Web 2 fogékonyság: USA vs. Magyarország

Ez a poszt leginkább egy felhívás egy beszélgetésre a kommentekben, amennyiben titeket is érdekel a téma:

Sok webes projektben vettem részt, és mindenhol azt tapasztaltam, hogy a hazai felhasználókat rettentő nehéz rávenni arra, hogy részt vegyenek az oldal tartalmának alakításában. Valahogy nincs meg az az igény, hogy elmondják a véleményüket, hogy megosszanak dolgokat másokkal, hogy segítsenek másoknak a tapasztalataikkal.

Anno, mikor a Mátrix megjelent, az Amazon.com-on (ha jól emlékszem) több, mint 12 ezer vásárlói véleményt írtak róla. Itthon konganak az online könyvesboltok, senki nem ír véleményt. Vagy ott van egy kedvencem, a Tripadvisor, ahova én is egy csomó szállodásról írtam meg a véleményemet, míg a hasonló magyar szolgáltatások kínkeservesen próbálnak anyagot gyűjteni. Ugyanezt tapasztaltam a link-, kép-, és videómegosztó szolgáltatásoknál is. Rendben, nagyobb a piac, de ennyi lenne csak a megoldás?

Nem akarom ezt általánosítani, de többször olvastam hazai webkettes oldalakon olyan felhasználói véleményt, hogy "ő le nem írja a véleményét/tapasztalatait mert nem fog ingyen anyagot szolgáltatni egy profitorientált web oldalnak".

Nektek mi a véleményetek? Mik a tapasztalataitok? Más motiváció kell a hazai közönségnek mint Amerikában? Tudtok olyan hazai példát ahol sikerrel működik a közösségi tartalomgenerálás? Van megoldás? Beszéljük meg a kommentekben!

Címkék: magyar kommuniti
2008.02.26. 09:30. írta: Vén Márton

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Én alapvetően szeretek vélemény nyilvánítani. A konstruktív kritikát pedig ha megfelelően van csomagolva még szeretem is.

Az érdektelenséget amugy én is megfigyeltem. Közel 1000 egyedi látogatója van a blogomnak naponta, de csak ilyen 5-10 hozzászólás érkezik naponta.
van véleményem de nem írom le... ;)

Olyan téma kell, ami többeket érdekel, no és ott van a kritikus tömeg. Amíg nem lesz annyi hozzászólás, hogy érdemes legyen hozzászólni (mert látod, hogy épül valami, ha te hozzáraksz) addig nem fognak hozzászólni. Ez ugye egy ördögi kör ;) Magyarország lakosságának száma és szép ámbátor kevés ember által beszélt nyelve miatt pedig a marginális csomópontokban nehezen gyűlik össze a kritikus tömeg. Az általános témákban, ami sokakat érdekel nagyobb valószínűséggel összejön, és ott elindulhat valami.

Azonban, ha leosztod a 12 ezres számot a (angol nyelvű internetezők) / (magyar nyelvű internetezők) hányadossal máris meglepődsz, hogy relatíve milyen sok hozzászólás érkezik egy-egy könyvre. ;)

Szóval kicsi a piac.
Mhh... ez nagyon érdekes poszt, kíváncsian várom a kommenteket!
Egy ellenpélda jut eszembe: Goldengate.hu
Ott az amatőr képbeküldőknél, meg a hozzászólásoknál is rendesen pörögnek a látogatók.
nagyon prózai az ok: feledékeny vagyok. amazon kedvesen figyelmeztet pár héttel a rendelésem után, hogy ha van kedvem/időm, osszam meg tapasztalataimat a termékről. ilyet én még nem kaptam magyar internetes boltoktól (egyedül a vatera bombáz, de az már a spam kategória nálam).
A saját oldalaimon tipikusan olyan cikk, poszt produkál magas kommentszámot, ami érzelmileg megosztó, vagy amit mindenki jobban tud. Pl. fotósok körében Canon vs. Nikon vita.
Még nem hírdetjük sehol (illetve da-da-da-damm, ez itt az első alkalom:), de a tévém.hu oldalunkon pont a pénzvisszafizetéssel próbálkozunk.

Heteken belül elindul a tényleges visszafizetés, meglátjuk, de szerintünk ez lesz az ellenszere a lustaságnak + nagyon egyszerű visszacsatolás, ami a minőségi (látogató számára érdekes és nézett) új tartalmak előállítását is előmozdítja. (Vagyis aki jó tartalmat gyárt, annak lesz pénze még több vagy jobb tartalmakat előállítani.)

USA-ban is van ilyen, ld. metacafe.com
Valószinű azért nem kommentelnek nagyon sokan profitorientált oldalra, mert nem érzik hogy nekik ez bármiben jó lenne. Ezúttal persze nem arrol beszélek hogy fizessék meg a kommentemet, de legalább vegyen emberszámba az oldal. A Tripadvisor meg a hasonló lapok hasznosak mindenkinek, és ezt sokan felismerték, de szerintem itthon hatalmas a bizalmatlanság egymás irányában. [lefizetett kommentezők [belső emberek], stb, stb.
Nálam is az olyan posztok generálnak sok kommentet, ahol két nagyságrendileg nem különböző súlyú vélemény feszül egymásnak (pl. biztonsági öv kérdése, autós-motoros vita, stb.). Amikor egyértelmű, hogy ki a hülye, akkor folyhat vér, loccsanhat agyvelő, 100 komment körül megáll a tudomány még a jobb látogatottságú napokon is. Idő szempontból pedig abszolút munkaidőben kommentálnak a legtöbbet. :)
Hát, én alapból úgy tartom, magyar vagyok, nem turista.
Amit csak lehet magyar oldalakon teszek.

Videó, kép megosztás stb.
Videóimat vagy 6 magyar videómegosztóra teszem (tenném) fel, csak ebbol a 6-ból 3 mat használok igazán, mert a 3gp-t a tobi nem engedélyezi / rosszun konvertálja (én meg lusta vagyok konvertálni, bár ez nem az én dolgom volna videómegosztóknál).

Képmegosztásra ott a Indafoto.

Bár, kulfoldi amerikai oldalakat is használok, de nem olyan gyakran.
Jobbára Google termékeket.
[YouTbe is Google-s tudom, de oda csak pár videót raktam fel eddig, mert ott meg nincs nézetsége a (legtobb) magyar videónak. GoogleVideo-n úgyszintén]
Van ahol szintén akciókkal várnak, ha kommentezel. Talán ez lesz ami fellendíti a szólj hozzá dolgot. www.delibo.hu nál 500 HUF jóváírást adnak a következő vásárlásból, ha a megvett terméket kommenteled. Így elvileg a vásárló is érdekelté válik abban, hogy leírja véleményét. Persze ez azt is feltételezi, hogy nem szart árulsz, hiszen arról csak negatív komment érkezik. Lehet ettől is félnek a magyarok. Ezért inkább ne is erőltetik a kommentelést. Mi hajlamosabbak vagyunk a negatív oldalát bemutatni mindennek.

Nem egy olyan külföldi szálláskeresővel találkoztam, ahol a magyar userek öntik a fikát az adott helyről, olyan kifogásokkal, ami, ha rendesen elolvassuk a szállás minőségét nem is reális. (50 ágyas tonatermi szállásnál vár el 2 euró/éjszaka áron olyan dolgokat, ami 20-50 euróért van amúgy máshol.)

Nálunk a végeletek vannak. Aki nagyon elégedett az meg nem írja le, nehogy másnak is jó legyen. Így természetes, hogy csak a negatív kerül elő, mert aki nagyon szarul járt, az azért gyakrabban jelzi is ezt.

Szerintem.
Az a helyzet, hogy első körben meg kellett "vennünk" a felhasználókat, hogy kommenteljenek, természetesen rengeteg irreleváns tartalmat gyártottak, de ezeket kimazsolázva egész használható mennyiséget tudtunk megtartani - így lett egy kritikus tömeg, ami után elindul a többi felhasználó, mert vitatkozni, azt szeretnek. Termékértékeléseknél pedig mindig van helye vitánk (érdekes flame volt pl. a most jó vagy vacak a Whirlpool, mint márka).
Természetesen ez a komment nem a blogomról szól :)
startlap.hu?

