A tegnapi Startup Konferencián a platformokról szóló kerekasztalban vettem részt. Ehhez még pár mondat. Pontosabban csak hangsúlyozni szeretném még egyszer, hogy ma egy startupnak (bármilyen induló webes/it-szolgáltatásnak) kell tudnia gondolkodni más platformokban is, mint amire épp fejlesztenek.
Egy garázscég onnan ismerszik meg, hogy ha valamire, akkor marketingre, píárra, kommunikációra végképp nincs pénze. Úgyhogy ezt is házilag kell megoldani. Saját erőből, saját lehetőségekhez mérten.
Ma már egy magára valamit adó startup kommunikál a felhasználóival. Bármennyire is elcsépeltnek hangzik, blogot vezetni, esetleg twitterezni, vagy online fogadóórákat adni a felhasználóknak nagyon fontos, főként az indulás utáni hónapokban.
És ugyanennyire fontos ma az is, hogy az adott szolgáltatást a startup meg tudja fogalmazni azon a miniatürizált szinten, amit egy facebookos vagy iwiwes minialkalmazás keretei jelentenek.
A közösségépítő szájtokon jelen lenni ma már nem kuriozitás, hanem mindenki számára adott lehetőség. Azok a startupok, melyek idejekorán élnek ezzel a lehetőséggel, előnyre tehetnek szert konkurenseikhez képest. Azok, akik nem élnek vele pedig akár hosszabb távon is jelentős hátrányba kerülhetnek, annak ellenére, hogy lehet, hogy jobb szolgáltatást nyújtanak, mint konkurenseik.
A kommunikáció és a platformköziségben gondolkodás mellett szintén elengedhetetlenül fontos a seo és egy legalább minimális szintű kulcsszavas hirdetés (adwords/etarget) beizzítása is.
A fenti négy pont, vagyis az online kommunikáció, a más platformokban/minialkalmazásokban való gondolkodás, a seo és a minimális hirdetésvásárlás alapvető és must-have feladatok egy induló vállalkozás számára.
Csupán elszántság és kísérletezőkedv kell hozzá. Az utóbbi időkben pozitív példaként például a Moly.hu-t lehet említeni. Bencéék blogot vezetnek, jelen vannak Twitteren, Friend Connect-et és GFC-t is támogatnak. És biztos vagyok benne, hogy miniappokban is gondolkodnak, iWiW-re, Facebookra egyaránt. Még ha nem is ettől lesznek sikeresek vagy nem sikeresek. De esélyt adnak maguknak. És egy induló vállalkozás számára az esélyek és lehetőségek kiaknázása a legfontosabb kezdő lépés a marketingben és kommunikációban is.
Be open, get social.
~web1 (törölt) 2009.03.18. 12:46:15
gex · http://gex.hu 2009.03.18. 13:10:27
Nagy Bence · http://moly.hu/ 2009.03.18. 13:31:08
Nagy Bence · http://moly.hu/ 2009.03.18. 13:50:01
Jótanácsként pedig: a Minert használjuk arra, hogy értesüljünk arról, ha valaki szóba hoz minket a blogjában vagy Twitteren. Ezekre általában reagálunk: ha jó ötletet kapunk, megköszönjük, ha kritikát, akkor ugyancsak, csak akkor utána még a fejünket is törjük...
tsabeeka · http://blog.tsabeeka.hu 2009.03.18. 13:53:44
KGyST · http://repules.tumblr.com 2009.03.18. 15:52:25
Sza nem is tudom.
dojle · http://blog.webpozitiv.hu 2009.03.18. 16:12:28
Lassan, ahogy a reklámokat észre sem vesszük, úgy egy-egy blogon, twitter bejegyzésen is túllendülünk, keressük az újat, az érdekesebbet...
Persze, ha olyan szolgáltatásunk van, ami kifejezetten kielégít egy adott igényt, akkor az a csoport érdeklődni fog a blogunk/akármink iránt, de ezzel be is zárult a kör egy bizonyos szinten.
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2009.03.18. 16:18:29
Flashzee · http://www.flashzene.com 2009.03.19. 10:29:55
cu2 · http://zandagort.hu/ 2009.03.19. 22:13:18
Mondjuk ha hozzátesszük, hogy a munkaidő és a pénz bizonyos szinten konvertálható, akkor látszik, hogy a posztban említett négy módszer is elég költséges tud lenni (és nem is az AdWords a legköltségesebb közülük). Rendesen blogot írni, platformok alá fejleszteni az nem kevés idő. Persze ha valaki az erre szánt időben inkább bérfejleszt (vagy eladó a Mekiben) és az így keresett pénzből bannerkampányt indít, tuti rosszabbul jár. :-) De akármije is _nincs_ egy garázscégnek, ha akar marketinget, vagy pénzt, vagy tetemes időt kell rászánnia.
blöki.hu · http://www.bloki.hu 2009.03.23. 21:53:45