Mit nyert a Radiohead az új értékesítési modellel?

A zenei mogulok előre dörzsölték a tenyerüket, amikor a függetlenedő Radiohead azt találta ki, hogy új albumát közvetlenül saját weboldalán keresztül fogja értékesíteni, s ráadásul az árat a netező szabja meg. Dörzsölték a tenyerüket, mert nyilván arra számítottak, hogy a Radiohead új albuma akkorát bukik anyagilag, mint az ólajtó.

Az új értékesítési modell tanulságai a következők: ugye a netezők átlagban jóval kevesebbett voltak hajlandóak fizetni az In Rainbows albumért, mint egy normál árú új cédékiadványért. Ebből azonban szerintem nem az következik, hogy a Radiohead tökön szúrta magát az új modellel, hanem éppen annak láthattuk élő példáját, hogy az emberek sokallják a zenekiadók által megálmodott cédékért elkért összegeket.

A másik, ami tanulság, hogy a Radiohead új albuma éppen az újszerű terjesztési modell miatt extrém népszerűségnek örvend. A Google év végi Zeitgeistje szerint például a megjelenés hónapjában, vagyis októberben a legnagyobbat előrelép keresőkifejezés éppen a "radiohead" volt. A harmadik dolog pedig - és most tekintsünk el attól, hogy a konkrét album mennyire jó is a többi Radiohead-albumhoz viszonyítva - a brit együttes talán az egyik legkúlabb banda lett megint a weben. És ehhez nem volt másra szükség, mint egy nagy levegőt venni, felfogni, hogy miről szól 2007-ben a netező fiatalság számára a zenehallgatás, és egy kicsit őszintébben hozzáállni a szórakoztatóipari bizniszhez.
And Radiohead was able to draw worldwide attention to "In Rainbows" with no more promotion than a modest 24-word announcement on its Web site on Oct. 1. To the band's glee, it could release its music almost immediately, without the months of lead time necessary to manufacture discs. Hufford said "In Rainbows" has been downloaded in places as far-flung — and largely unwired — as North Korea and Afghanistan. (IHT)
Címkék: marketing zene stat üzlet
2007.12.16. 08:58. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ha jól tudom, a bevételekből is több jut ezen a módon a zenekarhoz mint a hagyományos terjesztési modellnél. Első fecskeként nagy ingyenreklámot kapott és korábbról már volt egy hallgatói ismertsége, bázisa, hogy belevágjon, de kisebb, kezdő együtteseknél nem tudom ez mennyire működhet. Majd kiderül idővel.
Erdemes megneyni: Mit tartalmaz egy CD ára?
www.mahasz.hu/m/?menu=gyik#1

Tehat a szerzo dija kb. a teljes ar 12%-a!

Ha jol latom (gyors amazon keresesek) kinn egy CD $9-15, kb. ~$12 (a mahasszal kalkulalva a szerzo dija $1.44 lenne).

"Kiderült: a letöltőknek pusztán 38 százaléka akart egyáltalán, és ők is átlagosan csak hat dollárt. Az egy letöltésre jutó bevétel 2,26 USD (390 HUF) lehet."

Ha csak a fizetoket nezzuk akkor tobb mint 4x bevetel! De az osszes letoltesre vetitve is 1.5x bevetel!

Persze nem tudjunk kinn milyenek a jutalekok.

Tegyuk meg hozza a Radiohead ezzel szerzett nepszeruseget, amit nem hiszem h. barki meg tudott volna finanszirozni... (tehat felbecsulhetetlen)!
Trent Reznor (tudjatok, Nine Inch Nails), aki mostanaban szinten hasonlo dolgokkal kiserletezik (ld NiggyTardust) elmondta, hogy otezer dollart fizetett a Radiohead albumert, hogy tamogassa az effajta dolgokat.
Magyar zenészek!
ÉBRESZTŐŐŐŐŐŐŐŐŐŐ!
Benjamin: a Radiohead nem ettől lett népszerű. Thom Yorke nagyjából a telefonkönyvet is felolvashatná fájdalmas hangon, abból is eladnának pár millió lemezt. 24 szó a website-on, persze, meg egy telefon az NME-hez, a Kerranghoz etc...

Másrészt, volt erről egy cikk a Quarton, amit momentán nem találok, a Radiohead menedzsmentjének határozott végső célja a _lemez_eladások növelése volt. A gyatra minőségű mp3-mak mellett már a weboldalon elő lehetett rendelni az albumot CD-n is.

