Ma a metróban futottam össze a Samsung egyik hirdetésével. A cég új telefonját, a Montét reklámozza. A pontos reklámszövegre már nem emlékszem, de a lényeg, hogy a gyártó szerint a telefon fő erőssége, hogy segítségével nagyon kényelmes és egyszerű használni a közösségi szájtokat. A magyar reklámon két ajánlott márka, a Twitter és a Facebook szerepel.
Nem csak logókkal, de konkrétan a reklámszövegben is megjelenik a "twitterezés" és a "facebookozás", mint olyan tevékenységek, amiktől vonzónak kellene, hogy legyen egy ilyen telefon. Miért nincsenek magyar közösségi szolgáltatások az ajánlatban? - merült fel bennem a kérdés. Vagy lehet, hogy nincs is mit ajánlgatni? Tisztelet a kivételnek.
Amúgy a Facebook ajánlgatásával semmi baj nincsen, hiszen az egymillió magyar felhasználó már épp elég vonzó egy telefonvásárló magyar számára is. A Twitter nekem kicsit furább választás, hiszen idehaza finoman szólva sincs a legnépszerűbb szolgáltatások között. Pár tízezeres felhasználóbázissal nem egy kirívóan sikeres cucc. De mondjuk ez is belefér.
Tehát mi lehet az oka annak, hogy - az amerikaiak mellett - nincsenek magyar közösségi szájtok promózva ezekben a magyaroknak szánt hirdetésekben? (Korábban valamelyik Nokia-plakáton láttam a Facebook integrációt, mint mindent vivő fícsört. Magyar szolgáltatások ott sem szerepeltek a felsorolásban.)
Elsőre talán azt gondolnánk, hogy nincsenek is érdemleges magyar szájtok. De ha rápillantunk a látogatottsági statisztikákra, azért egy Startlap, egy iWiW, egy Blog.hu, egy Vatera, stb épp beleférhetne abba a kínálatba. Hogy sok kisebb, feltörekvő magyar szolgáltatást ne is említsek.
Az ok talán az - merengtem a hirdetéssel szemezve, míg a metrószerelvény épp átgurult a Duna alatt -, hogy a magyar szolgáltatásoknak nincsen mobilalkalmazás-verziója. (Főleg nincs a Samsung speciális mobil operációs rendszerén futó appjuk. De ez egy speciális történet.)
Oké. Ez tényleg probléma. Valójában érthetetlen is, hogy a magyar online piac nagy játékosai miért nem házalnak a mobilszolgáltatóknák, mobilgyártóknál azért, hogy az ő alkalmazásuk legyen preinstallálva a készülékeken. Lehet, hogy még nem érzik, hogy mennyire fontos lenne ezt meglépni? Nem tudom a választ. Lehet, hogy jobb is.
Aztán azt is megfigyeltem a hirdetésen, hogy a telefon kijelzőjén angolul jelenik meg a Facebook app. Sőt, a honlapon a Twitter helyett a MySpace a másik ajánlott szolgáltatás. Ami, ha lehet, még kesévé érdekes szolgáltatás idehaza. Akkor már a YouTube sokkal inkább...
Itt már világossá vált számomra, hogy valószínűleg a helyzet még egyszerűbb. A mobilgyártó amerikai központjában kimondták a verdiktet, hogy márpedig a Facebook és a Twitter MySpace az amerikai piacon globálisan mindent vivő alkalmazás, és nem merült fel, hogy helyi piacokon esetleg ennél árnyaltabb lehet a helyzet. Azzal együtt sem, hogy közhelynek számít, hogy a magyarok - ideértve a fiatalokat is - milyen rosszul állnak idegennyelv-tudás tekintetében...
Akárhogy is van, a magyar cégek és a magyar telefonforgalmazók közös érdeke lenne, hogy minél több, idehaza népszerű szolgáltatás tudjon megjelenni ezeken az okostelefonokon, és így azok hirdetéseiben is. Semmi baj nincs a globálisan sikeres szolgáltatások nyomatásával. De ha egyszer a fogyasztó igényeinek a kielégítése a cél, akkor nem ártana figyelembe venni, hogy a magyar embernek picit (ha nem is teljesen) mások a fogyasztási szokásai, mint mondjuk egy New Jersey-i vagy tokiói kamaszé.
Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2010.05.06. 19:02:30
sunnycheeba 2010.05.06. 19:26:45
Kb most ér ide az iphone app korszak, aztán fél év és az android is.
Pozo 2010.05.06. 19:33:52
Horváth János · http://horvathjanos.inda.hu/ 2010.05.06. 19:41:10
1) Ami érdekes, hogy a twitter/fb üzenő funkcióival simán kiválthatják a fiatalok az SMS-t.
2) Egyáltalán nem hülyeség a megosztó streamet ingyen adni, mert az ott linkelt oldalak, tartalmak az ismerősi és like által összekötött lapokkal vonzóak lesznek a mobilozó számára, egy más által szerkesztett mobilkezdőlap/startlap/blogketreccel szemben.
