Mahalo: a Google ellenében, a dotkomlufi felé

Jason Calacanis új projektjét, a Mahalo.com-ot tegnap mutatta be egy londoni konferencián. Az új kereső persze már él egy ideje, de a "hivatalos" indulás csak most volt, úgyhogy néhány szóban azért térjünk ki rá.

Mindenekelőtt érdemes gyorsan végigvenni, hogy Calacanis az ominózus londoni konferencián mivel indokolta egy új kereső elindítását, abban a korban, mikor azt gondoljuk, hogy a Google, és mondjuk a Wikipedia megfelelő, sőt, kifejezetten jó találatokat biztosít számunkra, ha információt szeretnénk megtalálni a weben.

Calacanis első érve, hogy a SEO, vagyis a keresőoptimalizálás megöli a keresőket. Azzal, hogy ma már a világ számtalan pontján azon ügyeskednek a SEO-szakértők, hogy adott tartalmakat minél feljebb tornásszanak a Google találati listáin, egy torz világ alakul ki. Lehet, hogy ebben van némi igazsága Calacanisnak, na de azért azt se felejtsük, hogy a SEO felvirágzása egy természetes versenyhelyzet eredménye.

A webes tartalmaknak és információknak elemi érdeke, hogy megjelenjenek abban a globális könyvtárban, mely éppen a világ összes felhasználója számára teszi elérhetővé ezeket a tartalmakat. Nyilvánvaló, hogy mindenki szeretne minél jobb besorolást kapni a fontos és releváns keresőoldalakon. És észszerű fejleménynek tűnik az is, hogy emberek és cégek kifejezetten arra specializálódnak, hogy ebben a versenyben ők maguk vagy megrendelőik minél előnyösebb helyzetbe kerülhessenek.

Ennek kapcsán Calacanis persze elővezetett a prezentációban példákat arra, hogy a Google vagy az Ask bizonyos találati oldalai mennyi "haszontalan", "érdektelen", "mesterséges" információt tartalmaznak. És igen, persze itt érzi a befektető azt a piaci rést, ami miatt arra szánja el magát, hogy a Google korában új keresőt fejlesszen a webre.

Calacanisék keresője, a Mahalo egyszerű filozófiára épül. Tudható, hogy a világon az emberek zömében kábé ugyanarra a 10 ezer keresőkifejezésre keresnek rá. Persze van sokmillió másik keresés is, de a kritikus tömeg azért a fő kifejezéseket keresi.

A Mahalo azt csinálja tehát, hogy emberek segítségével állíttatja össze ezeket a szerintük nagyon releváns találati oldalakat. Vagyis nem bonyolult és kusza algoritmusokat használnak, mint a Google, hanem "megbízható" emberekre bízzák ezen találati listák összeállítását.



Igen, bizony, ha valamikkel kapcsolatban jogosan dereng fel a dotkom éra, az éppen az ilyen szolgáltatások, ahol látszólag értelmetlen, nem túl értékes dolgot (egy x-edik találati listát) fizetett emberekkel állíttatunk össze. Nem tudom, hogy ki és mennyi pénzzel szállt be a Mahalo projektbe, de biztosan nem számíthat valami húdenagy megtérülésre.

A mai közösségi weben ugye az ilyen jellegű problémákat úgy szokás megoldani, ahogyan mondjuk a Wikipedia is csinálja. Magukat a felhasználókat teszi érdekeltté abban, hogy vegyenek részt - esetünkben - a találati listák szerkesztésében.

Csakhogy ez a verzió pontosan az előbb lefikázott SEO egy sokkal kontrollálatlanabb formájához vezetne. Gondoljunk csak azokra a botrányszagú történetekre, amikor cégek felbérelt emberekkel írattak nem éppen az objektivitás és a pártatlanság mércéi szerint Wikipedia-szócikkeket saját cégükről vagy termékeikről.

