Spam, ham... bacn?

Kötve hiszem, hogy van olyan emailfiókkal rendelkező ember, aki ne tudná, hogy mi az a spam. A löncshús, vagyhát a "kéretlen email" mintájára született meg a geekológiában a ham-levél kifejezés, ami ugye a spam ellentéte (vagyis sonka). Akarom mondani: a hasznos levél.

Azt gondolnánk, hogy ezzel a két fogalommal jól el is boldogulnánk. Csakhogy van egy csomó olyan email, melyre nem mondanánk jó szívvel, hogy spam, ugyanakkor éppen azt sem mondanánk, hogy feltétlenül hasznosak számunkra (hamek), és azonnal meg akarjuk nézni őket. Gondoljunk csak az iwiw-es emailértesítésekre. Azok hasznos levelek számunka? Bizonyos szempontból igen. Ugyanakkor korántsem annyira, mint egy fizetési felszólításról vagy épp meghiúsult csomagküldésről kapott email.

Vannak tehát ezek a köztes levelek. A pittsburghi PodCamp résztvevői pedig a spam-ham vonalat követve (na meg a webkettes szcénában megszokott magánhangzódeficites életérzést elsajátítva) bacn-nek nevezték el a "notifications you want, just not right now"-jellegű emaileket.

A kifejezés létjogosultságát mindjárt el is kezdték vitatni, mondván: valami vagy spam, vagy nem. Úgyhogy nincs mit neologizálni ezen. Ugyanakkor nyilván mindenki érzi, hogy újabban egyre több ilyen bacn-jellegű levél érkezik a postaládájába (valaki bejelölt valahol!), és ha nincs is sok értelme, talán mégsem árt, ha nevén tudjuk nevezni a gyereket.

(Btw, mi magyarok még sokkal hátrébb tartunk. Az olyan sokat használt, értelmes és fontos kifejezéseket, mint amilyen a "spam" sem tudjuk egyetlen szóval mondani. Max ezt a körülményeskedő "kéretlen email" fordulatot használjuk. Esetleg szpemelünk. Szóval a békönölésre még várni kell.)

Az össz levélforgalmatok kábé hány százaléka ham, spam, bacn?
Címkék: bulvár kommuniti lol email
2007.08.21. 08:55. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cégesre nem jön spam (vagy csak kiszűri a filter, magán-ra (gmail) kb. heti 1-2 db, de van, hogy hetekig semmi, aztán egy hét alatt 4-5. A legbonsszantóbb spam a magyar fizhetős ftp-ket és hasonlókat reklámozó "szia Barbi vagyok emlékszel a múltkor beszéltünk itt az az oldal " Ezekre szoktam azt válaszolni nagynéha, hogy "Bocs, de fogalmam sincs, ki a f*szom vagy" és/vagy egy copy+paste a feljelentésről :)
Céges címemre napi 250-300 közötti spam érkezik amit a szűrő elkap, ezen kívül jön napi átlag 80-130 ham és 100-150 bacn. Privát címeim közül a Gmail a kirívó spamek tekintetében, mert egy héten jön cca. 1000 db. Bár, hogy honnan esnek be, nemtudom, mert sok helyen nem publikálom a címet. Aztán jön ezen kívül összesen a címeket nézve 30-60 ham, illetve 20-40 bacn.

Egy időben jelentgettem a magyar spammereket, de mivel semmi értelmét nem láttam, abbahagytam. Még gyerekcipőben jár ez itthon nagyon.

A legtöbb magyar spam cégektől érkezik, mindenféle ajánlatokkal. Párnak visszaírtam, hogy honnan szedték a címemet, amire válasz sosem érkezett, a legjobb esetben levél sem több. Lehet harcolni, csak nehéz és energiarabló.
Előzzük meg a világot!
Találjuk ki, hogy mely levelek neve legyen kóbász, hurka, ódalas!
A pályaműveket Hírbehozó címére küldjétek >:oD Rá úgyis haragszom :o)))
(Forwardolom az összeset, plusz néhány ezer bacn-t is szívesen.)
Én meg virtuális húskereskedést fogok nyitni
Ha jól látom a lényeget, a békn fogalmának bevezetésében van egy elég nagy lehetőség: ezeket a leveleket tereljük valahogy át más csatornára. Például IM-re.
Jó meglátás. Sőt, az ilyen értesítő jellegű üzeneteket nem ártana valahogy megkülönböztetni, hogy a levelezőrendszer is felismerje, és akár saját mappába terelje.
Gmail account:
Inbox folder: 11096
Spam folder: 1311

