Év vége van. Végtelen számú toplista, előrejelzés, jóslat születik az év utolsó napjaiban. Könnyű helyzetben vannak a jósok, hiszen működik az asztrológus-hatás: ami bejön, arra emlékezni fogunk, "én megmondtam" - csettintünk majd. Ami nem jön be a jóslatból, azt meg jótékonyan elfelejtjük. Vagyis: a jósnak mindig igaza van (haha).
Az én jóslatom 2008-ra nem túlságosan forradalmi, és nem is meglepő. Nem is jóslatok következnek, hanem sokkal inkább várakozások. És majd meglátjuk, mit hoz 2008...
Várakozás#1 Egyre több szolgáltatás nyitja meg valamilyen szinten api-ját, egyre fontosabb lesz, hogy a különböző szolgáltatások egymás számára értelmezhetővé tegyék az információkat/tartalmakat. Bár 2008 még nem a szemantikus web éve lesz (mint ahogy valószínűleg 2009 vagy 2010 sem), mégis, lelkes kísérleteket láthatunk talán jövőre is a különböző metaadatok minél "intelligensebb" kiértékelésére, összefésülésére.
Várakozás#2 Az online hirdetési piac nehéz éve lesz 2008. Nem látszik pontosan, hogy a webből hogyan lehet a leghatékonyabban kinyerni a profitot. Ezért a nagy és sikeres cégek továbbra is arra fognak törekedni, hogy minél több vasat (sic!) tartsanak a tűzbe. 2008-ban talán eljön a keresőmarketing igazságának pillanata: kiderül, hogy a long tail a hirdetési piacon nem olyan jól alkalmazható teória, mint korábban sokan (mi is) gondolhatták. Az egyre közvetlenebb, egyre inkább a felhasználási aktivitáson alapuló hirdetési megoldások megmutatják majd saját korlátaikat: nem kell annyi embernek gyufa, mint azt a gyufagyártó hirdető gondolja. Ám ezt a keresű pirulát a hirdetésszervezők nem akarják lenyelni. Ugyanakkor még több pénzt fogunk elkölteni 2008-ban a weben, mint tettük korábban. Úgyhogy a pénz ott lesz, csak össze kell majd gyűjteni.
Várakozás#3 Túl vagyunk a felvásárlások évein. Becsontosodik a piac. Minden nagy és tőkeerős cég rátette már arra a webes portékára a mancsát, amire szerette volna. A sikeres közösségi szolágltatások birtoklása azonban nem jelent egyet ezen szolgáltatások dinamikus fejlődésével. A MySpace vagy a Facebook egyre óvatosabb és apróbb lépéseket fog tenni. S miként ez év második felében, úgy jövőre is inkább a szolgáltatás üzemeltetésével lesznek elfoglalva. Valamint keresik majd a lehetőségeit annak, hogy minél több pénzt keressenek a felhasználók aktivitásaiból. Lásd még: Várakozás#2
Várakozás#4 Multimédia a weben. A tévétársaságok, filmforgalmazók végre beérik saját korukat, és egyre merészebb, nyitottabb üzletpolitikát folytatnak majd a weben. Miként azt teszik már egy ideje a print lapok és magazinok. A web egyre inkább elsődleges információforrássá válik. A tévé, az asztali számítógép, a laptop, a konzol, a pmp csak egy platform. Egy termék - például egy filmnek vagy zenének - sikerességét pedig az fogja befolyásolni, hogy mennyire képes forgalmazója minél több platformon prezentálni a potenciális fogyasztók felé. Az online multimédia piacát erősen befolyásolja jövőre is a hardverpiac változása, az isp-k üzletpolitikája, a kormányzatok i-politikája, vagy épp a mobiltartalom népszerűsödése.
Várakozás#5 A blogoszféra jövőre valószínűleg nem fog alapvetően megváltozni. A civil újságírás már régen kivívta a maga helyét a hírpiacon. Jól megvan a mainstream média mellett. Aki blogot írt 2007-ben, valószínűleg 2008-ban is folytatja majd. A jól blogolók számára egyre fontosabb lesz, hogy valamiféle hálózatba tömörülve valamennyi bevételre tegyenek szert. Persze születnek majd új, érdekes, friss blogok is jövőre. Lesznek új celebek, mikét a YouTube-on is legalább annyi virusvideó fog szórakoztatni minket, mint idén. A web második otthonunk, így hírek, pletykák, történések bőven akadnak 2008-ban is, amiket érdemes lesz kommunikálni - blogokban is.
