Jitti: dugóelkerülő mobil app budapesti autósoknak

Ha már a Google nem hajlandó kiterjeszteni a Google Maps Traffic funkcióját Magyarországra (de legalább Budapestre), nincs más hátra, mint saját forgalomfigyelő szolgáltatást fejleszteni a magyar piacra.

A Jitti (Just In Time Traffic Information) - ha jól értem - egy olyan közösségi szájt lesz, amely felhasználói GPS-helyzetét tárolja és próbálja meg kiértékelni, úgy hogy az segítsen az autózó felhasználóknak elkerülni a dugókat.

A szolgáltatás jelenleg iPhone-on és Windows Mobile platformon érhető el. A szórásból kihagyták az Androidot, amiért természetesen jár a nagy fekete pont. Sajnos a felhasználói felület és a dizájn sem sikeredett túlságosan szépre. Jó, ne kerteljünk: ez egyszerűen ronda.

Mindegy. A lényeg, hogy a Menetrendek után itt egy újabb magyar kezdeményezés, közlekedés témakörben. Aki esetleg már tesztelte, ne tartsa magában a tapasztalatait.

Én így elsőre azt gondolom, hogy nincs az a szolgáltatás, ami miatt éjjel-nappal bekapcsolva hagynám a telefonomon a GPS-t. A másik pedig: nem vagyok teljesen meggyőződve arról, hogy lesz mindig elegendő aktív felhasználó a városi dugókban ahhoz, hogy a Fővinformnál pontosabb adatokat kapjak az aktuális forgalmi helyzetről. Szóval egy jó Fővinform App lehet, hogy többet érne ilyen helyzetekben...

Címkék: microsoft google mobil apple magyar windows mobile iphone app traffic jitti forgalomfigyelés
2010.05.04. 13:15. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szerintem elég rendben működik, bár a térkép kicsit lassú és csúnya - de egy ingyenes apptól még így is tökéletes. Dobtam rá egy ötcsillagost :)
Tudom hogy az S60/S40 gáz meg égő, de őket is kihagyták... Pedig eléggé elterjedt.
Egy ilyen szolgáltatás elindításához pedig nagy userbázisra lenne szükség...
Ezen oldalak mögött mindig látom a lelkes kódoló kockát és a "social media" munkáslányt, de nem látom a bizniszt.

Kiszámolta valaki, hogy naponta hány user-nek kellene mennyi métert megtennie, hogy használható adatbázis keletkezzen. Mennyi ennek a user tömegnek az esélye? Mivel motíválhatóak ezek az emberek?
Ezzel a funkcionalitással már ugye adott jónéhány app (pl. world.waze.com/guided_tour/ ), tehát az üzleti koncepcióban kellene újítani: taxisokkal összeállni és cserébe extra funkciókat biztosítani nekik; mobiltársaságot meggyőzni egy ingyen data csomagról (na jó ez esélytelen:); csak akkor adni user-nek friss térképnéző jogot, ha előző héten legalább 1 óra forgalmi adatot szolgáltatott (egyébként csak a tegnapi adatot láthatja).

Bocs a fejlesztőktől, most kritikus kedvemben vagyok.
Androidra van ugye a Waze: androidportal.hu/2009-12-28/gyere-wazeg-turjuk-egyuett-az-utat
persze US biased, de közösségi, nem tudom mennyire lehet vajon most feltöltve magyarország. én spec negyed óra után uninstalltam :)
feltettem iphonera, valoban nem szep, delutan mozgok a varosban csucsforgalom idejen, jelzem majd, hogy mik a tapasztalatok.
Igazi adatbázisa a telefontársaságoknak lenne ilyesmire, hogy minden telefontulajdonos aktuálisan hogyan mozog.
@Nakhchivan: Csodák nincsenek, szolgáltatóknak is csak a hívás/sms közben van meg a cella infó. De egyébként is egy nagy maszat lenne belőle, semmi hasznos. (Illetve lehet, hogy társadalomtúdosoknak jó lenne évről-évre figyelni a maszat alakulását, de forgalomtervezésre nem elég.)
Érdemes erre a cikkre ránézni: userver.ftw.at/~valerio/files/pimrc09.pdf
Ausztriában megcsinálták, autópályák mentén lehet autópálya dugók jelzésére korlátozottan használni a szolgáltatók adatbázisát. (De pl. gondot okoz a párhuzamosan futó vonat utasainak a kiszűrése:)