Tehát 11.8% ami spamként fennakadt a gmail szűrőjén.
Inboxomat áttekintve jóval 1% alatti azon levelek aránya amely spamnek tekinthető, tehát összegezve kb. 12% a spamek aránya.
(Napi e-mail forgalom kb. 40-70 e-mail)

A lényeg, hogy nagyon hatékony dolog a gmail 'Report Spam' funkciója a sokmilliós felhasználói táborát kihasználva.
Az x-priority fejléc erre lett kitalálva, csak senki se használja. (Legalábbis "lefelé" nem.) Meg ha szocnetwork lennék, hülye lennék "nem fontosra" állítani az értesítő maileket, hiszen pont azt szeretném, h most azonnal gyere a sitera, mert itt valami iszonyat dolog történt.
Hát ezt nem is nekik kéne kikényszeríteni. De mondjuk a mailszolgáltatók szpemnek nézhetnék ezeket, hacsak nem hajlandók megjelölni valahogy a bacnleveleket. Ez lenne az egyik út. A másik a nagy össznépi hiszti.
Az a baj, hogy a megjelölés meg eleve az egész idea csak a spamereknek jelentene igazán egy újabb jó lehetőséget.
Olyan elképzelést kell kitalálni ami teljesen kizárhatná a spamereket.
Pl. a domainregisztrációnál kezdődne a szűrés. Lenne egy erre rendszeresített végződés mondjuk.
Létrehoznának egy új domain kiterjesztést, legyen mondjuk .nfy
Minden domain tulajdonos regisztrálhatna egy a domainjéhez tartozó .nfy domaint.
webisztan.blog.hu.nfy
index.hu.nfy
....

Tudom csúnya, de működőképes lehetne így a spamek kiszűrésére és a hasznos értesítű üzenetek elválasztása az egyéb-emailektől.
plusz még van az a levél, amit nem lehet azonnal tudni, hogy hasznos-e

ugye, a spam ránézésre haszontalan, mert hova nyújtsam már, rövidnadrágot hordok, köszönöm, nem érdekel

de egy "érdekes link" tárgysorú (huhh. a "subject" fordítása sem megoldott) mail-ról majd csak akkor fogod tudni, hogy hasznos volt-e, amikor elolvastad a cikket, megnézted a videót, na, ennek adjál jó nevet, legyen esetleg przer
longhand: csak azt felejted el, hogy a spamok törlődnek 30 napon belül, azaz amit ott látsz az csak 30 napnyi spam.
Valaki megmondja, hogyan kapcsolódnak a spam helyzetet, spamek számát firtató hozzászólások a bejegyzéshez? A spam kérdés megoldása nem az ötletektől, hanem attól függ, hogy sikerül-e keresztülverni valamit a teljes számtech iparon.

Ugyanez igaz a békn kérdésre is, ha tényleg valami olyasmit szeretnének kezdeni vele, mint fentebb írtam.
human_insect: ezt nem tudtam, bocsánat

B.A.: Megoldást illetően szerintem járható út, hogy egy domainhez regisztrálható-asszociálható egy másik domain egy egyedi végződéssel.

A Te ötletedet kibontanád jobban, mert nem értem ennyiből, hogy hogyan képzeled?
Csak annyira gondoltam, hogy tök felesleges adott esetben e-mailt küldeni az azonosításhoz, lehetne akár IM-en keresztül is hitelesíteni valakit. Nem sokkal ér többet/kevesebbet, viszont adott esetben gyorsabb, kényelmesebb, és a békn féle "levélszemét" sem marad ott.