Még mindig jobban bízunk egy bonyolult és jól működő algoritmusrendszerben, mint abban, ha az emberek maguk szólhatnak bele abba, hogy hogyan nézzen ki egy találati oldal. A keresőkben való minél jobb megjelenés komoly üzleti érdek, épp ezért elég nehéz olyan biztonságosan működő, emberek áltan szabadon szerkesztető keresőt gyártani, mely legalább olyan objektív lesz, mint mondjuk a Google keresője.

A Google, ha a keresőjéről van szó, mindig nagyon komolyan hangsúlyozza, hogy a weben fellelhető információk kiértékelése és találati listákba rendezése teljes mértékben gépesített folyamat. Ők tehát ebben látják a hitelesség forrását. Calacanisék meg abban, hogy elhisszük nekik, hogy ők a "jó" és a "minőségi" érdekében állítják nekünk össze találai listáikat. Ha elhisszük.

Note. Mindamellett érdemes tesztkereséseket végezni a Google vs Ask.com vs Mahalo oldalakon. Nekem néhány tesztkeresést követően is a Google adta a legrelevánsabb találatokat. Releváns értsd: a lehető legtöbb olyan találatot dobja föl, amire rá is kattintanék.
Címkék: google keresők seo jason calacanis
2007.06.14. 09:55. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ez tényleg nagyon bénaság. Nem is értem, miért lett belőle cikk? :) On-demand? :)
kérdezd meg, hogy "ez miért hír?", és kitiltalak a blogról. :)
"Calacanis első érve, hogy a CEO, vagyis a keresőoptimalizálás megöli a keresőket."
Nem SEO-t akartal irni?
Nem ilyesmiről próbál szólni az Open Directory Project is?
Lehet körül kellett volna nézniük, és bele sem vágnak..
Nem hiszem, hogy on-demand lenne...egész egyszerűen ilyen is van, és bár ez nem meglepő, de én sem igazán vágom, mitől lesz ez bármilyen tekintetben versenytárs a Google számára.
A Google találati listájától jelenleg nem sokban különbözik az eredménye, legalábbis én azt vettem észre.

Kíváncsi leszek, h ember lesz képes beindexelni az egész webet :D
Ez érdekes mert egy ismerősömet az egyik online fejvadászon keresztül megkereste a Google egy állásajánlattal. Ha sikeresen abszolválta volna a tesztet, akkor valami ilyesmi lett volna a feladata. Ha jól tudom a magyar nyelv egyes szinonímáihoz kellett volna releváns találatokat igazítani. Tehát szerintem a Google találatokba is simán beleszerkesztgetnek.
Magyarországon ezt már régen feltalálták: úgy hívják Startlap. És roppant sikeres. Ha az emberek nem bíznak az emberekben, akkor mivel magyarázható a lap.hu oldalak sikere?
a lap.hu szvsz teljesen más, sokkal vertikálisabb. a nokia.lap.hu-n pl. megtalálod a gyártó oldalát is meg a legbénább fansiteot is. itt meg rajta van/lesz a kényszer a szerkesztőn, h azt a bizonyos 10 legjobbat találja meg. (és akkor majd ebből szépen kifejlődik itt is a dmoz-os maffia feeling, ti. csak pénz/kapcsolat kérdése és bárki hamar releváns lehet.) algoritmus rulez.
A lap.hu család és a hozzá hasonlók tematikus linkgyűjtemények, azaz aki azokat használja, tud(hat)ja, hogy azt a lapot, amit éppen olvas, valaki a szerinte legrelevánsabb tartalmakat linkelte be. Talán azért is bíznak bennük az emberek, mert tudják, hogy nem kereső, hanem "csak" egy linkgyűjtemény, ahol azért érdemes szétnézni.
Ezzel szemben egy keresőtől azt várná az ember, hogy tényleg _keressen_ a neten fellelhető irdatlan adatmennyiség között, dobjon ki mindent, amit csak talál (nyilván valamiféle relevancia-sorrend alapján) és majd Ő, a user átbogarássza, hogy mi kell neki, és mi nem. Ne pedig X Y meg Z N kollegák által szerkesztett "találati" oldalak jelenjenek meg. Ha ezt is linkgyűjteménynek hívnák, oké, de így...
LOL. Beírtam egy kifejezést, kidobott három találatot, plusz 10 találatot a Googleből. Komoly. :)
Viszont SEO-hoz valamennyire értő emberkeként örülök neki, hogy nem kell külön mahalora optimalizálni, elég lesz a szabvány Google optimalizálás is. :D
lap.hu azert sikeres mert az atlag internetes user lusta vagy nem tud keresni megfeleloen, ezert sokkal egyszerubb az, ha a "mar kesz" megoldast hasznalja es nem kell megeroltesse magat :)

