Mit várunk 2010-től? (3. rész) - A magyar online piac

2009 álmos év volt a hazai közösségi szájtok és az online média számára is. Nagyon nagy változások nem történtek. És ha azt gondoljuk, hogy ez a válságnak köszönhető, tévedünk.

A hírszájtok szinte semmit nem csináltak az előző évben, ami kijelölt volna egy olyan fejlődési irányt, mely elhozhatná az újabb felemelkedést. Szinte egyáltalán nem integrálták a közösségi tartalmakat, technológiákat. És olvasóikat sem szerették volna edukálni ebbe az irányba.

Már szinte kínos olyan témákat elővenni, mint a hazai lopott tartalom és pornó "videómegosztó" szájtok. A zenével, mint közösségi témával továbbra sem sikerült kezdeni semmit idehaza. Hogy a programszervezésről, progamajánlásról, vagy interaktívabb, a valós idejű információkat, lokációhoz kötött tartalmakat jobban kiemelő, valamiféle ajánlórendszeren alapuló technológiákról ne is beszéljünk.

A többséget teljes mértékben hidegen hagyta a mobil, mint platform. Talán csak a Sanoma számít kivételnek, mely legalább kísérleteket tett arra, hogy valamit kezdjen mondjuk egy iPhone képességeivel, lehetőségeivel.

Semmit nem tettek annak érdekében, hogy hírtartalmaikat szexibb formában, fogyaszthatóbban tálalják; kitalálják módozatait annak, hogy miként kellene integrálniuk saját tartalmaik közé a közösségi tartalmakat. Hogyan tudnák értékesnek gondolt anyagaikat mélyebben beágyazni abba a térbe, ahol magyarok milliói pörögnek napi rendszerességgel.

A bénultságnak nem csak a tapintható ötlettelenség az oka, hanem a félelem a bevételcsökkenéstől is. Valójában a sales osztályok ültek a babérjaikon itt a válság közepén, és képtelenek voltak olyan stratégiával előállni, mely - egy szükséges megszorító csomagot követően - vissza adta volna a hitet a növekedésbe. Invesztálásról persze szó sem volt. Minek is az. Csak a pénzt viszi el a fejlődés, a jövőre gondolás, pláne az innováció. 

Nem akarok nagyon belemenni ennek az egész bénultságnak az elemzésébe. Lényeg az, hogy nagyban kihat az online piacra. Na de ennyit a hírgyárakról.

Fontosabb kérdés - az Index kapcsán például -, hogy mi történik a Blog.hu-val a következő időszakban. 2009-ben látványos felületi, funkcionális változás nem történt a szolgáltatásban. És bár vannak pletykák arról, hogy idén ez változhat, épp a két bekezdéssel korábbi dolgok miatt azért erre sem lehet mérget venni.

De mindez persze ugyanígy elmondható lenne az Origóról is. Hogy a többi hírszájtról - kegyelemből - ne is beszéljek.

Az iWiW-en nagyobb lépés a kisalkalmazások beengedése, támogatása volt. Lett Hírfolyam, meg pár apróbb módosítás. A Facebook idehaza is szépen növekedett, felrázva és megbolygatva egy kicsit a magyar online piacot. A MyVIP csetet integrált. A többiekről meg már alig hallani bármit is. Csönd van. Folydogálnak a bitek. Majd csak lesz valahogy.

Na de hagyjuk is a múlton való siránkozást, és térjünk át 2010-re. Ez az év ismétcsak egy újabb esély arra, hogy a magyar piac komoly lemaradásait legalább részben behozza.

Nem jó előjel viszont, hogy a januári Meetupra nem sikerült találni legalább három olyan magyar embert, aki ki mert volna állni bemutatni új ötletét, fejlesztését, törekvését. Hümmögés, kárörvendés persze most is van a kommentfelületeken, fórumoldalakon. De jó dolgokat csinálni és azt vállalni is, na az nem nagyon ment 2009-ben.

