Mikor lesz áttörés a mobilfizetésben?

Nemrég jelentős netes kampánnyal indították el az FHB Bank Mobilfizetés szolgáltatását, amellyel mobilon fizethetünk az arra szerződött kereskedőknél, szolgáltatóknál. Az elmúlt évtizedben legalább öt hazai cégről hallottam, akik különféle mobilfizetési megoldásokkal tervezték megreformálni a fizetési rendszert, így szkeptikus voltam az új megoldással szemben is.

A probléma alapja akkor is, és az FHB-megoldás esetében is ugyanaz. A rendszerbe való belépés vásárlói oldalról nehézkes, és amiatt nem tudja elérni a sikerhez szükséges kritikus tömeget. Az még rendben lenne, ha csak kereskedői oldalról lenne nehézkes, hiszen egy cég inkább hajlandó az üzleti előnyökért macerás procedúrákat, költségeket bevállalni, de a vásárló nem ilyen rugalmas.

 
De miért is bonyolult a vásárlónak mobillal fizetni?
Ha én ezentúl mobillal akarom fizetni a számláimat, először is bankszámlát kell nyitnom az FHB Banknál. Ezt ugyan a Pannon és a T-Mobile boltjaiban is elindíthatom, de hát kérem... Én nem szeretnék emiatt új számlát nyitni! Van már számlám, nekem az elég. De mindegy, tegyük fel, hogy annyira mobillal akarok fizetni, hogy számlát nyitok náluk. Ez még nem elég, a mobilszolgáltatómnál (vodafonosok egyelőre kiesnek) ki kell cseréltetnem a SIM kártyámat olyanra, ami képes a mobilfizetésre. Ez újabb gát a belépéshez. Sorbanállás, macera. De ha mondjuk ezeken mind túlestem, és pénzt is utaltam az új számlámra, akkor már fizethetek a mobilommal vásárláskor - de hol? A fizetés működéséhez ugyanis a sarki közértnek is csatlakoznia kell, szerződést kell kötnie az FHB-val. Tehát lehet, hogy végigmegyek ezen a procedúrán, majd ott állok fizetőképesen, megfelelő elfogadóhelyek nélkül.
 
Tipikus tyúk meg a tojás eset. Arra emlékeztet, mikor az új évezred hajnalán az SAP értékesíteni szerette volna a BBP (Business-to-business Procurement) modulját, amivel az SAP-t használó cégek pl. online boltokból tudnak rendelni. Megkerestek minket, mert az volt a problémájuk a modul eladásával, hogy még egyetlen online boltból sem lehet vele rendelni. Nekünk volt pár nagynevű online bolti ügyfelünk, beszéljük rá őket, hogy integrálják a bolti rendszerüket a BBP modulhoz. Nyilvánvaló, hogy az online kereskedők első kérdése az volt, hogy oké, érdekli őket, de milyen cégeknek van már BBP moduljuk, akik rendelni fognak tőlük?
 
Pedig a mobilfizetés létjogosultsága ma már sokkal nagyobb, mint akár 3-4 éve volt. Megtörtént ugyanis azóta (de inkább jelenleg történik) egy gondolati váltás a mobiltelefonokkal kapcsolatban, ami kritikus a sikerhez. Az emberek egyre inkább kezdik megszokni a gondolatot, hogy a mobil másra is használható, mint telefonálásra. Az iPhone megjelenése (és az azt követő újfajta okostelefonok sora) pedig fel fogja gyorsítani ezt a gondolati váltást. Természetes, hogy a fizetésben, a készpénz és (részben) a bankkártya kiváltásában is lesz helye a mobiltelefonnak. Persze ennek megszokása, elterjedése időbe telik, de a szűk keresztmetszet az lesz, hogy: Összességében egyszerűbb-e mobillal fizetni, mint készpénzzel? Ha nem, akkor ez vakvágány.
 
Kétségtelen, hogy a jelenleg elterjedőben lévő SMS fizetés nem jó megoldás. Egyrészt a procedúra lassúsága miatt a vásárlás helyszínén nem használható megfelelően. Másrészt legalább két SMS küldési költségével többe kerül minden, ez pedig ellehetetleníti a kis összegű fizetéseket, és értelmetlenné teszi az olyan kezdeményezéseket is, mint az idén bejelentett BKV-s SMS Jegy. A pornó-, és fimletöltő weboldalak emeltdíjas SMS fizetéséről pedig nem is írok, mert fizetési megoldásként értelmezhetetlen, hogy a mobilszolgáltató elviszi a bevétel felét.
 
