Újabb Facebook-botrány: felhasználói adatlapokat küldenek a hirdetőknek

Úgy tűnik, a Facebook és a MySpace tényleg magasról tesz felhasználói személyes adataira. A Wall Street Journal szerint a Facebook például olyan adatokat osztott meg hirdetővel, melyek alapján pontosan beazonosíthatók a felhasználók.

Egészen pontosan arról van szó, hogy a Facebook megküldte a hirdetőknek azon felhasználók adatlap id-ját, akik az adott hirdető hirdetésére kattintottak a szájton.

Miután a lap munkatársai megkeresték a Facebookot és a MySpace-t, a két cég újraírta azokat a kódokat, amik a fenti adatgyűjtést végezték eddig.

Jogosan nevezhetjük sunyi, alantas eljárásnak mindezt.

Félreértés ne essék, nem azzal van a baj, hogy a hirdetőknek anonimizált (!) adatokat küldenek arról, hogy hogyan teljesít egy hirdetés. Például arról, hogy hányan kattintottak egy adott periódusban a hirdetésre.  Bár azért erre is szokás felhívni a felhasználók figyelmét. Arról van szó, hogy a Facebook a hirdetői számára beazonosíthatóvá teszi azokat a felhasználókat, akik az adott hirdetésre kattintottak, megnyitva a lehetőségét annak, hogy a hirdető direktben is megkeresse ajánlataival a facebookereket.

Pökhendi magatartás, hogy a Wall Street Journal megkeresése nyomán a Faceook szóvivője azt bírta nyilatkozni, hogy "amint tudomásunkra jutott a hiba, azonnal nekiláttunk annak kijavításához". "Az irányelveink nem engedik meg, hogy a hirdetők adatokat gyűjtsenek a felhasználókról". Na persze.

A Facebooknak nagyon gyorsan vissza kell vennie az arcából, ha nem akar pont ugyanolyan gyorsan eltűnni a webről, mint ahogy felért az online piac csúcsára.

Címkék: myspace facebook
2010.05.21. 10:57. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szted erről a fb felhasználók hány százaléka szerez tudomást? ezek közül mennyi ember fogja fel a helyzet súlyát? ezek közül mennyit érdekel és hajlandó azon túl is tenni hogy lájkol egy tiltakozó fb-csoportot? a végén sztem nagyon kicsi számot kapnánk aminek a leírásához abban az esetben van szükség két számjegyre ha van közöttük egy vessző... olyan arány ez mint pl. a tudatos linux felhasználók és a nem olyanok aránya... szóval a felhasználói oldalról kb. nem veszélyezteti semmi a facebookot... talán, esetleg és ha maximum törvényi szabályozás de ez meg még rosszabb helyzetet teremtene...
@metag: akikről beszélsz, magyar vonatkozásban pl ők voltak az első facebook felhasználók és léptek le iwiwről, és egy idő múlva jött velük szépen mindenki, ergo facebook-al simán megtörténhet ugyan az a haláltusa mint most az iwiw-el.
az is egy erdekes vonal, h egyre rizikosabb facebookra fejleszteni.

a facebook apijai nagyjabol a "hasznalj minket adatbazisnak" elv menten lettek kialakitva. igen inspirativ elgondolas, de amig nem tisztul a privacy kerdes, addig nehez lenduletbol a facebookra alapozva fejleszteni. barmikor johet egy nagy zsakutca tabla..
@Pozo: feltehetőleg igazad van(mármint hogy vannak átfedések)de míg az facebook benépesítése - feltehetőleg - azért történt mert egyszerűen jobb, széleskörűbb, globálisabb a szolgáltatás, addig ez egy ideológiai exodus lenne...
Nem teljesen ez a téma, de a facebook "tétlenségéről" szól: Hetek óta megy körbe egy oldal: http://www.facebook.com/kinguks?v=wall&story_fbid=129141363767096#!/pages/ANTI-HUNGARY/172997555748?ref=ts
Gondolom már több százan feljelentettük, semmi reakció. Ugyan így a szlovák ellenes oldalnál sem. Semmi nem történik. Külön írni kell Zuckerbergnek?
@Pozo: a facebookról is el fogunk menni, amint lesz jobb. az iwiw->facebook exodus is azért indult be, mert lett egy jobb, nem azért mert az iwiw hirtelen nagyon rossz lett volna.