Várakozás#6 Mi a web motorja? A változás, a kísérletező kedv, az innováció. Vuff, ha minden jól megy 2008 is hoz majd egy-két meglepetést, érdekességet, szép kísérleteket és tanulságos bukásokat, bedőléseket. A web csak addig él, amíg izgalmas. És ha a web nem izgalmas, akkor az egyértelmű jele annak, hogy az emberek kedvetlenedtek el. Úgyhogy mindenkinek sok optimizmust, bátorságot és kísérletező kedvet kívánnék 2008-ra is.
Az én jóslatom 2008-ra nem túlságosan forradalmi, és nem is meglepő. Nem is jóslatok következnek, hanem sokkal inkább várakozások. És majd meglátjuk, mit hoz 2008...
Várakozás#1 Egyre több szolgáltatás nyitja meg valamilyen szinten api-ját, egyre fontosabb lesz, hogy a különböző szolgáltatások egymás számára értelmezhetővé tegyék az információkat/tartalmakat. Bár 2008 még nem a szemantikus web éve lesz (mint ahogy valószínűleg 2009 vagy 2010 sem), mégis, lelkes kísérleteket láthatunk talán jövőre is a különböző metaadatok minél "intelligensebb" kiértékelésére, összefésülésére.
Várakozás#2 Az online hirdetési piac nehéz éve lesz 2008. Nem látszik pontosan, hogy a webből hogyan lehet a leghatékonyabban kinyerni a profitot. Ezért a nagy és sikeres cégek továbbra is arra fognak törekedni, hogy minél több vasat (sic!) tartsanak a tűzbe. 2008-ban talán eljön a keresőmarketing igazságának pillanata: kiderül, hogy a long tail a hirdetési piacon nem olyan jól alkalmazható teória, mint korábban sokan (mi is) gondolhatták. Az egyre közvetlenebb, egyre inkább a felhasználási aktivitáson alapuló hirdetési megoldások megmutatják majd saját korlátaikat: nem kell annyi embernek gyufa, mint azt a gyufagyártó hirdető gondolja. Ám ezt a keresű pirulát a hirdetésszervezők nem akarják lenyelni. Ugyanakkor még több pénzt fogunk elkölteni 2008-ban a weben, mint tettük korábban. Úgyhogy a pénz ott lesz, csak össze kell majd gyűjteni.
Várakozás#3 Túl vagyunk a felvásárlások évein. Becsontosodik a piac. Minden nagy és tőkeerős cég rátette már arra a webes portékára a mancsát, amire szerette volna. A sikeres közösségi szolágltatások birtoklása azonban nem jelent egyet ezen szolgáltatások dinamikus fejlődésével. A MySpace vagy a Facebook egyre óvatosabb és apróbb lépéseket fog tenni. S miként ez év második felében, úgy jövőre is inkább a szolgáltatás üzemeltetésével lesznek elfoglalva. Valamint keresik majd a lehetőségeit annak, hogy minél több pénzt keressenek a felhasználók aktivitásaiból. Lásd még: Várakozás#2
Várakozás#4 Multimédia a weben. A tévétársaságok, filmforgalmazók végre beérik saját korukat, és egyre merészebb, nyitottabb üzletpolitikát folytatnak majd a weben. Miként azt teszik már egy ideje a print lapok és magazinok. A web egyre inkább elsődleges információforrássá válik. A tévé, az asztali számítógép, a laptop, a konzol, a pmp csak egy platform. Egy termék - például egy filmnek vagy zenének - sikerességét pedig az fogja befolyásolni, hogy mennyire képes forgalmazója minél több platformon prezentálni a potenciális fogyasztók felé. Az online multimédia piacát erősen befolyásolja jövőre is a hardverpiac változása, az isp-k üzletpolitikája, a kormányzatok i-politikája, vagy épp a mobiltartalom népszerűsödése.
