A Kreatív Online főszerkesztője kiakad a magyar reklámügynökségeken

Román Balázs a párizsi Epica díjátadóról hazatérve akadt ki a hazai reklámügynökségek teljesítményén: 

Küldjetek el nyugodtan a picsába, tényleg, de szerintem az egyáltalán nem olyan nagy szó, hogy összesen négy olyan hazai reklámmunka született idén, amiről a totál elfogulatlan előzsűri nem mondta azt, hogy kukába vele. Ez borzasztóan ciki. És ne jöjjön nekem senki azzal a maszlaggal, hogy negatív nemzet, meg fikázós újságíró, meg nézzük a félig teli poharat. Mert azon sincs mit nézni.

A Kreatív Online főszerkesztője amúgy egyértelműen az ügynökségek vezetőit okolja azért, hogy idehaza nem készülnek jó, igényes, nemzetközi szinten is vállalható reklámok:

Ha eltelik egy, kettő, három, majd sok év úgy, hogy ezen a büszkeségfalon nincsen semmi, akkor bizony, akármennyire is fájdalmas, de nem a kreatívigazgatót, a vezető szövegírót, majd az art directorokat kell kirúgni, és megpróbálni csapat nélkül ügynökséget játszani. Ha nincs értékelhető munka, akkor bizony a kapitánynak kell elsőként elhagyni a hajót.

Bár kétség kívül van abban valami, amit Román pedzeget ebben a véleménycikkben, ugyanakkor azt is látni kell, hogy a reklámpiacot nem csak az ügynökségek és az általuk megálmodott reklámok alakítják, hanem a fogyasztók is. Nem mintha védeni akarnám a szánalmas kreatívokat, de el tudom képzelni, hogy a hatékony hirdetések egyáltalán nem a kreatív hirdetések Magyarországon (sem). Szóval elképzelhető, hogy a magyar reklámügynökségek inkább az üzletileg racionálisabb, ámbár kevésbé kreatív reklámokat tolják.

Tegye a szívére a kezét, aki nem ezt tenné ilyen válságos időkben. Az ügynökségeket komolyan érinti a mostani gazdasági szitu, ezért picit érthető, ha most nem feltétlenül a művészi értékkel bíró kampányokat erőltetik. Ugyanakkor abban tökéletesen igaza van Románnak, hogy egyetlen ügynökség sem engedheti meg magának, hogy évente legalább egy jelentősebb, izgalmasabb, érdekesebb, kreatívabb kampánnyal ne álljon elő. És azt is hozzátehetjük, hogy az sosem árt, ha egy ügynökség a konkurenseknél egy kicsivel igényesebben dolgozik.

Azzal együtt, hogy nem gondolnám, hogy az Epica feltétlenül az egyetlen mérvadó fórum, amiből messzemenő következtetéseket kellene levonni. Még akkor sem, ha ott jobb a bor és a lazac.

Címkék: média marketing üzlet magyar ügynökségek kreativitás
2009.11.25. 11:59. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az Epica zsűrijét adók: www.epica-awards.com/pages/jury.html

Ha nem ez a mérvadó mérce akkor szerinted melyik?

(persze a lazac/bor vonalat én is irígylem)
Tökéletesen egyetértek a poszttal. A reklám mindenekelőtt az eladásról szól, azaz NEM művészet. Az esztétikai kritériumoknak csak akkor van jelentőségük, ha közvetlenül vagy közvetetten az eladást segítik. A megrendelőt nap végén a számok érdeklik, és nem az, hogy mit lát az ügynökség falán bekeretezve, vagy hogy az Epicán feszengett a honi szakújságíró.
szamomra a magyar reklampiac kreativitasa ott halt meg amikor a kereskedelmi es hitelbank a jamiroquai dance c. szamat hasznalta, abbol is csak 1 apro reszletet es borzalmas szar videokat csinaltak hozza
es erre mondtak azt, hogy hatekony volt
hat en a belem kihanytam tole es gyulolom a K&H-t amig elek

egyebkent tenyleg szarok a reklamok magyarorszagon, de nem annyira a fogyasztok, mint inkabb a megrendelok miatt
@lifelike: az szerintem is szánalmas volt, mondjuk a k&h arculata is elég okádék
ne a havert vegyék fel meg ültessék jó pozícióba, hanem azt, akin érződik a tehetség

röviden ennyi a megoldás
Azért idén is születtek díjnyertes magyar reklámok:
dijnyertes.hu/
Az más kérdés, hogy nyilván díja/zsűrije válogatja, hogy melyik mennyit ér.
"a reklámpiacot nem csak az ügynökségek és az általuk megálmodott reklámok alakítják, hanem a fogyasztók is. "

Plusz a megrendelők is. Van, amikor megrendelői oldalról nincs igény a kreatív megoldásokra.

Másik oldalról nézve pedig léteznek marha kreatív, ámde egyáltalán nem hatékony megoldások is - lehet, túlságosan SEO-s szemmel nézem a világot, de szerintem az a lényeg, hogy a megrendelőnél csilingeljen a kassza.
Szép dolog a kreatív szakma, és a vicces reklámokat mindannyian szeressük, de - ahogy többen is írtátok - mi van a hatékonysággal? Esetleg olyan versenyt (is) rendezhetnének, ahol az győz, aki a legnagyobb forgalomnövekedést érte el.
@ern0: van ilyen, az Effie: www.effie.hu/
Az más kérdés, hogy ez emnnyire működik tökéletesen, személyes véleményem szerint sokszor inkább prezentációkészítő verseny, mert a nevező mondja be az eredeti célokat és a büdzsét, majd bizonyítja utána piaci adatokkal a hatékonyságot, de a piac rangos versenyként ismeri el.
Az a baj, hogy a csilingelő kassza rövidtávú dolog. Mert ha az unalmas, szürke, ad absurdum rossz reklámok jönnek az ember arcába, akkor az tompul, reklámszűrőt tesz fel, elkapcsol egy másik csatornára. És akkor az a kassza kevésbé fog csilingelni. Persze ehez tvább kell látni a holnapi szlogenen.
Így van, a kreativitás és a hatékonyság közti összefüggést azért lássuk már be, ha már hatékonyságról kezdünk beszélni.