Eleg sok onkentes szerkeszto, minimalis anyagi motivacioert, vagy teljesen ingyen fejleszti es tartja karban naponta.

Valoban, Magyarorszagon az emberek szeretnek penzt kapni azert, ha masok szamamra barmi ertekelhetot hoznak ossze. Szerintem ezzel semmi baj, tartsanak a kozossegi oldalak sorsolasokat meg nyeremenyjatekokat a szerkesztok es felhasznalok kozott, es nem birjak majd boviteni az infrastrukturajukat, hogy kiszolgaljak a rengeteg latogatot.

egyetértek roger-el.
a fórumozásnál kialakult hazai szokásokat látom továbbélni ebben, vagyis, hogy az emberek nem eszmét cserélni ülnek le egy fórum elé, hanem észt osztani. ha adottak a feltételek ehhez - a miénktől eltérő markáns vélemény lehetőleg alpári de legalábbis irritáló stílusban előadva - akkor sok a hsz. persze a hozzászólások konstruktivitása ezekben az esetekben fordított arányban áll a számosságukkal
Én viszont teljesen más irányból közelíteném meg. Bocsi előre is.
Szerintem ez a kádári nevelésben keresendő, belénk lett nevelve, hogy békénhagyjuk őket ott fent, nem pofáz, nem okoskodik, és akkor a kis trükköket elnézik nekünk lent. Így kialakult a jobb kimaradni, úgyse szólhatunk bele, úgyse számítunk, úgyse változtathatunk. Plusz még a történelem is úgy bánt el velünk, hogy a nagyok a fejünk fölött mindig úgy döntöttek, hogy abból nem jöttünk ki jól.
Ez sajnos bennünk van, üzletekben sem reklamálunk, inkább hagyjuk. Szerintem valahonnan innen fújhat a szél...
Én sokáig (évtized) éltem az USA-ban, és mikor sok év után először hazajöttem, pontosan ugyanez volt a véleményem. Ugye az USA erősen internethasználó, ld bankolás, ügyfélszolgálatok, bürökrácia (pl helyi önkormányzat, de pl költözés intézés, új papirok, miegyéb) és baromi fontos a visszajelzés. Ez egyébként összekapcsolódik a felelősség és a felelősségtudat kérdésével is, illetve a magyar szokásjog alapján a szomszéd tehenének megdöglesztésével is. Mert itthon nem tartjuk fontosnak a véleményünket, illetve, hogy ezt megosszuk mással, mert lehet, hogy előnyt szerez velünk szemben (valamilyet, mert igazából nem lehet belőni mire gondol HUNuser) és akkor ugye rögtön jön az a bizonyos szomszéd a tehénnel.
Én minden vásárlói visszajelzést elolvasok (német és USA oldalon sok van), illetve megnézek (youtube!) mert ez számomra a legfontosabb mutató egy termék megvásárlása előtt.
Ehhez az is hozzátartozik, hogy az internetes társadalmat kutatók szerint a felhasználók kb. 90%-a ún. kukkoló. Azaz elolvassa a hozzászólásokat pl. egy fórumban, de saját véleményt nem, vagy csak igen ritkán fejt ki.
Ha ehhez hozzávesszük, hogy a magyart kb. 15 millió ember beszéli, míg az angolt ennél lényegesen többen, akkor a magyarországi, magyar nyelvű oldalak nem feltétlenül állnak olyan rosszul.
Számomra nagyon hasznosak , ha személyes tapasztalatokat tesznek közzé, pl a www.edigital.hu -n a termékekkel kapcsolatban - sokkal jobban kiderül a termékekről, hogy menniyre felhasználóbarátok, kezelhetőségük stb.

Ha már "webkettes" egy oldal, az ilyen legyen. (legalábbis az én felfogásom szerint ez a webkettő...)
Plusz kifelejtettem a Wikipediát!!!
Az a leglegleg!
Meg persze az is egy kérdés, hogy aki ír tapasztalatokat, és megírja a véleményét, az kap a visszacsatolást arról, hogy mit ért a véleménye, hogy miben vették hasznát...
Én a magyar wikipedia szegényes állapotát sérelmezem. Itt aztán szó sincs érdeklődési köri problémákról (hiszen korlátlan), profitorientáltságról (nem termékekről szól). Szerintem a magyar kultúra/tudástár fejlesztése ebben nyilvánulhatna meg igazán. Szerintem egy ilyen enciklopédia próbája az, hogy többet tud-e, mint a gimnáziumi tankönyvek. A magyar wikipedia jelenleg sajna nem. Pedig nagy szükség lenne rá, megkönnyíti a tanulást, elmélyítené a tudást.
A magyar wiktionary-nek is illene több szót tudni, mint az akadémiai szótárnak, amiből meglepő egyébként, mi minden hiányzik. Mondjuk remélem, hogy csak idő kérdése (mert persze gyarapodik az adatbázis), de sokkal többet várnék a közösségtől. És ez ráadásul független a politikusoktól is...
A kádári dolgokban van némi igazság, mint ahogy a dögöljön meg a szomszéd tehene attitűdben.
Amikor az oldalt indítottuk, csináltattunk többször is fókuszcsoportos teszteket, ami meglepő eredménnyel zárult (számomra): a legbizalmatlanabb, legzárkózottabb csoport a hardcore userek csoportja volt (napi több órát internetezik). Nem csak a kommentelésben, hanem minden másban is teljesen elutasítóak voltak.
azokhoz csatlakozom akik úgy gondolják, h akciókkal, nyereményjátékokkal lehet a legegyszerűbben véleményt kutatni.
Egyetértek a hozzászólokkal, az angol net, sokkal "régebbi", és több felhasználója van, ismertség és érdeklődés alakult ki a szolgáltatások iránt, valamint normális netkultura, netikett.. Gondolok itt az értelmes vitakultúrára, és nem a huzz a jokurvaanyádbaköcsögjózsi féle meglehetősen magas szintű hozzászólásokra.

Lásd nem mindenki a maga hülyeségét reklámozza, másrészt meg egy oylan országban ahol az iwiw a myvip, illetve a freemail a menő (valamint ahol munkatársunk beköti a zinternetet hogy jól megnézd micsinált a Billiárdasztalon az amatőr pornójelölt) nem is várok aktiv, társadalom nagyrészére vonatkozo értelmes közösségi netezést.
Eleg sok blogot kovetek, orulok, hogy a postokat olvasom, nemhogy minden kommenten atragjam magam. Masreszt, biztos vannak nemzetek kozti pszichologiai kulonbsegek, itt is erdemes lenne pld a cseh scenet osszehasonlitani, netan a horvatot, lengyelt, ne az USA-t, ami szerintemzsigerbol exhibicionistabb (nyitottabb?).
Harmadreszt, az "olvaso ir" tipusu hozzaallast meg annak idejen a forumok alakitottak ki, de azokban is eltertunk a ww elterjedt felhasznalastol: nyiltak temak, az erdekesek fentmaradtak evekig, a hulyeseg/erdektelenek meg lecsusztak. De az elo topikokban evekig irogatnak meghatarozo userek, uj es uj temakat vesezve, az odavago uj topikok megnyitasatol erosen tartozkodva.
Kint meg a forumok szerkezete sokkal inkabb volt hasonlo egy bloghoz, azaz vki nyitott vmirol, a tobbiek reagaltak, majd ment a sullyesztobe. A blogolas nem annyira reg lett mainstream itthon, ha mar egyaltalan annak lehet nevezni.
phanatic: Egyébként ez tényleg így van. Az utazásaimat legtöbbször az Expedia.com-on keresztül intézem. Kábé egy éve vezették be, hogy pár héttel azután hogy letelt a szállásfoglalásom, küldenek egy e-mailt, hogy írnék-e véleményt milyen volt. Háromból egyszer meg is tettem, és ez nem is rossz arány.
Tripadvisort felejtsétek el, nagyon rossz példa!
A hazai e-turisztikai szolgáltatók alapvetően adatbázis/katalógus típusú szájtok, azaz a hotel fizet x HUF éves díjat, hogy részletesen elérhető legyen.
Ebben a pillanatban a szolgáltató meghasonul... lehessen-e fikázni az ő fizető ügyfelét (márpedig nálunk fikázni menőbb sajnos... ez másik történet).

