A testreszabhatóság fontosságának mítosza

Webszájt, webes szolgáltatás tervezésekor sokszor felmerül az igény arra, hogy az adott szolgáltatás testreszabható legyen. A mantra úgy szól, hogy "adjuk a felhasználó kezébe az eszközöket, mert ő jobban tudja, hogy azokat mire szeretné használni, mint mi." Ez a gondolatmenet abból a hitből táplálkozik, hogy egy szolgáltatást jobban fognak szeretni a felhasználók, hogy ha valamilyen szinten beleszólhatnak annak külalakjába, egyes felületek megjelenésébe, elrendezésébe, stb.

Valójában azonban a felhasználók döntő többsége nagyon ritkán, vagy soha nem használja ezeket a személyes beállításokat. És az általuk igényelt funkciókra és módosítási javaslatokra is ez áll.

Ez többek közt annak köszönhető, hogy a felhasználók általában a lehető legkevesebb befektetett munkával szeretnék megkapni azt, amit kínál a szolgáltatás. Őket ne baszogassák itt kilométer hosszú "hogyan működik?" leírásokkal, meg bonyolult almenürendszerekbe bújtatott help-szövegekkel.

Ennek egyrészt tervezésbeli, másrészt természetes okai vannak. A tervezésbeli ok általában az, hogy a szolgáltatásokban a személyes beállításokat rendszerint túlságosan adminszerűen alakítják ki. Ezalatt azt értem, hogy ahhoz, hogy egy felhasználó személyre tudja szabni az adott szolgáltatást, előbb el kell sajátítania a szolgáltatás szemléletét, működési logikáját.

Meg kell értenie, hogy ha ezt a checkboxot benyomja, ha ezt a sort átírja a css-ben, akkor mi történik. Meg kell értenie, hogy például a Facebookon az ismerősök csoportosítása mit eredményez a főbb interfészeken. Amíg ezekben bizonytalan, nem fogja használni a funkciót. Fél ugyanis, hogy valamit végzetesen elállít. És nem fogja tudni visszacsinálni. (Tegyük hozzá, sok esetben jogos ez a félelem...)

Éppen ezért a tervező akkor jár el helyesen, ha még az élesítést megelőzően nem-geek felhasználókkal teszteli az adott felhasználói folyamatokat, interfészeket. Jellemzően erre a cégek nem sok időt fecsérelnek. Előbb vesznek ki egy funkciót egy szolgáltatásból, minthogy kivizsgálnák, miért nem működik, miért is nem használják a júzerek.

Mint említettem, van a felhasználók passzivitásának egy természetes oka is. Ezalatt azt értem, hogy a netezők zöme egyáltalán nem szeret és nem is akar olyan mélységig elmerülni a beállítások finomhangolásában, mint arra sok szájt lehetőséget ad.

Ezt is fontos szem előtt tartani. Márcsak azért is, mert a személyes beállítások lefejlesztése rendszerint nem pár órás munka. És jó már idejekorán felismerni, hogy egyáltalán megéri-e lefejleszteni egy bonyolult felhasználói adminfelületet, vagy elegendő egy sokkal egyszerűbb, ám a felhasználók által sokkal érthetőbb és hasznosabb adminfelület kialakítása.

Ha a tervezésre és a felhasználók tipikus viselkedésére odafigyelünk, gyakran eljuthatunk odáig, hogy nem a felhasználónak kell biztosítani százötven személyes beállítási lehetőséget, hanem tipikus aktivitásai alapján kell segíteni az adott interfészek jobb, számára megfelelőbb beállításában.

Rousseau szerint a nép akarja a jót, de nem tudja. Az állam pedig tudja a jót, de nem akarja. Mindezt úgy parafrazeálhatjuk, hogy a szolgáltatástervezésben nem az egyes felhasználói visszajelzésekre, hanem a felhasználói visszajelzések és aktivitások tendenciáira kell ügyelni.

És ilyen szempontból a tervezéskor és fejlesztéskor az egyszeri felhasználónál okosabban, ám az átlag felhasználó aktivitásaihoz és problémáihoz képest nem túlságosan eltérően érdemes gondolkodni.

