Jogi tanácsok ebayezőknek

Az enwc jogi tanácsadói cégtől kaptam egy közleményt, melyben néhány alapinformációval szolgálnak az online aukciós szájton vásárlók számára.

Mit lehet tenni akkor, ha az eladó megtagadja a termék átadását például arra hivatkozva, hogy az elért ár véleménye szerint túl alacsony volt?

Ehhez jó tudni, hogy az eBay-en keresztüli ún. aukciók esetén – ugyanúgy, mint egy üzletben történő vásárlásnál – az eladó és a vevő között adásvételi szerződés jön létre. Az eladó köteles az árut kiadni a vevőnek és a vevőnek ki kell fizetnie a vételárat. Így ha az eladó vonakodik, a vevő beperelheti őt a dolog kiadása iránt. De be is szerezheti ugyanazt a típusú terméket egy másik eladótól, és ha annál magasabb árat kellett fizetnie, a különbözetet követelheti az eBay-en keresztüli eladótól.

Jogaink és kötelességeink

Vevőként ezen túlmenően figyelemmel kell lennünk arra, hogy ha az eBay-en hivatalos kereskedőtől* vásárolunk valamit, jogosultak vagyunk a szerződéstől elállni az áru átvételétől számított nyolc napon belül indokolás nélkül. A kereskedőnek pedig kötelessége a vásárlót tájékoztatni az elállás jogáról. Amennyiben ezt az információt (a vállalkozásra vonatkozó információkkal, a termék lényeges jellemzőivel, és egyéb feltételekkel együtt) írásban legkésőbb a termék átadásáig nem közli, ez a nyolc napos visszakozási lehetőségünk három hónapra meghosszabbodik. Ne felejtsük azonban, hogy ha utólag visszaküldjük az átvett terméket, a visszaküldés költségei minket terhelnek. Továbbá csakúgy, mint egy üzletben történő vásárlás esetén, vevőként pl. követelhetjük a megvásárolt termék javítását, amennyiben a szavatossági időn belül hiba lép fel.

*szakmai tevékenységi körében eljáró kereskedőtől való vásárlás esetén a távollevők között kötött szerződésekről szóló 17/1999 (II.5.) Korm. rendelet értelmében

Címkék: ebay how to
2009.03.04. 14:34. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nekem még erre nem volt szükségem szerencsére, pedig vettem már ezt-azt:)
Nem fog ezzel körberögögni a külföldi eladó? Foglalkozik egy alabamai eladó egy akármilyen magyar kormányrendelettel?
Micsoda marhaság! Ez nem sokat segít, ha egy akármilyen ember nem akarja odaadni a megvásárolt terméket. Egész pontosan mit is kell tennem, kifizetni pl. egy német ügyvédnek a munkadíját, hogy a magyar törvények alapján keresetet nyújtson be?

Reálisabb lehetőség, ha panaszt teszel. Van erre egy belső folyamata az e-baynek, de tapasztalatom szerint ezt is a hajunkra kenhetjük, nem nagyon foglalkoznak a panasszal, akármennyire is jogos.