A megoldás egyik formája az NFC (Near Field Communication) lehet, ami az RFID-hoz hasonló, azt továbbfejlesztett technológia. Ennek segítségével egy író/olvasó egységgel léphet a mobil azonnali kapcsolatba, és intézheti a fizetést. A gyakorlatban pl. egy NFC-képes olvasó van a bolti kasszához integrálva, megadja a fizetendő összeget az odatartott mobilunknak, és egy jóváhagyás után a fizetés megtörténik. Vagy a buszmegállóban tartjuk oda a telefont egy terminálhoz, kiválasztjuk a jegy típusát, jóváhagyjuk, és már meg is van az e-buszjegyünk. Ez persze ma még sci-fi. Jelenleg kevés az NFC-képes mobiltelefon, nincsenek rá kiépítve bejáratott rendszerek, nem kínálják a bankok a számlánkhoz, és nincsenek elfogadóhelyek sem.
 
Az SG.hu tavaszi cikkében írják, hogy Ausztriában már több, mint 1000 NFC-képes automata működik állomásokon, itthon még optimista becslésekkel is 3-4 év mire megjelenik ez a technológia.
 
Hogy itthon milyen a telekommunikációs cégek hozzáállása a mobilfizetéshez? Arra álljon itt az SG cikkéből egy rövid idézet:
"Jeszenszky Zsolt, a Magyar Telekom csoport üzletfejlesztési managere szerint a mobil fizetés fiatal, nyitott, mobilját sokat használó emberek számára lehet csábító, akik ráadásul ezért a kényelemért hajlandóak fizetni is."
Provincia, az vagyunk.
Címkék: mobil fizetés
2008.12.09. 12:44. írta: Vén Márton

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ez miért is lesz/lenne jobb mint a bankkártya?
Az is mindig az embernél van, és rááadásul ma már minden számlához adnak olcsón. Szóval akár sok kártyaám is lehet, míg telefonból nem hordanék magammal többet.
Én használnám, amikor épp úton vagyok, de nem szívesen fizetnék érte többet, mint egy bankkártyáért. És persze nem nyitok extra számlát, már így is túl sok van.

@zsom: van amikor az ember nem boltban / úton vásárol. Pl. menetjegy-et jó lenne on-demand venni.
Hmm. ja, bennem is pont ez merült fel - mi a baj a bankkártyával?
Azt _sokkal több helyen_ elfogadják, egyszerűbb is, ingyenes vele fizetni.
(Meg mostmár egyre több banknál akár pénzt felvenni is.)
Senki nem fog csak a vicc kevéért kártyát cseréltetni a szolgáltatójával meg még FHB-s számlát is nyitni, csak hogy a mobillal fizethessen nagyon kevés helyen, mikor ott a kártya.
Esetleg az autópalyadíjhoz hasonló dolgok még bejöhetnek, de az meg annyira kevés termékre igaz, hogy menet közben akarja az ember megvenni, hogy emiatt meg végképp nem fognak számlát nyitni.
Akkor már miért nem SMS-vásárlás?

Bár a mobil net korában akár még egy webes vásárlást is el tudnék képzelni egy rendes nagyképernyős PDA-telefonról... (Na jó, eléggé geek-nek kell lenni hozzá, hogy az ember egyáltalán megpróbálja :-))
x-nél van a pont. Ennek a lényege nem a fizikai kereskedőknél való fizetésben, hanem a távoli/remote fizetésben van.

Az NFC sem minden esetben fizetési mód, csak arra szolgál, hogy 'igazold' vele, hogy valahol, valamilyen csatornán már megvásároltad pl. az adott jegyet. Szóval az sem megváltás, csak a jegyérvényesítést, kezelést, beléptetést tudja jól segíteni. Ráadásul a biztonsági kérdések az NFC-nél elég komolyak.

Szóval szerintem akár jó is lehet, a kérdés, hogy a belépési korlátot mennyire lehet lecsökkenteni, illetve hogyan lesz árazva a szolgáltatás.
A kommunizmusban elmenne ez a megoldás, a mai világban már végighallgatni is túl hosszú idő, nem hogy használni. Új számla, regisztráció, SIM csere, b*szakodás, nyomkodás? Hol élnek ezek?