Azonban nem lehetünk nem optimisták. A web tele van érdekes fejlődési lehetőségekkel. Elég csak a mobilpiacra, a nagy és népszerű közösségi szájtok nyitott API-jaira, a Google-re, vagy akár a feltörekvő amerikai startupok ezreire pillantani. Vannak gyömgyszemek. Jövőre is bőven lesznek érdekességek a neten.

Aki pedig úgy gondolja, hogy még egy évet ülhet a babérjain, az óriásit téved.

Optimistább és bátrabb életszemléletet kívánok mindenkinek, akinek a munkája valahogyan kapcsolódik az internethez. A bátrak, kreatívak, tettrekészek pedig lépjenek előre, és ne hagyják, hogy a középszer még egy évig fanyalgásba fulladó érveivel bénítsa őket.

Munkára fel!

Címkék: média üzlet magyar piac startup
2010.01.07. 18:56. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

www.vaadak.com/index.php?d=regisztracio&ui=67243

Az új Közösségi honlap.. Magyar 17-19 éves fiatalok.. Csinálhatnál velük egy interjút :)
Parttalan sírás-rívás és picsogás. Az index továbbra is keményen tolja a saját birodalmába tartozó blogokat, még az origo is elindult a személyes írások irányába. Az iwiw az új üzenőfalával jobban használható, mint a facebook szétbontott kezdőoldal agymenése. Az index mozi(!)filmeket tett elérhetővé legálisan. A magyar közönség egy jelentős csoportja rámozdult a twitterre. Mit szeretnél itthon feltalálni? Videómegosztót kellene készíteni itthonra? Ammeg minek? Nem volt hatalmas innováció idén, na és? Nem lehet évente feltalálni a langyos vizet.
Mármint 17-19 éves magyar fiatalok csinálták. csal lemaradt a vége :D
:) Nem sírok, nem rívok. 2010-ben igyekszem és haladok! :)
És megfogadom az utolsó mondatodat!
Egy fontos dolgot látok még, amely terén mindenki ragaszkodik a kőkori megoldásokhoz, nevezetesen a felhasználókezelés. A legtöbb oldal azt gondolja, hogy mindenképp szükséges, hogy felhasználóik náluk legyenek regisztrálva, mert különben nem lesz adatbázisuk, amit értékesíteni tudnak. Persze nem tudnak, a júzereknek viszont egyre kevesebb kedvük van n+1. helyre regisztrálni. Úgy meg elég nehéz becsatornázni akár twittert, akár facebook-ot, hogy a felhasználónak egyszerre ide is és oda is be kell jelentkeznie. Talán ez is lehet oka az állóvíznek, amit említesz. Csak érdekességképp: mióta a kitekintőn föderatívan is be lehet jelentkezni radikálisan növekedett a közösségi aktivitás ami - lévén hírportál - a kommentelésben ölt testet. De a lényeg, hogy nincs regisztráció, a júzer egy kattintással bent van, nekem meg nem kell vacakolni a jelszavak tárolásával, meg emlékeztetők küldésével és mindenki boldog.
a kitekintőre tényleg érdemes odatekinteni, én legalábbis kellemesen csalódtam benne.
tnx, nagyon lelkesítő poszt volt:))

(nekem vannak ötleteim - nem technológiai, az igaz)
@tommybravo: Csak az a baj hogy az facebooknak vannak IGAZI ötletei is, és nem csak másol. Ezért van ekkora baj a magyar oldalakkal. Nincs egyedi ötletük.
@Macmini: A hiba tuti velem van, de én azt látom, hogy az FB egyre vacakabb, teljesen ad-hoc módon pakolnak be értelmetlen dolgokat, értelmes fejlesztés viszont legalább egy éve nem volt. Az iwiw legalább próbál fejlődni. A belső keresők mimősége pedig összehasonlíthatatlan, de nem a világelső javára...
Világos, hogy a piaci versenyben mindenki várja az innovációt, viszont szerintem azt sem szabad elfelejteni, hogy már elég sokmindent kitaláltak, és elég nehéz újat mutatni ...
@tommybravo: furcsa, de van ebben vmi igazság, az utóbbi idoben én sem találok meg mindet az FB-n.

