A Facebook szimatot fogott: nyakunkon a 'közösségi hirdetések'

Tegnap még csak feltételezhettük azt, ami a mai Facebook-bejelentéssel valósággá vált: a legdinamikusabban növekvő közösségépítő szájt vezetői egy pillanatra hátradőltek bőrfoteleikben, vettek egy nagy levegőt, majd döntöttek: elzavarják maguk körül az aggodalmaskodókat és csinálnak egy legalább olyan hatékony online hirdetési rendszert, mint amilyen a Google-nak is van.

A Facebook abból indul ki, hogy a netezők, ha vásárolni szeretnének, leginkább az ismerőseikben bíznak meg. És hát minő szerencse, a Facebook éppen az ismeretségi hálót térképezi fel a felhasználók között. Nincs más hátra tehát, mint...
We are announcing a new advertising system, not about broadcasting messages, about getting into the conversations between people. 3 pieces: build pages for advertisers, a new kind of ad system to spread the messages virally, and gain insights.”
- mondja az alapító Mark Zuckerberg a mai sajtótájékoztatón. Az elv tehát az, hogy a felhasználók más szolgáltatásokban realizálódó aktivitásait is indexelni tudja a Facebook. Gondoljuk meg, ha az ebayes vagy amazonos aktivitásunkat megosztjuk ismerőseinkkel, akkor ismerőseink sokkal nagyobb valószínűséggel fognak vásárolni ezeken a szájtokon, mintha egy láthatatlan marketingügyosztály küldené nekünk a "személyre szabott" ajánlatait.

A Facebook egyben alkalmas lesz arra is, hogy a felhasználók milliói megosszák ismerőseikkel, hogy milyen termékeket szeretnek, vásárolnak. És lássuk be, ezek az adatok hirdetői szempontból egy új korszak eljövetelét jelzik. A Facebook gyakorlatilag mindent tudni fog a vásárlási szokásokról: a felhasználók által megadott szociológiai adatokat lesznek képesek megfeleltetni vásárlási attitűdökkel, fogyasztói aktivitásokkal, illetve azt is látni fogják, hogy bizonyos termékek milyen úton-módon hájpolódnak a Facebookban.

Látni fogják azt, ami minden marketinges álma: egy adott termék útját a fogyasztókhoz.
In the next hundred years information won’t be just pushed out to people, it will be shared among the millions of connections people have. Advertising will change. You will need to get into these connections.
Az év bűvszava kétségtelenül a social graph. Minden online aktivitásunk marketingértékkel bír. Egyesek máris életmód-marketingról beszélnek. Megnéztem egy weboldalt? Nem tetszett egy ismerősöm videóajánlója? Csak két percet töltöttem ma az Amazon online könyvboltjában? Már nem a megjelenés napján töltöm le kedvenc zenekarom új albumát? Minden egyes aktivitásom olyan infomorzsa, mely egy nagy, szofisztikált hirdetési rendszerben egy-egy értéket rendel az általam képviselt fogyasztói csoporthoz.

Sőt, a Facebook mostantól megengedi a cégeknek, hogy saját profiloldalt hozzanak létre termékeik számára, melyeket a Facebook-felhasználók - ha akarnak - ismerősnek jelölhetnek. (Az iWiW is lép állítólag egy picit ebbe az irányba.)

És ezt a nagy social network-rendszerek egyre szenvtelenebbül fogják felhasználni bevételeik maximalizálására. A felhasználó is nyer persze, mert gyakorlatilag elé teszik a weben az összes olyan dolgot, amire ott és akkor vágyik. A hirdető is nyer, mert pont ezeket az embereket szeretné megtalálni. Bár nem klasszikus win-win-win szituációról beszélünk, és éppen azt sem mondhatnánk, hogy veszélytelen 25 millió napi szinten aktív júzer adatait tárolni, kiértékelni és visszatölteni hirdetési ajánlatokba, de az biztos, hogy ezek a fejlemények elkerülhetetlenek voltak.

Nick Carr kissé sarkos, ám plasztikus véleménye szerint:
First you get your users to entrust their personal data to you, and then you not only sell that data to advertisers but you get the users to be the vector for the ads. And what do the users get in return? An animated Sprite Sips character to interact with.
Címkék: marketing hirdetés üzlet social network facebook
2007.11.07. 12:20. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nem értem, hogy a nagyok miért csak most kezdtek el saját hirdetési megoldásokat készíteni.

Az ő költségvetésükhöz képest az ehhez szükséges fejlesztői és szakértői csapat smafu.
Először az API megnyitása, most meg ez. Úgy látszik van bennük kakaó, tudnak fejlődni.
A verseny tényleg jót tesz a Facebooknak [és a googlenek sem árt meg egy kis konkurencia], azt viszont nem értem, hogy mégis hogyan gondolták, hogy felvehetik a versenyt a google által begyüjtött infok által generált adsense tartalommal. o_O
ez azért eléggé aggályos, Nick Carral teljesen egyetértek. ha ez lesz az iwiw-en is, nem kérdés, hogy törlöm a profilomat.
pedig mar most is ez megy nagyuzemben, cookiek, useridk, keresesi kifejezesek, sajat dokumentumaid kulcsszavai, sajat fotoid tagjei es exif adatai, neadjisten osszes adatod indexelese repkednek googletol ismeretlenig es tovabb..