A brit Brighton Egyetem egyik előadója szerint túlságosan sok diák nem használja elege az eszét. És vissza kell hozni a "kutatás és elemzés fontos értékeit". A tanár szerint túlságosan sokszor használják a diákok hivatkozásként a Google keresőjében és a Wikipedián talált tartalmakat. Az egyetemi előadó egyszerűen megtiltotta növendékei számára, hogy a Google-t vagy a Wikipediát használják források gyűjtéséhez. Kiadott nekik egy listát, amiből ér dolgozni.
Vajon mi következik ebből? A Google és a Wikipedia nyomorba dönti az egyetemi oktatást? A könyvtár mindig egyszerűbb és relevánsabb segédeszköz kutatáshoz, elemzéshez? Ti használtatok már Google-t vagy Wikipediát tanuláshoz? Be lehet-e tiltani a webet az egyetemeken, egyetemi oktatásban? Kell-e? Lehet, hogy csak nem gugliznak elég jól a brightoni diákok?
Vajon mi következik ebből? A Google és a Wikipedia nyomorba dönti az egyetemi oktatást? A könyvtár mindig egyszerűbb és relevánsabb segédeszköz kutatáshoz, elemzéshez? Ti használtatok már Google-t vagy Wikipediát tanuláshoz? Be lehet-e tiltani a webet az egyetemeken, egyetemi oktatásban? Kell-e? Lehet, hogy csak nem gugliznak elég jól a brightoni diákok?
Címkék: google oktatás wikipedia open thread
32 komment
2008.01.14. 15:36. írta:
hírbehozó
b p 2008.01.14. 16:00:17
4th05 (törölt) 2008.01.14. 16:09:34
Aadaam 2008.01.14. 16:21:50
Ha a diak bevagja ctrl-c, ctrl-v a google elso tiz talalatanak egyiket, akkor van para. Vagy ha a cikk csak a wikipediabol van kimasolva, netan atszerkesztve.
Egy komolyan vett dolgozatnal nem lehet megmondani, hogy az illeto konyvtarakban jarkalt egesz nap, vagy Google-t, wikipediat hasznalt, egesz egyszeruen mert ettol meg epp ugy komoly forrasok lesznek benne (lasd: scholar.google.com/ , epp ugy heterogen(!) tudasanyagbol lesz osszeallitva (pl. az elso 10-20 talalat mindegyikebol, nem az elso kettobol), es eppugy tartalmazni fog onallo gondolatokat, uj elemeket.
Marpedig az onallo gondolatok es uj elemek hianya volt minden bizonnyal az, amit odaat Brightonban valaki nagyon hianyolt.
(Egyebkent internetmedia oran lehet hasznalni google-t, de tilos beadni dolgozatkent olyat, ami nagyreszt az elso 10 talalaton alapszik)
rosencrantzhu 2008.01.14. 16:23:28
da 2008.01.14. 16:26:42
darvas · http://dtp.tumblr.com 2008.01.14. 16:26:54
Caracalla 2008.01.14. 16:29:04
Másfelől meg láttam én már könyvtári könyvből kilopott fejezetet is.
Inkább az a különbség szerintem, hogy a zárt forráslistát vélhetően ismeri a tanár, ezért könnyebben lebuktathatók a másolók.
tanarurkerem · http://palocz.hu 2008.01.14. 16:39:00
Gondolkodni kell, nem elég megkeresni és felhasználni mások gondolatait.
A Google és a Wikipedia nyomorba dönti az egyetemi oktatást?
Nem, csak újabb kihívások elé állítja. Az iskola a világ része, a világ változik -> az iskolának is változnia kell.
A könyvtár mindig egyszerűbb és relevánsabb segédeszköz kutatáshoz, elemzéshez?
Megbízhatóságát könnyebb eldönteni talán/egyelőre. Mivel a neten jóval kisebb összegből lehet csinálni egy médiahekket ezért a szemét aránya nagyobb lehet.
Ti használtatok már Google-t vagy Wikipediát tanuláshoz?
Én tanítom is, hogyan lehet megtalálni vele a problémánk megoldását. pl.: "how to create thumbnail with php and gd" Az első találatot csak kopipésztelni kell és már működik is. Nyílván nem a tudást magát találjuk így meg, hanem egy jó kiindulási alapot. (ez szintén elhangzik ;)) Természetesen ilyenkor olyan feladatot kell kitalálni, mely megoldása nem található meg a neten, vagy inkább egy olyan mely nagyon hasonló a feladathoz, de gondolkodás nélkül nem használható. Persze ez munkás, egyszerűbb kihúzni a netet a vizsgán... ;)
Be lehet-e tiltani a webet az egyetemeken, egyetemi oktatásban? Kell-e?