Multkor egy eseményt kerestem, mert a userre emlékeztem, de az adatlapján nem találtam... pedig elég régóta FB-zem

a nagyság és a komplexitás kezdi másfele vinni... persze ettol még lehet a csúcson
Sokunkat várakozással tölt el a 2010, vannak akik azt mondják, hogy rosszabb lesz, mint a 2009.

A weben előre kell menni, megállni nem lehet, tehát tessék csak előre menni. Látom hogy vannak jó kezdeményezések, mert sokan kérnek tőlünk nagy portálokra ajánlatokat, amikben van innováció.

Az igazi probléma viszont a látogatókban van, nem elég egy jó oldal, látogatók is kellenek mögé, különben nem lesz sikeres.

MÁS:
Az is probléma, hogy sokan a sajátban gondolkodnak, ahelyett mondjuk hogy egy Facebook alkalmazást csinálnának, ahol alapból is hemzsegnek a látogatók, csinálnak egy oldalt külön domainnel, amit aztán nem ismer senki...
@tommybravo: Mondj példát ezekre az "értelmetlen dolgokra"!
@Macmini: Újítást ritkán kritizálnak annyit, mint az FB esetében a kezdőoldal szétbontását news feed-re és mittoménhogyhívjákamásikat feedre. A privacy állandó átszervezése is rendesen kap hideget-meleget.

A keresőt bezzeg képtelenek fejleszteni... Próbálj megtalálni (pl.) egy lányt, akivel egy buliban találkoztál és csak annyit tudsz róla, hogy talán Dórának hívták, az eltére jár, olyan 22-24 éves és tud svédül. Az iwiw-en jó esélyeid vannak. A facebookon akkor sem fogod megtalálni, ha fennvan.
ez igy egy nagy rinya. :D

komolyan mondom még egy ilyen béna post és ugrik az rss-ből a webisztán. :D
Tényleg nem nagyon vannak újítások Magyarországon, de ahhoz kisebb részben pénz és nagyobb részben gondolkodni merő emberek is kellenek. Sajnos az utóbbit a magyar oktatási rendszer tökéletesen megakadályozza. Csak akkor lehetsz "jó tanuló", ha teljesen azt követed, amit leadnak. A kreativitás tökéletes kiölése. Persze ez csak azokra igaz, akikben lenne plusz. A többségnek valószínűleg ez a rendszer a jó, így tudja többre vinni (jobban felkészülni). De mind1, ez a probléma elég messzire vezet szerintem... :)
@web0.1: Megint a zokogókórus... A magyar programozók jó része elmegy dolgozni az egyetem után/közben, kreativitását beáldozza az egzisztenciáért. Baj ez? Fel kellene találnunk valami világhírűt, anélkül csak a "balsors akit régen tép" marad? Én mint laikus nem tudok egyetlen világhírű francia/német/spanyol honlapot sem mondani. Biztos léteznek, de azért annyira egyik sem ütött be, mint a google vagy a FB. Akkor a kreativitást mindenhol kiölték? Azt elvárni a magyar ifjoncoktól tömeges mértékben, hogy egzisztencia helyett valami ködös nagyságra vágyjon, ami majd neked teremt alapot a büszkeségre, na ez nem más mint önzés. Menj, merj gondolkodni, találj fel valamit te. Az önostorozás nem visz sehova...
@tommybravo: Bocsi, de szerintem @web0.1 nem ezt akarta mondani. Az, hogy be kell magoldnod, és azt kell visszaadnod kiöli az emberekböl a kreativitást. Az, hogy egy problémára csak egy megoldást, és egy uton haladva fogadnak el... nah ez itt a gond.
Ha nem úgy csinálod mint a tanár, akkor buktad...
@sztyuee: Én úgy értettem "wen0.1" okfejtését, hogy az újítások hiányát a kreativitás hiányára vezeti vissza, amit pedig az oktatási rendszer kreativitás-csökkentő hatására.