A Tripadvisor egyszerűen behúz egy szobafoglalási engine-t, és a jutalékokból él. Azaz a pozitív kommentek még tolják is a szekerét.

Igen, nálunk is vannak azért jutalékalapú modellek, de más az engine és kisebb a piac, óvatosnak kell lenni. És még sok-sok árnyaló motívum, erre most nincs idő, szóval ne Tripadvisorozzunk.
bpelhos: Ez azt jelenti megosztjátok a reklámbevételt (ha van) az oldalra anyagot feltöltőkkel, vagy valami fix pénzt fizettek x látogató felett?
illetve talán azzal, ha az oldal tekintély elvű és informatív. a népek így szocializálódtak, szocializálódnak.

például vágó istván leírja, h milyen könyvet olvas éppen, vagy havas henrik azt, h melyik étteremben eszik, melyik szállodában lakik, akkor érkeznek a kommentek: mink is voltunk ott, jaj de jó volt, vagy mink voltunk ott, de nem volt olyan jó, merez meraz.

persze ezt lehet kombinálni a nyereményjátékokkal. sok sikert a bookline és az ongo oldalaknak.
Mi nyereményjátékot szerveztünk, de igazság szerint azok a vélemények amit pénzért írnak vagy ajándékért nem az igaziak. Az látogatók szeretnek mások tapasztalataiaról olvasni de nem szivesen segítenek azzl, hogy saját élményeiket megosszák. Sokszor gondolkodom azon, hogy mi lehet ami pl a német quipe.de portált sikeressé teszi.
NViktor: Van több magyar megfelelője a Tripadvisornak, most spec csak az ongo jut eszembe.

Ott hasznos lenne ha kommentelnék, azt sem mondhatnám hogy nem vesznek emberszámba. Mégsem írom meg az utazásaim sztoriját, vagy töltöm fel a képeimet.

Ugyanakkor a múltkor egy órát vacakoltam azzal, hogy Google Earth-be feltöltsek fotókat.
Valaki közületek kommentelt/fórumozott már angol nyelvű, pl. amerikai szolgáltatónál?
Kérdem a Webisztánt, volt-e már nem magyar nyelvű usere?

Ennyire egyszerű ráadásul. Csupán statisztikailag sem lehet egyelőre olyan minőségű közösségi tartalmkat létrehoznunk, mint máshol, az attitűd csak súlyosbító körülmény.
A Wikipédiát is csak a látogatók kb 2% szerkeszti (globálisan), tehát a kommentezésben is ilyesmi arányra lehet számítani.

Pl. könyvesboltnál alkalmazhatnának 1-2 hivatásos kommentelőt, hogy inicializálják a dolgokat.

A fikkantás meg az észosztás problémája nem tom mennyire általános jelenség.
aki a magyar wikit szidja az KEZDJE EL SZERKESZTENI SÜRGŐSEN.. mivelhogy ez a lényege.. lehet anonímen is, csak tudás legyen meg források..
csók és alegjobbakat- lám kommenteztem, visszajeleztem és a véleményem megtudta a világ:-)
SilentSound: Szerintem a 100 komment kimagasló eredmény, még a Homár sem gyakran produkál ennyit.
Vén Mártonnak: Megosztjuk a reklámbevételt, így nekünk is kiszámíthatóbb az üzlet és a feltöltőnek is. (Napokon belül teszünk fel csilivili leírást a menetről.)
Brecsi: Jó ez a delibo.hu-s példa, ugyan valahogy nem érzem azt hogy feltétlen pénzt kellene ígérni minden interakcióért. Másrészt a webkettes oldalak, pl. indafotó és társai ezt meg sem tudják tenni.
Kaporszakáll: Valóban a startlap.hu jó példa. Mondjuk nem tudom hogy a résztvevők mennyire foglalkoznak a linklistájuk update-elésével.
D'artagnan: Ez szerintem is benne van, ez a nagy gátja a civil mozgalmak szélesebb térnyerésének is, hogy az emberek azt gondolják, úgysem számít semmit a véleményük, akkor meg minek.
Helioport: Igen, ez a szomorú, hogy a magyar felhasználók fogyasztani szeretik a tartalmat, azaz elolvasni mindenki szereti pl. a termékkommenteket, mert látja hogy ebből valós tapasztalatokat szerezhet, de tartalmat generálni már sokan lusták (vagyunk, mert sokszor én is).
Vérszegény éjszakai dúvad: Értem, de sokszor felmerül, hogy a netezés szélesebb körű, gyakoribb használatához több magyar nyelvű tartalom kellene. Ha viszont azt nem gyártunk, akkor sose lesz.
En egy nagy konyvtar informatika osztalyat vezetem, es kiadtam feladatnak az osztalyon, hogy irjanak szocikkeket a magyar wikibe. Ertettek hozza, eppen egy tananyagot keszitettunk es a hozza kapcsolodo fogalmakat szerettem volna a wikiben latni. A wikipedia szerkeszti nem tettek be a szocikkeket. Csinaltunk sajat wikit. Szerintetek ez normalis igy? Es senki ne jojjon nekem azzal, hogy kezdjem el szerkeszteni, mert csinalnam ha hagynak.
Ballagator: Ez jó kérdés. Mondjuk nekem egy tapasztalatom van a Wikipédiával, egyszer írtam egy magyar szócikkbe kiegészítést, de leszedte valamelyik szerkesztő, arra hivatkozva hogy megvizsgálandó a forrás, de aztán sose vizsgálták meg.
kutacs_ : Itt nem is igazán a közvéleménykutatásról van szó, hanem hogy hogyan lehet a magyar usereket bevonni a tartalomgenerálásba.
bpelhos: Küldjétek majd el ha indul, írunk róla egy posztban.
lbalazs: Velem is ez történt, kíváncsi lennék hogy mi az oka.
En is a Kadarozokkal ertek egyet. Na nem pont Kadar miatt, de teny, hogy itthon nem szokas ugralni, ha nem muszaj. De errol nem csak a felhasznalok tehetnek (nem csak ok akadtak el 1985-ben), hanem a szolgaltatok nagyresze is. Es hiaba van egy-ket weboldal, ami epitene a kozossegre, ha az orszagunk nagy resze meg mindig ugy mukodik, mint husz eve: ne ugass bele.

En nagy beleugato vagyok, ugyhogy tudom :). Ahogy Helioport is irja, itt nem szokas ertekelni a visszajelzest, itt meg szokas sertodni rajta. Foleg ugye azert, mert a visszajelzesek nagy resze soha nem az lesz, hogy hu, de klasszak vagytok. Annak ertelme nem sok van. Az ember leirja, amin valtoztatni lehetne, a masik oldal meg rendszeresen besertodik, ahelyett, hogy orulne a _segitsegnek_. Namost ezekben az esetekben altalaban a felhasznalo kozvetlenul erintett, kozvetlen hasznot huzhatna a visszajelzesbol, de pont itt hajtjak el a legcsunyabban. Ezek utan teljesen ertheto, hogy ha csak kozvetett hasznot varhat, akkor megkevesbe lesz aktiv.

Mondok peldakat.

- CIB bank online banking rendszereben ha felteszel egy kerdest, akkor az a valasz, hogy hivd fel oket. Ha jelzel egy hibat, akkor az a valasz, hogy hivd fel oket, illetve az, hogy ez igy van, es kesz.

- Itt is be lett harangozva egy magyar startup, ami (szerintuk) ujszeru formaban szolgaltatna legalis es ingyen hozzaferheto zenet. A blogjukra eleg sok visszajlezest kaptak, amit helyenkent meg ok kertek is (pl. hogy jol nez-e ki a zenelejatszojuk), es a kritikus hozzaszolasokra rendszeresen effektiv sertodes volt a valasz. (Jol nez-e ki a lejatszo temaban pl. a konkret usability kiritikara az, hogy izlesek es pofonok, meg nektek semmi se jo.) Kicsit tudathasadasos.

