene lenniük, hallatniuk kell a hangjukat ebben a térben. Az Engadget vagy a Gizmodo médiaereje hatalmas. Nem csak az olvasottság miatt, hanem azért is, mert a techbloggerek ezeket a blogokat figyelve szokták publikálni véleményüket, ezek alapján remixelik a híreket.

Az már réges régen kevés, ha másnap a New York Times megírja az igazságot.
Címkék: marketing apple bulvár iphone
2007.05.17. 11:38. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

elég érdekes, hogy milyen világban élünk. de azért az applenek nem ártana kicsit jobban odafigyelnie
"ekkor már nem lehetett megállítani a lavinát"

A történet végét persze elfelejtettétek odaírni. Vagy nem olvastátok el végig a cikkeket, vagy direkt torzítotok, ez nem szép dolog.
Harminc perc múlva az Apple részvény ugyanott tartott, mint előtte, és ma magasabban nyitott, mint tegnap, az ominózus eset előtt. Tehát az Apple egy centet sem bukott. Ja, de úgy senki nem olvasná el a cikketeket.
a részvények ára esett, ebből következik, h ha valaki szándékosan terjesztette az álhírt, az nagyon sokat kereshetett rajta.

amúgy:
valleywag.com/tech/engadget/gullible-blog-wipes-4bn-off-apple-261081.php
..és olyan világban élünk ahol a blogos sufniújságírásban egyre gyakrabban felejtik el ellenőrizni az általuk leírtakat/továbbadottakat, ez is jól példázza
Nem feltétlenül érdeke az Apple vezetőknek az ilyen hírekkel foglalkozni - annál jobb nincs mint amikor az ár ilyen gyönyörűen visszateszteli a support / trendvonalat