Megfelelő módon kell használni. Ez olyan kérdés, hogy be lehet-e és kell-e tiltani a magnót, rádiót vagy a videót.
Lehet, hogy csak nem gugliznak elég jól a brightoni diákok?
Szerintem a baj az, hogy a guglizáson kívül mást nem csinálnak.
Nehéz megértetni egy diákkal, hogy a cél az, hogy megcsinálja a feladatot nem pedig az, hogy megtalálja a megoldást. Az éremnek mindig két oldala van, lehet a feladat nem jó, de lehet tényleg tiltani kell a guglit (mint pl a mobiltelefont) bizonyos esetekben.
pp
2008.01.14. 16:46:06
Google meg eleg sok mindent megtalal, de azt nem ertem, hogy konkretan Google keresesre hivatkozni hogy lehet?!
gravy_t 2008.01.14. 17:02:15
_Sky 2008.01.14. 17:14:55
www.google.hu/search?hl=hu&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&hs=RE7&q=wiki+hivatkoz%C3%A1s&btnG=Keres%C3%A9s&meta=
A Wiki és a google arra tökéletes, hogy a saját kiváncsiságomat kielégitsem, de az is biztos hogy tudományos körökben körberöhögnek, ha azt mondom valahol, hogy a Wikin olvastam...
gravy_t 2008.01.14. 17:28:03
szerintem ha pl. egy wikis cikk végén levő hivatkozásoknak nézel utána és azt hivatkozod meg, az nem kellene, hogy gond legyen.
persze vannak hardcore profok, akiknek csak a nyomtatott könyv a jó. velük csak az a baj, hogy részben elavult tudást erőltetnek a hallgatókra - nem sok ötévesnél fiatalabb kiadvány szokott lenni a jegyzékben, sőt...
meroving 2008.01.14. 17:37:19
Nem mindenben, nem feltétlenül, de sok esetben én olyan kollégától hallottam ezt, aki nem tudja bekapcsolni a gépet, vagy éppen csak annyit.
2008 van. Az oktatási rendszerünk egy olyan időből van, amikor teljesen más volt a világ körülöttünk.
Remek, ha vki nagytudású adott témakörben, de képesnek kell lenni a kor változásait is feldolgozni, magáévá tenni (remélem érthetően fejeztem ki, nem vok nyelvész :). Tudom, hogy ez bizonyos kor felett nehéz, de az egész élet tanulás (jó esetben).
Pro és kontra, természetesen dolgozat hivatkozásban is óvatosan illene bánni a wiki meg a google linkekkel szerintem - ezt is meg lehet tanulni, hogy az ember jól tudjon keresni a neten és megtalálja a releváns infókat (amit, akkor tud kiszűrni sok egyébből ha vmi fogalma azért akad a témáról).
meroving 2008.01.14. 17:39:40
Remélhetőleg ez majd megváltozik.
Egyrészről nyilván a technikai fejlesztésekkel és az önkéntesekkel relevánsabb szócikkek jöhetnek létre, és előbb utóbb lesz majd végre egy generációváltás, amikor majd nem közröhej tárgya leszel a wiki szócikkeddel.
Mennyivel relevánsabb egy wiki szócikk egy könyvnél vagy a Spektrum TV egyik ismeretterjesztő részénél?
Az adott téma és maga a kérdés dönti ezt el sztem.
fassy 2008.01.14. 18:06:43
Vegyük már észre hogy az internet ugyanolyan adathordozó mint a papír, mindekttőn lehet hülyeség, és mindkettőn lehet hasznos tartalom.
A Google meg egy kereső. Nem is értem hogy hogy jön ide ez a témához. Vagy valaki azt állítja hogy a "könyvtárosnéni-Marika" hitelesebb mint a Google?
_Sky 2008.01.14. 18:08:07
Ezzel teljesen egyetértek. A Wiki egy nagyon hasznos találmány az internet világában, de soká jön el az az idő mikor egy teljesen megbizható forrásként lehet rá hivatkozni. Ez addig igy is marad amig, ahogy mondtad is önkéntesek irják, nem azok akik az adott szakterület elismert tudorai. A saját szakterületemen (infomratikus vagyok), is vannak érdekes cikkek, de nagyrészük felületes, és nem mindig teljesen igaz. Sajnos nem vagyok az a tipus aki, neki ül és ezeket javitja. De lehet hogy egszer eljön ez is.
zso 2008.01.14. 18:24:31
nyenyec · http://nyenyec.blogspot.com 2008.01.14. 18:27:29
KGyST · http://repules.tumblr.com 2008.01.14. 18:49:20
2. A Wikipédia mindegyik cikke lehivatkozik elvben minden állítást, vagy külső hivatkozásként, vagy lábjegyzetként. Értelemszerűen a magyar ebből a szempontból (is) le van maradva az angolhoz képest. Ezért a Wikipédiát forrásként megjelölni egyszerűen fölösleges, ott vannak a hivatkozott cikkek.