- A piacvezeto magyar kozossegi portal u.n. gephaz foruman egyasnak mondjak el az emberek a fejlesztesi javaslataikat, reakcio altalaban nem erkezik. Ha igen (100 panaszbol egyre), akkor elmondjak, hogy az ugy nem lesz, es nem fognak valaszolni a hulye felvetesekre, majd ha valami ertelmeset mondanak a felhasznalok, akkor talan igen. De kulonben is, ok nem ott kommunikalnak, hanem blogon tesznek bejelentest, meg a bejelentkezo oldalon. (A tisztesseg kedveert leirom, hogy kb. egy hete elokerult egy arc, aki mintha maskepp reagalna, de ez a jelenlegi tema szempontjabol lenyegtelen, hiszen 2.5 evig ok is ezzel a tempoval tortek lefele a kozossegi szellemet.)

- Latszolag csak erintolegesen kapcsolodik, de ott van pl. az NHH spam csapata. 9 (!) honapja nem tudtak hatarozatot hozni egy spammer ellen. Azota ugyinteznek (ha baszogatom oket, akkor mindig azt irjak, hogy na pont most leptek valamit). Pedig itt is ugye ugy mukodne a dolog, hogy az aktiv es tenni kivano felhasznalo a sajat idejet nem kimelve a sajat maga es a kozosseg hosszutavu erdeket szem elott tartva aktiv szerepet vallal.

Na ha ez mind nem megy, ahol kozvetlen erdeke az embernek, hogy visszajelzest adjon (ha kijavitjak vagy fejlesztik a netbankot, akkor holnaptol nekem is jo lesz), akkor hogy varjuk el a felhasznaloktol, hogy olyan atteteles celok erdekeben dolgozzon, mint a tartalom generalas (en irok, az masnak lesz jo, de akkor az a masik is ir, es akkor az meg nekem lesz jo).
Ja, es a penzes motivalas... en ebben kevesbe hiszek. Egyreszt par szaz, esetleg par ezer forintot lehet ezzel keresni, ami oraberben marhara nem eri meg, aki meg erre van raszorulva (tisztelet a kivetelnek) arrol nem igazan feltetelezheto, hogy minosegi tartalmat gyartana. Raadasul a legtobb esetben ugye a mennyiseget dijazzak, tehat rossz iranyba motivalnak. De a legnagyobb problema az, hogy erteket ugyis csak belso motivacio hatasara allit elo az ember, azt meg penzzel nem lehet kivaltani, elocsalogatni (na jo, 1-2 gurigaval biztos lehetne ;) ).

Ellenben a megbecsulessel, elismeressel lehet. Ha lathato, hogy kik jarulnak hozza egy oldal tartalmanak a fejlesztesehez, akkor az kepes motivalni az embereket. Ha valahogy kiemelik a kozosseg tagjai kozul, ha ramutatnak, hogy na o ennyit tett. Es erre is van pelda a kulfoldi oldalakon, de itthon is - foleg a forumokra kell gondolni, ahol eleg gyakran kijelzik, hogy ki mennyire aktiv, hany embernek segitett, mennyire elismert. Es az elismertsegert eleg sokra kepesek az emberek (asszem ezt egy kommentezo sem vitatja ;-)) )
Nézd Marci,
a user generated content a névtelen hősök világa. és az is marad, amíg nem válik általánossá, h az információért, vagy ha úgy tetszik a kultúráért fizetni kell. áruvá kell tenni a kultúrát. (nyilván kellenek közösségi házak ahol ez az áru ingyenes, h senki se szakadjon le csak azért mert szegény családba született, vagy nehéz helyzetbe került. a közösségi házakat az internet gazdaságból befolyt adókból kell fenntartani. de ez most mellékes.)

egyszerűen el kell felejteni, h csak a csak az ingyenességre vagy csak a profitre törekszünk. és amíg ez fennáll, addig ez az ugc sztori egy világ ploretárjai egyesüljetek. nem azért mert kicsi a piac, hanem azért, mert szegény, vagy szegényes. nem fog neked senki kisregényt írni a nyári élményeiről.

a megoldás szerintem abban rejlik, h olcsó, megfizethető, de mégis fizetős szolgáltatásokat indítanak azok, akik ezt megtehetik. mert van elég pénzük, vagy van elég tehetségük, vagy úgy érzik, h van. azaz nem kizárólag az internet, hanem az intranet kultúrát is építik. (és persze lesznek közösségi házak)

ehhez különféle ernyőszervezetek kellenek, de hívhatjuk őket civil szervezeteknek is, csak az errefelé e ez kizárólag a karitativitásban merül ki, holott a civil mozgalmaknak ennél többről kellene szólniuk.

például lesznek on-line és off-line könyklubok. aminek tagja leszel ha on-line vásárolsz on-line, vagy off-line. és akkor könyvklub tagjaként generálod a tartalmat. és ez a zárt felület ad lehetőséget a tartalomgenerálásra. ehhez kell olyan, h bookline, vagy az alexandra kht. vagy a magyar könyvklub. és akkor minőségi tartalom fog generálódni.

és persze kellenek a közösségi házak vagy iskolák, ahol ingyenesen hozzászólhatsz, úgy, h beütöd a tagsági kártya számát. és akkor a megjelenik az iskolai videoszakkör, és a hajléktalan kisregényben leírja az életét, vagy azt az életét, amit álmodott magának, de képtelen volt megvalósítani. és akkor mindenki részesévé válhat a közösségnek, de differenciáltan. szerintem nagyjából így.

ha csak azért kérded, mert növelni kell a bookline vagy az ongo látogatottságát és a visszajelzéseket, arra a válaszom az előző komment. meg kell fizetni vágó istvánt, h mondja el mit olvas éppen most, a népek a tekintélyekhez szívesen kapcsolódnak, vagy fel kell ajánlani egy utazást, és ki kell rakni egy bannert az index címoldalára.
Lesz Tripadvisor szintű oldal, lesznek a véleményüket elmondók.
Lehet kicsit más a magyar felhasználó, de hülyeségnek tartom, hogy nem aktivizálható.

Mondjatok olyan példákat ahol a magyar felhasználó inaktivítása miatt hiúsult meg egy jó portál sikere.
Akármit nemlehet felrakni a wikibe- megvannak a szabályai, azért is nyögvenyelős kiadni diákoknak "házi feladatnak", hogy irjanak bele cikket, csaka előtte át nem veszed velük órán a szabályait.

Forrást jelölni kell mindíg, aká azon az áron is hogy szöveget fordítasz, gépelsz be, értemezel az adott cikk vitalapján és, ISBN számot hajkurászol.
Nem értem a Wikipedia dolgot. Én kb. 1 hónapja írok oda. Odamész, regisztrálod magad és beírod a szócikket. Nem kell senkinek feltennie (legfeljebb megkritizálják, de az benne van).
lbalazs,
a normális az lenne, ha minden minden iskolának, legyen az alsó, közép, vagy főiskola, lenne saját on-line könyvtára.

egyszerűen szakítani kellene a kommunisztikus modellekkel, és azt kellene mondani, h ehhez a kulturális tartalomhoz emelt díjas sms-sel lehet hozzáférni. a jó könyvtárak nyilván látogatottak lennének.

és persze lehet azt mondani, h de akkor a szegények kiszorulnak, nyilván kellenek olyan végpontok, ahol a hozzáférés az összes ilyen könyvtárhoz.

miért ne lehetne azt mondani, h szülőként egy emelt díjas sms küldése után lehet tájékozódni arról mi folyik az iskolában. és akinek nincs pénze az emelt díjas sms-re bemehet, vagy betárcsázhat az iskolába és ott tájékozódhat.

