Open thread: mire jó a színes címke?

Kezdődött minden a Gmail címkéinek színezhetőségével. Mostantól pedig immár a Docs címkéi is éppen úgy színezhetőek, mint a levelezőé. Mivel a Calendarban a különböző naptárak már eddig is színezhetőek voltak, reménykedhetünk benne, hogy a következő szolgáltatás, ahol bevezetik a színes címkéket, a Reader lesz.

Amúgy miért is fontos ez a színes címke dolog? Valószínűleg a Google-hoz sok olyan visszajelzés érkezhet, hogy egy bizonyos tartalommennyiség fölött nehezen kezelhetők a "label"-ek, úgyhogy kell egy másik rendezési elv is, melynek segítségével könnyebben tájékozódunk a rengeteg felcímkézett email, dokumentum és feedelem között. Az ő megoldásuk a színezhetőség.

A színárnyalatokkal ugye könnyebb jelezni az "egymáshoz közel álló" címkéket, anélkül hogy a címke nevében erre külön utalnánk. Szóval ha van mondjuk egy "blogok" meg "blogkommentek" címkém Google Readerben, nyilván ésszerű lenne mindkét címkét mondjuk kék árnyalatúra színezni.

Szerintetek a színes címkék valóban hasznosak? Vagy tudtok jobb megoldást nagy mennyiségű tartalom kétszintű szervezésére? Címkék + kategóriák? Mappák és almappák? Ti mire használjátok a Gmailben/Docsban a színezést?
Címkék: google dizájn web office open thread
2008.03.26. 18:00. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az az igazság, hogy ez csak a Windows felhasználóknak új dolog. A Mac-en ősidők óta minden fájlrendszer elemhez rendelhető színkulcs.

Hogy mire használod, az már a te dolgod, de egyrészt vizuálisan is jól elkülönül, másrészt ha muszáj szűrni is lehet rá.

Egy példát mondok, én zöldre szoktam színezni azokat a mappákat amiket learchiváltam, így egyrészt azonnal látszik, hogy mi vár archiválásra, másrészt a zöld mappákat helyhiányában a legnagyobb nyugalommal törlöm.

Ami a kérdés másik felét illeti, sajnos nagy mennyiségű tartalom jó rendszerezése nem megoldott. Vannak próbálkozások (szemantikus web, taxonómia, stb.), de az ember alapvetően lusta dög és nem rendszerezi a dolgait, aztán meg káromkodik, hogy elvesztek.
imap-pal használom a gmail-t, vagyis a labelekből mappák és almappák képződnek. néha a webes felületre kényszerülök, ilyenkor szembesülök azzal, hogy a színek nem sokat érnek és az almappák nélküli labelek is teljesen átláthatatlanok. és akkor én még nem is fogadok nagyon kiterjedt levelezést a gmail-re.
Nekem abszolút bejön, bár éngem csak az zavar, hogy miért csak 24 darab szín van (ennek a fele eleve halvány, egymástól alig megkülönböztethető), amikor nem hinném, hogy olyan nehéz lenne bármilyen html színre beszínezni.

Nekem az az elvem a Gmailben, hogy ami fontos (munka-, személyes levelek stb.) az kap élénk színű címkét, ami meg kevésbé (hírlevél, inboxba eleve be sem kerülő email) az kap halványt. De kevés az ennyi szín, én még tudnék tovább diverzifikálni.

Azt még nem tudom, hogy a Readerben mire használnám, de minthogy a Gmailben is kitaláltam egy fél óra alatt, valószínűleg ott sem okozna gondot.

@dincsi:
Igen, örök küzdelem ez a rendszerezés, én is szerintem hetente 3 órát eltöltötk összesen a különböz fájlok megfelelő könyvtárakba tuszkolásával. A Gmailben ezért is van, hogy már olvasáskor megkapja a labelt, és ha valakitől mondjuk egy hónapon belül 3 levelet kapok, máris kapja a filterjét from és send szempontból is, így nincs címkézetlen levelem és az inboxomban is csak az aktuális 3-4 fontos levél figyel.
Nekem 3 fél címke van a póstafiókban:

Levelező lista;
Felesleges;
SPAM;

Személyes levelet nemkapot, csak arra van az egész levelesládám, hogy regisztráláskor a SPAM odamenjen.