Várakozás#5 A blogoszféra jövőre valószínűleg nem fog alapvetően megváltozni. A civil újságírás már régen kivívta a maga helyét a hírpiacon. Jól megvan a mainstream média mellett. Aki blogot írt 2007-ben, valószínűleg 2008-ban is folytatja majd. A jól blogolók számára egyre fontosabb lesz, hogy valamiféle hálózatba tömörülve valamennyi bevételre tegyenek szert. Persze születnek majd új, érdekes, friss blogok is jövőre. Lesznek új celebek, mikét a YouTube-on is legalább annyi virusvideó fog szórakoztatni minket, mint idén. A web második otthonunk, így hírek, pletykák, történések bőven akadnak 2008-ban is, amiket érdemes lesz kommunikálni - blogokban is.
Várakozás#6 Mi a web motorja? A változás, a kísérletező kedv, az innováció. Vuff, ha minden jól megy 2008 is hoz majd egy-két meglepetést, érdekességet, szép kísérleteket és tanulságos bukásokat, bedőléseket. A web csak addig él, amíg izgalmas. És ha a web nem izgalmas, akkor az egyértelmű jele annak, hogy az emberek kedvetlenedtek el. Úgyhogy mindenkinek sok optimizmust, bátorságot és kísérletező kedvet kívánnék 2008-ra is.
Címkék: filozomatika
17 komment
2007.12.30. 08:12. írta:
hírbehozó
m4rc11 (törölt) · http://vilagrol.blog.hu 2007.12.30. 09:25:17
Persze a fentiek gondolom inkább a nagyvilágra vonatkoznak, s nem kis hazánkra...
trabant 601 · http://youtube.com/watch?v=Z3prOObnrmk 2007.12.30. 09:38:26
jancsika1234 2007.12.30. 10:55:29
neeee csak azt ne! a flashtől és a streamelt videótól megőrülök. Letöltöm, megnézem, törölje ki magát:)
KGyST · http://repules.tumblr.com 2007.12.30. 11:58:37
2. Amiben erősen bízom, az a gépi ntelligencia netes összeállása lesz: a nyitott API-knak és a hátha (mondom: hátha) megjelenő használható mesterséges intelligenciát használó, pl. tartalomszűrő (=RSS-szűrő) ketyeréknek köszönhetően végre egy halyen látjuk azt, ami minket valóban érdekel.
3. A Netvibes Ginger már látszik, hogy bukta lesz, de aztán kiderül, hogy mégsem:
Mivel egyre több lesz a nyitott API, a Netvibes (és a My Yhooo, iGoogle) tényleg átalakulnak webes operációs rendszerekké, ami egyébként már részben megvaósult. A tobábbi fejlődés további API-k megnyitásától függ, nekem elsősorban a fórumok és blogok megnyitása (az utóbbiaké különösen) hiányzik.
A nyitott API-kkal a korábbiaknál jobban felmerül a szabványos adatformátumok kérdése is (illetve két, hasonló, nyitott API-s szolgáltatás adatai elég könnyen lesznek konvertálhatóak), ebből a szempontból nagy lépés várható a szemantikus web felé.
Hogy egy blogot ne csak egy RSS-en keresztül lássak, hanem tudja, lehetőleg valós időben, ha egy felvetésemre valaki válaszolt, ld. 4.
4. Az RSS jó dolog, de bokutt abban az értelemben, hogy nem tudja kiváltani a hírlevelet, aminek pedig az utódja lenne. A fő baja, hogy míg levelet a a feladó küldte, addig az RSS-t mindig mi olvassuk, azaz, vagy nagyon gyakran kell lekérdezni (ezt kifejezetten nem támogatja semmi, az RSS-olvasóknak gyakran 15 percnél nincs is rövidebb időzítése), vagy kell valami új dolog.
5. Doransky okosat mondott a social analitics-sal, ebből még lehet valami.
doransky.hu/?p=860
Első blikkre ennyi.
5+1 Ja, remélem, új lendületet kap a Wifi, a sok okostelcsi (MDA Touch-ot láttam 45-ért), meg főleg az Eee és klónjai, meg a Fon valszeg fog pár új hírt generálni.