és lehet mondani, h ez egy kapitalista iskola modell, az is, de egy működő modell amivel egy kisiskola is felhívhatja magára a figyelmet, lefényképezhetik a növényvilágot, lefilmezhetik az állatokat, leírhatják az embereket, a helyi szokásokat vagy a hidelmeket, és mindenki leírhatja, h milyennek látja a szomszédaikat. a tanárok és a diákok közösen szerkezthetnek egy helyi enciklopédiát. ami persze egy hálózat részévé válik.
és ez egy hálózatba szerveződik. egy bevételt termelő hálózatba. és persze minden intézménynek rendelkeznie kell ingyenes végpontokkal.

sziabence,
mindjárt más helyzet áll elő, ha a diákok a saját enciklopédiájukat írhatják. és még ugye az sem akkora veszély, ha belekerül valami hülyeség, a közösség majd utólag kijavítja. az iskoláknak saját wikiket kellene írniuk.
kutacs_: Valahogy a jelenlegi állapothoz képest idealistának érzem ezt. Persze más szemszögből a tiéd a realista nézet. :)

Az egyik hazai webkettes oldalon egy bizonyos alapszolgáltatást kaptak a felhasználók. Az oldal készítői szavazást csináltak, hogy bizonyos emelt szintű szolgáltatásokért mennyit fizetnének a felhasználók. Lesújtó volt az eredmény, a szavazók túlnyomó része (nem emlékszem mennyi), semmilyen prémium szolgáltatásért nem fizetne, a net neki alapvetően ingyenes közeg.

Sőt, kapaszkodj meg. Erre emlékszem mert akkorát röhögtem rajta. A szavazásnál többrésztvevős vita indult arról, hogy valaki azért nem fizetne, mert ő ugye fizet az internetezésért, és ha ő azt az oldalt látogatja, akkor az internet szolgáltató fizet az oldalnak az ő havi díjából. Ezt többen cáfolták hogy így lenne, de voltak páran, akik szerint valóban így működik. :)
hu.gentoo-wiki.com/

Ez meg manapsag is gyarapodik... Bar nem oylan hujdenagyonhatalmas sebesseggel...

De egyebkent pont emiatt is kevesebb a hozzaszolas... Ide akartam regelni, hoyg hozzaszoljak... Aztan 20 perc volt mire eljutottam oda, hoyg "A **** *** *** meg, megnezem IE-vel, hogy azzal be tudok-e jelentkezni"..."Neeeeeeeeeedda be... FX meg be****ja magat es nem redirectel vissza"

magyarorszagon sok az oylan oldal, ahol nem vagy nehez bejelentkezni es nem sok embernek van erre turelme... Tovabba Amerikaban egy csomo ember raer... Nem 2-3 munkaja van, nem farad le tottalisan, es sokan akik epphogycsak iwiwezni tudnak rajta, mert nem ismerik a gepet es email cimuk is csak onnan van, hoyg gyerek/unoka/barat csinalt neki... Es itt nem csak a 06< -osokra illetve
Phanatic mondandója abból a szempontból tuti, hogy egy olyan dologra hívta fel a figyelmet ami fontos: feledékenység, csak erre meg nagyon sok a spamkiller, és gyakran ennek esnek áldozatul.

Kutacs megközelítését a sajátomnak is tekinthetném, de felvetődik a kérdés: valóban vannak-e látogatók, csak nem kommentelnek, vagy az analytics ver át minket...

Példa: blogjellegű oldal (erpblog.hu), havi 4 000 unique, ennek ellenére a 4 szerző az aki kommentel, meg hébe-hóba 4-5 olvasó. Ha ez a reális, akkor a postban lévő kérdés nagyon is jogos.

Mindent összevetve: volt Kádár, az amerikaiak nyitottabbak, és ott életképesebb a community, márcsak a nagy számok alapján is.

valahogy így szerintem.
Marci,
hiszek neked. de ha a t-com népszavazást tartott volna arról, h akarunk-e fizetős csengőhangot, nyilván a válasz az lett volna, h akar a fene. és ugye a népek fizetnek a csengőhangokért. mindenki kap egy ingyenes alapot, de ha többet, vagy egyszerűen csak mást akar, akkor többnyire fizet, mint a katonatiszt.

persze vannak ellenpéldák, ahol a népek a prémiumszolgáltatásokért nem fizetnek. ne menjünk messzire. mondjuk a fizetős iwiw. teljes bukás. fizetős freemail. fizetős játékok úgyszintén.

lehet itt mindenfélét mondani, h a csengőhang trendi dolog egy bizonyos körben, csak az a baj, h az iwiw is trendi ugyanebben a körben.

szerintem az van, persze lehet, h tévedek, h ha egy vállalkozás eleve ingyenesnek pozícionálta magát és sikeres, akkor nehéz vagy szinte lehetetlen fizetőssé tenni. kínálhat akármit, beintenek neki a népek.

viszont ha egy startup eleve sms regisztrációval indít, és a szolgáltatása viszonylag újszerű, akkor szerintem jó eséllyel indul. persze tudom, h az on-line fizetési rendszerek nem túl fejlettek. ezzel együtt mondom ezt.

itt van mondjuk a képregénygyáros történet, amiről írtál. mi történne akkor, ha úgy indulnak el, vagy abba az irányba lépnek, h itt a szolgáltatás, ki lehet próbálni, de ha mondjuk saját képregénygyárat akarsz, akkor regisztrálnod kell és küldj el egy sms-t. de ezért kapsz prémiumszolgáltatásokat. rajzolhatsz magadnak új karaktereket, és persze az előre legyártott példákon túl megnézegetheted a többiek alkotásait is. és a képzőművészeti iskolákba kiraknak néhány plakátot, és kitűznek valami díjat. ha sikerül meggyőzniük egy vagy több tekintélyt, mondjuk mtótot, tótawét, jankovics marcellt, h év végén döntsék el melyik a legjobb alkotást, akkor ez alapján osztják ki díjat, ha nem, akkor sorsolnak. szóval nekem az a gyanúm, h ebben az esetben közösség a minőségi tartalom generálásának irányába indul el. és könnyen lehet, h valóban remek alkotó közösség jön létre, akkor lesznek fizetős nézők is nem kevesen és, könnyen lehet, h egyszer csak a képregénygyár alkotásai megjelennek a metrón, és azt nézzük a mobilon. intranetezünk. pénzért. nyilván semmi garancia nincsen a sikerre, de ez a modell a neten mintha el lenne felejtve.

a szocialista modellen akarunk kapitalizálódni, mert nem a kapitalista modellen szocializálódtunk. na remélem nem volt ez nagyon zűrös komment. néha belebonyolódom. bocsánat ezért.
Ven Marton: > mert ő ugye fizet az internetezésért, és ha ő azt az
> oldalt látogatja, akkor az internet szolgáltató fizet az oldalnak az
> ő havi díjából

Ez ugyan ma sci-fi, de azert mar par eve felvetettek, mint lehetseges uzleti modellt, csak egyelore nem lett belole semmi.

kutacs_: nem igazan ertelek. Annyira nyomod ezt a net nem egy komcsi orszag temat, hogy helyenkent magad is belegabalyodsz, pl. itt:
> például lesznek on-line és off-line könyklubok. aminek tagja
> leszel ha on-line vásárolsz on-line, vagy off-line. és akkor
> könyvklub tagjaként generálod a tartalmat. és ez a zárt felület
> ad lehetőséget a tartalomgenerálásra. ehhez kell olyan, h

Namost a zartsagon kivul ez pillanatnyilag mar reg adott. Sot, ugye maga a post arrol szolt, hogy a magyar juzer valamiert nem general tartalmat a letezo konyvklubok oldalaira sem. Most szerinted ha meg fizetnie is kene ezeknek az infoknak az elolvasasaert az embereknek (vagyis megnagyobbat kaszalna a szomszed, akinek dogoljon meg a tehene), akkor inkabb irnanak?

A UGC nem sci-fi, mukodik. Ha a vilagban jo sok helyen, szep, kommunizmust sosem latott orszagokban megy a dolog, akkor nem igazan erdemes itthon kikialtani, hogy nem mukodik az egesz, es csak azert akarjuk, hogy mukodjon, mert mi hu, de kommenistak lettunk tudat alatt mind.

