A nemzetközi és hazai webes trendekkel foglalkozik egy nagyobb lélegzetvételű cikkben az eheti Figyelő. A szerző azt a témát próbálja egy picit pedzegetni, hogy van-e esélye a hazai webes cégeknek, vagy jön a Google és a Facebook, és mindenkit letol a pályáról.
Szóval a szokásos globalizáció parát lovagolja meg a felütés, és bár az újságíró érezhetően nem mozog otthonosan ebben a témában, mégis, fontos, hogy a printet olvasó emberek is kapjanak egyfajta képet arról, hogy mi is történik a magyar weben.
Mint a cikk is hoz rá példát, egyáltalán nem esélytelen helyi startupokból sikertörténetet csinálni. Bár a magyar fejlesztések kapcsán az innovációt szokás hiányolni, azt látni kell, hogy a sikeres amerikai szájtok (pl. a Google vagy a Facebook) sem előzmény nélkül jelentek meg a piacon.
Amikor ezek a szolgáltatások elindultak, ugyanazt kérezték a tengerentúlon is: minek egy újabb kereső, mikor van már 6 sikeres? Minek egy újabb közösségi szájt, ha van már 6 sikeres? A válasz a Google és a Facebook esetében is ugyanaz volt: mert mi jobban tudjuk, hogy hogyan kell ezt csinálni, és mert vannak álmaink, amiket szeretnénk megvalósítani, és ezért képesek vagyunk nagyon keményen és hatékonyan dolgozni is.
A sikeresség, ami esetünkben elsősorban nagy látogatottságot, másodsorban pedig bevételtermelő szolgáltatásokat, felületeket jelent, tehát egyáltalán nincs olyan szoros összefüggésben az innovációval, mint gondolnánk.
Kicsit 2010-re előretekintve pedig azt mondhatnánk, hogy idehaza azoknak a magyar startupoknak és sikeres szolgáltatásoknak lehet esélye piacot szerezni/megtartani, melyek képesek a kísérletezésre és a hazai, picit sajátosabb igények kiszolgálására. Egy példa: a Google nem tudja, hogy Magyarországon 2010 tavaszán választások lesznek. De például egy magyar keresőnél dolgozó emberek tudják, és akár fel is készülhetnek a netezők jobb kiszolgálására ebben a témakörben.
A Google megállítható, mint ahogy a Facebook vagy a MySpace is. A kérdés nem is ez, hanem inkább az, hogy van-e elég elszánás és határozottság a magyar webes szolgáltatások vezetőiben.
Én úgy látom, hogy az érett és az induló webes szolgáltatásokat emberei sokszor nem képesek rugalmasan és határozottan képviselni bizonyos fejlődési irányokat. Valahogy mindig az ellenérveknek, a kétkedésnek adnak több teret, mint az érveknek és a reménykedésnek, optimizmusnak.
Röviden szólva: magabiztosság és rugalmasság nélkül nem lehet sikeresnek lenni. Ha a Góliátok bizonyulnak magabiztosabbnak és rugalmasabbnak, akkor pedig tudhatjuk, hogy valamit nagyon nem jól csinálunk.
tvk · http://kodzaj.blog.hu 2009.12.03. 15:01:13
A globális szolgáltatásoknak több ezerszer nagyobb a célközönsége, bár az igaz hogy ott nagyobb halakkal kell megküzdeni.
retekbá 2009.12.03. 19:28:26
Hozzáteszem a Facebook vagy a Twitter semm innovációval tört be. Semmilyen újdonság nem volt induláskor a két termékben csak az, hogy azokat a hétköznapi embereket szólította meg, akiknek magas volt a léc.
Ha szigorú akarnék lenni, azt mondanám, hogy a TW FB kifejezetten visszaruccanás a múltba.
Pozo 2009.12.03. 21:53:09
Szerintem ez a lényeg.
kulcsarb 2009.12.04. 10:13:55
RIP
:(