A hirdetés figyel téged

Nem mintha hatalmas újdonságokat tartalmazna a New York Times mai cikke (To Aim Ads, Web Is Keeping Closer Eye on You), mindenesetre talán segít tudatosítani azt a tényt, hogy a hirdetők igenis egyre többet szeretnek tudni a netezőkről.

A félelmet persze önmagában nem ez generálja. Hanem hogy a netezőnek nincs ismerete arról, hogy melyik cég pontosan milyen adatokat gyűjt. Mégha az adatgyűjtés anonim is.
Web companies once could monitor the actions of consumers only on their own sites. But over the last couple of years, the Internet giants have spread their reach by acting as intermediaries that place ads on thousands of Web sites, and now can follow people’s activities on far more sites. Large Web companies like Microsoft and Yahoo have also acquired a number of companies in the last year that have rich consumer data.
És akkor ezen a ponton klikkeljünk is arrébb eggyel. Szintén a New York Times-on jelent meg egy post arról, hogy a nagy amerikai online cégek közül vélhetően a Yahoo gyűjti/gyűjtheti a legtöbb adatot a netezőkről.

 

Az online adatgyűjtés persze mindig is kényes téma lesz a weben. Bár azt is hozzá kell tenni, hogy ha az érintett cégek sokkal átláthatóbbá tennék adagyűjtési gyakorlatukat, talán a Nagy Testvér-érvek is kevésbé erősen artikulálódnának.

A transzparencia mellett talán a másik legfontosabb tényező az opt-out (vagy akár az opt-in) adatgyűjtési gyakorlat. Vagyis a netezőt nem csak informálni kéne arról, hogy milyen adatait gyűjtik hirdetési célból, hanem lehetőséget is kéne biztosítani számára, hogy az ilyen adatgyűjtést korlátozhassa vagy meggátolhassa (illetve a másik oldalról: engedélyezhesse).

Az online marketingnek a következő években ezt a két tényezőt kell a legkomolyabban vennie. Legyen vége a sunyizás korának.
Címkék: marketing hirdetés privacy
2008.03.10. 17:33. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Operához van egy flegma ki program, a neve OperaTor, ez totálisan osszeszedi az ember után a dolgoka,t vagyis olyan mindha nem is járt volna ott.

Nem tudom melyik Proxy-t használja, és még ezen kívul sok jó dolgot csinál.

Párszor bekapcsolom, de nem szoktam gyakran használni.
Nem látom értelmét annak, hogy meglátogatok valamit, és nem tudonak rólam...
Szinte a szemem előtt van, ahogy a főmuftik összeülnek, vki az asztalra csap, és azt mondja: Ezután CSAK a látogató engedélyével gyűjtünk adatokat, és nem erőltetjük a nyakába a túlbárunkat sem.
a yahoo esetében ugye egyenként beállíthatom, hogy melyik szolgáltatásának milyen kukik telepítését engedélyezem.

ezzel szemben a google regisztrációhoz kötött szolgáltatásai mindaddig nem működnek, amíg korlátlanul nem engedélyezem számukra a kukik telepítését (beleértve a third party cookiekat is).

Ha jól működne, lehet, hogy a júzer is jobban járna. Engem pl. nem traktálnának feleslegesen intimbetét, mosópor és popkoncert hirdetésekkel.

Ugyanez van itthon a webaudittal... elvileg össze lehet kapcsolni mondjuk egy adott indexes cikk olvasóinak az adatait mondjuk az iwiwes adataikkal... meg lehet mondani, hogy adott téma/oldal/portál kiket érdekel (és az azon lévő hirdetések kiket érnek el). Ez nagyon fontos adat lehet sokmindenkinek (de nekem speciel hánynom kell az ilyesmitől).

Ettől már csak egy lépésre van az, hogy ennek megfelelő tartalmat kapjunk... elvégre elvben tudni, hogy kik vagyunk, hol lakunk, mennyit költünk Vaterán stb.

(Én adblockból blokkolom ezeket több okból is... és ez ellen a gyakorlatom ellen nem nagyon tudok érveket felhozni.)
Egyfelől érthető és méltányolható, ha valaki az "adatgyűjtéssel" kapcsolatban ellenszenvet érez. Másfelől talán a felhasználónak is jobb lenne, ha véletlenszerű, vaktában lövöldözés helyett legalább jól targetált reklámokat kap az arcába.