Az a nagy helyzet, hogy ez az egesz kommunizmussal valo fenyegetes pont ebben az osszefuggesben baromira nem all meg, es ennek tobb oka is van.
1., Valamilyen furcsa okbol kifolyolag, az emberek igenis szeretnek megosztani. Persze csak addig, amig ok nem jarnak vele rosszul. De mivel itt nem materialis, sot penzre sem valthato javakrol beszelunk, ezert eleg nehezen ertelmezheto a rosszul jaras. Igen, ha csinalok 5 kapat, es azt oda kell adnom a falu tanacsanak, hogy majd adjanak annyi tyukot, ami szerintuk eleg nekem a kovetkezo 5 kapa elkeszitesere, az szar dolog. De itt nem errol van szo. Itt attol nekem nem lesz kevesebb semmim (max az idom, de ha ugyis netezek...), es cserebe aranytalanul sokat kaphatok, mert masoknak sem lesz kevesebb attol, hogy megosztjak az informaciojukat. Ez egy igazi win-win szituacio, ami _csak_ az informacio specialis tulajdonsagai miatt johet letre.

2., Nem is igaz am, hogy ellenszolgaltatas nelkul adja az informaciot az ember. Csak idonkent elfelejtjuk, hogy nem a penz az egyetlen motivalo eszkozunk. Mivel azzal szinte barmit meg lehet kapni, ezert szinte barmiert el is fogadjuk cserebe, de sosem maga a penz az erdekes, hanem azok az alap igenyek, amiket kielegitunk a segitsegevel. Namost az elismertseg vagy az, hogy a figyelem kozpontjaba kerulhet az ember, az egy eleg eros motivalo tenyezo, ami tartalom generalassal pont remekul es viszonylag konnyen megszerezheto. Szeretunk szinkronban is lenni masokkal, valahova tartozni, elmondani a velemenyunket, es latni, ahogy tobben bologatnak. Ez pl. tipikusan atelheto, amikor egy termekrol (konyvrol) visszajelzest ir az ember. Ha szar volt, akkor meg a rosszerzesed vezeted le azzal, hogy kibeszeled gyakorlatilag olyanok elott, akiket erdekel.

Szoval mukodik ez, es nem csak gyakorlatilag es erthetetlenul, de a mogottes mechanizmusok is eleg jol felterkepezhetok, es azok alapjan is mukodokepesnek tunik az egyebkent mukodo modell :).

Az megint egy mas kerdes, hogy vannak olyan szituaciok, amikor nem mukodik a dolog, de ott pont azzal van a problema, hogy nincs eleg olyan felhasznalo, akit ezek a tenyezok motivalnanak, illetve a tartalmat fogyasztok nem tudnak vagy nem hajlandok eleg motivacios eszkozt (adott esetben penzt) nyujtani a tartalom generaloknak.
a pénzes motiválásnak csak az a veszélye, hogy pár forintért a holnap utánt is el fogják mondani, ami sose volt igaz

ha meg nem fogják igaznak érezni, akkor már a komoly kommentelők nem fognak hozzászólni és akkor marad a szar
Nem egészen országspecifikus a probléma:

"In most online communities, 90% of users are lurkers who never contribute, 9% of users contribute a little, and 1% of users account for almost all the action."

www.useit.com/alertbox/participation_inequality.html

Magyarországon a kisebb fejlasználói bázis miatt nehéz elérni a működőképes közösséghez szükséges kritikus tömeget.
atleta.hu: Minden tiszetlet ^_^
Végre valaki aki nem a penzugyi oldalat nezi, illetve nem a szocializmusra/imperializmzsra/budhizmusra akarja kenni...
Tejjjjjesen egyetertek.
atleta.hu: Tényleg jó lelkesítő a kommented, viszont akkor miért vannak állandó nehézségeik a hazai filmmegosztóknak a YouTube-bal szemben? Vagy a hazai linkmegosztóknak? Vagy az utazási hotelvéleményezős, ill. vendéglővéleményezős oldalaknak?

Pedig alkalmasint ugyanezek a felhasználók használják ezen programok amerikai megfelelőit.
nyenyec,
szerintem ez a kritikus tömeg nem azért nem jön létre, mert a piac kicsi, hanem hanem azért, mert a piac szegény.

és bár neked is igazad van, de azért fogalmazok másként, mert egy nyelvileg elzárt közegben élünk, és azon, h a piac kicsi nem nagyon lehet változtatni. pontosabban úgy lehet, h elmegyünk külföldre. a szegénységen viszont lehet változtatni. fizetős szolgáltatásokkal kell célozni a tehetőseket, és persze olyan szabályozásra van szükség, amely az internetgazdaságból befolyt nyereségadót vissza forgatja a tehetelnekhez.

ez az ország erről a pályáról letévedt. helyette van két szélső elképzelés, h mindenkinek mindent ingyen, a másik, h a piac majd mindent megold.
Azon kevesekkel tartok akik szerint kicsi a piac. Egyszerűen kisebb valószínűséggel jön össze a kritikus tömeg.

Lehet mindenféle kulturális jellegzetességre hivatkozni (pl. hülye a magyar:), de ezek ha vannak is, csak árnyalni tudják a képet. Az emberi alaptermészet mindenhol egyforma, ezért kell a nyenyec által említett cikkből kiindulni...

Elég csak átnézni a határon Romániába. Igaz, hogy később indult be, de sokkal pörgősebb az online élet. TV csatorna is min 2x annyi van mint nálunk, egyszerűen nagyobb a piac, többet tud eltartani. Érdekes módon mintha a TV műsorok minősége is jobb lenne (vagy legalábbis könnyebben találok olyat ami tetszik nekem).
dzs13,
számtalan olyan csatorna működik a világban, melynek jóval kisebb nézettsége van, mint mondjuk a budapest tévé, és minőségi tartalmat produkálnak. igaz, h ezek egyike sem ingyenes. azaz nem a piac mérete, hanem a gazdagsága számít.

imho a tehetőseket, tehetségeseket a piacon fizetős prémiumszolgáltatásokkal kell célozni.
jó, rosszul fogalmaztam. Nem a piac kicsi itt, hanem a user-szám. Nincs is köze a témának semmiféle piachoz, az online közösségek önszerveződő rendszerek, melyekre a világ minden pontján igaz a nyenyec által említett 90-9-1 -es szabály. Kis országban az 1%-ból nem jön össze a kritikus tömeg. Ez a probléma _diagnózisa_.

Amiről te beszélsz, az szerintem már a probléma _megoldására_ javaslat: hogyan érjük el, hogy az 1%-ból mégiscsak összejöjjön a kritikus tömeg? Azt mondod célozzunk meg "rétegeket" fizetős szolgáltatásokkal... Lehet, hogy működne, nem tudom. (Bár a fizető userekere is illik, hogy elsősorban fogyasztani akarják a szolgáltatást. )

Eredetileg, csak annyit akartam mondani, hogy nem azért nem működik itthon a web2 (itt= user által generált "értelmes" tartalom), mert "hülye/lusta/rosszindulatú/stb a magyar", hanem mert _kevés_ a magyar. Szóval a probléma okáról beszéltem.

Igazad van viszont abban, hogy ha már ilyen kevesen vagyunk, valami megoldást is kellene találni arra, hogy nálunk is működjön a web2. A nyenyec által idézett cikk néhány javaslatot is ad erre:

- Make it easier to contribute.
- Make participation a side effect.
- Edit, don't create.
- Reward -- but don't over-reward -- participants.
- Promote quality contributors.

A te javaslatod, ha jól sejtem, az utolsó kettőt fedi le. Nekem leginkább a második tetszik - a felhasználó viselkedéséből eleve sokmindent meg lehet tudni.

És ha már itt tartunk, az én személyes indokom arra, hogy havonta max kettőt kommentelek, az a kommentezés nehézkessége: loginolni kell, aztán figyelni a válaszokat, refreshelni, az oldal aljára gördíteni, félóránként visszatérni a lapra, és ami a legrosszabb másnap emlékezni milyen fórumokon posztoltam. Szvsz a jó öreg levelezőlisták sokkal használhatóbbak, kb 1 nagyságrenddel gyorsabban lehet információt fogyasztani/termelni, mint blogkommentekben.

nyenyec: biztosan ez is belejatszik. De szerintem nem csak ez. A 90% vs 9%-ra meg azt mondom, hogy szolgaltatas fuggo, es ott is lehet trukkozni a megfelelo motivacios faktorok megtalalasaval.

