Nem mintha hatalmas újdonságokat tartalmazna a New York Times mai cikke (To Aim Ads, Web Is Keeping Closer Eye on You), mindenesetre talán segít tudatosítani azt a tényt, hogy a hirdetők igenis egyre többet szeretnek tudni a netezőkről.
A félelmet persze önmagában nem ez generálja. Hanem hogy a netezőnek nincs ismerete arról, hogy melyik cég pontosan milyen adatokat gyűjt. Mégha az adatgyűjtés anonim is.
Az online adatgyűjtés persze mindig is kényes téma lesz a weben. Bár azt is hozzá kell tenni, hogy ha az érintett cégek sokkal átláthatóbbá tennék adagyűjtési gyakorlatukat, talán a Nagy Testvér-érvek is kevésbé erősen artikulálódnának.
A transzparencia mellett talán a másik legfontosabb tényező az opt-out (vagy akár az opt-in) adatgyűjtési gyakorlat. Vagyis a netezőt nem csak informálni kéne arról, hogy milyen adatait gyűjtik hirdetési célból, hanem lehetőséget is kéne biztosítani számára, hogy az ilyen adatgyűjtést korlátozhassa vagy meggátolhassa (illetve a másik oldalról: engedélyezhesse).
Az online marketingnek a következő években ezt a két tényezőt kell a legkomolyabban vennie. Legyen vége a sunyizás korának.
A félelmet persze önmagában nem ez generálja. Hanem hogy a netezőnek nincs ismerete arról, hogy melyik cég pontosan milyen adatokat gyűjt. Mégha az adatgyűjtés anonim is.
Web companies once could monitor the actions of consumers only on their own sites. But over the last couple of years, the Internet giants have spread their reach by acting as intermediaries that place ads on thousands of Web sites, and now can follow people’s activities on far more sites. Large Web companies like Microsoft and Yahoo have also acquired a number of companies in the last year that have rich consumer data.És akkor ezen a ponton klikkeljünk is arrébb eggyel. Szintén a New York Times-on jelent meg egy post arról, hogy a nagy amerikai online cégek közül vélhetően a Yahoo gyűjti/gyűjtheti a legtöbb adatot a netezőkről.
Az online adatgyűjtés persze mindig is kényes téma lesz a weben. Bár azt is hozzá kell tenni, hogy ha az érintett cégek sokkal átláthatóbbá tennék adagyűjtési gyakorlatukat, talán a Nagy Testvér-érvek is kevésbé erősen artikulálódnának.
A transzparencia mellett talán a másik legfontosabb tényező az opt-out (vagy akár az opt-in) adatgyűjtési gyakorlat. Vagyis a netezőt nem csak informálni kéne arról, hogy milyen adatait gyűjtik hirdetési célból, hanem lehetőséget is kéne biztosítani számára, hogy az ilyen adatgyűjtést korlátozhassa vagy meggátolhassa (illetve a másik oldalról: engedélyezhesse).
Az online marketingnek a következő években ezt a két tényezőt kell a legkomolyabban vennie. Legyen vége a sunyizás korának.
Címkék: marketing hirdetés privacy
17 komment
2008.03.10. 17:33. írta:
hírbehozó
Valakiember (törölt) 2008.03.10. 18:23:50
Nem tudom melyik Proxy-t használja, és még ezen kívul sok jó dolgot csinál.
Párszor bekapcsolom, de nem szoktam gyakran használni.
Nem látom értelmét annak, hogy meglátogatok valamit, és nem tudonak rólam...
◄ViZion 2008.03.10. 18:33:10
négerbirka 2008.03.10. 18:44:33
ezzel szemben a google regisztrációhoz kötött szolgáltatásai mindaddig nem működnek, amíg korlátlanul nem engedélyezem számukra a kukik telepítését (beleértve a third party cookiekat is).
dark future · http://www.andocsek.hu 2008.03.10. 18:46:36
Tóth Benedek 2008.03.10. 19:01:07
Ettől már csak egy lépésre van az, hogy ennek megfelelő tartalmat kapjunk... elvégre elvben tudni, hogy kik vagyunk, hol lakunk, mennyit költünk Vaterán stb.