Tipikus esete annak amikor a komcsi időkben szocializált 50év+ vállalati menedzsment "kitalálja", hogy mi lesz a trendi, miközben a saját számítógépét sem tudja önállóan használni...vajon mikor fognak ezek a tévedhetetlen majmok kipusztulni?
Ez is bedől majd, mint az eddigiek
en nem vagyok hajlando meg 50ft-tal sem tobbet fizetni az autopalyaert. soha, szo sem lehet rola!

viszont MINDENHOL ahol lehet bankkartyaval fizetni, az esetek 95%-ban kartyaval fizetek, egy oraja pl 400ft-ot fizettem. amennyiben nekem nincs plusz koltsegem vele, es nem konnyen buheralhato a rendszer (tehat nfc kilove), en AZONNAL hasznalni fogom.
A sikerhez az kell, hogy:

1, az új számla INGYENES legyen! (most és mindörökké, nem csak 1 évig!)
2, ne legyen drágább és bonyolultabb vele fizetni, mint egy bankkártyával
3, sok helyen lehessen használni
4, legyen biztonságos
A cikkben van egy tévedés. A cégek sem szívesen invesztálnak ilyen kütyükbe, mert semmilyen előnnyel nem jár. Sőt a bankkártyás fizetésnél még le is húzza őket a bank 5%-al. Nézzünk már körbe, hány kisboltban van kártyaolvasó. Még a mekiben sincs.
Alternatíva lehet:

-netes vásárlásoknál, amikkel kapcsolatban még mindig sokan bizonytalanok

-taxikban, pizzafutároknál, akiknél elég ritkán van POS terminál :)
Én ezt nem is értem.

Miféle sarki közért?
A jelenlegi helyzetnél már csak egyetlen egy egyszerűbb fizetési módot tudnék elképzelni, hogy amikor tolom ki a kosarat a kapun, akkor szépen lepittyeg minden terméket magától az érzékelő a seggembe ültetett rfid csippel egyetemben, és hipp hopp le is vontak mindent a bankszámlámról...
Egyértelmű. Inkább bankkártya kellene a fizetéshez mindenütt. Nem kell a mobillal cseszekedni. PL mobillal azért nem fizetnek sokan a parkolóauomatáknál, mert a telefontársaága számlázza majd ki neki, amit külön provcedúra elszámolni a cégben. Tiszta sz..ás van csak vele. Helyette inkább rakjanak kártya olvasókat a BKV jegytermináljaira (pl. MÁV-nál a kis sárgákon vannak) meg a parkolóórákra. A bankkártya is mindig nálam van. Én készpénzt nem hordok magamnál, csak kártyát. (KB 5000 ft szokott nálam lenni, hogy teljes legyen az igazság)
és még egy tévedés :)
Ez nem az FHB Bank MobilFizetés Szolgáltatása, hanem a két operátoré, amihez az FHB nyújtja a pénzügyi hátteret
- Béla bátyám, most mi legyen?
- Mi az, hogy mi legyen?
- Hát most már nincs komm... izé.. szocializmus, most már nem lehet csak úgy hazavinni, meg privatizálni, meg izé. De pénz azért kéne még.
- Ja úgy kérded. Hát azért megyen a szekér tovább, no. Azt hitted, hogy csak azért mert ebben a kapitalista vállalatban, vagyis bankban vagyok üzletfejlesztési igazgató, attól már másképp mennek a dolgok?
- De hát mégis hogyan? Ez a bank azért egy komoly dolog, itt mindig figyelnek.
- Megyen az fiam, no. Figyeljél csak.
- Figyelek Béla bátyám, mondja már
- Te okos gyerek vagy fiam, neked elmondom. Először kitaláljuk a projektet.
- Milyen projektet?
- Hát mivel is foglalkoztok Ti a haverjaiddal az egyetemen fiam? Internet meg mobiltelefon? Aztán meg van az Ádám, tudod a Sanyi bá fia, ők meg valami bétében programozzák a számítógépeket. Összeálltok és csináltok egy olyat, hogy ... hogy... hogy mobil internet bankkártya! Várjál csak, ez túl hosszú. Legyen mobilfizetés. Figyelsz még fiam?
- Figyelek, figyelek persze, modja csak bátyám.
- Na, akkor erre a mobilfizetésre elindítunk egy projektet kérünk rá 50-60 milliót. Ti csináltok valamit ami úgy néz mint egy mobilfizetés és kész. Aztán a végén majd osztozunk.
- De hát mi még soha nem csináltunk olyat, hogy mobilfizetés. Sőt tulajdonképpen soha nem csináltunk még semmit. Nem lesz ebből baj?
- Igazad van fiam, A legfontosabbat még nem mondtam el. Egy dologra kell nagyon odafigyelni: Olyat csinálj amit senki nem akar megvenni. És akkor soha nem derül ki, hogy nem is működik.
A sikerhez az kell, hogy az emberek rájöjjenek, hogy ez kell nekik. Nyomni kéne a marketinget, pl. csávó bulizik, tolja a szöveget a csajnak, de nincs nála pénz, hűdeciki, de jajj de jó, mert tud mobillal fizetni.
Hasonlóan mondjuk fiatalos anyuka bevásárol és közben cseveg tellán tescoban, majd szitu ugyanaz, mégis tud fizetni.
Nem kell bonyibbra mint egy mosóporreklám.

