Ha már a Google nem hajlandó kiterjeszteni a Google Maps Traffic funkcióját Magyarországra (de legalább Budapestre), nincs más hátra, mint saját forgalomfigyelő szolgáltatást fejleszteni a magyar piacra.
A Jitti (Just In Time Traffic Information) - ha jól értem - egy olyan közösségi szájt lesz, amely felhasználói GPS-helyzetét tárolja és próbálja meg kiértékelni, úgy hogy az segítsen az autózó felhasználóknak elkerülni a dugókat.
A szolgáltatás jelenleg iPhone-on és Windows Mobile platformon érhető el. A szórásból kihagyták az Androidot, amiért természetesen jár a nagy fekete pont. Sajnos a felhasználói felület és a dizájn sem sikeredett túlságosan szépre. Jó, ne kerteljünk: ez egyszerűen ronda.
Mindegy. A lényeg, hogy a Menetrendek után itt egy újabb magyar kezdeményezés, közlekedés témakörben. Aki esetleg már tesztelte, ne tartsa magában a tapasztalatait.
Én így elsőre azt gondolom, hogy nincs az a szolgáltatás, ami miatt éjjel-nappal bekapcsolva hagynám a telefonomon a GPS-t. A másik pedig: nem vagyok teljesen meggyőződve arról, hogy lesz mindig elegendő aktív felhasználó a városi dugókban ahhoz, hogy a Fővinformnál pontosabb adatokat kapjak az aktuális forgalmi helyzetről. Szóval egy jó Fővinform App lehet, hogy többet érne ilyen helyzetekben...
Krunpli · http://www.mobilize.hu 2010.05.04. 14:54:59
kelemen.lajos · http://picasaweb.google.com/kelemenlajos 2010.05.04. 15:16:37
Egy ilyen szolgáltatás elindításához pedig nagy userbázisra lenne szükség...
bpelhos 2010.05.04. 15:17:33
Kiszámolta valaki, hogy naponta hány user-nek kellene mennyi métert megtennie, hogy használható adatbázis keletkezzen. Mennyi ennek a user tömegnek az esélye? Mivel motíválhatóak ezek az emberek?
Ezzel a funkcionalitással már ugye adott jónéhány app (pl. world.waze.com/guided_tour/ ), tehát az üzleti koncepcióban kellene újítani: taxisokkal összeállni és cserébe extra funkciókat biztosítani nekik; mobiltársaságot meggyőzni egy ingyen data csomagról (na jó ez esélytelen:); csak akkor adni user-nek friss térképnéző jogot, ha előző héten legalább 1 óra forgalmi adatot szolgáltatott (egyébként csak a tegnapi adatot láthatja).
Bocs a fejlesztőktől, most kritikus kedvemben vagyok.
lipilee · http://lipilee.hu 2010.05.04. 15:32:17
persze US biased, de közösségi, nem tudom mennyire lehet vajon most feltöltve magyarország. én spec negyed óra után uninstalltam :)
ddq (törölt) · http://inda.hu 2010.05.04. 15:57:27
Nakhchivan 2010.05.04. 16:13:14
bpelhos 2010.05.04. 16:51:45
Érdemes erre a cikkre ránézni: userver.ftw.at/~valerio/files/pimrc09.pdf
Ausztriában megcsinálták, autópályák mentén lehet autópálya dugók jelzésére korlátozottan használni a szolgáltatók adatbázisát. (De pl. gondot okoz a párhuzamosan futó vonat utasainak a kiszűrése:)
Csak mert lassan urban legend lesz a fejlesztők között ez a megoldás.
balintn 2010.05.04. 19:52:37
Számításaink szerint Budapesten kb. napi 500 aktív felhasználó kell, hogy a várost "lefedje". Ez még messze van, de be kell vallanom, a legjobban én lepődtem meg az információ minőségén, amikor 4 felhasználónál tartottunk.
Az ingyen mobilcsomagot nem tudom garantálni, de a flottákkal való kapcsolat nincs kizárva.
Motivációnak addig is egy dobostortát tudok felajánlani (részletek a Facebook-on :-)
Viccet félre: mit szólnátok hozzá, ha mindannyian használnánk 1-2 hónapig, és megnéznénk mi jön ki belőle. Addig azt kérjük, hogy ne kíméljetek az észrevételektől, mi pedig megpróbálunk gyorsan reagálni rájuk, hogy nektek is kedvetekre való legyen.
A sütit addig is mi álljuk...
balintn 2010.05.04. 20:04:17
A honlapunkon lehet szavazni, hogy melyik platformra készítsük el legközelebb a klienst, de a Nokiásoknak bele kell húzniuk, mert az Android vezet 33%-kal, a Symbian 25%-a előtt.
balintn 2010.05.04. 20:09:59
A nehézséget az okozza, hogy a színskálát elhasználtuk a sebességek jelölésére. A példa screenshot-on nem látszik, de a fontosabb utakat fekete keretezéssel kiemeljük, szerintem egész áttekinthető.