(Ami itt talán off: az In Rainbows szerintem nagyon jó. Remek érzés volt erre költeni három fontot. :)
azt meg pláne érdemes hozzátenni, még a kár a cikk anyagába is, hogy a legnépszerűbb zenehallgató szociális közösség, a Last.fm szerint az elmúlt hetek összesített toplistája már hetek óta úgy néz ki, hogy az első 10 csak a Radiohead új albuma, számonként 21e feletti hallgatottsággal, míg a 11. jócskán lemaradva 14e hallgatottsággal következik...
www.last.fm/music/+charts/track/

itt le is csekkolhatja bárki, bocs a dupla kommentért
Ákos bácsi, na erre mit lépsz?
Dexter68: netezők ébresztő. A magyar zenekarok kb 80 százaléka ingyen osztja a zenéjét. a maradék 20 % pedig a nagy kiadóknál van, és kitalálják, megcsinálják, kizsebelik őket. Csak az a különbség, hogy nálunk nem a "legyünknagyonindiek,éstapossunkazimperialistanagytőkéskiadókra" elv miatt jött létre ez az egész, hanem a hazai zeneipar, és hallgatók érdektelensége miatt. Rengeteg jó magyar zenekar van, csak senki sem veszi a fáradtságot, hogy megkeresse őket. Az meg, hogy a radiohead kiégett zenekarként ehhez a módszerhez folyamodik nem azért van, mert nagyon szamaritánusok lennének, hanem tisztán a pénz miatt. (hozzáteszem ezt sem ők találták ki, tehát a menedzsert, miegymást ugyanúgy fizetni kell.)
Azt hallottam, hogy valami magyar együttes is ezen gondolkodik. Hát nem tudom. Sztem nekik nem fog összejönni
Ha jól tudom, mindent összevetve nem igazán jött be ez a dolog a Radioheadnek anyagilag, bár ezt majd a jövő dönti el, hogy működni fog e ez vagy egy hasonló modell
de most tényleg. Ákos jut eszembe, mint független zenész, aki ezt tényleg megtehetné. Nagyon, nagyon kiváncsi lennék, hogyan reagálna rá a magyar piac. Becsületkasszás módszerrel akár ingyen is letölthetővé tennék egy teljes albumot. Természetesen minőségi, új albumra gondolok. Én letölteném, valszeg nem fizetnék érte, már csak azért sem, mert macerás, nincs rendes bankkártyám hozzá. Ha sima, nem dombornyomott kártyával is lehetne fizetni, valeszeg 300 Ft körüli összeget nagyon szívesen fizetnék érte, de tényleg. De valószínűbb, hogy ingyen tölteném le. VISZONT: ha minőségi, jó zene, jó album, ami tényleg tetszik, akkor bemennék a bolta, és megvenném CD-n. Már csak a minőség miatt is.
Ezt eddig is így csináltam. Csak tudjátok mi ez egészben a buktató? Hogy az általam hallgatott zenéket a lehető legritkább esetben találom meg a tetves szaros mocskos lemezboltokban, ha mégis, egyszerűen minden határon túlmenően, pofátlanul drágán adják és/vagy már a polcon meg van repedve a tok. Az utóbbi két lemeznek, amit rendesen teljes áron "rendes" lemezboltban vettem, el volt szakadva, ill. össze volt kicsit gyűrve a borítója. Hát nagy büdös lófaszt az összes kiadó seggébe, de tövig, hogy így adják a 6000 Ft-os lemezt! AZ is RÖHEJ, hogy általában itthon drágább ugyanaz a lemez, mint pl. Amerikában! De hát itt élnek a gazdag emberek, ugye. És tudjátok mit még? Amíg feketepákóval meg győzikével vannak tele a lemezboltok, és a kedvenc, kétszeres Grammy-díjas jazz-énekesnőm lemezéről nem is hallott az eladó (pedig kb. két hete lépett fel a városban), na míg ők így, addig én is így. És ha csődbe mennek, majd rászarok a media markt meg az összes többi sírjára. Ja, hogy nem mennek csődbe, mert a parasztok megveszik a szart? Na majd meglátjuk, majd meglátjuk.
Bukowszky: Nagyon jól összefoglaltad, csak csatlakozni tudok véleményedhez.
Ja és ezt mint zenész mondom.
nem jött be anyagilag?

csak abba gondoljatok bele, hogy mennyi pénz lett volna akár egy tizedekkora nyilvánossághoz eljutó marketingkampányt folytatni az új albumhoz. Gyakorlatilag nincs ma internetező ember, aki ne tudná mi a radiohead, hírlapoktól az informatikai újságokig mindenhol hír volt.
ha mindenki 0 dollárért töltötte volna le a lemezt, akkor is megérte volna nekik.
"Trent Reznor (tudjatok, Nine Inch Nails), aki mostanaban szinten hasonlo dolgokkal kiserletezik (ld NiggyTardust) elmondta, hogy otezer dollart fizetett a Radiohead albumert, hogy tamogassa az effajta dolgokat"