Ha elterjedne az tök jó lenne, én úgy képzelném el, hogy megyek a bótba, kasszánál lehúzzák a termékeket, a végső árnál pénztáros megmondja az összeget, megkérdezi, hogy mehet-e.
Mondok igen, plusz párjegyű számot (nem a telefonszámot, és nem is a pinkódot), pénztáros ezt beüti.
üzenet tellára jön, hogy 4323 forintot vennék itt és itt, elfogadom, igen-nem, ha igenre nyomok tranzakció kész, pénztáros megkapja a visszaigazolást, fizetés kész.

2015-2020 környékére lehet. A plasztikkártyák pedig el fognak tűnni.

Asszem:

pontosan így működik a dolog :)
OFF: Ez a Jeszenszky Zsolt azonos a MAHASZ-os exrockújságíró bájgúnárral?
online mikropayment sincs megoldva

a népszava.hu-n elég ...hmm furcsa, amikor egy cikkért 24 forintot kell(ene) fizetnem
Anno kb 6 éve az egyik szolgáltatónál pont ezzel foglalkoztam... Akkor a - külföldi - topmenedzsmentbe odacsábítottak egy jóembert a VISA-tól, aki (hogy-hogy nem :) ott próbálkozott mindenféle új technológiákkal. Ő elég gyorsan meg is mondta a lényeget: a kártyatársaságok 2-3, max. 4%-os haszonkulccsal dolgoznak, a mobilcégek pedig kb 30%-al.
Amíg a mai mutatók alapján mérnek mindent és mindenkit a mobilszolgáltatóknál, egyszerűen nem éri meg ilyen marginnal rendelkező üzletbe vágni, hisz kifejezetten rontja a számokat (átlag haszon / ügyfél pl..)
Az itthoni pénzügyesek szintén hasonlóan álltak a dologhoz: amíg van olyan projekt, ahol a haszonkulcs 30-35-40%, addig mi a fenének vágjunk olyanba, ahol ennek csak a töredéke lehetséges..

Persze a kártyatársaságok a nagy volumennel ellensúlyozzák az alacsony haszonkulcsot, de ezekhez a méretekhez már brutális infrastruktúra kell. (ugye mindenki látta, hogy a mobilszolgáltatók ÁSZF-jeiben nincs garantálva, hogy mindig mindenhol kapunk szolgáltatást / jelet)

Ja, és még valami: a kártyatársaságokat a bankok alapították, jól felfogott közös érdekből. A telekom-cégek nem szeretik még ennyire egymást :)
Kicsit komolyabban.
Van nekünk magyaroknak egy izishop.hu megoldásunk. Bankkártyát beregisztrálod hozzájuk minden titkos adatával együtt, és ezután egy mobilon keresztül tudsz vásárlást indítani rajtuk keresztül. Pl. egy partner étteremben is.
Mobil a megoldás? Igen
Bármilyen (dombor) bankkártyával használható? Igen
Mi kell még?

