SocialAds és Hypertargeting - avagy meg lehet-e fejelni az AdSense/AdWords sikerét

Az elmúlt napokban a két legerősebb amerikai közösségépítő szájt is bejelentette/be fogja jelenteni, hogy elindítja saját hirdetési rendszerét. A Facebookról és a MySpaceről beszélünk. Úgy tűnik tehát, hogy egyrészt a Google-lal hirdetésszervezés szintjén nem akart egyikük sem összebútorozni (a MySpace csak a keresőjét cserélte le a Google-éra, a Facebook még azt sem). Másrészt meg a fejleményekből az látszik, hogy a Facebook és a MySpace is elég bátornak érzi magát ahhoz, hogy létrehozza a saját, sikeres hirdetési rendszerét.

A Facebook várhatóan SocialAds néven fogja elindítani önálló hirdetési szolgáltatását. Ha igaz, itt már nem csak személyre szabott, kulcsszavas hirdetésajánlatok fognak megjelenni, hanem a Facebookban lehetőség lesz arra is, hogy megosszuk ismerőseinkkel, hogy melyik Facebook-partnerszájton éppen mit vásároltunk. Szóval a júzerek gyakorlatilag egymásnak mutogathatják meg, hogy miket nézegetnek és vásárolnak, és így ösztönöznék egymást vásárlásra. Ez pedig elég hatékonynak és jó ötletnek hangzik. Akárhogyis.

A MySpace Hypertargeting néven indítja el új hirdetési megoldását. Itt a hangsúly nyilván a MySpace vertikális kategóriáin lesznek. Merthogy minden júzer bizonyos preferenciák szerint van jelen a szolgáltatásban (pl. szereti a sportot, szeret zenét hallgatni), és a hirdetőknek így elég jól targetálható hirdetési ajánlatokat tehet majd a legnépszerűbb közösségi szájt.

Azt egyelőre nem tudni, hogy mi fog megvalósulni a fenti várakozásokból, híresztelésekből, de az bizonyos, hogy a Google esetében működőnek látszó üzleti modellt tartják a konkurensek is az egyetlen járható útnak. (A Yahoo-nak és a Microsoftnak egyelőre elég döcögősen megy.) A hirdetési piac pedig a Google-Facebook-MySpace irányvonalhoz kell, hogy felzárkózzon a következő hónapokban.

Persze azért - több okból is - még korai lenne leírni a banneralapú hirdetői mentalitást. Az viszont bizonyos, hogy míg 1997 és 2001 között az volt a cél, hogy mindenki jelen legyen a weben, addig 2001 és 2005 között már az volt a cél, hogy mindenki egyre aggresszívebben legyen jelen a weben, és a tömegekre zúdított kampányokból csurranjon is valami bevétel. 2005-től napjainkig meg már az a fontos, hogy mindenki minél hatékonyabban és célzottabban érje el azt a célcsoportot, mely - lévén egyre többet lóg a neten, sőt, részben ott is él - már nem csak érdeklődni, de vásárolni is hajlandó. Viszont utálja ha fölöslegesen zaklatják.
Címkék: marketing social network filozomatika
2007.11.06. 19:05. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A CTR-je valószinű jol lesz(mert mindenki hozzá kapcsolódó reklámot kap), de nemhiszem, hogy igazán labdába rughatna...
Én kiváncsi vagyok, hogy hogyan mutathatom meg, hogy mit vásároltam máshol. Le a kalappal a facebook előtt, ha erre rávesznek :)
Nem csak a relevancia számít, hanem a vásárlási szándék/hajlamosság is a célközönségben. Az meg egyes kimutatások szerint - pl. Microsoft Adcenter adlab.msn.com/OCI/OCI.aspx - nagyon alacsony közösségi és egyéb web2-es portálok esetén.
A Microsoft alkalmazása rengeteg statisztikát használ a számításhoz és meg lehet vele tekinteni a FaceBook, Twitter, FlickR eredményeit.
Digg-re meg del.icio.us -re azért még dob egy 30%-ot, az azért már elviselhetőbb.
Hát biztos jó bonyolultan számol ez a cucc, szerintem akinek van pénze, az mindenki elkölti. Egy dolog, hogy egyelőre még nincs meg az a csatorna, hogy sokkal hétköznapibb cuccokat a neten vegyek, de amint meglesz, a myspace, facebook abból tarolhat. Én pl. iwiw helyében egy kajarendelő cuccot indítanék:)
Előbb valami egyszerű, gyors, nem lehúzós, ugyanakkor biztonságos fizetési módszert kéne kitalálni (ami működik Magyarországon is :-)), mert amíg a bankoknak meg a mobilszolgáltatóknak ilyen összegeket van pofájuk lenyúlni, addig nem lesz e-shopping kánaán.
jó lenne ha lenne ilyen kis hazánkban is!