Majd torlom oket, ha netalántán betelne a fiókom, de ez nemfog bekovetkezni.
OFF

Flashy7:
Eleinte nekem is nagyon szokatlan volt átállítani az agyam mappa-alapúról label-alapúra, sokáig ezért ímmel-ámmal használtam a Gmailt, de aztán, amikor rákaptam az ízére (plusz lett benne pop3 letöltés is, tehát olyanná vált, mint egy online Thunderbird, ingyen), aóta rájöttem, hogy mennyivel jobb, mint a mappa rendszer, mert egy levél több helyen is lehet. De ez tényleg ízlés/megszokás kérdése.

ON
Nem tudom mennyire off. Én website admin rendszerek fejlesztésénél vezettem be sok helyen. Nagyon sok plusz információt tud adni a felhasználóknak anélkül, hogy újabb helyet kellene keresni az infomorzsának.
A tapasztalat az, hogy az oktatás / bevezetéskor még problémás a dolog, de utána volt olyan ügyfél aki, egy másik rendszerük fejlesztőjén is követelni kezdte, merthogy ez milyen szuper.
@dircsi: a winyo is színezhető. És én soha nem fogok macet tenni mert ...... Ő... Nagyon nagy átverésnek tartom. Egy ugyanolyan képességű mac 3*annyiba kerül mint egy hasonló pc.
Én freemailt használók de csak mobilra (nokia n95) csatlakoztatva. Az új webes felület használhatatlan
Én abszolút kihasználom ezt a színezési lehetőséget, nekem is inkább az a bajom, hogy nincs elég nagy választék színekből. :)

Használom a színezést (a számítógépemen is), mert böngészéskor a segítségemre van. Viszont amikor egy konkrét levelet keresek akkor Gmail kereső (illetve a gépemen desktop kereső). Annál gyorsabban nem találnám meg a dolgaimat a káoszban.
mi az, most meg apróhirdetés-fal lett a blog?!?! én is reklámozhatom itt a saját cuccaimat?
na, ennyire vagyok én tudatos gmail-felhasználó, eddig észre sem vettem ezt a színes cimkézési lehetőséget... na majd most...
vagy most sem...
Bár nagyon jó ismerősöm a Peresztegi Zoli, nem használom -csak nagyon ritkán-, a G. Docs-ot. Maradtam a Zoho-nál. Mindamellett a színezéseket máshol is alkalmazom.
Használom a Gmail-ben, bár nem tartom egy világrengető újításnak, hanem inkább apró kedvességnek, hogy egy pofonegyszerű feature-t alkalmaznak.

Egyénileg hozzárendelhető ikonokkal is elérhető hasonló funkció (lásd fájlböngészők), sőt, ha több elemet kell megkülönböztetni akkor még használhatóbb is, mint a színek.

Ráadásul a színekkel ellentétben egy item-hez több ikon is hozzárendelhető, amelyek egymás mellett megjeleníthetőek.

Végülis a Gmail is használ beégetett ikonokat: attachment, csillagozás, csak nekem vagy csoportnak küldött levél.
Én most ennek nagyon örülök. Napok óta azt érzem, hogy a Google a kedvemben jár. Tegnap az Adsense utalás lehetősége, ma meg a szép színezés. Vizuális emberke lévén nekem nagyon sokat segít, hogy a Docsban végre nem csak mappázhatok, hanem az egyes projektekhez tartozó infókat legalább színnel prioritás szerint tudom rendezgetni.
E-maileknél elég a címkézés, hiszen az esetek többségében egy mail csak egy címkéhez kerül besorolásra - legalábbis az én logikám szerint.
GDocs-nál viszont inkább a "mappásított" címkék jönnek be (talán nem véletlenül álltak vissza rá), mivel ott nagyobb egységekben kell kezelni a dokumentumokat, és fastruktúrában sokkal jobban áttekinthetőek. Szerencsére a mappáknak van címke tulajdonságuk is, így egyes több helyre sorolandó doksikat könnyen el lehet rendezni. A színezés annyira nem nagy feature ebben az esetben, szerintem.
GReader jó kérdés, általában riktán keresek vissza egy külön címkézett elemet, akkor elég a címkelista. Viszont onnan az hiányzik, hogy a nem-mappa címkéket (értsd: amibe a feedek vannak szortírozva) össze lehessen csukni, vagy legalábbis egy másik, kevésbé helyfoglaló helyre eltenni.