Online beszerzés fehéren és feketén

2000-ben írtam egy a Prím Online-ra az online piacterekkel kapcsolatos aggályaimról. Ekkor az interneten az egyik legdivatosabb buzzword volt a B2B marketplace. Sokan voltak azonban szkeptikusak a piacterekkel kapcsolatban, a CIO magazine is azt állította: It's not easy to be B2B.

És milyen igaza lett.

Az ezredforduló sztár-piacterei mára eltűntek. Az Ariba (amelynek 40 milliárd dolláros értéke a dotkom bukta után 1 milliárd alá esett) már inkább szoftvermegoldásokat szállít. A másik egykori nagyágyú, a Commerce One pedig 2004-ben végleg bedőlt. A 2000 környékén óriási reklámmal indult hazai piactér, a Marketline sem igazán váltotta be a hozzá fűzött reményeket (korábbi belsős információim alapján), de működik.

Bár az online tendereztetésen alapuló beszerzés ugyanannyira kézenfekvő ötlet, mint a netes értékesítés, mégsem sikerült akkora teret nyernie. Pedig a mellette szóló érvek a kilencvenes évek vége óta változatlanok: átláthatóság, összehasonlíthatóság, erősebb árverseny. Azaz tiszta, transzparens, korrekt eljárás.

Ebből rögtön látható is a módszer fejlődésének gátja. A beszerzés a világon mindenhol a korrupció melegágya, és mi magyarok mindig is ügyesek voltunk ha korrupcióról van szó. A legtöbb 5-10 millió feletti beszerzési eljárás színjáték, amelyet érdekelt emberek jóelőre megírnak, és eljátsszák annak a közönségnek, amelynek valójában mindegyike tudja, hogy miről van szó. Miért is lenne érdekük a kiosztott projektekből visszapörgetett pénzen autót, házat vásároló illetékeseknek az átlátható eljárás bevezetése?

És mégis tetszik a Yabe.hu próbálkozása (bár a névválasztást nem igazán értem), hogy korrekt eljárással lebonyolítható beszerzési portált indított. A fél éves tesztüzemet maga mögött tudó oldalról korábban nem hallottam, de ránézésre élőnek tűnik, pörögnek az ajánlatkérések és -adások. Igaz, az esetek túlnyomó részében magánszemélyek tendereztetik meg videókártya-vásárlásukat, de akadnak cégek akik fedeles kukákat, vagy irodafelszerelést vásárolnak a Yabén keresztül.

Tetszik, hogy szinte minden beszerzési igényre sok ajánlat érkezik, bár az összehasonlíthatóságon még javítani kellene: gyakori, hogy a szállítók össze-vissza adnak meg egységárat és összárat, és előfordul, hogy bepróbálkoznak az előírttól eltérő jellemzőjű termékekkel is. A tender kiírójának kérdéseket tehetnek fel, így tisztázhatók a félreértések. Az egyes tendereknél az arra vonatkozó pályázati lehetőségeket is megjelenítik, ami szintén hasznos szolgáltatás. A legjobban a nyílt eljárás tetszik, mindenki láthatja a többiek ajánlatát, nincsenek titkok. Az egyetlen rejtély - pedig kíváncsi lennék rá -, hogy a lezárt eljárásoknál nem mutatja, ki nyerte a tendert, pedig ez érdekes lenne, nem csak az ajánlatot adóknak, de az érdeklődőknek is. Röviden: nekem bejött az oldal.

U.I: Egy ismerősöm nemrég részt vett egy beszerzési licitben a Marketline-on. Egy multicég szoftver- és hardverrendszer szállítására írta ki, számos szokásos minőségbiztosítási kikötéssel. A kiírás szerint a legolcsóbb ajánlat nyer, mivel elvileg előzetesen bekérték a szállítandó termékek műszaki adatait. Az ismerős cége, 28 milliót ajánlott, amit kész volt 23-ig leengedni a győzelem érdekében (csak a hardver rész volt 15 millió). A licit első öt percében a legjobb ár már 15 millióig csúszott, végül alig 7 millióval nyerték meg.

Elvileg.

Ugyanis a többi tenderezőről semmit nem lehetett tudni, azt sem hogy hányan vannak, kik ők, mit kínáltak, csak a végár pattogott lefelé, mélyen a beszerzési ár alá. Majd az eljárás lezárult, azóta sem tudják, hogy mi történt, ki nyert, és legfőképpen hogyan képes ilyen árakat bevállalni.

Nagy szükség lenne az átláthatóságra, remélem a Yabe.hu-nak sikerülni fog ezt elterjeszteni.

Akinek van tapasztalata online beszerzési eljárásokban, kérem ossza meg velünk a kommentekben!

