Webszájt, webes szolgáltatás tervezésekor sokszor felmerül az igény arra, hogy az adott szolgáltatás testreszabható legyen. A mantra úgy szól, hogy "adjuk a felhasználó kezébe az eszközöket, mert ő jobban tudja, hogy azokat mire szeretné használni, mint mi." Ez a gondolatmenet abból a hitből táplálkozik, hogy egy szolgáltatást jobban fognak szeretni a felhasználók, hogy ha valamilyen szinten beleszólhatnak annak külalakjába, egyes felületek megjelenésébe, elrendezésébe, stb.
Valójában azonban a felhasználók döntő többsége nagyon ritkán, vagy soha nem használja ezeket a személyes beállításokat. És az általuk igényelt funkciókra és módosítási javaslatokra is ez áll.
Ez többek közt annak köszönhető, hogy a felhasználók általában a lehető legkevesebb befektetett munkával szeretnék megkapni azt, amit kínál a szolgáltatás. Őket ne baszogassák itt kilométer hosszú "hogyan működik?" leírásokkal, meg bonyolult almenürendszerekbe bújtatott help-szövegekkel.
Ennek egyrészt tervezésbeli, másrészt természetes okai vannak. A tervezésbeli ok általában az, hogy a szolgáltatásokban a személyes beállításokat rendszerint túlságosan adminszerűen alakítják ki. Ezalatt azt értem, hogy ahhoz, hogy egy felhasználó személyre tudja szabni az adott szolgáltatást, előbb el kell sajátítania a szolgáltatás szemléletét, működési logikáját.
Meg kell értenie, hogy ha ezt a checkboxot benyomja, ha ezt a sort átírja a css-ben, akkor mi történik. Meg kell értenie, hogy például a Facebookon az ismerősök csoportosítása mit eredményez a főbb interfészeken. Amíg ezekben bizonytalan, nem fogja használni a funkciót. Fél ugyanis, hogy valamit végzetesen elállít. És nem fogja tudni visszacsinálni. (Tegyük hozzá, sok esetben jogos ez a félelem...)
Éppen ezért a tervező akkor jár el helyesen, ha még az élesítést megelőzően nem-geek felhasználókkal teszteli az adott felhasználói folyamatokat, interfészeket. Jellemzően erre a cégek nem sok időt fecsérelnek. Előbb vesznek ki egy funkciót egy szolgáltatásból, minthogy kivizsgálnák, miért nem működik, miért is nem használják a júzerek.
Mint említettem, van a felhasználók passzivitásának egy természetes oka is. Ezalatt azt értem, hogy a netezők zöme egyáltalán nem szeret és nem is akar olyan mélységig elmerülni a beállítások finomhangolásában, mint arra sok szájt lehetőséget ad.
Ezt is fontos szem előtt tartani. Márcsak azért is, mert a személyes beállítások lefejlesztése rendszerint nem pár órás munka. És jó már idejekorán felismerni, hogy egyáltalán megéri-e lefejleszteni egy bonyolult felhasználói adminfelületet, vagy elegendő egy sokkal egyszerűbb, ám a felhasználók által sokkal érthetőbb és hasznosabb adminfelület kialakítása.
Ha a tervezésre és a felhasználók tipikus viselkedésére odafigyelünk, gyakran eljuthatunk odáig, hogy nem a felhasználónak kell biztosítani százötven személyes beállítási lehetőséget, hanem tipikus aktivitásai alapján kell segíteni az adott interfészek jobb, számára megfelelőbb beállításában.
Rousseau szerint a nép akarja a jót, de nem tudja. Az állam pedig tudja a jót, de nem akarja. Mindezt úgy parafrazeálhatjuk, hogy a szolgáltatástervezésben nem az egyes felhasználói visszajelzésekre, hanem a felhasználói visszajelzések és aktivitások tendenciáira kell ügyelni.
És ilyen szempontból a tervezéskor és fejlesztéskor az egyszeri felhasználónál okosabban, ám az átlag felhasználó aktivitásaihoz és problémáihoz képest nem túlságosan eltérően érdemes gondolkodni.
Tóth Zsuzsanna · http://webdesigner.blog.hu 2009.08.19. 11:44:19
Sallai Dani 2009.08.19. 11:45:48
Erre nem tudsz vmi kutatast/felmerest esetleg? Csak erdekes lenne konkret adatokat legalabb miheztartas vegett ismerni.
Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2009.08.19. 12:01:51
Az a teremtmény ronda volt.
Szerintem nem az a lényeg, hogy állíthat-e a felhasználó, hanem az, hogy mi és mi között. Csak akkor értelmes választási lehetőséget felkínálni, ha az optimális megoldás nem tuszkolható bele egy kivitelbe. De akkor a másik választható lehetőségnek is éppolyan kidolgozottnak kell lennie. Ha van még több, akkor azoknak is. Vagyis a választhatóság semmiféleképpen nem a fejlesztésen való spórolás. És ez az, amit a legtöbbször elvétenek.
Asszem 2009.08.19. 14:02:59
És attól is függ, milyen help és tutorial van hozzá. Pl. facebook-on lehetne hangsúlyosabb a csoportosítás lehetősége, mert a megvalósítás egész jó, drag and drop, és meg is vannak a kategóriák.
egy ilyen felugró ablak figyelmeztethetné a usert, hogy did you know, hogy tudod csoportosítani a kontaktokat? mint gmailben, mikor átszervezték a címkézést.
Asszem 2009.08.19. 14:07:19
tóbiás · http://poorn.hu 2009.08.23. 19:46:32