Ez nagyszerű.Támogassák a gazdag zenészek egymást:))
a döntő a nem is olyan rég kijött lemez eladási adatai lesznek, amin ugye 27 perc plusz anyag van, teljes értékű számok méghozzá.
Szerintem meg azzal, hogy pár hét után megszüntették ezt a letöltési és megvásárlási lehetőséget, az egész "forradalmasított és bevállalt új értékesítési modell" egy sima (bár merész) marketing kampánnyá mindősíthető át.
ht.punkportal.hu
Biztos erre a zenekarra gondoltál. Alkalmi vásár a jó muzsikáért! :)
Bukowszky: egyetértek. nagy igazságok ezek. sajnos

az összes nagy kiadó monnyon le! :)
A probléma az, hogy túl sok lemez jelenik meg, és az emberek nem képesek mindet megvenni, amit szívesen hallgatnának. (Halkan megjegyzem,még ha ingyen a fejükhöz vágnák, még akkor se lenne elég idejük meghallgatni.) Én magam a metal-zenét szeretem, és döbbenetes, hogy mennyi lemez jelenik meg egyedül ebben a műfajban. Képtelenség mindet lemezvásárlással támogatni, kénytelen vagy szelektálni. Másrészt viszont értékes művek nem születnének meg, ha a régi, erősen cenzúrázott rendszer működne.
A Radiohead ismert csapat, az ilyen radikális lépésük nagy visszhangot kap, de ha más, kezdő csapat teszi, (mert erre is bővan van példa) az hiába írnák meg a híroldalak, a netezők nem kattintanának rá, és akkor nincs reklámdíj.
Szerintem meg a zene diggelése igenis, hogy előtérbe kell, hogy kerüljön. Épp ezért ez a letöltős módi éppenhogy a kezdőknek segít. Ruppótlanul össze lehet dobni egy anyagot a családi kasszából, és ha jó, el tud terjedni. Ja kérem, jónak kell lennie. Tehát kegyetlenebb a módszer. Nem lehet telesírni a kiadó kötényét, és a szar zenét nyomatni erőszakkal.
Emmostan csak annyit tennek ehhez az egeszhez hozza, sztem ennek nagyobb a fustje mint a langja. Puszta marketingfogas. A Radiohead amugy meg szar zenet jatszik,de ez szubjektiv.
lol, hova lett a webisztánról a 100$-t ér a blogom script?
Nálunk nem lenne egy ilyen sikeres. Ha az van amit fentebb írt valaki, hogy bankkártyával fizetsz. Most volt szó róla, hogy a bankkártyával rendelkezők 1-2%-a tud a kártyájával neten is fizetni. Egyszeűen nincs rá igény.

Hozzá lehet még számolni a koncertek bevételét is. Mondjuk kettővel többet nyomnak le, mert többen akarják őket élőben látni.

A lemezboltok is olyanok mint bármely kereskedő. Amit olcsóbban tud megvenni, ill. amit többen vesznek azt tartanak és esetleg vesznek fel megrendelést arra ami nincs raktáron. Az volt a nagy csalódás, mikor az sadaki vagy mi a neve beindult, hogy le lehet tölteni külön a számokat sms-ért. Úgy voltam vele, hogy az tök király (gondoltam meg lesz minden merthogy nem kell hozzá nagy raktár) közbemeg ami kellett volna az vagy inaktív volt, vagy nem volt.
asdfghjklé:Visa electronnal is lehet fizetni (online mobil feltöltés, vagy hogy kapcsolódjon dalok.hu-n is) és az nem csak 1-2%-nak van.
asdfghjklé: "Most volt szó róla, hogy a bankkártyával rendelkezők 1-2%-a tud a kártyájával neten is fizetni. Egyszeűen nincs rá igény."