(Én adblockból blokkolom ezeket több okból is... és ez ellen a gyakorlatom ellen nem nagyon tudok érveket felhozni.)
dark future · http://www.andocsek.hu 2008.03.10. 19:20:27
Ingyen semmi sincs, így a webes szolgáltatások, információk, hírek sem. Ha nem fizet érte a nép, akkor mmuszáj valamilyen más módon ellentételeznie a kapott webes szolgáltatás értékét. Ha ez az ellentételezés a reklámfogyasztás, akkor kérdés, hogy nem jár-e jobban a befogadó a jó eséllyel releváns reklámok nézegetésével.
atleta.hu · http://www.atleta.hu 2008.03.10. 19:30:25
0xFFFF 2008.03.10. 20:03:50
a yahoo esetében ugye egyenként beállíthatom, hogy melyik szolgáltatásának milyen kukik telepítését engedélyezem.
ezzel szemben a google regisztrációhoz kötött szolgáltatásai mindaddig nem működnek, amíg korlátlanul nem engedélyezem számukra a kukik telepítését (beleértve a third party cookiekat is)."
Fizetni sem akarsz és adatot sem adni ? Akkor miért is szolgáltatnának neked ? Sírjál a kukik miatt, majd akkor fizetős lesz.
dark future · http://www.andocsek.hu 2008.03.10. 20:52:02
"Ezt meghaladóan ön megértette és hozzájárul ahhoz, hogy valamennyi felhasználó adatait, beleértve az önéit is, az iWiW Kft. összegyűjtse, felhalmozza és névtelenül az iWiW rendszerébe integrálja, valamint az így az öntől és más felhasználóktól összegyűjtött adatokat anonim statisztikai és analitikus bejelentési célokra felhasználja."
www.iwiw.hu/pages/misc/tos.jsp
"A felhasználók érdeklődési körének megfelelően a szolgáltató személyre szabott reklámokat jeleníthet meg a honlap látogatása során letöltött oldalakon, amelyek egyben számára hasznosabb, érdekesebb információkkal szolgálnak. A 7.B. pontban található adatokat a szolgáltató felhasználja arra, hogy a honlap látogatása során a letöltött oldalakon megjelenő hirdetési csíkokon (banner) személyre szabott reklámok jelenjenek meg. A hirdetési csíkok kiosztása gép által történik, a kiosztás során személyes adatok nem kerülnek átadásra, feldolgozásra, az adatok elemzése, vizsgálata nem szükséges. Az adatok ilyen célú felhasználását a felhasználó – leiratkozással – megtilthatja."
"B. A felhasználó önkéntes döntése alapján a profilban megadott adatok estében belső internetes közösség alkotása, a felhasználók azonosítása. Az adatokat a szolgáltató felhasználhatja arra, hogy a honlap látogatása során a letöltött oldalakon megjelenő hirdetési csíkokon (banner) személyre szabott reklámok jelenjenek meg. Az adatok ilyen célú felhasználását a felhasználó – leiratkozással – megtilthatja.
C. Az iwiw megtekintése során a naplófájlban rögzítésre kerülő adatok esetében az adatok tárolása kizárólag statisztikai célokat szolgál."
www.iwiw.hu/pages/misc/privacy.jsp
dark future · http://www.andocsek.hu 2008.03.10. 21:03:14
Ne csodálkozzunk, ha ezen publikus információkat előbb-utóbb valaki összegyűjti, és esetleg többet megtud rólunk, mint a NBH.
négerbirka 2008.03.10. 21:21:13
neked mia bajod? ki sírt?
a posztban a transzparencia és az opt-out hiányáról volt szó, meg arról, hogy a yahoo - hh szerint - több adatot gyűjthet mint a versenytársai.
én meg fontosnak tartottam megjegyezni, hogy viszont transzparencia és opt-out tekintetében a yahoo korrektebb, mint a legnagyobb versenytársa.