Szerintem a kettő között az összefüggés közel sem ennyire egyértelmű, ezért írtam, hogy a "bezzeganyugaton" sem olyan sok az átütő sikert elérő újítás. Másrészt a magyar sikerek is ugyanebből az oktatási struktúrából jöttek.
Elszállt a kommentem. Akkor egy rövidített változat... :)

@tommybravo:
Nem rinyálás miatt írtam és nem mondtam, hogy nem vagyok kreatív. A rinyálást különösen utálom. Bár azért a kreativitás mintaképe sem vagyok, még mielőtt beképzeltnek tűnnék... :) Azért meg pláne nem írtam, hogy büszke lehessek valamire. Szerencsére van mire büszke legyek és remélem egyre több ilyen lesz.

Igenis a kreativitást (vagy a kreativitás felvállalását) nagyrészt az oktatási rendszer ölheti ki az emberből.

Abban igazad van, hogy sokan nem merik meglépni a kilépést az alkalmazotti státuszból és pont nem egy olyan cégnél dolgoznak, ahol a kreativitásukat ki tudnák használni. Hasonló helyzetben én váltottam és bejött. Természetesen ehhez is kell egy kis szerencse, de ami méginkább: NAGYON-NAGYON SOK MUNKA! A csodát nem csak várni, tenni is kell érte.

Amúgy pont a web az aminél lényegtelen, hogy magyar vagy, esetleg francia, német, stb. Ha az ötlet jó, keményen dolgoztok rajta és van egy kis szerencsétek, akkor működni fog.

Világméretű dolgot tényleg nehéz alkotni, de a poszt nem is erről szólt, hanem hogy legyen végre valami igazán értékelhető. A magyar web állapotát tökéletesen jelzi a Vodafone-os kirúgás. Másképp mersz gondolkodni? Hogy képzeled? :)
Jó ez a blog.hu... Gratulálok! :)

@ hírbehozó:
Komment törlést lehetne kérni a 17:19-kor írt válaszomra? Ha igen, akkor köszi!
Ha jol olvasom a postot, arrol szol hegy semmi erdekes sem tortent az elmult evben ami specialisan a hazai piacot celozta volna meg. Ez pedig mar ahogy en latom igy is van. Ennek semi koze ahoz tortent-e magyar innovacio, lasd prezi.com. Szerintem a problema nem igazan a szakemberek es az otletek hianyabol ered hanem megeri-e a hazai korulmenyek kozott a ahazai piacra fejleszteni? Melyik az az uzleti modell amiben ez mukodik?

@hh: elkepesztoen nem felhasznolobarat az inda mobilrol, mondod csak az iget vagy csinalsz is valamit?

Posted from a nexus one
Ez a post szvsz nagyon mellé ment.
Bár a HH féle folyamatos fika a magyar piac felé már megszokott derbi, de ez az opusz mindennek az alja. Hangulatkeltés.

Az említett nagyobb magyar piaci szereplők nem hobbi-portálokat üzemeltetnek, hanem üzletet próbálnak vinni. A termékek jelentős része külföldi többségi tulajdonosok (értsd együtt részvényesek) pénzéből működtetett, és mást sem próbálnak, csak megfelelni az EBIT elvárásoknak.

2009-ben és 2010-ben is marha nehéz volt/lesz ezeknek az elvárásoknak megfelelni. A fejlesztés, főleg innováció (vagy K+F beruházás) nincs ingyen. Krva sok lóvé. És amikor azon agyalsz, hogy elküldj egy-két-há' embert, vagy fejlessz, akkor ott a dilemma.

Nem beszélve arról, hogy állandóan szállnak a fikák a hazai piaci szereplőkre, miközben kint sem történik SEMMI.