3. Tudományos körök: napjaink tudományában kiemelt fontosságú az interdiszciplinaritás, azaz a kutatónak különösen fontos nagyon sok, egymástól nagyon távoli ágat naprakészen ismernie. Ami régen pár, nagy tudású ember sajátja volt (hogy mást ne mondjak: Neumann János vegyészmérnöki diplomával a zsebében kezdte), az ma a kötelező minimum.
Egy tudományterület megismerését el lehet kezdeni könyvekkel, mert ezek jó áttekintést nyújtanak, de mivel ezeket nem nyomtatják félévente újra, nem biztos, hogy egyszerűen elérhetőek. A neprekész információt (nehezen beszerezhető) szaklapok adják. A Wikipédia ezzel szemben teljes és naprakész, értelem szerűen a magyar kevésbé, mint az angol. És sz lesz öt év múlva is, amikorra a ma kiadott könyvek elavulnak. A szerint a Shift Happens-es videó szerint az emberiség rendelkezésére álló tudás akkor 72 óránként fog megduplázódni. (Éne ebben nem hiszek ennyire, de akkor is.)
Szvsz ez az ember elmaradi.
is 2008.01.14. 20:18:23
___A___ 2008.01.14. 21:35:05
1.) Nálunk tanszéki szinten tiltják a Wikipédiás bejegyzések hivatkozását, én most keztem ez ellen harcolni, egyenlőre kevés sikerrel. Azzal próbálok érvelni, hogy egy bármilyen más webes tartalom (feltöltött tudományos cikk, netes cikk, stb.) semmivel sem megbízhatóbb mint a Wikipédia, miért tiltjuk, ha az utóbbiakat engedjük.
2.) Webes cikkre úgy kell nálunk hivatkozni, hogy beírjuk, mikor néztük meg. Mert ugye az változik, nem fix, ezért az url+timestamp párost kérünk. De az meg persze nem mindig visszakövethető... Ebből is következik az, hogy mi vele a baj igazából. Nem maradandó. Jövő félévben odaadom az előző évi doplomamuknát egy hallgatónak, és hoppá, nem tud utánamenni a hivatkozásoknak.
3.) Oktatóként azt látom, hogy a netezés teljesen leszoktatja az embereket a gondolkodásról. "Nem lehet megoldani a dolgot, mert nem találtam semmit róla a neten." Vagy fordítva: "Minek törjem a megoldáson a fejem, ugyis fent van a neten." Az a baj, hogy egy átlag egyetemista lényegében egy jól kiművelt információbróker. Ez nem baj, de alkotni is meg kellene őket tanítani. És erre nincs kitalálva semmi igazán értelmes.
4.) Egy olyan feladat kiirása, ellenőrzése, évről-évre való megújítása, ami a hallgatót állandó gondolkodásra sarkalja, és nincs fent a neten, az irtó sok munka. Ezért utálják az oktatók ezt a netes mizériát. Nálunk a hallgatók elkezdték felpakolni az összes régi ZH és vizsgasort a netre. És persze jöttek az ideges tanárok, mert ők igazából 3 tételsornyit tudtak csak kitalálni, nem volt már új kombináció. Mindenki megnézte a neten a 3 különböző tételsor megoldását, és anélkül, hogy tudná miről szól a tárgy, átment ötössel. Aztán jött egy tanár, aki erre csak gondolkodós feladatot adott, mindig újat, nem típuspéldát, és az egész kar azon sír, hogy az X milyen szemét, miért rúgja ki a hallgatók felét minden évben.
Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2008.01.14. 23:18:28
Fizika órán az egyik észlény tanár nem engedte a tanges függvényt használni, mert csak az osztály egyik (matekos) fele tanulta.
Lehetne sorolni, a tanarak egy része sajnos le van maradva, és amit nm ismer, azt egyszerűbb tiltani.