Ingyen semmi sincs, így a webes szolgáltatások, információk, hírek sem. Ha nem fizet érte a nép, akkor mmuszáj valamilyen más módon ellentételeznie a kapott webes szolgáltatás értékét. Ha ez az ellentételezés a reklámfogyasztás, akkor kérdés, hogy nem jár-e jobban a befogadó a jó eséllyel releváns reklámok nézegetésével.

dark future: Mondjuk a wiw-es profilt barmivel osszekapcsolni az ugy onmagaban is eleg durva. Nesze neked anonimitas. Raadasul igen nagy valoszinuseggel ez mind-mind jogtalan. Valakinek be kene kopogia vele az adatvedelmi ombudsmanhoz, ha most epp lenne olyan.
"négerbirka 2008.03.10. 18:44:33
a yahoo esetében ugye egyenként beállíthatom, hogy melyik szolgáltatásának milyen kukik telepítését engedélyezem.

ezzel szemben a google regisztrációhoz kötött szolgáltatásai mindaddig nem működnek, amíg korlátlanul nem engedélyezem számukra a kukik telepítését (beleértve a third party cookiekat is)."

Fizetni sem akarsz és adatot sem adni ? Akkor miért is szolgáltatnának neked ? Sírjál a kukik miatt, majd akkor fizetős lesz.
És mit csináljon az ombudsman, ha egyszer a felhasználó regisztráláskor elfogadta az alábbi feltételeket?

"Ezt meghaladóan ön megértette és hozzájárul ahhoz, hogy valamennyi felhasználó adatait, beleértve az önéit is, az iWiW Kft. összegyűjtse, felhalmozza és névtelenül az iWiW rendszerébe integrálja, valamint az így az öntől és más felhasználóktól összegyűjtött adatokat anonim statisztikai és analitikus bejelentési célokra felhasználja."
www.iwiw.hu/pages/misc/tos.jsp


"A felhasználók érdeklődési körének megfelelően a szolgáltató személyre szabott reklámokat jeleníthet meg a honlap látogatása során letöltött oldalakon, amelyek egyben számára hasznosabb, érdekesebb információkkal szolgálnak. A 7.B. pontban található adatokat a szolgáltató felhasználja arra, hogy a honlap látogatása során a letöltött oldalakon megjelenő hirdetési csíkokon (banner) személyre szabott reklámok jelenjenek meg. A hirdetési csíkok kiosztása gép által történik, a kiosztás során személyes adatok nem kerülnek átadásra, feldolgozásra, az adatok elemzése, vizsgálata nem szükséges. Az adatok ilyen célú felhasználását a felhasználó – leiratkozással – megtilthatja."

"B. A felhasználó önkéntes döntése alapján a profilban megadott adatok estében belső internetes közösség alkotása, a felhasználók azonosítása. Az adatokat a szolgáltató felhasználhatja arra, hogy a honlap látogatása során a letöltött oldalakon megjelenő hirdetési csíkokon (banner) személyre szabott reklámok jelenjenek meg. Az adatok ilyen célú felhasználását a felhasználó – leiratkozással – megtilthatja.

C. Az iwiw megtekintése során a naplófájlban rögzítésre kerülő adatok esetében az adatok tárolása kizárólag statisztikai célokat szolgál."
www.iwiw.hu/pages/misc/privacy.jsp

Valamilyen okból kifolyólag az emberek nagy része önként és dalolva rengeteg információt tesz fel magáról a netre direkt vagy indirekt módon. Én is, te is, ő is.
Ne csodálkozzunk, ha ezen publikus információkat előbb-utóbb valaki összegyűjti, és esetleg többet megtud rólunk, mint a NBH.
0xFFFF
neked mia bajod? ki sírt?

a posztban a transzparencia és az opt-out hiányáról volt szó, meg arról, hogy a yahoo - hh szerint - több adatot gyűjthet mint a versenytársai.

én meg fontosnak tartottam megjegyezni, hogy viszont transzparencia és opt-out tekintetében a yahoo korrektebb, mint a legnagyobb versenytársa.
Csak nekem gyanus, hogy mintha a Google adatai a doubleclick akviziciot nem vennek szamitasba?

