Tovább izzik a kis magyar online piaci feszkó. A Blogter Kft. vezetőjének nyílt levelére az Origo Zrt. vezérigazgatója reagált. (Mindkét levél teljes egészében olvasható a Kreatív Online-on.) A blogteres Miskolczy Csaba szerint:
Az interneten az őszinteség tombol, hiszen ahol a blogok és közösségi médiumok viszik a prímet, ott senki, még egy internetes médiavállalat sem bújhat be a saját árnyéka mögé, pontosabban rivaldafénye mögé. Igen, a hazai interneten létrejött a nagy online médiacégek rivalda fénye és azok által keltett árnyék is. A szakmában csak "online triumvirátusnak" nevezett Origo-Sanoma-Index médiatengely. A jelenleg és átmenetileg rivaldafényben állók, a triumvirátus vezetői ugyanis nem veszik észre, hogy a fenti hasonlat szerinti "mögöttes árnyékzónában" már kifejlődőben van egy erős középmezőny.
A két fél csak egy dologban ért egyet: az internetezők egyre több dolgot csinálnak a weben, és a fragmentálódó online szokások esélyt teremthetnek kisebb szereplők számára is. Ugyanakkor a "középmezőny" helyzetét az Origo Zrt.-t vezető Fischer András egészen máshogy látja:
Az adatok alapján (...) nem beszélhetünk erős középmezőnyről (...) Erős márkák nélkül lehet ugyan költséghatékony módon működtetni alacsony árszinttel dolgozó, folyamatosan akciózó networköket, de erre stratégiát építeni nem könnyű. Az ilyen network-ök gyengesége ráadásul, hogy zászlóshajó termék nélkül ki vannak szolgáltatva a gyorsan mozgó kis tartalomszolgáltatóknak, akik évről évre is képesek egyik sales house-ból a másikba vándorolni az épp legkedvezőbb ajánlat – vállalás vagy részesedés – mentén.
Úgy tűnik tehát, hogy a "nagyok" biztosak abban, hogy a válság közepette is ők vannak jobb helyzetben. Míg a "középmezőny" egyik tagja szerint ez csak "átmeneti rivaldafény".
Nehéz eldönteni, hogy kinek van inkább igaza vagy nemigaza. Annyi azonban bizonyos a provokatív nyílt levélből és az arra érkezett vezérigazgatói szintű reakcióból, hogy a magyar online piacon mozgolódás van. Mely részben talán a válság miatti kissé bizonytalanabb légkörrel, részben talán a magyar sales house-ok, ügynökségek környékén tapasztalható változásokkal magyarázható.
Illumination 2009.03.04. 21:54:20
Johnny Zuschlag 2009.03.04. 22:09:02
TBALAZS · http://eloszto.blog.hu 2009.03.04. 23:30:38
tóbiás · http://poorn.hu 2009.03.05. 08:55:57
www.facebook.com/home.php?#/album.php?aid=93958&id=20531316728
atleta.hu · http://www.atleta.hu 2009.03.05. 15:56:57
De ettol eltekintve is santit a dolog, a meret - sajnos - lenyeges. Nem veletlenul vasarolgatott meg fejlesztegett ennyit ossze az index meg az origo. Az iwiwrol vagy az index.hu-rol barmilyen otlettelen (de piackepes) szolgaltatast be lehet inditani, kivulrol viszont otlet es sok szerencse kell. Pl. ahhoz, hogy ne ismerjek fel a mamutok elegge idoben a lehetoseget ahhoz, hogy meg legyen idejuk gazt adni, mielott elhuz valaki mellettuk. De hat meg akkor is, ilyen kis piacon egy-egy onallo szolgaltatast nem nagyon lehet hirdetesbol eltartani. Sot a baj az, hogy valoszinuleg nem csak a felhasznalok szamara ingyenes, 100%-ban hirdetesre alapulok nem tudnak megelni, hanem majd az olcsok (mondjuk havi egy-ketezer alatti dijat szedok) sem.
