A zsiráf felemelt egy magyar fontot...

Mindig is lenyűgözött a tipográfia, illetve maga a betűtípus-készítés is. Kicsit misztikus, ugyanakkor finom és funkcionális mesterségnek gondolom. Nemcsak szépet, de olvashatót is kell alkotni, ami ráadásul tetszőleges karakterkombinációban és méretben optimálisan néz ki. Az egyik legjobb példa erre talán a Kottke által tervezett Silkscreen, melyben mindezek a törekvések egyszerre érződnek. Nemrégiben volt hír, hogy egy magyar dizájner, Halmos Levente fontját választották a dél-afrikai foci vébé egyik helyszíne alapbetűtípusának. A váratlanul jött elismerésről beszélgettem Leventével...

HH: Amikor Facebookon olvastam, hogy a dél-afrikai vb egyik stadionjában a te betűtípusodat használják, egyből az jutott eszembe, hogy egyáltalán miért készít ma valaki ingyenes betűtípusokat... Puszta passzióból, vagy emögött volt valami konkrétabb - üzleti, marketing - szándék is?

HL: Gondolom, ez emberenként változó. 1995-ben készítettem az első betűtípusaimat, puszta kedvtelésből. Talán hihető, hogy akkor még nem lebegtek e-commerce célok a szemem előtt. :) Ahogy internet közelébe jutottam, bekerültem egy viszonylag kis community-be - talán egy falunyi ember közé - akiknek akkor szintén ez volt a hobbijuk. Közülük páran ma már "fontcsinálásból" élnek. Nekem soha nem voltak ilyen szándékaim, a tipográfia szakmáról felületes ismereteim voltak, egyszerűen csak fabrikáltam, rajzolgattam ami eszembe jutott. Nem éreztem korrektnek pénzt kérni ezért.

HH: Beszéljünk egy kicsit a konkrét fonttípusról, a Niobiumról. Mi volt az alapötlet? És milyen szoftvereket használtál a rajzoláshoz, teszteléshez?

HL: Ezt a betűtípust valamikor a 90-es évek vége felé készítettem. A célom egy szöveg megjelenítésére is alkamas készlet volt. Az ilyen betűtípusok ugyanannyi kreativitást igényelnek, mint egy látványosabb(nak tűnő), dekoratív darab, azonban jóval több szakmai tudást és aprólékos munkát igényelnek. Egy-egy ilyen készletet fejlesztői csoportok hosszadalmas munkával hoznak létre, ezekkel nyilván nem állt módomban versenyre kelni. A szerkesztést CorelDraw!-ban végeztem, aminek a vektoros szerkesztőjét nagyon kedvelem. Aztán a teljes karakterkészletet átraktam a Macromedia cég ősrégi Fontographer 4.1-esébe. Mivel Corelre a munkámhoz amúgy is szükségem volt, gyakorlatilag a Fontographer volt az egyetlen beruházásom. Mondhatjuk tehát, hogy a fontkészítés hobbinak is olcsó. A karaktereket szétválasztottam, megpróbáltam legjobb tudásom szerint beállítani a spacing és kerning értékeket, legeneráltam a fontot, aztán Corellel és Photoshop-pal teszteltem. Ahol nem tetszett, igazítottam rajta. Amikor úgy tűnt, hogy orbitális hibákat már nem tartalmaz, tömörítettem és útjára engedtem a weben.


A magyar zsiráf Afrkában

HH: Szóval kikerült az ingyenes fontkészlet a webre. Aztán mi volt a sorsa? Hogyan jutott el a dél-afrikai vb-re?

HL: Ahogy egyre több ingyenes betűtípus került fel a webre, megjelentek az ezeket gyűjtögető site-ok is, és hamarosan persze ezek is szaporodni kezdtek. Mivel ez egy nagyon régi ingyenes font, sok helyen rá lehet bukkanni. Pusztán kíváncsiságból, minden betűkészlethez mellékeltem egy szöveges fájlt, miszerint "kereskedelmi" felhasználás esetén írjanak nekem. Annak ellenére, hogy már hosszú évek óta nem foglalkozom a dologgal, még mindig 4-5 levelet kapok ez ügyben hetente. Kaliforniai fodrászszalontól (ők kalocsai mintákat szerettek volna használni), tűzhelytisztító folyadékot gyártó cégen át a legkülönbözőbb vállalkozást és személyes projektet vivő emberek kérdezik a feltételeket. Jó tudni, hogy ilyen sokan vesznek fáradságot ilyesmire. A szóbanforgó stadiont kivitelező cégtől is kaptam egy ilyen levelet. Nagyon tetszett nekik a font, a karaktere illik a "zsiráf stadionhoz", és használni szeretnék. Természetesen mint mindig, most is beleegyeztem.

Címkék: dizájn magyar font webdizájn niobium
2010.03.11. 22:01. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

"tetszőleges karakterkombinációban és méretben optimálisan néz ki. Az egyik legjobb példa erre talán a Kottke által tervezett Silkscreen, melyben mindezek a törekvések egyszerre érződnek."

Egy pixelfont nem a legjobb példa arra, hogy tetszőleges méretben optimálisan néz ki.
örülök a sikerének. nekem vannak standard fontjaim amiket általában használok a weboldalakra. persze a betűtípus szerves része az oldalnak így gondosan kell megválasztani. Az website témája megadja a font stílusát, jóesetben.
@sz_: A legkomolyabb fontkészleteket mindig kihegyezték pixelesre is, sőt. Merthogy valahol a nyomtató/levilágító ugyebár a legvégén XxY felbontásban fogja azt papírra vetni. A vektoros fontokból meg transzformációval jönnek ki a kívánt méretek, és ha a kuty kovászba szarik, akkor sem lesz optimális, főleg nem 6-8-10 pixel magasságban.
Ez a betűtípus nekem nem tetszik.
ahhoz képest, hogy próbálta optimálisra rakni a kerninget meg a spacinget, a szavak között kicsit nagy lett a hely. vagy csak én látom így? egyébként nem rossz font, persze body type-nak nem hiszem, hogy alkalmas lenne.
a stadionos képen furcsa nekem
Helvetica c. dokumentumfilm letölthető innen: lumiere.blog.hu/

Téma iránt érdeklődőknek ajánlom.
@butcher511: ez az oldal a szememnek volt matt. normálisak ezek?