Csak mert lassan urban legend lesz a fejlesztők között ez a megoldás.
@bpelhos: Sziasztok! Hogy ne legyek zsákbamacska, én vagyok az egyik kockafej ;-)
Számításaink szerint Budapesten kb. napi 500 aktív felhasználó kell, hogy a várost "lefedje". Ez még messze van, de be kell vallanom, a legjobban én lepődtem meg az információ minőségén, amikor 4 felhasználónál tartottunk.
Az ingyen mobilcsomagot nem tudom garantálni, de a flottákkal való kapcsolat nincs kizárva.
Motivációnak addig is egy dobostortát tudok felajánlani (részletek a Facebook-on :-)
Viccet félre: mit szólnátok hozzá, ha mindannyian használnánk 1-2 hónapig, és megnéznénk mi jön ki belőle. Addig azt kérjük, hogy ne kíméljetek az észrevételektől, mi pedig megpróbálunk gyorsan reagálni rájuk, hogy nektek is kedvetekre való legyen.
A sütit addig is mi álljuk...
@Kázmér_von_Odabasz: Nem feledkeztünk meg a Symbianról, egyszerűen csak korlátosak az erőforrásaink.
A honlapunkon lehet szavazni, hogy melyik platformra készítsük el legközelebb a klienst, de a Nokiásoknak bele kell húzniuk, mert az Android vezet 33%-kal, a Symbian 25%-a előtt.
@Krunpli: Köszönjük a csillagokat! Be kell vallanom, a design-ban a funkcionalitás volt a fő cél, de ha eláruljátok, hogy mi nem tetszik, vagy mutattok egy jó példát, nem leszünk restek...
A nehézséget az okozza, hogy a színskálát elhasználtuk a sebességek jelölésére. A példa screenshot-on nem látszik, de a fontosabb utakat fekete keretezéssel kiemeljük, szerintem egész áttekinthető.

A lassúságra: mivel az alkalmazás a térképet is az (időnként megszakadó) mobil interneten tölti le, első alkalommal valóban lassú lehet, lemaradhat a haladáshoz képest (dugóban persze utoléri az embert :-). A letöltött térkép-elemeket viszont cache-eli, második látogatáskor már szép gyors (-nak kell lennie).
MyTraffic.hu hasonló, picivel többen használják, lehet egész jó információkat szerezni (bár van amikor meg szinte az egész térkép tök üres, annyira nincs adat)
És van Symbianra is...
Navigációs programok (ovi maps pl.) hamarabb fogják letarolni ilyen téren a piacot. Minden adott hozzá, valóban autós használat, gps aktív, adacsomag is egyre inkább..
Nem is értem, hogy nem lépték meg eddig, hogy a navigálás közben felhalmozódó forgalmi adatot ne használják fel a térképek javításához, vagy forgalomfigyelésre..
Ilyenkor nem értem,h.miért fog vki egy ilyen fejlesztésébe,ha már van ugyanolyan a piacon. Pl.az egerut.com-ra gondolok. Na jó,értem,h.miért fog saját fejlesztésbe,nyilván a profit miatt,de nem túl kicsi a magyar piac erre?
A gond inkább azzal van hogy széthúzóak vagyunk és mindenki a saját pecsenyéjét sütögeti. Az ötlet akkor működne, ha

a. nick rivers által írt alternatíva, hogy ahogy navigálsz egy gps-es programmal úgy vissza is töltenéd az adatokat a szerverre.

b. egy adatbázis több alkalmazás. A lényeges forgalmi adatok 1 helyen legyenek, minden alkalmazás férjen hozzá, plusz egy második szinten az alkalmazások különböző szolgáltatásokat biztosítsanak, amitől egyediek lennének. Így javulna a felhasználhatóság, és nem sérülne a versenyhelyzet sem.
Nekem semmi bajom nincs a térképpel, szerintem egyáltalán nem csúnya. Inkább az érdekelne, hogy hány % valós infó van a térképen és mennyi a valószínűsített?
Én a bestway traffic rendszerét használom, onnan bőségesen van adat.
@Tachikoma: MyTraffic.hu, hoppá, ezt még nem is ismertem.
Na például ők leszerződtek egy flottakövetős céggel, és onnan szereznek folyamatosan adatokat, így nem csak a user-ekre támaszkodnak. Ezzel mindjárt egy lórugással indul az üzlet.