2005-ben többet tudott (feature-ök) a HotDog.hu, mint indulásakor a Facebook. Különbség? Az egyik egy 300M piacon, a másik egy 3,5M-on indult neki.

A Twitterben az ég világon semmi innováció nincs. Arra alapoz, hogy az emberek lusták, és csökkent képességűek blogolni, vagy profilt építeni.
A google recycle elven a meglévő fejlesztéseit dugdossa szét más platformokra.

Szóval ugyanmár...
@gyabonyi: kozel egy eve nem dolgozom az indanal. ugyhogy nem nagyon tudok segiteni.
amugy erdemes visszaidezni nick denton tobb mint egy evvel ezelotti cikket az online mediarol. szerintem erdemes belegondolni h vajon igaza volt-e.
index.hu/tech/uzlet/denton081113/
Ilyen az ÉV legviccesebb Tweetje bejegyzés nem lehet? :D

yamm.hu/Vikusz/7532252008-http-twitpic-com-x8wdz
Az iwiw 8 éve működik, és négy éve a leglátogatottabb magyar oldal.

És számomra már régen vesztes.

Évtizedes pofátlanság, hogy sosem működött rendesen. Sosem. Mindig lassú volt (délután és hajnalban is), egy jelentős százalékban be sem lehetett lépni. Ilyen-olyan funkciókat meglétét vagy nem meglétét nem is említem, mert a minimumot sem tudta hozni.

Aztán ja. Megerőltették magukat, és elkezdtek csinálni valamit. De ha nem jön a facebook meg az 1874 másik közösségi oldal, még mindig ugyanott tartanánk - igen, a leglátogatottabb magyar oldal.

Számomra ennyi éppen elég volt. Egyszer nagyon jó időben voltak, nagyon megfogták, de most már lecsúsztak róla. Remélem már csak lefelé van, mert megérdemlik.

A poszthoz:
Ha már index: miért nincs telefonra optimalizált felület?(!) A Figyelő az egyetlen, ami megjelent az Appstore-ban (amúgy elég ügyesen is). Miért?
Az index nyitólapja amúgy sem egy könnyen böngészhető oldal - igazán elkélne! (Főleg, ha már egyszer ennyire próbálnak naprakészek lenni mobil és tech témában.)
Nincs innováció? Nincs előrelépés? Toporgunk a sárban, azon sirdogálva, hogy térdig sárosak lettünk és kezd rászáradni?

Mi lenne, ha végre tennénk is valamit azért, hogy történjen változás? És erre egy mód van: KÖZÖSEN! Nem véletlenül helyezik előtérbe pl. az ázsiai kultúrákban a csapatmunkát, meg is van az eredménye. Tudom, hogy mindenhez idő kell és pénz. Sajnos ebben a pillanatban pénzzel nem tudok szolgálni ahhoz, hogy elkezdhessünk pár építő jellegű ötletből "terméket" kovácsolni (bárcsak tehetném), ehhez támogatók kellenének, de talán megtettem az első lépést, létrehoztam egy Facebook oldalt Karpat Valley Project néven.

Amit tőletek kérek:
1. Előszöris csatlakozzatok: www.facebook.com/pages/Karpat-Valley-Project/247616156002
2) Aki hozzá tud valamivel járulni, az tegye meg kezdésként egy hozzászólással, legyen ez akár egy olyan apróság, mint egy új profilkép (a mostanit csak találtam és nem biztos, hogy használhatjuk), egy link, ahol a fejlődés irányába mutatnak, vagy olyan nagyobb lépés, mint pl. egy domain regisztráció a projectnek. B-Á-R-M-I!
3) Beszéljetek róla!

Amit én tudok adni: jópár ötlet, pl. a honlaphoz (erről jut eszembe, weblapkészítők és dizájnerek jelentkezését is várom). Belőlem nem sikerült kiölnie a magyar oktatási rendszernek a kreativitást (igaz, nincs is még diplomám azóta se). Sajnos kicsiben nem szeretek gondolkozni, lehetőleg nem csak a magyarokon szeretnék ezekkel a "termékekkel" segíteni, de tudom, hogy meg van rá a szellemi tőke otthon, csak össze kell fognunk.
@Wauuu: Nem rossz kezdeményezés, hajrá, de a HTML tanulása előtt nem ártana először a magyar nyelvvel és annak helyesírásával is ismerkedni.