HH ötlete még jobban tetszik, ahol a küldő jelöli, hogy hitelesítő/üzeneted jött/hozzászólás érkezett a posztodhoz e-mailről van szó, a levelezőszerver észleli a dolgot, és átirányítja az IM-re, ahol csak rákattintasz, vagy beteszi egy folderbe, vagy kiemelten jeleníti meg, és megnézés után (egyből/öt perccel) eltünteti, stb.
freemailes cimemre mar tobb spam jon (raadasul ugyanattol, csak mas-mas, de lathatoan geppel generalt cimekrol), mint normalis level. attol tartok, vmelyik blog v portal nem gondolta teljesen komolyan, h megtartja maganakaz egyebkent kotelezoen megadando cimemet...
Értem András.
Nem ismerek statisztikai adatokat IM alkalmazások használatáról, de az teljesen bizonyos, hogy nem mindenki használja őket...
Ezért tetszik HH ötlete, miszerint a felhasználó (email kliense) dönthesse el, hogy mit kezd egy ilyen *üzenettel*.
Igen. Nem az automatikus levélmegjelölésre gondolnék elsősorban, hanem h adjunk a felhasználó kezébe egy eszközt, amivel ha akarja - meg tudja különböztetni az ilyen jellegű leveleket. Mondom, semmi másról nincs szó, mint a spamfolder mintájára működő bacn folderről. Ami a többi felhasználó aktivitása alapján is ajánlja, hogy az adott levelet hagyd h bacn-nek értelmezze. Pl ha sok gmailes fiókba érkezik az iwiwes értesítő, és sok helyen bacnnek is jelölik, akkor nekem ajánlja fel, h szerinte ez bacn, és akarom-e h a jövőben így is kezelje. külön akárhol, akár im-be kiértesítve, ha így állítom be.
Ez egy jó ötlet valóban, érdemes lenne alkalmaznia mail szolgáltatóknak.
ps.: első alkalommal félreértettem az ötletet, azt hittem küldő részéről igényelt megkülönböztetésre gondolsz, de így teljesen rendben a gmail-es spam report működését továbbgondolva
lehetne egy egyszerű feature. ha a feladó ismeretlen de a levél nem spam, akkor az kapásból bacn. ilyen esetben a felhasználó dönt, a levelet vagy elfogadja vagy elutasítja, azaz megmondja h hammerrel vagy spammerrel van dolga, esetleg marad bacn status.

az iwiw-es példánál maradva. ha egy címjegyzékben nem szereplő ismerős bejelöl, akkor vagy visszaigazolom és akkor hammer, vagy ismeretlennek jelölöm, akkor meg spammer. esetleg nem tudom, és akkor marad bacn.

a mail és a talk kapcsolatáról meg azt gondolom, h az összes high priority mail mehetne az instant messangerre. azaz ha a feladó nem azonnali, de sürgős választ vár, akkor a levél a messangerbe is befut. az ilyen sürgős üzenet egy köztes dolog hagyományos mail és a csevegés között.

nekem amúgy fenntartásaim vannak ezekkel a hülye elnevezésekkel, például h kliens oldali rekord az süti, meg ilyenek, de ez nem annyira érdekes.
Nemrossz az iWiW-es elképzelésed kutacs! :)
Lenne egy "mennyire ismerkedő típus" vagy "mennyire rámenős típus" mutató :D

AZ e-mailes ötletazért nem jó, mert kisebb mértékben foögadják a leveleket webes felületen mint e-mail kliensben és ez előnyt jelentene a spamek javára egy ilyen megoldásesetén.
már-már azt kezdem a legjobb ötletnek tartani, hogy szerver szinten alapból mindenki blacklistes. Ha valaki e-mail-t akar küldeni, hívjon fel, keressen meg, ahogy akar, és majd eldöntöm, és whitelistre teszem-e. Így a szindi féle enlarge patchek be sem érkeznek a fiókba. (no de ez ugye kicsit abszurd...)

Vannak egyébként ilyen szolgáltatások, hogy 100% spam szűrést ígérnek, tán az mx-et hozzájuk kell irányítni, és utána transportálják a levelet tovább. Vélhetően manuális a szűrés, meg nem olcsó...
Sztem jól működő megoldást kínál erre a Gmail autoszűrője.

Pontosan megadhatod a szabályt, hogy mikor hagyja ki a bejövő mappából és hogyan címkézze az adott típusú levelet (pl. iwiw).
bevallom, nem nagyon értem bacnök rendszerezése körüli problémát. a közösségi szájtok példájánál maradva: úgyis mindig ugyanarról a címről küldik az értesítőket, nem? ha megkapod az első értesítőt, arra a címre rögtön ráküldesz egy szűrőt,
oszt jó napot.
vagy nem?