En nagyon sokat hasznalom az ebay-t, annak is a brit valtozatat, ha a fizetes Paypal-on keresztul tortenik, akkor annak sajat vitarendezesi eljarasa van. Szivtam mar, hogy vettem valamit, es egyszeruen nem kuldte el az elado, ekkor panaszt tettem, a Paypal felvette a kapcsolatot az eladoval, az tovabbra se kuldte, es kb egy honap mulva visszakaptam az egesz osszeget.
Én már sz*ptam be ebay-el. Hozzáteszem hogy szerencsére csak egyszer, pedig elég sokat vásárolok rajta, és ezen az egyen kívül sosem volt semmi problémám. egy majdnem 30 ezer Ft-os ruhát vásároltam , kifizettem paypalon, és nemjött a cucc. Aztán levelezésbe bonyolódtam az eladóval, mondta hogy a raktáron probléma volt, de aznap postázta, aztán meg hogy már postázta, de másfél éve semmi...aztán inkább hanytam a p*csába, nemtudtam mit kell ilyenkor csinálni.Ilyen pereskedésbe meg nem megyek bele...azt se tudom, hogy kéne elkezdeni.
@Vincent Vega: ahogy fent is irtam, ha paypallal fizettel, ok karteritenek, asszem 90 napon belul. Hagyd az eladot a tocsbe, pattanj fel az ebay honlapjara es nezz korul. 30 rugo eleg nagy penz hogy egy kicsit kutakodj. Ja, most latom, hogy ez eleg regen tortent, hat ezt fujhatod most mar...
Olvastam a cikket és nekem is hasonló problémám lenne, csak az összeg nagyobb...Körülbelül 3 hónapja húzódik egy csomag alkatrész adásvétele, amit a Google Checkout-on fizettünk ki. Az áru egy rész 2 hónap után megjött, a maradék pénz sehol, a többi cucc sehol. Az eladó minden alkalommal leráz minket. Van valami segítő ötletetek? Keveredett már valaki ilyen helyzetbe a Google-lel? Előre is köszi
What’s a reserve price?
A reserve price is the lowest price that the seller is willing to accept for the item. If the listing ends without any bids that meet the reserve price, the seller is not required to sell the item.

nesze neked kormányrendelet
@Vincent Vega: figyelj, lenne egy pár trendi eladó ruhám neked. csak 30 ezer. fizethetsz pay-pallal is;)
Jah, sajna tudom hogy már oda a pénz, de jó tudni, hogy mi a teendő ha még egyszer előfordulna ilyen.
@gabest1: Mi köze az általad mondottnak a kormányrendelethez?
Csak jók a tapasztalataim. Eddig úgy 35 alkalommal vásároltam az ebay-en. Érték: 2 és 200 euró között egyenként.

Kisebb probléma két alkalommal volt.

Kínából (azon belül Hongkongból) rendeltem egyszer egy sztereó bluetooth headsetet. Nem jött meg 45 nap alatt sem. Írtam a kínainak, erre néhány órával később visszaküldte nemcsak a termék árát, de a kifizetett szállítási költséget is. Majd egy hét múlva kiderült: a posta volt a hibás, a termék megjött a címemre, de a posta nem értesített ki (pontosabban a nyilvántartás szerint ki lettem értesítve 2-szer is, s nem mentem érte, pedig a valóságban egy szál értesítés sem jött a postaládámba), s a posta visszaküldte Kínába a terméket "címzett nem kereste" szöveggel. Ennek ellenére az eladó azt mondta: nem baj, magára vállalja a postaköltséget, ne fizessem ki neki. Ezek után természetesen ismét tőle rendeltem meg ugyanazt. Másodszorra meg is jött.

Aztán egy amerikai nőtől rendeltem a feleségemnek csillogó ezüst stretch-nadrágot. Kérdésemre, hogy milyen méret, a válasz az volt, hogy M. Persze aztán érkezett egy M-jelzésű, de valójában XL-nek megfelelő valami, amit akár én is felvehetettem volna. Mondtam a nőnek, hogy ez valahogy nem kóser dolog, visszaküldtem neki. Erre küldött egy ugyanolyat S/M méretben és plussz ingyen egy övet hozzá bocsánatkérésként, hogy téves jelzésű terméket küldött.

Szóval engem ott még soha senki nem csapott be. Általában mindenki mindent betartott, sőt volt aki túlteljesített. Pl. egy másik kínai a tőle rendelt 16 GB-os memóriakártyát DHL-lel küldte el, pedig én csak sima légiposta-küldést fizettem neki.

@gabest1: a reserve price megint mas dolog, ott az elado mar elore kijelenti, hogy egy bizonyos ar alatt nem adja el a dolgot, ergo nem is tudod megvenni, ergo nincs jogvita.