Itt van egy demo videó is, ha így egyszerűbb: izishop.hu/media/izishop-ettermifizetes.wmv

Nem vagyok érdekelve a cégben, sajnos :), csak azért írom ide be őket, mert mindig elcsodálkozok ha valaki ennél egyszerűbbet akar még csinálni.
iziSHOP: Ezt csak ugy tudom elképzelni, hogy megadom a kártyaszámom az izishop-nak.
Ég a paypal-nak is vonakodva adom meg....
Vagy letétbe-betétbe kell náluk pénz elhelyezni. Ha nincs banki jogosultságuk, törvénybe ütközik.
Fizetnék én, mindenfelé, kártyával. Ám tudni kell, amint egy terminálban leolvassák a a kártyádat, MINDEN információ átmegy, ami pl. egy netes fizetéshez szükséges.
Ha nem látom, amint lehúzzák a kártyámat, már ok az aggódásra. Bankkártyaszámot megadni.... Több, mint könnyelműség.
Ja és itt jönne a mobil fizetés, hogy kis összegeket tudjak fizetni, banki tranzakciók nélkül, mobil pénztárcaként. A mobiltársaságok nem partnerek (drágák), azér jön az RFID/szerű megoldás, Bluethooth, stb.
Ja, ha a middleware szállító mindkét oldalt le akarja húzni az nem megy.
Gond?

A kártyás fizetés azért terjedt el, mert ott csak az egyik oldalt próbálják lehúzni (ami a másik oldalra lesz terhelve, hehehe).

Látta már valaki a nokia árlapját (övék az egyik megoldás ilyen fizetésekre). Úgy túlárazták magukat, hogy az amcsi kormány az egyetlen, aki megengedheti magának.
Megmondom őszintén, amiatt én nem sóhajtozok nap mint nap, mert megadom a kártyaszámomat. Nyilván ha már két számlája van az embernek, a nagyobb összegek azon vannak, amit sose használok ilyesmire. Persze az a kisebb is lehet sok-sok ezer forint. No és? Ha elmegyek vásárolni, kártyám nincs, a pénztárcámban nincs 30-40 rugó? Az ott betonbiztos, sérthetetlen? Aligha.
A másik. Évekkel ezelőtt, kis közértben láttam olyan pénztárt Svédországban, ahol az alkalmazott csak leolvasta a vonalkódokat, kijött egy végösszeg, én adtam egy papírpénzt, gépbe be, leolvasás, automatikus visszaadás. Egy tízéves gyerek is elboldogult volna a pénztárban. Annyira azért nem vagyok geek, hogy ennél sokkal többre szükségem legyen valami élelmiszerboltban: gyors, egyszerű, pontos.
flame: ez az izishop egy bété? :D
:D
paypal mobilalkalmazás? ez nem tűnik túl bonyolultnak, viszont megold mindent... ha van létező mikropayment rendszer (paypal), akkor nem kell újat feltalálni, csak a vezeték nélküli kapcsolatot kell megoldani a telefon és a kassza között. rosszul látom? nem értem, miért kellene ebbe az fhb, vagy bármilyen bank...
Érdekes, mennyire "ingyenesnek" tartjátok a bankkártyás fizetést :)
A bankkártyás fizetés költsége az eladónál van. Ezért nem lehet sok helyen (nem csak Magyarországon, de pl. itt Németországban se) bankkárrtyával fizetni, vagy megadnak egy minimum vásárlási összeget, ami alatt nem fogadnak el bankkártyát (10-15 euro körül általában). Találkoztam olyannal is, hogy 3%-ot számoltak rá a vásárolt termékre bankkártyás fizetésnél (2,5% volt az automata díjja).

És persze volt olyan, hogy 400 Ft-os dolgot fizettem kártyával, amiből az eladó haszna az volt, hogy hálás szívvel gondolok rá, és ha még egyszer ott járok (nem valószínű), akkor tuti fogok ott újra vásárolni :), de az ásványvizet ajándékba adta, mert neki többe került a tranzakciós díj.
Az osztrákoknál mennyi mobilban van NFC?
Mennyi termékre raknak NFC címkét?

Ha jól emlékszem a Nokiának két db. NFC-s mobilja van, mindegyik elavult béna modell.

Ráadásul úgy tudom, hogy a Nokia NFC-s mobiljaiból egyet csak Kínában használnak: az eredeti akkuk csomagolására szerelnek RFID-címkét, hogy kiszűrjék a hamisítványokat :D

De még ez a technológia is a Nokia Research alá tartozik, pár hónapja beszéltem a fejlesztőkkel, nem beszéltek komolyabb bevezetési tervekről.

Szerintem először nem a fizetésben lesz jó az NFC, hanem információszerzésben. Ráviszed a NFC-s mobilodat a termékre, és beolvassa a legfontosabb információkat - pl. a csokit eheti-e cukros, allergiás stb., az újsághirdetésben, metróplakáton lévő mozifilmet hol játsszák, a hirdetett láncfűrészt hol kapod meg 9990 forintért, vagy az IKEA-ban leolvasod a lábost, és a mobil megmondja, hogy olcsóbb-e a Vasedényben. Whatever.