nem igény, online kereskedelmi törvény nincs rá itthon
horvath_jano - ez nekem új. van egy postabankos kártyám oszt csű. ATM-nél veszek le róla pénzt ennyi. Nem fizetek kártyával(esetek 80%-ában olyan helyen vásárolok ahol nincs lehetőség, illetve olyan értékben, hogy - érted 1-2 ezer mindig van nálam)
Az adat meg mennyire hiteles nem tudom valami tv adás volt evés közben hallottam csak úgy eszembe jutott

smidgen - lehet az sincs, de én azt látom, hogy a pénztárnál mindenki feszít mikor nagy összegért vásárol. Szerintem szeretik mutogatni, hogy mekkora a takaró. Ezt neten nem lehet. Amúgy meg sokan még rendelni sem mernek neten, mert mi van, ha kihoznak valami mást, vagy selejtet stb. Lehet van igény, de az nagyon kis réteg lehet (mármint Mo. lakosságához képest).
nem akarok okoskodni, de a kiadó nem kizárólagos terjesztési joggal rendelkezik? vagy új album új szerződés?
asdfghjklé: nyugodtan szokj rá a kártyás fizetésre akár 1-2K forintnál is, mert azt a pénzt se az autómatából kell kivenni, amiért a bank legombolja az illetéket. A kártyás fizetés meg ingyenes.
horvath_jano: fraszt ingyenes. A kereskedo fizet erte 2-3%-ot, amit nyilvan atharit a vevokre (rad). Ez egy eleg ugyes trukk a bankok reszerol, be kell latni :) (persze en is kartyaval fizetek, ahol lehet).
Persze, nyugodtan szokj rá, hogy egy doboz gyufát is kártyával fizetsz. Annyival is tovább tartod fel a mögötted sorban állókat.
Androidus: Ha többen fizetnenek kartyaval, akkor ki lennek enyszeritve, hogy ne kelljen egy percig a bizonylatra varni. [ugyanis technologiailag megoldhato - izlandon 2 masodperc utan nyomtatja a papirt] Itt azt nezik meg, aki a penzzel huzza az idöt.

Ha mindenki ugy allna hozza, ahogy te most, sosem lesz elörelepes.
atleta.hu: ha egy adott boltba jársz, akkor pontosan ugyanannyit fizetsz kártáyval mint készpénzzel. Nincs olyan, hogy ja maga kártyával fizet akkor rájön magának 2%. Viszont ha te viszed oda a készpénzt a bankautomatából akkor kifizeted a kivételi díjat is.
Az meg, hogy valaki idegeskedik, hogyha elötte kártyával fizetnek az meg megérdemli. Remélem hamarosan jönnek az RFID megoldások és akkor az igazi időhúzó ki-bepakolás megszűnik.
hh: javitsd a cimet, elrítad :-)
Androidus: 2-3000 Ft az nem doboz gyufa kategoria. Hogy ez ilyen szanalmasan mukodik, es lassabb, mint a kp az reszben a magyar bankok szegyene. Azert van, mert 20 eves technologiat hasznalnak 10-15 eves helyett. Ha megnezed, hogy mit csinal a POS terminal, amig te malmozol, akkor lathatod, hogy az ido nagy reszeben tarcsazik meg varakozik a kapcsolatra. _tarcsazik_ amikor ingyen dobjak utanad a 3G-s adatkartyakat, amikor a GPRS sok eve elerheto az egesz orszag teruleten. De csak azert irom a mobiltechnologiat, mert az megis szarul hangzanak, hogy harminc evvel a TCP/IP megjelenese utan...

Lodovik Trema: Szep, hogy ilyen optimista vagy, biztos regen mentel el :). En egyelore csak azt latom, hogy az emberek valtak turelmesebbe (mivel tobben hasznaljak a kartyakat).

horvath_jano: asszem nem ertettel meg. Nem az fizeti ki a tranzakcios dijat, aki kartyaval fizet (bar lattam en mar ilyet kiirva szamtech uzletben), hanem mindenki. Ha a forgalom fele megy kartyaval, akkor a kereskedo kb. 1%-ot pakol az arakra. Ha csak 25, akkor 0.5-ot, ha az egesz, akkor 2-ot. Latszolag nem fizetsz tobbet, de valojaban valakinek ki kell fizetni a tranzakcios dijat, es valoszinutlen, hogy a kereskedo lenyelne. Mivel ez egy mindenkinel megjeleno koltseg, ezert siman lehet ervenyesiteni a vevok fele, nem okoz versenyhatranyt.
horvath_jano - havi egy használat ingyenes. Hogy ebbe beletatrozik-e (mármint a használat fogalmába) a kártyás fizetés, azt nem tudom. Amúgy vidéken lakom kis városban. Vagy három üzletben lehet így fizetni, szal sokáig marad ahogy már megszoktam.

atleta - szerinted az emberek tisztában vannak vele, hogy lehet gyorsabb a kártyás fizetés. Én spec most hallottam (olvastam) először.
Magyarországon mivel lehet akkor támogatni?
asdfghjklé: Nem az embereknek kell (kene) tisztaban lenniuk vele, hanem a bankoknak. Es akkor az emberek megtapasztalnak. Te meg en hiaba tudjuk, ha csesznek megcsinalni.