A kormanyrendelet meg nem magyar otlet, ilyenhez a magyar fogyasztovedelmi kultura keves lett volna, hanem egy unios iranyelv magyar jogba ultetese. Azaz a nemet, angol vagy roman vevo/elado ugyanannak a szabalynak kell megfeleljen, csak naluk mas alakban letezik ugyanaz az iranyelv.
@gabest1: bizony, bizony, a reserve price-t te állítod be a rendszerben. ha a licitálók nem érik el, a reserve not met felirattal találkozol. amíg nincs meg a beállított limit, létre se jön az adásvétel.

60 cuccot vettem már, eddig csak korrektekkel futottam össze. bár épp most vettem egy airport expresst, az eladó nem nagyon kommunikál, érik az első paypal dispute-om és kiosztott negatív feedbackem
+1 soha semmi bajom nem volt, es egy iPhonet is eladtam mar :)
@Tschöppy - a cikk amerikai viszonyokról szól, tehát nem az az aggály, hogy az amerikai eladó nem ismeri a magyar kormányrendeletet. Inkább az, hogy
1. itthonról hogyan érvényesíted a jogaidat
2. egy kisebb összegű vásárlásnál a jogérvényesítés lehet legalább annyiba kerül, mint amit fizettél.
Megvagy hadnagy és tygger jól beszél.
Én is vettem már ezt azt és csak egyszer volt problémám az eladóval, aki állította, hogy feladta a cuccot, de valami kamu tracking numbert adott és sosem érkezett meg.
Paypal dispute után 2 héttel visszakaptam a pénzt.
Jut eszembe, még sosem láttam ilyen elállási jogra figyelmeztető tájékoztatást. Lehet, hogy csak figyelmetlen vagyok.
Ti már láttatok?
@Tschöppy: Szerintem ezek EU rendeletek, tehát pl. egy francia ebay boltra érvényes, alabamaira nem. Ezért (is) érdemes EU eladótól rendelni.

Egyébként a hong kongiakkal nekem is nagyon jó tapasztalataim vannak, meglepően profik az áraikhoz képest.
Nekem is csak pozitív tapasztalataim vannak az ebay-el kapcsolatban. Volt már olyan, hogy nem jött meg a termék, email után az eladó természetesen vissza adta a termék árát. Olyan is volt, hogy vettem valamit, a termék se érkezett meg, ekkor felvettem a kapcsolatot a paypallal és pár napon belül vissza küldték a pénzemet. Eddig a paypal kb 3 alkalommal segített. Nagyon korrekt cég tényleg. Eddig 120 vásárlásom volt ebayen, még egyszer se történt olyan hogy hoppon maradtam, előbb utóbb mindig megoldódott valahogy. :)
Amúgy anno volt cikk, hogy valaki a hajóját árulta ebayen és pár 100$-ért ment el a több 100 ezres hajó, a csávó nem akarta oda adni, végül elperelték tőle. Szóval okosan kell :)
Az eBay viszonylag biztonságos, a PayPal sokat dob a biztonságérzeten.
A mi vateránkról ez sajna nem mondható el (google: bigez vatera) ;)
Vettem már 500 GBP értékű árut, bár azt az angol oldalukon, az sztem jobb, mert nincs vám+áfa, és a szállítás is max. 3-4 nap.
Az amerikain jobbak az árak, de összességében sztem nagyobb értékű dolgot biztonságosabb a .co.uk-on venni. Kisebb értékűre (könyv, ruha, ipod, stb.) meg jó a .com

Just my 2 cents. :)
Azért kiváncsi lennék a tanácsadó hogyan érvényesíti pl a nevezett ebay-en a 17/1995 Kormányrendeletet...
@Drága Bunkócska:
" 16 GB-os memóriakártyát DHL-lel küldte el
"

És tényleg 16GB-os,vagy csak annyinak tűnik :) Én már szívtam kínai pendriveokkal rendesen...
mindenki vegyen powersellerektől és nincs gond plusz ottvan a feedback