A lassúságra: mivel az alkalmazás a térképet is az (időnként megszakadó) mobil interneten tölti le, első alkalommal valóban lassú lehet, lemaradhat a haladáshoz képest (dugóban persze utoléri az embert :-). A letöltött térkép-elemeket viszont cache-eli, második látogatáskor már szép gyors (-nak kell lennie).
Tachikoma 2010.05.04. 20:33:26
És van Symbianra is...
nikk rivers 2010.05.04. 22:04:33
Nem is értem, hogy nem lépték meg eddig, hogy a navigálás közben felhalmozódó forgalmi adatot ne használják fel a térképek javításához, vagy forgalomfigyelésre..
dojle · http://blog.webpozitiv.hu 2010.05.04. 23:26:43
kelemen.lajos · http://picasaweb.google.com/kelemenlajos 2010.05.05. 07:44:35
a. nick rivers által írt alternatíva, hogy ahogy navigálsz egy gps-es programmal úgy vissza is töltenéd az adatokat a szerverre.
b. egy adatbázis több alkalmazás. A lényeges forgalmi adatok 1 helyen legyenek, minden alkalmazás férjen hozzá, plusz egy második szinten az alkalmazások különböző szolgáltatásokat biztosítsanak, amitől egyediek lennének. Így javulna a felhasználhatóság, és nem sérülne a versenyhelyzet sem.
19huba83 2010.05.05. 09:11:46
Én a bestway traffic rendszerét használom, onnan bőségesen van adat.
bpelhos 2010.05.05. 09:45:46
Na például ők leszerződtek egy flottakövetős céggel, és onnan szereznek folyamatosan adatokat, így nem csak a user-ekre támaszkodnak. Ezzel mindjárt egy lórugással indul az üzlet.
Érdekes, hogy ennek ellenére nem lehet hallani róluk, valszeg a web2 marketing nem a fő profilja a fejlesztő kutatóintézetnek. (Ez is egy érdekes dolog.)
exc 2010.05.05. 16:49:35
A nagyoknál a gps-es közösségi dolog egyébként is csak egy backup megoldás (legtöbbször városon kívül, mivel városon belül inkább az utakba épített forgalomszámláló által küldött jelekre építenek), mivel a pontossága korlátozott (pl. az appot használó gyalogosok más sebességgel mennek, de pl. a taxik is a buszsávban, stb.). Viszont az elképesztő előnyük az, hogy integrálva van a cucc a core alkalmazásba: ha valaki használja a navigációs szolgáltatásukat (pl. Google-nél a Maps Navigation-t), akkor egyből adatforrásként is jelen van a rendszerben.
bcs_ 2010.05.05. 22:20:56
Szerintem nincs az a Sláger-rádió, ami miatt éjjel is bekapcsolva hagynám a rádiómat.
Ha Hírbehozó éjjel alszik, akkor várhatóan nem közlekedik, így kevéssé tűnik ésszerűnek a problémája.
A Jitti- ha jól látom, úgy áll, mint amikor a kereket kitalálták; a ráhúzott radiál, és "szingós" gumik később jöttek.
Akkoriban ennek hiánya miatt senki nem érezte felhatalmazottnak magát arra, hogy "nagy fekete pont"-okat osztogasson, mint "Hírbehozó" teszi pl. az Anroid lefedetlensége miatt. (Ja, kérem, ha kifizeti, azonnal lesz, de egyelőre várni kell rá, amíg az fizeti ki, aki csinálja.)
Végül a Fővinform web-lapját szívesen megnézem indulás előtt (fel-is írom, hogy ez rendszeres tevékenységként hasznos lenne), utazás közben mégis az érdekelne, hogy mi van előttem, és tőlem jobbra-balra.
balintn 2010.05.06. 22:52:41
balintn 2010.05.06. 22:57:20
bpelhos 2010.05.07. 10:33:57
De például lehetne olyan kiegészítőt csinálni nekik, ami offline menti a pozíció adatokat, majd nap végén a telephelyre beérve felküldi a szerverre (immáron ingyen wifin). Aztán a holnapi forgalmi helyzethez jól jön ez a bár elavult, de részletes és mindent lefedő adat.
Tudom, ehhez hw fejlesztés is kell, az meg (gondolom) nem profil, csak beindult a fantáziám...
19huba83 2010.05.10. 09:22:17
Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2010.05.11. 16:37:05
Viszont az felvetődik azonnal, hogy kicsit bejön a paranoia, ki és mit fog csinálni az én mozgásomról készült adatokkal? Hiszen tudni fogják minden csatlakozott felhasználóról, mikor merre járt, és függetlenül attól, hogy az embernek van-e titkolnivalója, ez azért nem olyasmi, amit bárkinek megadna, főleg, ha nem tudja, kihez kerülhet és mit, mennyi ideig tárolnak róla.