Magyarországon még a bankkártya sem terjedt el, imho egyelőre fölösleges mobilfizetésről álmodozni.
"... kiválasztjuk a jegy típusát, jóváhagyjuk, és már meg is van az e-buszjegyünk. Ez persze ma még sci-fi."

Ez csak itthon sci-fi.
Lasd: en.wikipedia.org/wiki/Octopus_card

Raadasul a jegy tipusaval (zonakkal) sem kell pl. a metron szorakozni: kilepeskor szedi le a megfelelo osszeget, attol fuggoen, hogy hany zonat leptel at... es nem pedig a "BKV ellenor" fogja a fejedet leszedni, amiert rossz jegyet vettel.

Ami a Wikin nincs leirva, de nekem nagyon tetszett: nem hogy kifizethettem a kajat a 7-Eleven-ben (kb. olyan, mint a CBA, de van beloluk boven, nem kell sokat maszkalni, hogy az ember talaljon egyet), de meg fel is tolthettem ott helyben a kartyat, igy ha epp nem volt rajta eleg penz a szendvicsemhez, de nem akartam az apropenzzel szorakozni, akkor elobb feltoltottem (nagyobb osszegu bankjegy, de azt hiszem talan bankkartyaval is ment volna), es utana fizettem vele.

Utazaskor pedig egyszer atmehetsz vele negativba valami 30 dollaros limitig, amit a kovetkezo feltolteskor torlesztesz.

Ja, es amikor mar nem kell es visszavaltod, a "letettel" egyutt az osszes maradek penzt visszakapod.

Itthon mindig azt az ervet hallom, hogy draga es bonyolult egy ilyen integralt rendszert osszehozni. Egyetertek, amennyiben egyszerre akarnak mindent. De valahol el lehet (es kell) kezdeni, pl. azzal, hogy eloszor csak az egyik metro vonalon vezeti be a BKV... mint ahogyan pl. Bangkokban sincs _meg_ egyesitve a ket metro / "Skytrain" tarsasag rendszere, egyelore csak kulon-kulon kartyakat hasznalhatsz, ha nem akarsz jegyet venni.

Persze ehhez egy kis elore latas is kellene (hogy lehessen tovabb boviteni a halozatot; elorelatas elsosorban jogi szempontbol, mert soha sem a technikai megoldas a kerekkoto), na meg osszefogas, nem pedig csak az a cel, hogy a sajat zsebunket jol megtomjuk. (A tobbesszam elsosorban azoknak szol, akik eloszeretettel okolnak egy-egy politikust meg vezetot egy szemelyben a BKV jelenlegi helyzeteert, meg ugy altalaban mindenert. Ez az egesz valahol sokkal tobbretubb... mint pl. az, hogy meg a legutolso kinai varoskaban sem azert dobjak be a busz penzes-ladajaba a fuvar arat (vagy huzzak le az "NFC" kartyajukat az olvason), mert ott allna mellette a kalauz, hanem mert az emberek egymast szolnak meg, ha nem igy tenne kivetel nelkul mindenki.)
Az okostelefon megjelenése (és az azt követő iPhone-ok sora).
így, ha már történeti hûség.
amúgy mos, h lesz BKV SMS-jegy, most méginkább kéne bevezetni.
"""Érdekes, mennyire "ingyenesnek" tartjátok a bankkártyás fizetést :) A bankkártyás fizetés költsége az eladónál van."""

a bankkartyas fizetes nekem (vevonek) nem dragabb, mint a keszpenzes fizetes. a keszpenzes fizetes nekem nem olcsobb, mint a bankkartyas. en, a vevo osszehasonlitom az arakat, majd oda megyek, ahol ugyanaz a termek (es a hozza adott szolgaltatasok: megbizhatosag, stb) legolcsobbak.
ahol esetlegesen plusz koltseget szamolnak a bankkartyas fizetesre (pl alien computers), azt az arhoz szamolom.
mondjuk kicsit az az érzésem, hogy már megint egy szutyok cigány vagyunk, aki plazmatévét akar a putrijába, de amúgy az áram sincs bekötve...