A DoubleClick egy baromi nagy ceg, tobb mint egy evtizede csinaljak ezt, es nem huzna rovid csikot azon a grafikonon, az biztos.

(Miert nem szerepel pl. kulon?)
Talán ha az átlagfizetések elérnék a nyugati színvonalat, akkor az emberek is máshogy állnának hozzá (lásd: USA, ott néhány nyugdíjas még külön örül is neki, hogy nem a telefonon kell csüngenie, hanem kettőt kattint és hozzák).

Én például nem banner alapján döntöm el, mit hol veszek, hanem ha valami kell, akkor rákeresek Google-n és lehetőleg függeten fórumokat böngészek, ahol a felhasználóknak semmilyen érdekük nem fűződik hozzá, hogy egy adott terméket népszerűsítsenek. Arról meg, hogy feltalálták a spanyol viaszt megintcsak független hírportálokon tájékozódom, nem fél képernyőt beterítő beúszó ablakokból.

És semmilyen ellenvetésem nincs a reklámok ellen (azon túl, hogy az erőszakos reklámozókat, spamereket középkori kínzóeszközök alá vetném), mert az ingyenességhez szükséges, DE! tartsanak már be két nagyon egyszerű dolgot és akkor talán nagyobb sikerrel is járhatnak. Az első, hogy úgy építsék be egy oldalba, hogy blokkolható legyen (Gizi néni úgysem fogja blokkolni, mert azt sem tudja mi az, sőt még azt sem hogy létezik IE-n kívül más böngésző), aki meg blokkolja az valószínűleg nem akar vásárolni. A másik, hogy valami erőforrás és adatforgalomkímélő és kevésbé zavaró megoldást alkalmazzanak, mert van aki kifejezetten ezért keres megoldást, mert mondjuk 512-es nettel valami gyenge Celeron gépen nem a legjobb egy flash bannerekkel teli oldalt újratöltögetni.

És ne jöjjön nekem senki a pszichológiai hülyeségekkel, hogy ha sokat látom, akkor arra asszociálok, mert lehet, hogy pár embernél ez beválik (ahogy a placebótól való gyógyulás is), de nálam (és még sokaknál) abszolút nincs jelentősége.
0xFFFF: ebben az országban mindenki ezt akarja

kiderült anno az index frissítés kapcsán is, mindenki bele akar ugatni hogy milyen legyen, de közben adblockerrel nézi és sérelmezi, hogy úgy szarul néz ki az oldal

sajnos baxni is meg szűznek is maradni egyszerre nem nagyon szokott sikerülni
Most jott a hir:

Google Closes Acquisition of DoubleClick

MOUNTAIN VIEW, Calif., (March 11, 2008) - Google Inc. (NASDAQ: GOOG)
announced today that it has completed its acquisition of DoubleClick,
a company that offers online ad serving and management technology to
advertisers, web publishers and ad agencies.

Eric Schmidt, Google's Chairman and Chief Executive Officer, said, "We
are thrilled that our acquisition of DoubleClick has closed. With
DoubleClick, Google now has the leading display ad platform, which
will enable us to rapidly bring to market advances in technology and
infrastructure that will dramatically improve the effectiveness,
measurability and performance of digital media for publishers,
advertisers and agencies, while improving the relevance of advertising
for users."
"kiderült anno az index frissítés kapcsán is, mindenki bele akar ugatni hogy milyen legyen, de közben adblockerrel nézi és sérelmezi, hogy úgy szarul néz ki az oldal"

mondjuk ha már szóba került, sokkal jobban néz ki adblockerrel mint reklámokkal, muhaha
dark future: > És mit csináljon az ombudsman, ha
> egyszer a felhasználó regisztráláskor elfogadta
> az alábbi feltételeket?

Amit ideztel abban egy szo sincs arrol, hogy osszekapcsolhatnak az adataidat mas szolgaltatasoknal otthagyott adatokkal. Az egy teljesen mas kerdes. Sot kifejezetten tobbszor is irjak, hogy nem adnak ki szemelyes adatokat (marpedig barmilyen utalas a wiw-es profilodra szemelyes adat ugye). Szoval az is lehet, hogy Toth Benedek csak hasalt. :)