nem tartom jo otletnek az ilyesmiket, ugyanis mar sokszor volt, hogy valami oldalt akartam, akar megrendelonek akar magamnak, de szerettem volna lap.hu-ra ajanlani, vegul aztan mindenfele (hulye, atlatszo) indokkal elutasitottak de felajanlottak, hogy bannert, hirdetest, akarmit vehetek, de volt olyan is aki csak annyit valaszolt, hogy nem jon be az ajanlott oldal, es leszarja kb.

tehat amig ezeket az oldalakat olyan emberek szerkesztik (van egyaltalan olyan aki nem penzkeresesre hasznalna?) akiknek erdekuk fuzodik hozza, addig ez az egesz el lesz cseszve ugy ahogy van
lap.hu -nak köze nincs a témához, ez az egyik, a másik, lehet h sikeres, de nem nálam... (kereséssel hamarabb eljutok oda, ahova akarok, mint a lap.hu -s szalmakazal bogarászásával)
Jobban belegondolva, van egy olyan gyanúm, hogy a lap.hu oldalak forgalmának a nagy része a google-től jön. Viszont most megnéztem webauditit és a startlap.com-nak is nagyon durva a forgalma. Ha lehet hinni az Alexának, akkor kb a google.hu-val együtt növekszik. Na ezt viszont nagyon nem értem. Abban meg mi a jó? Hogy képes tartani a versenyt a google-lel? Miközben a világon mindenki más szopik.
" És észszerű fejleménynek tűnik az is, hogy emberek és cégek kifejezetten arra specializálódnak, hogy ebben a versenyben ők maguk vagy megrendelőik minél előnyösebb helyzetbe kerülhessenek. "

ok, versenyhelyzet, meg ez így jó - de változtat ez az alapgondolaton, miszerint a SEO segítségével az arcunkba tolnak olyasmit is, ami minket nem fog érdekelni? persze legtöbben 'jó célra' használják, azaz pont a releváns tartalom lesz előttünk ezáltal, de az alapprobléma itt az 'automatizált manipuláció' lehetőségével van.
az emberek által szerkesztett lapokkal kapcsolatos aggályaid viszont szintén jogosak.
Szerintem nem hülyeség, csak használni kell. Nekem a Firefoxban a keresődoboz automatikusan Mahalo, ha az nem talál semmit, akkor úgyis kidobja a Google találatokat.

Ami még segít nekem az a stumble upon értékelése, ha olyant látok egy google listán, akkor arra ráklikkelek.

De a legtöbb esetben, ha csak googleval keresek vmit, akkor max. két oldalt nézek végig 10-15 linket, akkor már ez legyen minőségi (web 3.0 bruhahaha).

Ha pedig a nagy gonosz CÉG lefizeti a usert, hogy az ő számára kellemes linkeket tegye ki a Mahalora, akkor én ennek nyugodt szívvel esek áldozatul, nem hinném, hogy akkora veszteség fog érni.

Ugyanaz, mint a Wikipédiánál: a hétköznapi dolgokhoz tök praktikus, de ha fontos, amit csinálok, akkor persze több forrást is megnézek.

Szóval szerintem jó, hogy van ez és akár még sikeres is lehet.