Címkék: usability
2009.08.19. 10:31. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A post jó témát feszeget, ezeket a döntéseket azonban szerintem nem a fizikai tervezés során, hanem már az előkészítésekkor meg kell hozni. Ezzel párhuzamosan számos site-ra akarnak közösségi szolgáltatásokat húzni, mert azt mondják, azt hallották az ma a menő, mindeközben a projekt célcsoportjáról, annak várható igényeiről, viselkedéséről gőzük sincs sokszor. Valóban felesleges időhúzás, és pénzszórás olyan eszközök terveztetése, lefejlesztése, amelyet aztán a kutya sem fog használni. Nem kell faék egyszerűnek lennie, de a túlterveztetés, a számtalan trendi funkció bezsúfolása, főleg első verzióban bőven felesleges, sokkal jobb számolni egy többlépcsős bevezetéssel a visszajelzéseknek, méréseknek megfelelően. Az meg elég gáz, ha a felhasználó "elronthat" vmit...
"Valójában azonban a felhasználók döntő többsége nagyon ritkán, vagy soha nem használja ezeket a személyes beállításokat."
Erre nem tudsz vmi kutatast/felmerest esetleg? Csak erdekes lenne konkret adatokat legalabb miheztartas vegett ismerni.
Erről eszembe jutott egy vitám egy régi kollégával. World of Warcraft kontra Star Wars Galaxies. Én érveltem a WoW mellett, mert azt láttam, hogy mindenki megtalálja benne a neki tetsző avatart, hiába csak 4 fajta színváltoztatás van, az is kb. 10 lehetőség fajtánként. A kollega viszont győzködött, hogy nézzem meg, tudja a pocakját is állítani, a vállát is, a mellét is, össze-vissza tudja húzogatni minden testrészét. Végtelen lehetőség, gondoljak csak bele! Mutogatta is a teremtményét, hogy milyen jól sikerült.

Az a teremtmény ronda volt.

Szerintem nem az a lényeg, hogy állíthat-e a felhasználó, hanem az, hogy mi és mi között. Csak akkor értelmes választási lehetőséget felkínálni, ha az optimális megoldás nem tuszkolható bele egy kivitelbe. De akkor a másik választható lehetőségnek is éppolyan kidolgozottnak kell lennie. Ha van még több, akkor azoknak is. Vagyis a választhatóság semmiféleképpen nem a fejlesztésen való spórolás. És ez az, amit a legtöbbször elvétenek.
@Androidus: egyetértek, legyen választhatóság, és az alternatívák jók legyenek. CSS-t kurva kevesen fognak bütykölni, viszont skint már többen. Mindez attól függ, mennyire bonyolult beállítani. Ha egy klikk és azonnal látszik az eredmény, többen fogják használni.

És attól is függ, milyen help és tutorial van hozzá. Pl. facebook-on lehetne hangsúlyosabb a csoportosítás lehetősége, mert a megvalósítás egész jó, drag and drop, és meg is vannak a kategóriák.

egy ilyen felugró ablak figyelmeztethetné a usert, hogy did you know, hogy tudod csoportosítani a kontaktokat? mint gmailben, mikor átszervezték a címkézést.
Másfelől persze az is igaz, hogy vannak dolgok, amiket nem érdemes skinnezni. Nem is tudom, asszem kispadon olvastam, de az is lehet, hogy itt, egy olyan egér setup programról, ami skinnezhető volt...na ott jó okos lehetett a fejlesztő, aki pénzt és energiát fektetett abba, hogy egy általában egyszer használatos program skinnezhető legyen :D
Mindig is támogattam azt, hogy a júzer bizonyos beállítások eszközölhessen, ha kedve tartja. Az utolsó pár weboldalba be is építettük ezt a funkciót, és használják illetve szeretik. Ehhez hasonló offline példa a gépünk desktopja. Szerintem az emberek 99%-a rendezgette már az ikonjait illetve cserélt tapétát az asztalán. De lehet én látom rosszúl. Minden esetre a testreszabhatóság híve vagyok. :)