Címkék: magyar startup
2008.11.13. 00:04. írta: Vén Márton

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Márton, olvasd el visszafelé a Yabe-t :D
Ó basszus tényleg! Legyen az, hogy arra fogom, hogy késő este írtam a posztot. :)
komolyan valaki ilyet keres (mint cég):
"legolcsóbb 17'/19' monitor" - minden spec nélkül?
szerintem full döglött ügy az egész; összeturmixolták az ebay-t, apronetet és a del.icio.us-t - és most azt hiszik, hogy a 2 millió félaktív magyar netközönség elég lesz a sikerhez
Ha repi célra keresik a monitorokat, miért ne :), amúgy ajánlatot kérni is tudni kell... érthető a felvetés. Ha rá lehetne venni pl. az önkormányzatokat is, hogy használják a rendszert, nagyot szólna... egy rakás közpénzt is lehetne spórolni bájdövéj, szóval szélesebb szerintem a kör, mint az első blikkre nekem lejött a cikk alapján...
Eddig is voltak olyan oldalak, amelyeknek ez volt a fő célja (pl. epiac.hu ). Nem volt ennyi funkció, nem lehetett licitálni lefelé (de aki akarta, az manuálisan megtehette az első ajánlatok beérkezése után), de nekem magánemberként megfelelt.
Szóval szkeptikus vagyok, de ha kis marketingeléssel el tudják adni a pórnépnek mint újdonság és világszenzáció, akkor fel lehet pörgetni persze az oldalt.
És egy tipp: Iwiw-be beépülni minialkalmazással és az ismerőseim által ajánlott szállítókat tendereztetni.

Marketline: lassú matáv-tcom-tsystems mamut, hamarosan remélem kihalnak. Kiscégként akartunk regisztrálni vevőnek, hetekig le se szartak, aztán meg személyesen akart az üzletkötő meglátogatni és 20 oldalas szerződést aláíratni, de előre azért nem küldik át se a szerződést se az üzleti feltételeket (értsd árak), majd a helyszínen, ja persze...
Rákattintottam most is a Vevőnek jelentkezek linkre a főoldalon, a szerződési feltételek elfogadása után hibaoldalra dob. Valószínűleg nem nagy a pörgés ezen a téren náluk, hogy egy ilyen fontos ponton elérhetetlenek.
én dolgoztam B2B (Business to business) cégnél, ami azt jelenti, hogy szoftver segítségével működtettünk egy online piacteret egy Rt. keretében. tapasztalatom szerint a magyar vállalkozások többsége nem értette meg a lényeget, mert a többség még ott tart, hogy "van két mobilom Zoltán, ott elér mindenki ha akar" és nem tekintették új piaci lehetőségnek, csupán egy marketing eszköznek és a kettő között jelentős különbség van. egy ilyen rendszerben egy vállalkozás optimizálhatja beszerzési költségeit, ajánlhatja a termékét, viszont a legtöbb cégvezető, csak áramfogyasztóként tekint a Pc-re...
Ezzel a koncepcioval csak az a baj, hogy relativ draga resztvenni benne. Egy csomo - gyakran felesleges - munka osszeallitani az ajanlatokat, mikozben az ajanlatkeresek szama az arctalansagnak koszonhetoen lenyegesen nagyobb, mint IRL. En szoftveres piactereken latom ugyanezt: igazabol a vevo tok ingyen 'tesztelheti' a szolgaltatokat/eladokat, ezert aztan sokan meg is teszik. Jobb helyeken persze latszik, ha valaki sok ajanlatot kert, es kozben semmit sem vasarolt, es a komolyabb projekteknel (akar fejlesztes, akar nagyobb beszerzes) persze nem kerulheto meg az egyedi ajanlat. De pl. egy monitor vagy eger vasarlasnal - ami az indexes PR cikkben is szerepelt - tok ertelmetlen a dolog. Ezeknek a termekeknek van egy egyedi aruk. Az meg pont azert van, mert nem eri meg egyedileg letargyalni oket. Az ilyen termekekre boven jo egy depo vagy argep szeru megoldas. Meg meg gyorsabb is.
A Sunbooks könyvpiaci (vertikális) B2B rendszere nagyon ígéretes volt (integrált logisztikai, értékesítési és pénzügyi rendszer), amikor a Magyar Könyvklub kicsit hasonló Saxum rendszere megszűnt, és a Magyar Postáról olcsóbb logisztikára álltak át, akkor talán még profitot is termelt (10% körüli részesedéssel a teljes könyvkereskedelemből) -- egészen addig, amíg felvásárolta a Líra és Lant, és bár tavaly decemberben még közleményben tudatta, hogy a hipermarketeket hosszú távon a Sunbooks fogja kiszolgálni, nyáron szép csendben leállították az egészet, már amennyire tudom. Több közepesen nagy kiadó együtt akart konkurenciát csinálni pár éve a Sunbooksnak (közös logisztika, internetes adatbázis, online rendelés stb.), de abból sem lett semmi.
jelenleg futó ajánlat:
1 gb ddr2 ram, 1066 mhz
még ha 1000db-ot kérne, akkor lenne értelme a dolognak, de így...