Pl.: Tölcsfel zenét, találko-zhattok.
ne járjatok iskolába...akkor nem ölik ki belőleteka kreativitást...

a másik meg hogy ha valakinek van jó egyedi ötlete és magyarországon akarja megcsinálni akkor az egy barom...

akinek van az nyilván angolul nyomja valahol a weben és majd valami magyar fejlesztőbrigád lemásolja...

itthol az a fogalom hogy kockázati tőke ismeretlen... rendsezrváltáskor meggazdagodott komcsik az ország pénzügyi elitje... itt olyanról nem hallottak hogy van egy ilyen lehetőség tegyél bele 1 millió dollárt ha bejön sokat kerestél ha nem jön be bebuktad...

kb 15-20 év mire ez a banda kicserélődik és teret kapnak a valóban tehetséges emberek... akkor majd az innováció is nőni fog addig meg csak marad a másolás helyenként szabadidőben...
@kalnoki: Nem a Magyarorszagon eloskodo bunszervezettel van a gond, hanem az osszessel, foleg az Amerikat iranyito privat penzintezettel es europai kistestvereivel. Ezt kell megerteni vegre, h nem a vki/vkik altal befektetett milliok bezsebelesere kell torekedni, hanem a szabadidodben nem masolni kell, hanem gondolkozni, es ujat alkotni v a meglevot javitani. Sajnos penz nelkul rengeteg dolog csak stagnal v el se indul. Ez a baj. De a gyomnak is csak a gyokeret kell megtalalni!
@45C11M03:
Ez mind nagyon szép, de a "Karpat Valley"-bol kiindulva remélem, nem a saját angoltudásoddal akarod megoldani a világ problámáit... :)
@45C11M03:
Ja, és bocs a basztatásért, ha egy eredeti profilképre sem telik a hirtelen felhorgadt kreativitásodból, akkor miről beszélsz?
@tommybravo: a fészbukban, tviterben, gugléban semmi kreativítás nincs, milliárdos beketetők viszont vannak

ötletből tele van a padlás, viszont pénz az nincs, anélkül meg nem versenyezhetsz olyanokkal, akik mondjuk az első pár évben 500 milliókat fektetnek be úgy, hogy az első pár évben eggyáltalán nem várnak el nyereséget csak azt, hogy kurva nagyra nőjön az oldal kontektja :)
@gitáros:
Még egy füstölgés, csak mert utálom a lopást.
Azt mondod, 45C11M03:
"Tegyünk valamit együtt a MAGYAR ötletekért!"
Majd első körben lazán lelopsz egy céglogót profilképnek. Tényleg EZ a "magyar kreativitás", barátom? Nem égő ez egy picikét?
@Barát Csaba: Sepi, mi az a kontekt? Magyarul nem sikerült megtanulnod a kb. 6-7 év alatt, mióta feltűntél a webes tematikájú fórumokban.
@gitáros: Sajnos nem ezermester vagyok. Ha tudnek rajzolni, lehet h megprobaltam volna kesziteni egy logot sajat magam. Arra nem is gondoltal h valoszinuleg azert emlitettem meg pont az uj, sajat logo hianyat, mint elso lepesek egyiket, mert en se szeretem a lopast? Megtudhatnam megis mi bajod a "Karpat Valley"-vel? Karpat-medence vs Silicon Valley?
@untermensch: poénból írtam így, de te ezt úgy sem érted, a te életed csak mocskolódás
off: a szemelyeskedest a kommentekben, ha lehet, mellozzuk. koszonet.
Nem nevezném innovációnak, pláne nem magyar találmánynak, de nem rossz kezdeményezés: www.ittahelye.hu/