KGyST · http://repules.tumblr.com 2008.01.15. 00:34:08
Én megértem, hogy az oktatók ezt nehezen nyelik le, de ezt a dolgot nekik kell megoldaniuk. (Pl. ha a hallgatók tételsorokat osztanak meg, akkor az oktatók kereshetnek újakat, na hol, a neten. Egybizonyos számú tételsor felett úgysem lehet mindent bebiflázni, ill. ha ezt megteszik, akkor elsajátítják az adott területet.)
Régen csak a középiskolára volt igaz, ma lassan a felsőoktatásra is az, hogy a tanuló tanulni tanul, (ill. részben problémamegoldani) nem pedig magát a szakterületet, az ismeretek addigra, mire munkába áll, úgyis elavulnak.
Gyurma Pappa 2008.01.15. 01:14:45
1. Diákok oldala: az egyik barátom mondta, hogy az egyetem igazából arra tanít meg, hogy miként maradj életben, és hogyan találd meg a lehető legegyszerűbb megoldást, a lehető legkevesebb idő- és energiabefektetéssel. Ez mondjuk később, a munkában nagyon is hasznos lesz, mivel a hallgatók úgysem abból élnek, amit az egyetemen megtanulnak. A gond ott van, amikor átesnek annak a bizonyos lónak arra a bizonyos oldalára, ahonnan már lehetetlen visszakeveredni és marad a ctrl c&v megoldás. Na az rohadt nagy gond. Idegesítő, amikor egy szakdolgozat iszonyat választékos stílusáról kiderül, a gugliba való visszamásolás után, hogy a neten megtalálható az eredeti verziója egyazegyben. Az ilyenek fegyelmivel eltiltódnak, de gyorsan.
2. Tanárok oldaláról: ugyan én számvitelt tanítok, ahol viszonylag kevés a trükközés lehetősége, úgyhogy én még ajánlani is szoktam webes elérhetőségeket a hallgatóknak, ahonnan elmélyíthetik a tudásukat. Iszonyat nehéz egyes kollégáknak a saját, főleg lexikális tudásra épülő tárgyukat megfelelően gondolkodtatóvá tenni, de azért igyekszenek. A karunkon van egy Marketingpszichológia illetve egy rá épülő Piacbefolyásolás című tárgy, melyet az oktatója úgy épített fel (esettanulmány megoldás, kutatást igénylő beadandók és vizsga kombinációjával), hogy önmagában a keresés mit sem ér, sőt az előző évfolyamok megoldásai sem jók, mivel minimális átalakítással, könnyedén megbonyolítható a tárgy. Úgy vélem, hogy az internet megjelenése csak jót fog tenni az oktatóknak is, mivel "versenyhelyzetben" vannak, fejlődniük, fejleszteniük kell a tananyagot, ami szerintem nem nevezhető bajnak.
3. Kutatói szempontból a fenti két szolgáltatás óriási segítséget jelent, főleg kiindulási pontként tud sokat segíteni. A legtöbb akadméia adatbázis úgysem kereshető guglin keresztül, de tudásbővítésre, kereszthivatkozások keresésére, szerzők további munkásságának feltérképezésére, esetleg hasonló témák keresésére kiváló. A wikipedia pedig jó kiindulás, főleg szakterületen kívül témák keresésére, esetleg lehet "lopni" egy-egy jó, esetleg újszerű megfogalmazást, az idegen nyelvi akadályokban való segítségről már ne is beszéljünk. Én egyszer, kísérletből raktam össze csak wikipediás hivatkozásokból egy konferencia előadást, és elég érdekesen jött le, végülis jól fogadták.
4. Munkahelyek szempontjából az korántsem baj, hogy a leendő dolgozó tudja a fenti dolgokat használni. Sokszor bizony nem érdekel, hogy mennyire kreatív, sokkal inkább az foglalkoztat, hogy alátudja-e támasztani, amit mondd, vagy amire szükség van. Hosszútávon értelmezve a dolgokat vissza kell, hogy kanyarodjak az első ponthoz, és azt kell, hogy mondjam, nem baj, ha a hallgatók használják ezt.
5. Az oktatási rendszerünk szempontjából nem jó ami történik. A magyar felsőoktatás nincs felkészülve arra, hogy a hallgatók nem csak a 90-es évek előtti könyvek visszabüfögéséhez értenek. Ez bizony nagy bajokat hordoz magában, hiszen az elvárás az ez lenne. Őszintén szólva Simon tanulmányai a korlátozott racionalitásról érdekesek, de korántsem érdekfeszítőek ma már. Vannak ennél fontosabb, újabb elméletek, amik már azóta lehet, hogy meg is dőltek, de a tananyag nem is ismeri ezeket. Súlypont eltólódásra van szükség, és talán ebben is segít az "alulról" érkező nyomás.