Nakhchivan 2010.05.06. 20:17:20
Binsz (törölt) 2010.05.06. 21:01:13
Egy iPhone, Android és Symbian applikáció trióval is hány százalékát feded le a hazai piacnak? Addig biztos, hogy a töredék részét, amíg a 10-20 000 Ft-ért vesznek az emberek telefont.
Persze geekként ez nehezen emészthető. :)
Merker Iván 2010.05.07. 05:55:42
Merker Iván 2010.05.07. 05:57:23
darkatti 2010.05.07. 09:30:51
charlie 2010.05.07. 10:54:20
Nakhchivan 2010.05.07. 11:30:33
Asszem 2010.05.07. 12:14:41
Tök jó lenne, amivel gyorsan lehet rendelni, plusz kapásból feltölteni a fotót az értékelésnél rendelés után.
Az meg pláne jó lenne, ha rendelés előtt megnézhetném 100 user fényképét az adott pizzéria adott pizzájáról, hogy látszódjon a minőségbeli szórás.
Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2010.05.07. 14:28:17
@darkatti: Dettó, jó dolog a Snaptu.
Egyébként ha a Facebook meg a Twitter képes volt olyan API-t összehozni, amit mindenféle programozási nyelvből el lehet érni, akkor erre az iWiW is képes.
Binsz (törölt) 2010.05.07. 15:00:32
@Gerusz: Az American Dreaming jegyében, akkor már csapjuk mellé a verdákat is. Szívesen vennék Mitsubishi Evolution X-et 4 milláért. :)
Gerusz · http://gerusz.blogspot.com 2010.05.07. 16:00:24
A Java valóban inkább csak a szabványos dolgokat támogatja, de a gond inkább az, hogy nem minden telefon támogatja a J2ME minden tulajdonságát. Lehet elvileg Javával névjegy- és naptárszinkronizációt is írni, de ezt még azok közül a telefonok közül se támogatja mind, amiben egyáltalán van naptár.
Tehát egy teoretikus iWiW-alkalmazás, ami minden telefonon fut képes lehet mondjuk az üzenőfal- és az üzenetek megjelenítésére, új üzenetek és bejegyzések postolására, valamint az ismerősök böngészésére, telefonhívások közvetlen indítására és SMS-ek közvetlen küldésére.
jozsi_az_infomunkas · http://socialworker.blog.hu 2010.05.07. 17:29:45
Pont két éve működik.
Pozo 2010.05.07. 19:32:35
NetPincér 2010.05.08. 07:15:43
Asszem 2010.05.08. 12:06:26
Nakhchivan 2010.05.08. 12:24:02
Asszem 2010.05.08. 13:23:31
Marr 2010.05.08. 13:27:21
leszarja. Ha kiszámlázhat egyszerre 45 országot a koreai/amerikai/stb cég, akkor nem fogja mérlegelni, hogy 44 országos globális deal + 1 lokális deal esetén többet kereshetne/relevánsabb hirdetései lehetnének. Letudja egyben, aztán kész.
ryo 2010.05.08. 14:23:08
Több országba pedig egyenesen kötelező, lehetne geolocating-et beletenni ha pl. valaki felvenné a kaját nem kér kiszállítást, gyorsabb lenne az egész appon belül stb... hátránya? na az nincs... hmm
Pozo 2010.05.08. 18:48:25
ryo 2010.05.08. 19:16:36
Hadd vitázzak egy kicsit :)
Az nem elegáns ezen hogy a beépített böngésző az appok korában mindig is b megoldás, jellemzően az "első lépés" a cégek mobilosodása felé. Ebből adódóan a profi megoldás az app - legalábbis jelenleg. Ennek van hírértéke, erre lehet kampányt építeni, stb.
A geo egyáltalán nem olyan megbízhatatlan ahogy te gondolod, hiszen itt pont fix pozíciós koordinátákkal dolgoznak amit adminisztrátor rögzít fel a rendszerbe.
Nem 1-2 plusz funkcióról beszélek hanem gyorsabb, profibb élményről, olyan extra funkciókról amik jobban a céghez kötik a felhasználókat. Ez hiányzik a böngészős megoldásból főként, szerintem.
Nakhchivan 2010.05.08. 19:17:43
Pozo 2010.05.08. 20:21:36
c{o}ffee 2010.05.08. 20:47:15
Na de nem is ezt akartam írni, hanem hogy az iwiw iPhone-ra "optimalizált" oldala! Az. Eszelős, komolyan. Itt tehát egy olyan dologról beszélünk, amit valaki - legalábbis elkezdett - megcsinálni. Elég sok oldalt látogatok, ami másképpen jelenik meg a kis képernyőn..., de ehhez hasonlót egyáltalán nem láttam. Konkrétan használhatatlan. Addig nem jutott el a dolog, hogy az üzeneteket meg lehessen nyitni. Képek szintén esélytelenek. Amúgy is nehézkes, és a többi.
Éppen ma olvastam egy cikket (gyanítám ti is), ami szerint nincs sok ideje az iwiwnek, ha nem kezd bele villámgyorsan egyfajta válságkezelésbe. Valószínűleg így van. És ennek bőven része lehetne, hogy nem szarják le az okostelefon júzereket sem (főleg mert ők egyértelműen értékesebb felhasználók lehetnek - mind kattintás, mind tartalmi produktivitás szintjén).