Román Balázs a párizsi Epica díjátadóról hazatérve akadt ki a hazai reklámügynökségek teljesítményén:
Küldjetek el nyugodtan a picsába, tényleg, de szerintem az egyáltalán nem olyan nagy szó, hogy összesen négy olyan hazai reklámmunka született idén, amiről a totál elfogulatlan előzsűri nem mondta azt, hogy kukába vele. Ez borzasztóan ciki. És ne jöjjön nekem senki azzal a maszlaggal, hogy negatív nemzet, meg fikázós újságíró, meg nézzük a félig teli poharat. Mert azon sincs mit nézni.
A Kreatív Online főszerkesztője amúgy egyértelműen az ügynökségek vezetőit okolja azért, hogy idehaza nem készülnek jó, igényes, nemzetközi szinten is vállalható reklámok:
Ha eltelik egy, kettő, három, majd sok év úgy, hogy ezen a büszkeségfalon nincsen semmi, akkor bizony, akármennyire is fájdalmas, de nem a kreatívigazgatót, a vezető szövegírót, majd az art directorokat kell kirúgni, és megpróbálni csapat nélkül ügynökséget játszani. Ha nincs értékelhető munka, akkor bizony a kapitánynak kell elsőként elhagyni a hajót.
Bár kétség kívül van abban valami, amit Román pedzeget ebben a véleménycikkben, ugyanakkor azt is látni kell, hogy a reklámpiacot nem csak az ügynökségek és az általuk megálmodott reklámok alakítják, hanem a fogyasztók is. Nem mintha védeni akarnám a szánalmas kreatívokat, de el tudom képzelni, hogy a hatékony hirdetések egyáltalán nem a kreatív hirdetések Magyarországon (sem). Szóval elképzelhető, hogy a magyar reklámügynökségek inkább az üzletileg racionálisabb, ámbár kevésbé kreatív reklámokat tolják.
Tegye a szívére a kezét, aki nem ezt tenné ilyen válságos időkben. Az ügynökségeket komolyan érinti a mostani gazdasági szitu, ezért picit érthető, ha most nem feltétlenül a művészi értékkel bíró kampányokat erőltetik. Ugyanakkor abban tökéletesen igaza van Románnak, hogy egyetlen ügynökség sem engedheti meg magának, hogy évente legalább egy jelentősebb, izgalmasabb, érdekesebb, kreatívabb kampánnyal ne álljon elő. És azt is hozzátehetjük, hogy az sosem árt, ha egy ügynökség a konkurenseknél egy kicsivel igényesebben dolgozik.
Azzal együtt, hogy nem gondolnám, hogy az Epica feltétlenül az egyetlen mérvadó fórum, amiből messzemenő következtetéseket kellene levonni. Még akkor sem, ha ott jobb a bor és a lazac.
azAttis 2009.11.25. 12:17:13
Ha nem ez a mérvadó mérce akkor szerinted melyik?
(persze a lazac/bor vonalat én is irígylem)
Pikszi · http://afeketezongora.blogspot.com/ 2009.11.25. 12:27:37
lifelike 2009.11.25. 12:28:18
es erre mondtak azt, hogy hatekony volt
hat en a belem kihanytam tole es gyulolom a K&H-t amig elek
egyebkent tenyleg szarok a reklamok magyarorszagon, de nem annyira a fogyasztok, mint inkabb a megrendelok miatt
slake 2009.11.25. 12:50:59
B911 · http://baratcsaba.hu/blog/ 2009.11.25. 14:10:42
röviden ennyi a megoldás
cu2 · http://zandagort.hu/ 2009.11.25. 15:18:01
dijnyertes.hu/
Az más kérdés, hogy nyilván díja/zsűrije válogatja, hogy melyik mennyit ér.
Merras · http://miyazakijun.hu 2009.11.25. 17:46:07
Plusz a megrendelők is. Van, amikor megrendelői oldalról nincs igény a kreatív megoldásokra.
Másik oldalról nézve pedig léteznek marha kreatív, ámde egyáltalán nem hatékony megoldások is - lehet, túlságosan SEO-s szemmel nézem a világot, de szerintem az a lényeg, hogy a megrendelőnél csilingeljen a kassza.
ern0 · http://linkbroker.hu/ 2009.11.25. 18:20:51
szigetipeter · http://szivlapat.blog.hu 2009.11.26. 00:30:41
Az más kérdés, hogy ez emnnyire működik tökéletesen, személyes véleményem szerint sokszor inkább prezentációkészítő verseny, mert a nevező mondja be az eredeti célokat és a büdzsét, majd bizonyítja utána piaci adatokkal a hatékonyságot, de a piac rangos versenyként ismeri el.
Szakyster 2009.11.26. 10:17:49
fraki 2009.11.27. 15:28:27