Aadaam 2008.03.10. 21:34:51
A DoubleClick egy baromi nagy ceg, tobb mint egy evtizede csinaljak ezt, es nem huzna rovid csikot azon a grafikonon, az biztos.
(Miert nem szerepel pl. kulon?)
Penge™ (törölt) 2008.03.10. 21:50:30
Én például nem banner alapján döntöm el, mit hol veszek, hanem ha valami kell, akkor rákeresek Google-n és lehetőleg függeten fórumokat böngészek, ahol a felhasználóknak semmilyen érdekük nem fűződik hozzá, hogy egy adott terméket népszerűsítsenek. Arról meg, hogy feltalálták a spanyol viaszt megintcsak független hírportálokon tájékozódom, nem fél képernyőt beterítő beúszó ablakokból.
És semmilyen ellenvetésem nincs a reklámok ellen (azon túl, hogy az erőszakos reklámozókat, spamereket középkori kínzóeszközök alá vetném), mert az ingyenességhez szükséges, DE! tartsanak már be két nagyon egyszerű dolgot és akkor talán nagyobb sikerrel is járhatnak. Az első, hogy úgy építsék be egy oldalba, hogy blokkolható legyen (Gizi néni úgysem fogja blokkolni, mert azt sem tudja mi az, sőt még azt sem hogy létezik IE-n kívül más böngésző), aki meg blokkolja az valószínűleg nem akar vásárolni. A másik, hogy valami erőforrás és adatforgalomkímélő és kevésbé zavaró megoldást alkalmazzanak, mert van aki kifejezetten ezért keres megoldást, mert mondjuk 512-es nettel valami gyenge Celeron gépen nem a legjobb egy flash bannerekkel teli oldalt újratöltögetni.
És ne jöjjön nekem senki a pszichológiai hülyeségekkel, hogy ha sokat látom, akkor arra asszociálok, mert lehet, hogy pár embernél ez beválik (ahogy a placebótól való gyógyulás is), de nálam (és még sokaknál) abszolút nincs jelentősége.
GYUSZI BACSI · http://www.fizetesem.com 2008.03.11. 08:32:07
kiderült anno az index frissítés kapcsán is, mindenki bele akar ugatni hogy milyen legyen, de közben adblockerrel nézi és sérelmezi, hogy úgy szarul néz ki az oldal
sajnos baxni is meg szűznek is maradni egyszerre nem nagyon szokott sikerülni
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2008.03.11. 16:31:11
Google Closes Acquisition of DoubleClick
MOUNTAIN VIEW, Calif., (March 11, 2008) - Google Inc. (NASDAQ: GOOG)
announced today that it has completed its acquisition of DoubleClick,
a company that offers online ad serving and management technology to
advertisers, web publishers and ad agencies.
Eric Schmidt, Google's Chairman and Chief Executive Officer, said, "We
are thrilled that our acquisition of DoubleClick has closed. With
DoubleClick, Google now has the leading display ad platform, which
will enable us to rapidly bring to market advances in technology and
infrastructure that will dramatically improve the effectiveness,
measurability and performance of digital media for publishers,
advertisers and agencies, while improving the relevance of advertising
for users."
négerbirka 2008.03.11. 21:19:34
mondjuk ha már szóba került, sokkal jobban néz ki adblockerrel mint reklámokkal, muhaha
atleta.hu · http://www.atleta.hu 2008.03.12. 03:54:31
> egyszer a felhasználó regisztráláskor elfogadta
> az alábbi feltételeket?
Amit ideztel abban egy szo sincs arrol, hogy osszekapcsolhatnak az adataidat mas szolgaltatasoknal otthagyott adatokkal. Az egy teljesen mas kerdes. Sot kifejezetten tobbszor is irjak, hogy nem adnak ki szemelyes adatokat (marpedig barmilyen utalas a wiw-es profilodra szemelyes adat ugye). Szoval az is lehet, hogy Toth Benedek csak hasalt. :)