Érdekes, hogy ennek ellenére nem lehet hallani róluk, valszeg a web2 marketing nem a fő profilja a fejlesztő kutatóintézetnek. (Ez is egy érdekes dolog.)
Az a helyzet, hogy mindegy, hogy Jitti, vagy MyTraffic vagy Egérút, a Google Traffic és hasonlók mellett hosszú távon nem nagyon lehet labdába rúgni.
A nagyoknál a gps-es közösségi dolog egyébként is csak egy backup megoldás (legtöbbször városon kívül, mivel városon belül inkább az utakba épített forgalomszámláló által küldött jelekre építenek), mivel a pontossága korlátozott (pl. az appot használó gyalogosok más sebességgel mennek, de pl. a taxik is a buszsávban, stb.). Viszont az elképesztő előnyük az, hogy integrálva van a cucc a core alkalmazásba: ha valaki használja a navigációs szolgáltatásukat (pl. Google-nél a Maps Navigation-t), akkor egyből adatforrásként is jelen van a rendszerben.
"Hírbehozó" szerint: Én így elsőre azt gondolom, hogy nincs az a szolgáltatás, ami miatt éjjel-nappal bekapcsolva hagynám a telefonomon a GPS-t.
Szerintem nincs az a Sláger-rádió, ami miatt éjjel is bekapcsolva hagynám a rádiómat.
Ha Hírbehozó éjjel alszik, akkor várhatóan nem közlekedik, így kevéssé tűnik ésszerűnek a problémája.
A Jitti- ha jól látom, úgy áll, mint amikor a kereket kitalálták; a ráhúzott radiál, és "szingós" gumik később jöttek.
Akkoriban ennek hiánya miatt senki nem érezte felhatalmazottnak magát arra, hogy "nagy fekete pont"-okat osztogasson, mint "Hírbehozó" teszi pl. az Anroid lefedetlensége miatt. (Ja, kérem, ha kifizeti, azonnal lesz, de egyelőre várni kell rá, amíg az fizeti ki, aki csinálja.)
Végül a Fővinform web-lapját szívesen megnézem indulás előtt (fel-is írom, hogy ez rendszeres tevékenységként hasznos lenne), utazás közben mégis az érdekelne, hogy mi van előttem, és tőlem jobbra-balra.
@19huba83: 100% valós információ :-) Jól tudom, hogy a bestway fizetős?
@bpelhos: Érdekes, hogy mindenki így gondolja, bevallom én is így voltam, míg az első flottainformációs csomagot meg nem néztem. Az a helyzet ugyanis, hogy valódi flottakövetési adatokból nehéz forgalmi információt nyerni (bár nem lehetetlen). A flottakövetás szempontja ugyanis az olcsó kommunikáció, a világ bármely helyén, ettől aztán ritkán vesznek mintát. Így nagyon sok járműből kevés forgalmi adat születik.
@balintn: Ok, ez igaz. ("Flottakövetős jármű nem küld folyamatos helyzetadatot.")
De például lehetne olyan kiegészítőt csinálni nekik, ami offline menti a pozíció adatokat, majd nap végén a telephelyre beérve felküldi a szerverre (immáron ingyen wifin). Aztán a holnapi forgalmi helyzethez jól jön ez a bár elavult, de részletes és mindent lefedő adat.
Tudom, ehhez hw fejlesztés is kell, az meg (gondolom) nem profil, csak beindult a fantáziám...
@balintn: nem fizetős, weboldalukon keresztül simán be lehet lépni a rendszerbe. Nekem nem adott fals infókat, ahol volt adat az igaz volt.
Az ötlet tetszik, bár nekem Androidos lévén nem használható.

Viszont az felvetődik azonnal, hogy kicsit bejön a paranoia, ki és mit fog csinálni az én mozgásomról készült adatokkal? Hiszen tudni fogják minden csatlakozott felhasználóról, mikor merre járt, és függetlenül attól, hogy az embernek van-e titkolnivalója, ez azért nem olyasmi, amit bárkinek megadna, főleg, ha nem tudja, kihez kerülhet és mit, mennyi ideig tárolnak róla.