Összefoglalva: én egy jó folyamatnak tartom, azt ami történik, hosszútávon szemlélve nem tiltással, hanem alkalmazkodással kellene válaszolni, mivel a későbbi életpálya során pontosan ezekre, a kereső, rendszerező képességekre lesz nagy szükség.
8-as 2008.01.15. 03:45:15
PozAko · http://pozako.freeblog.hu 2008.01.15. 07:06:48
Szerncsére nálunk is egyre több a neten kiadott irodalom, ami nagyban könnyíti az ember dolgát. No nem a kopipaszte ügyben, hanem az elérhetőségben. Mert hiába van itt köteles könyvtár, ha az adott kötet 1) még sem érkezett be kötelesként; 2) hiába köteles, valakinél kinn van(!); 3) 30 emberre 1 kötet jut; stb.
A Keresők használatát anyaggyűjtéshez pedig felesleges korlátozni, ha valaki hülyén használja - első 10 találatból összeollózza a dolgozatot - az úgy is lebukik, változatos/több forrásokból dolgozva pedig egyáltalán nem egyszerűbb vagy mechanikusabb a munka.
Iggyboy 2008.01.15. 10:44:23
És a guglin miért ne lehetne keresni? Ez kb olyan, minthogy a könyvtárban ne használd a digitális katalógust, hanem nyálazd végig a cetliket. Jah, persze.
SZVSZ a Wiki az egyik legnagyobb vállalkozás az enciklopédisták óta, remélem ezt majd belátják az emberek néhány évtized múlva
Tgr 2008.01.15. 11:47:10
"Webes cikkre úgy kell nálunk hivatkozni, hogy beírjuk, mikor néztük meg. Mert ugye az változik, nem fix, ezért az url+timestamp párost kérünk." - A Wikipédiában pl. lehet az adott állapotra linkelni. (Ha az irodalomjegyzék készítése funkciót használja valaki, az eleve ilyet ad.)
A Wikipédia színvonala egyébként nagyon egyenetlen, az angol Wikipédia kiemelt és jó cikkeit (kis csillag a jobb felső sarokban, illetve nagy zöld plusz a vitalapon) például szemrebbenés nélkül be merném hivatkozni.
kutacs_ (törölt) 2008.01.15. 15:57:58
minden egyetemnek lehetne saját wikije, szépen kialakulna, h az odajáró tanárok, diákok mit gondolnak egy adott kérdésben. és lehetne akadémiai wiki, ahová az akadémikusok írnak.
szóval egy elosztott rendszerben kellene gondolkodni, ahol jelen van szabadság, de nincs totalitás. bárki vitatkozhasson az akadémia hivatalos álláspontjával, de azt ne írhassa felül bárki, csak egy másik akadémikus. legyen világos, h mi az akadémai álláspont. és adott esetben egy tanszék véleménye lehet ettől eltérő. akkor csinálnak ők is egy saját wikit.
és lehet a boszorkányszövetségnek is saját wikije, és legyen nyilvánvaló, h adott kérdésben nekik mi az álláspontjuk, szerintem hülyeség egy szócikken belül a világot egymásnak ereszteni.
KGyST · http://repules.tumblr.com 2008.01.15. 17:07:27
Gondolkodtam ezen a dolgon, hogy tudniillik nem tudok egy normális vizsgát megíratni, mert a tételsorok mind elérhetőek. Én azt javasolnám, hogy csináljatok egy vizsgát mondjuk a kettes-hármasoknak olyan kérésekből, amire a választ le tudják tölteni (vagy a tételt stb), és csináljatok egy utsó kérdést, amin annyira kell gondolkodni, hogy nem biztos, hogy akár ti is tudjátok a megoldást. A kettes-hármast (-négyest, attól függően, hogy milyen szigorúak vagytok) lehessen sematikusan is összehozni, de cserébe a legjobb jegyekért lehessen a legnehezebb kérdéseket is boncolgatni. (Hogy hogyan pontozzátok, az egy másik kérdés, nálunk pl épületszerkezettanból ötöst, de általában négyest sem, ajánlottak meg az írásbeli alapján, ott szóbelizni kellett)
Használjuk már a számgépet arra, amire való: a rutingondolkodás elvégzésére, és tartsuk fenn a saját agyunkat az igazán érdekes dolgokra.
is 2008.01.15. 17:27:08
KGyST · http://repules.tumblr.com 2008.01.15. 20:09:34