Ven Marton: > állandó nehézségeik a hazai filmmegosztóknak a
> YouTube-bal szemben? Vagy a hazai linkmegosztóknak?

Szerintem erre is valaszoltam: ahogy valaki feljebb irta, nalunk kevesbe van meg a kulturaja a visszajelzest adasnak, es a nagyobb szervezetek gondosan tesznek is rola, hogy ez igy is maradjon (magyarul elhajtanak a faszba). Egyreszt.

Masreszt azt se felejtsuk am el, hogy az internet azert atlog az orszaghatarokon. Minek hasznalna barki is az indavideot, ha ott van a yt, amin raadasul sok szazezerszer annyi tartalom van? (Meg mellesleg jobb a lejatszoja.) Ezert nem nagyon van ertelme a klonozgatasnak, foleg az ilyen kevesse helyhez kotott, kevesse orszagspecifikus szolgaltatasok eseten.

> Vagy az utazási hotelvéleményezős, ill. vendéglővéleményezős
> oldalaknak? A hotel

Hat azokra irtak, hogy szarok (allitolag), ott van a kritikus tomeg kerdese, amit nyenyec is emlitett - es ugye ha azt nezzuk, hogy valoszinuleg eleg sokakat az elismeres iranti vagy is vezerel, akkor ertheto, hogy kritikus tomgeg nelkul kevesen fognak ilyen helyekre irogatni.

> Pedig alkalmasint ugyanezek a felhasználók használják ezen
> programok amerikai megfelelőit.

Hat szerintem vagy ezt, vagy azt hasznalja valaki. Aki az ami megfelelot hasznalja, az a magyart feltehetoleg kevesbe, de ez alkalmazas fuggo. En amugy nem arrol irtam, hogy Mo-on minden szuperul mukodik elmeletileg, csak gyakorlatilag megsem, hanem arrol, hogy maga a felhasznalok altal gyartott tartalom, mint elv mukodik, es hogy - szerintem - miert mukodik.

A magyar piac egyertelmuen kemeny dio. Eleve itt tolong sokszaz kis copycat meg nehany egyedi otlet az atlagosnal passzivabb felhasznalokbol allo pici piac elott. Az lenne a meglepo, ha sok sikertortenetrol hallanank :)
Tökéletesen egyetértek D'artagnan (2008.02.26. 10:37:36) hozzászólásával és a hozzá csatlakozókkal. Mi magyarok hozzá vagyunk szokva...hozzá vagyunk szoktatva hogy tűrjünk és mi jó állampolgárok vagyunk még mindig: eszik, alszik, dógoz, adófizet, nempofáz. A fogyasztói jogokkal, szabad véleménynyilvánítási jogokkal, stb. nem tudunk mit kezdeni, pláne nem tudjuk tudatosan használni (szélsőségek nélkül), úgy gondoljuk hogy véleményünk úgy sem számít...lásd a politikát, hiába választunk, hiába bízunk meg, hiába ígéri meg, úgysem azt teszik a képviselőink...sőt.

A másik a tömeg. Kevesen vagyunk az angolszászokhoz képest, de nem is ez a lényeges, hanem az, hogy a hozzászólások általában valami eseményhez kötődnek (kivéve ha termékről van szó), amik idővel aktualitásukat vesztik. Ezeknél nem mindegy, hogy millióan látják 2 nap alatt, vagy csak néhány százan/ezren 5 nap alatt. Matek.

A mi vidéki nonprofit kulturális portálunkon a célcsoporthoz képest megfelelő számú látogató tobzódik, azonban hozzászólás ritkán generálódik, pedig ez lenne a célja, vannak web2-s fícsörök, friss egyedi tartalmak satöbbi, mégis kevés a komment.

Mondom, általában az emberek nem érzik szükségét hozzászólni bármihez is, mert nem látják értelmét és eredményét annak. Nincs meg hozzá a kultúránk, ennyin múlik. Pesszimizmus. Nem lógok ki a tömegből. De ez nem is tudatosul a pógárokban. "Majd más megteszi, én minek?"

Respect, akiknek sikerül megmozdítani a tömegeket. Ezzel kapcsolatban az a hipotézisem, hogy általában Pestországhoz kötődő tömegeknél, vagy akár egyéneknél ez könyebben megy, nem azért mert ott sűrűbb a leves, hanem mert ott tudatosabbak a népek és fejlettebb a társadalom, illetve az általános társadalmi kultúra is. Több mutatkozik meg az új világból számukra, talán jobban érzik az ízét annak, hogy dönthetnek. Vidéken mindenkinek minden tökmindegy, bármit megtehetnek velünk, csak a kényelmes kis apátiánkat ne piszkálják.
Éljen a versenyképesség!
Szóval ez szerintem társadalmi probléma elsősorban, nem technológiai, vagy témabeli, vagy országméretbeli. Persze faktorok ezek is, de csak negyed-ötödrészben.
Üssetek egy entert!

ilovepecs.hu
oké, csak nem vezet sehová, ha az alapállásunk az, h kicsi az ország, és persze az sem, ha azt mondjuk, h nagy, vagy, h közepes. és akkor mi van. ha ebben látod a problémát hogyan akarod megoldani?
szóval nem lehet, h itt is nyilvánvalóan az a megoldás, h ha minőségi tartalmat akarunk, akkor az olvasónak fizetnie kell azért, h a hozzáférjen a tartalomhoz, az iróknak meg fizetni kell azért, ha minőségi tartalmat generál? szóval nem az van, h a pénzt egyszerűen nem lehet kiiktatni ha a középréteget akarjuk megcélozni? szóval nem az van, h a választott üzleti modell hibás, és a piacot még mindig ki akarjuk valahogy iktatni?
Negyven éven keresztül (meg persze előtte is jócskán, és még utána is néha) azt nevelték belénk és felmenőinkbe, hogy fogd be a szád, majd a 'nagyok' megmondják mi jó neked. Hány év(tized) kell ahhoz hogy ez a hozzáállás elmúljon az emberek fejéből?

Persze a nethasználók döntő hányada a fiatalabb rétegből jön, akik már nem ebbe születtek bele, de azért a hátszél akkor is innen fúj. Szvsz.

(Most látom hogy D'artagnan hasonlót írt...)
nem tudom, nekem herótom van attól, h forduljunk a múltba, kenjünk mindent kádárra, horthyra, ferenc jóskára, mária teréziára. a hátszél mindig innen fog fújni.

a helyzetelemzéseknek akkor van értelme, ha valami megoldás is körvonalazódik a problémára, szerintem röhejes az a gondolat, amely azt mondja, h azért van kevés minőségi magyar nyelvű tartalom a neten, mert az emberek félnek a hatalomtól. ne is haragudj csaba, de ez nevetséges.
kutacs: Érdekes lenne ha hozzáférhető lenne egy kimutatás, ami a hazai online gazdasági lapok (akik pl. emelt díjas SMS-ért engednek csak hozzáférést a cikkeikhez) előfizetőinek számáról. Nyilván sosem árulják el, de azért kíváncsi lennék hogy van-e olyan terület a pornóvideókon kívül ahol sikerrel meg lehetett oldani az előfizetéses tagságot.
Őszintén megmondom, nem volt időm elolvasni minden hozzászólást, így lehet, hogy már mások is írták. Én ezt a dolgot elsősorban még a nyomtatott sajtó idejébe vezetném vissza: amíg külföldön tök normális dolog volt az olvasói levél, mint olyan, itt inkább a felforgató elemet látta a kommunista rendszer az ilyenekben (illetőleg gondolom az ettől való félelem eleve megakadályozta a normális "kommentelést"). Bár most már az újságokban is egy kicsit több olvasói aktivitás figyelhető meg, mint akkoriban, a visszajelzések nagy része sírás-rívás, panaszkodás valami miatt. Jellemző, hogy a blogokon is az olyan blogok, posztok kommentjei pörögnek, ahol panaszkodni lehet: homár, máv, bkv, meg általában véve ha valamit fikázni lehet.
Marci,
nekem az a határozott álláspontom, h a web ott erős, ahol az ingyenes internet kultúra mellett kialakul a háztartásokat és a vállalkozásokat célzó fizetős intranet kultúra. az olcsó könyvtár.
szerintem a Mo-n az emberek nagy része úgy érzi, sokkal "értékesebb" az ideje annál, hogy kommentírogatással, ingyenes közösségi tevékenységgel töltse az idejét! ez nagyjából hasonló ahhoz, amit több külföldi ismerősöm megjegyzett mo-i látogatásakor, hogy t.i. itt "mindenki rohan!" A pénze után, ezt már én teszem hozzá! És tényleg, mintha valóban ez lenne. Türelmetlenek az emberek, és mindenki azt hajtogatja, hogy "nekem erre nincs időm!" Közben meg a hatékonysággal komoly gondok vannak! Szerintem!
szerintem az a trükk, hogy tegéyl fel egy jó kérdést, ami érdekli az embereket. :)