Hogy csak egy tökegyszerű példát mondjak, az emberek fele még a huszmilliós mercijét is egy zsacskó kápéval fizeti, ugye tudjuk miért.
De aki alacsony fizetésből gazdálkodó, böcsületes ember, annak sincs haszna ezekből, mert neki az a legolcsóbb, ha hó elején megkapja a kis pénzecskéjét, kápéban, és hó végéig meg eléldegél belőle...

Önmagában egy kütyü, jelen esetben ez a telefonos hókuszpókusz egyszerűen nem lehet ilyen körülmnyek között jelnleg működőképes.

(((Arról nem is szólva, juteszembe, hogy az is milyen visszatetsző már, hogy a bkv képtelen jegyautomatákat üzemeltetni, de majd lehet öccázér' esemesben meg wapon (?) jegyet vásárolni. hádeúristenmár.)))
Amikor Japánban laktam egy hosszabb ideig (pedig pár éve volt már) ott nagyon elterjedt volt a mobilos fizetés. A technikai hátterét nem ismertem, de a következő képpen történt:
Vettem valamit (akár kaját, vagy bármit) mondtam a pénztárosnak, hogy mobilal fizetek. Ő ezt kezelte valami kód beírásával. 5 másodperc múlva kaptam a bankomtól egy SMS-t, hogy innen és innen kérés érkezett ilyen és ilyen összeg kifizetésére, és ha jóvá hagyom, csak nyomjam meg az "elküld" gombot. Visszament az SMS a banknak, 5 másodpercen belül a pénztáros vadul nézte a monitorát, vigyorgott és mondta, hogy mehetek. Hol vagyunk még ettől.....
A mobilos fizetesre sok-sok eve lennenek hasznalhato, gyors, kenyelmes es biztonsagos technologiak. Az elterjedes gatja nem a mobilcegek mohosaga (mit ertunk mobil ceg alatt), hanem pontosan a kartyas rendszereket uzemelteto bankok illetve a kartyatarsasagok. Ha valaki tudna lepni, akkor azok ok lennenek. Pl. az emlegetett VISA.

Mivel a bankkartya igen elterjedt es relativ kenyelmes (amde igen kevesse biztonsagos, cserebe remekul nyomonkovetheto) szolgaltatas, ezert viszonyleg keves a felhasznalok motivacioja a valtasra.

Pedig a mobilos fizetesnek lenne egy csomo elonye: a bankkartya nem biztonsagos, ellophato (a PIN-nel egyutt), masholhato, stb. A kartyas fizetes piszok lassu (15-30 masodperc), szemetgyartassal jar, van egy ujabbb bizbasz, amit hurcolni kell, el lehet veszteni. Bankkartyanak hivjuk, de azert mar jol hozzaszoktunk. Idonkent persze szetmegy, akkor cserelni kell (az enyem most epp 6 honapig birta :( ). Ez mind nincs a mobillal.

A SIM kartya csere ebben az esetben azert van, mert az FHBs megoldas SIM alkalmazaskent mukodik. Ez jo, mert szinte minden teloval megy, tavolrol tudjak inditani, stb. Viszont semmi koze az okostelefonokhoz (meg meg az iphone-hoz se). Okostelokra ennel sokkal popecebb megoldast lehetne kesziteni. Sot, ha t ugy illene, hogy a bena telefonokhoz legyen egy ilyen, de az okostelokhoz legyen valami hasznalhato.

Az NFC igazabol csak azert erdekes, mert megoldja a parositas illetve a kommunikacios partner kivalasztasanak a problemajat (vagyis, hogy a kozelben acsorgo 10 telo kozul most melyiknek is kene fizetnie).

A telefonos fizetes elonye meg a bankkartyahoz kepest, hogy ellenorizheted es jovahagyhatod a tranzakciot, tovabba megfelelo implementacio eseten nem is tudja az elado, hogy ki fizetett nala, megkevesbe kerul hozza olyan adat, amivel aztan a tavoztod utan ujra megterhelhetne a szamladat.

Szoval mukodhetne ez, csak eppenseggel a kartyatarsasagokkal kene versenyezni. Nekik nyilvan nem erdekuk ez az egesz, mert egy csomo penzt oltek abba, hogy felallitsak a jelenlegi (25 eves technikai szinvonalon mukodo) rendszert. Amig ez hoz eleg penzt, addig semmi nem indokolja, hogy fejlesztesre koltsenek.