Jut eszembe, van 21 Fon invitációm 10 EUR-os routerekért (+2 EUR az irányított antenna), akinek még nincsen, jöhet.
KGyST · http://repules.tumblr.com 2007.12.30. 12:00:37
moyirto 2007.12.30. 12:07:20
Benjamin · http://benjamin.hu/ 2007.12.30. 12:40:13
kutacs_ (törölt) 2007.12.30. 13:25:11
#2 a hirdetési piac szerintem még mindig gyorsabban növekszik majd, mint a gazdaság egésze, de nem növekszik úgy, mint a web. nem lesz könnyű menet. a hirdetési piacon erős verseny lesz, éppúgy, mint a hírpiacon. erő, kitartás, szorgalom meghozhatja a gyümölcsét.
#3 egyre több maszek cég lesz a piacon, a multik egyre inkább háttérbe kerülnek. azaz kevesebbet lehet majd háborogni, és többet kell majd dolgozni. ideheza lesznek felvásárlások. az index is be fog majd vásárolni tippem szerint.
#4 az on-line médiapiac lassan, de biztosan fog növekedni. lassú, de biztos sávszélesség növekedést várok. ebből könnyen lehet mobiltelevíziózás, és a kábeles video on demand is megkezdheti térhódítását.
#5 igen. a blogok összekapaszkodását várom. várok egy multimédia webisztánt is. a meetupok videoi, és egyre több rádióbeszélgetés gazdagítja majd a posztokat.
#6 buék.
KGyST · http://repules.tumblr.com 2007.12.30. 14:13:56
(Megj. decemberben 4 online vásárlásom közül összesen egy volt, ami kifogástalannak volt mondható, a maradék hárommal komoly bajok voltak ill. nem teljesültek)
Benjamin · http://benjamin.hu/ 2007.12.30. 15:45:10
Bártházi András · http://barthazi.hu 2007.12.31. 10:52:53
KGyST: a Netvibes Ginger nagy részét még nem láttátok. :)
Benjamin: a FF3 teljesítette eme vágyadat, ebben nem kell reménykedni, mert így lesz. Végre!
GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2007.12.31. 12:11:02
általánosságban véve jó volna már pár új ötlet a nemzetközi webre
nekem van két olyan ötletem, amilyen oldal még a nemzetközi neten sincs, ezek jelenleg hegesztés alatt állnak
előbb még menyomjuk a gombot a jelenlegi oldalon, hogy aztán az is segítsen majd befuttatni a két újat ...
mindenkinek sikeres 2008-as évet kívánok!
részletes statisztikákat tettem fel egyébként a blog.fizetesem.com aloldalra, ha valakit érdekel (:
Benjamin · http://benjamin.hu/ 2007.12.31. 15:08:11
vanger 2007.12.31. 20:03:06
Pont a hálózati szerveződés hatékonyabb megvalósulása reményében született blogpostokat emeli be a kommerciális média - természetesen nem értékitélet csupán meghatározás -, mintegy kiemeli a fontosat és ezáltal bevételt teremt. Amikor a blogger a "bevételek" fele hajt, akkor csak megadja magát a kommerciális média laza feelingjének, kicsit nyugdíjazza magát, vagy épp eltartja a családját :) közös szimbiózisba lép, a biztosan csurgatott lé kellemes íze ellenálhatatlan.
Maga a blog újra és újra felüti a fejét és megcélozza azokat a területeket, amelyeket a kommerciális média egész egyszerűen konceptuális megkötötségéből kifolyólag nem tud vizsgálni.
És nem biztos, hogy célja a bevétel. Lehet, hogy megvan már mindene.. :) csak ez a pár blogspot hiányzott az életéből :)
BDK · http://ungparty.net/ 2008.01.02. 10:36:03
Tanúsíthatom.
Arról nem hallottatok valamit, hogy a Facebook 2008-ban felvásárolná az iWiWet?
KGyST · http://repules.tumblr.com 2008.01.02. 11:30:21
KGyST · http://repules.tumblr.com 2008.01.03. 15:56:06