látod, itt is volt már egy jópár comment. :)
ahonnan én látom, onnan mindenkinek igaza van: atletanak is, meg kutacs_nak is, meg mindenkinek is. ez egy összetett probléma, és én csak egy adalékot teszek hozzá: az angolban a magázás és a tegezés is You-val megy, ha az ember kapcsolatba kerül egy ilyen portállal, akkor kényelmesen érzi magát a portállal való kommunikációban. a magyarban vagy magázódsz, és akkor nagyon nehéz személyes kötődést kialakítani; vagy tegeződsz, de akkor meg esetleg túlságosan komolytalannak nézel ki. márpedig a kommenteléshez az kell, hogy a látogató egy szinten érezze magát veled (ami nemcsak a másik látogató, hanem a portál is). magyarban meglehetősen nehéz megtalálni azt a kommunikációs stílust, amit tömegek éreznek a sajátjuknak.

példa: index vs. origo. nem design teszi a különbséget, hanem a szóhasználat. az index minden további nélkül főcímbe beírja, hogy pina, és Kommenteljél jól! meg hasonló hátbaveregetésekkel bombáz. az origo ehhez képest hagyományos, a nyelvtudományi intézet által is elfogadott, néha unalmas, stílusban kommunikál. angolul nem találsz ilyen mértékű eltéréseket vezető, tehát nem réteg portálok nyelvezetében, és így nem is osztod meg a látogató-társadalmat, és így az egységes portálhangulat jó kommunikációs helyzetet teremt, amiben az emberek könnyebben megnyílnak.

mindezeken felül viszont leghangsúlyosabb érvnek én is azt tartom, hogy a magyar mentalitás sepciális, bár megjegyzem, hogy 1998 környékén és utána valameddig (talán még most is) az internetto fórum hihetetlenül életteli volt, évi többszázezer bejegyzéssel. persze az az egycsatornás TV helyzete volt, azt is tudom.

viktor134: tegyél fel egy jó kérdést, majd kerülj az index közelébe, néha címlapjára, induláskor pedig reklámozzon is az index. tudom, az első a legfontosabb, a többi nem annyira érdekes :-)
IS,
azért nem osztunk meg, mert már eleve megosztottak vagyunk. nyelvileg is. egyetértünk.

az internet és televízió érdekes viszonyban áll egymással. ma magyarországon többnyire a fiatal alkalmazottak és közalkalmazottak interneznek többnyire munkaidőben.

amikor ezek az emberek hazamennek a munkahelyükről, akkor nem a pc-t kapcsolják be, hanem a tv-t. egy hétköznap este cca. 4M ember televíziózik, és cca. 400k internetezik.

ők is inkább passzívan. a többsége egyáltalán nem akarja a történetét megosztani a világgal. ennek elsődleges oka a szegénység. a többség szegény, vagy annak érzi magát és panaszkodik.

itt a big brother második szériája megbukott. a játékosok nem merték megosztani a társadalmat. és kiderült, h a gazdag emberek az érdekesek. ők nincsenek sokan. tehát nem a piac kicsi, hanem gazdagok vannak kevesen. a szegények többsége nem megosztó, hanem rejtőzködő.

ez azt jelenti, h a itt az internetet nem annyira szórakozástatása, sokkal inkább tájékoztatásra való. [már most borítékolom, h az index tévé is szar lesz ha szórakoztatni akar] persze a két médium talán nem is annyira soká egyesül. a televízió megeszi az internetet.
Az is igaz, hogy az első pár száz leírást / kommentet a site tulajdonosai szokták generáli az ilyen oldalakon, nálunk erre lehet h nem szánnak pénzt
tegyük hozzá, hogy itt elhangzott a 15 millió magyar kifejezés. Nos ez nem igazán stimmel, mert óriási digitális szakadék van ma kishazánkban. KB 3,5 mó ember kiváltsága, hogy valaha internetezhetett (!) -aki már volt fent a neten ezt úgy értsd. Tehát nem az aktív felhasznló, nem az aki az iwiwen van, hanem aki már látta és kattinott is rajta minimum 1-et. Szóval így nézve még közel sem vagyunk akkorák. Nagyon szakdozott a társadalmunk főleg a nyugathoz mérve. Plussz (talán politikai felhangja lesz bocsi) a kormányzat sem igazán támogatja a digitális felzárkózást. Nem igazán van rá program ami ezt segítené (vége a sulinetnek, internet pont sem létesül több régóta stb.)
Úgy látom kiveséztetek már minden irányt a kérdéskörben.
Annyit tennék még hozzá, hogy a piac valóban kicsinek nevezhető, nem a lélekszám, hanem az aktív felhasználók miatt (1-2 millió?). Ezen belül is bontanám még a létszámot azokra, akik passzív és aktív felhaszálók. Saját definíció szerint a passzív felhasználó az, aki nem, vagy csak ritkán tud kitörni a netes sablonjaiból (pl.: iwiw-freemail-index-msn, esetleg google+első 10 találat). Ilyen szempontból az aktív felhasználók jóval alacsonyabb arányban szerepelnek.
Miután a böngészés, keresgélés és (ami vesszőparipám) az effektív olvasás még nem teljesedett ki átlagos szintre, így a hajlandóság is alacsony lesz a basszív befogadóból az aktív tartalomszolgáltató viselkedés felé.
Egy site jó tematikával, generálós helyzetekkel felpörgetheti a kommentezők hajlandóságát, de (igaz hosszú távon, és nagy befektetéssel) nagyobb nyereséget lehetne elérni a digitális analfabetizmus felszámolásával, valamint az aktív internethasználatra való ösztönzéssel.
Persze ezek a kérdések más ás más szinten igényelnek megoldást, de amíg a kormányzat alacsony szintű szerepvállalással, a tartalomszolgáltatók pocsék usability mutatókkal stb. lépnek a felhasználók felé, addig lassú ütemben fog közeledni a Kánaán.
Szerintem a kritikustomeg.org/ az egyik legjobb magyar filmes portal, rengeteg jo cimet talaltam, csak a kommentek alapjan. Ennek az alapja szerintem, a mar kialakult hardcore felhasznaloi csoport, akik elinditanak egy-egy beszelgetest. A tobbiek sokkal szivesebben kapcsolodnak be egy olyan temaban ahol mar elkezdodott valami, ha meg nagy vita is van, akkor foleg...
Es ez igaz minden mas oldalra is.

Talan benne van az is, hogy a net szolgaltatas ar/minoseg aranya nagyon rossz, foleg videken(valasztek sincs).
Soka embert ismerek, akiknek rendes gepuk van megsincs netuk.

A fizetos dolog nem tetszik, csak bonyolitana a dolgot, ha lenne ra penzem is elkerulnem, az emberek szeretik ha valami egyszeru. Meg nem is lehetne megoldani pont ezert, nem veletlen van ennyi freeware cucc, ami ingyen van mindig vonzobb, legyen az termek vagy tartalom.

Kene az iwiwre ilyen termek adatbazis, mindenfele temaban, amit aztan kommentelhetnenek a helyi vagany csavok is :)

Bocsi ha nagyon osszevissza, csak irtam mi eszembe jutott :)
@dvcs: picit elneztem a datumot, de mindegy tetszik a tema :)