A mobil fizetes szerintem az online mikrofizetes felol tud majd (ha tud) hoditani. Sokkal kenyelmesebb lehet, mint a bankkartyas bohockodas, a biztonsagrol nem is beszelve.
Jók a kommentek, pár e-fizetéses projektembernek is hasznára válna, ha elolvasná...
Pár hete egy konferencián volt szerencsém megismerni ezt az FHB-Tmobile-Pannon megoldást. Elvi szinten nagyon impresszív, több szempontból is jobb (praktikusabb, biztonságosabb, gyorsabb) LEHET, mint a bankkkártya, akár offline, akár online környezetben (a működését már feljebb páran leírták). A kérdés szerintem "csak" az, hogy beszáll-e a Vodafone is, nyitottá válik-e más bankok számára is, illetve hogy ez esetben a résztvevő telefontársaságok és bankok hajlandóak-e az egyébként hatalmas étvágyukat visszafogni, és a költségek terén alámenni a kártyatársaságoknak (Visa, Mastercard), hogy vonzó legyen a boltoknak is.
+ van-e türelmük és pénzük több év fejlesztés után kivárni és pénzt áldozni az elfogadóhálózat és az ügyfélkör kiépítésére...
+ ja és ha nem jön addig valami új killer application, ami lemos mindent...
"""A kartyas fizetes piszok lassu (15-30 masodperc),"""

megboldogult ;( plus nevu elelmiszerboltban ~3.2 masodperc volt a lehuzas utan a nyomtatas *vegeig*. kizarolag kommunikacio csatorna kerdese (osztott isdn, dedikalt vonal, muhold, ...)


a mobil le tud merulni, a bankkartya es a keszpenz nem.
"a bankkartyas fizetes nekem (vevonek) nem dragabb, mint a keszpenzes fizetes."

Beleszámítják az árba. Kivéve azt a helyet, ahol, mint említettem, +3%-ot rászámoltak volna, ha kártyával fizetek.

Ha 500 Ft-os lenne a BKV jegy (nálunk 2,30€ egy jegy), és ugyanennyibe kerülne az SMS-en is (mint ahogy teszi), akkor a fenti vitának a fele értelmetlen lenne :)
pfff, latom nem megy.
az uzlethelyiseg futese sincs am ingyen, megsem en fizetem.
moli: > kizarolag kommunikacio csatorna kerdese

Igazad van. Nagyreszt komm csatorna kerdese. Persze a cedula nyomtatasanal meg nincs vege a fizetesnek, mert eledrakjak, alairod, eloveszi penztaros neni az osszegemkapcsozott kis koteget, es vegul belepaszirozza az ujabb fecnit. na akkor van vege. Az most mindegy, hogy te azt meg kivarod, vagy csak a mogotted levot tartja fel, mert osszessegeben benne van az idoben (ha nem a sajat fizetesednel, akkor az elotted allonal vartad vegig).

De a komm csatorna kerdese is erdekes: az is azt igazolja, hogy ahol egyszer szuletett valamilyen, igy-ugy mukodo megoldas, ahhoz mar nem nagyon piszkalnak hozza egy jo darabig. A dialup termeszetesen tok nevetseges manapsag, foleg, hogy nyilvan minden boltban ott van az internet behuzva az irodaba. (De ha nincs, akkor is tutira tobbet koltenek kapcsolasi dijra, mint amibol kijon egy minimal csomagos internet.)
sok helyen gprs van.
de akkor sem 15 masodperc, foleg nem annyival hosszabb, ha a keszpenzessel hasonlitjuk ossze, apro keresese, visszajaro szamolasa (gep nem kepes ra, megtalalod az aprot), nagy cimletbol nem tud visszaadni. biztos, hogy ha kiserletet vegeznenek, a kartyas gyorsabb lenne, azert ERZODIK lassabbnak, mert nincs kapkodas, joval kevesebb a mozdulat.
moli: en kivulrol is latom, hogy a kartyas fizeto feltartja a sort. KP-val fizetni relativ kenyelmes, a gyakorlott penztarosok (akik jol akarjak csinalni, amit csinalnak), akkor elkezdik kivenni a visszajarot, amikor latjak, hogy milyen penzeket veszel elo. Na mindegy, majd legkozelebb lemerem :). A problema egyebkent nem az adatatvitel sebessegevel van, hanem a kapcsolodassal, illetve a szerverek valaszidejevel. Menj el pl. a west-endben levo smatchbe, es ott vegezz egy merest ;).