Ezekhez mind sok juzer kell, az meg kis piacon automatikusan azt jelenti, hogy a szolgaltatas mamut :).
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2009.03.05. 16:08:04
atleta.hu · http://www.atleta.hu 2009.03.05. 17:10:42
Nem ertjuk egymast. En a MCs fele levelbol azt olvastam ki, hogy ez a mamut modell nem mukodik, es ugy ahogy van lenyomjak oket a kozepes meretu szolgaltatasok. Azt irtam, hogy a meret szamit, nem azt, hogy automatikus sikert jelent. Termeszetesen be lehet elozni egy egy szolgaltatas beinditasaval a nagyokat, ahogy az elozo hsz-emben is irtam:
"barmilyen otlettelen (de piackepes) szolgaltatast be lehet inditani, kivulrol viszont otlet es sok szerencse kell. Pl. ahhoz, hogy __ne ismerjek fel a mamutok elegge idoben a lehetoseget__ ahhoz, hogy meg legyen idejuk gazt adni, mielott elhuz valaki mellettuk."
A kiemelt resz pl. pont az iwiwre vonatkozik. Index es origo nelkul probalkoztak, nem is mentek sokra. Egy voltak a kozepes site-ocskak kozul amik magukat sem nagyon tudtak eltartani. Aztan amikor robbantottak es beindul az exponencialis novekedes, akkor meg mar eselytelenek voltak a nagyok sajat konkurenciat allitani. Nem ellenpelda az iwiw arra amit irtam, hanem pelda :). A kivetelre pelda. De azt is vegyuk eszre, hogy pillanatokon belul lenyelte a wiw-et az origo, sot, hat mindenki kapkodott utana, mert azert az uzleti sikert megis csak ugy lehetett biztositani. (Ha nem igy lett volna nyilvan nem adjak el.)
> hosszasan lehetne itt sorolni a peldakat. vannak
> persze ellenpeldak is. (pl az, amibe itt irkalok.) szoval
> meg ez sem ennyire fekete-feher.
Nem is irtam semmi ilyesmit, legalabbis nem akartam. Viszont attol hogy van erre is meg arra is pelda, meg eszrevehetjuk es felismerhetjuk az aranyokat. Mert igazabol errol beszeltem, es a nyilt level is errol (az aranyok eltolodasarol) szolt. Nezd meg, hogy az index vagy az origo hany olyan sikeresnek mondhato szolgaltatast inditott be, amibe ep eszu ember ilyen hatter nelkul csak ugy a sufnibol semmikepp nem vagna bele. Meghozza azert nem, mert ezek olyan szolgaltatasok amikre elore tudhato volt, hogy van igeny (blog, kepmegosztas, levelezes, mittomen), de otlet nincs bennuk annyi, hogy az mint marketing eszkoz onmagaban megfelelo mennyisegu felhasznalot vonzzon be. (Ellenben pl. az iwiw-vel).
Egyebkent elolvasva az origos Fischer Andras valaszat az pl. szerintem elegge rendben van. Mert hat vegulis ket dologrol lehet beszelni: az egyik a szolgaltatas beinditasa, a masik a gazdasagos uzemeltetes. Uzemeltetes szempontjabol manapsag (!) nyilvan szinte mindegy, hogy 20 kulonallo cegecske szervezi a szolgaltatasat egy sales house ala vagy egy 'mamutnak' van ugyanennyi termeke.
Az izgalmas periodus a fejlesztes es a beinditas. A mamut nyilvan sokkal konnyebben meg tudja finanszirozni ezt a tobbi termeke altal generalt bevetelbol, egy kis cegnel ez sokkal problemasabb. A mamut nagyon hatekonyan es szinte igyen tudja irgalmatlan mennyisegu felhasznalonak bemarketingelni az uj szolgaltatasat, az onnalo kezdemenyezesnek erre nincs lehetosege (persze vehet penzert, de meg az sem az igazi, mert nyilvan a brand is szamit). A sales house ezt nem fogja tamogatni, vagy ha igen, akkor osszeraktunk legobol egy ujabb mamutot ;).