@syck: igen ez NAGYON érdekes kérdés, és pont az ilyen sunyi dolgok miatt nehéz olyan döntést hozni hogy a facebookra támaszkodsz (kivéve ha startup vagy mert akkor minden másnak óriási az alternatív költsége) mert mi van ha a nyitottság egyszer csak egy bizonyos API hívásszám felett már csak pénzért lesz elérhető?
Ha a Facebook így növekszik, de nem tud elég pénzt összeszedni a hirdetésekből akkor simán lehet, hogy "adót" vetnek ki a köréjük épült birodalmakra.

persze vannak olyan szolgáltatások akik nem sunnyognak, pl a flickr, akik a privacy-userdata kérdéshez 5 éve és most is úgy állnak hozzá, hogy "minden adat a tiéd és köszönjük hogy megengedted, hogy használjuk" (lásd @kellan blogját: laughingmeme.org/2010/05/18/minimal-competence-data-access-data-ownership-and-sharecropping/ )
By the way a blog.hu-t üzemeltető CEMP is a hirdetésre kattintó felhasználókat adja el a nemrég feltett esettanulmány szerint cemp.blog.hu/2010/03/03/hatekonysagnoveles_retargetinggel_maximize_wizz_air_esettanulmany. Ezen háborogni online világban kicsit demagóg szerintem. Elismerem konkrét névvel tényleg durva:)
meg szerencse h soha nem kattintottam egy f/b-os hirdetesre sem
@Pozo: nehezen mert az orszagosrol menek a nemzetkozire akkor onnan hova? a bolygokozire? :)

Egyebkent innen londonbol a facebook kicsit durvabb mint az iwiwel hasonlitgatni. Ket iskolaslanyom azzal kezdte hogy kell nekik facebook mert, kirohogik amikor azt kerdezi masoktol mi az emailcimed, amiota meg rajta vannak azota olyan ralatasom van egy atlagiskolas facebookeletere hogy beleszedulok. Hazamennek sulibol es tulajdonkeppen elkezdenek rajta elni.Ez sokkal durvabb mint ami Magyarorszagon latszik.
Ja meg mi hirdetunk a facebookon es nem kaptunk szemelyes adatot. ami vicc az az hogy 0.5% CTR mar nagyon jo.
Ha a Facebook kiírja, hogy kiadhatja az adatokat, akkor ezzel rendezte is a kérdést. Semmi extra nincs abban, hogy a hirdető megkaphatja, kik is kattintottak. Egy normális hírlevélküldőben is látszik az, kik nyitották ki a leveleket és kik kattintottak a linkekre. Csak az adatkezelési nyilatkozattól függ, mit tesz ezekkel.
@darthwalk: "a facebookról is el fogunk menni, amint lesz jobb." ezt mondom én is :)

@Zslot: Rossz példa volt a magyar, magára a két szolgáltatás közti "kapcsolatra" gondoltam, nem kifejezetten a magyar felhasználókra/szolgáltatásra.
Amiről itt szó van, az az, hogy a régi szép időkben a targetálás viszonylag nagy embercsoportokra működött csak ("fővárosiak"). Ez egyre finomodik.

Mára eljutottunk odáig, hogy a targetálásnál a célkeresztben egyetlen user marad. Névvel, vagy név nélkül. Ez egyszerű technikai fejlődés, ezen háborogni kb. ugyanolyan, min anno Galilei vagy Kepler kozmoszmodelljén anno.
utolsó mondaton jót nevettem
meg egy két kommenten... jól otthagyja mindenki a fb-ot
ja, mint iwiwet, az is kong az ürességtől
Kevéssé értek ehhez az egészhez, de egy megfigyelésemet megosztom: az ingatlan.com-nak vannak szalagos hirdetései, nagyon sok helyen, pl. met.hu-n futnak, kicsi kockákban ajánlanak lakásokat. Megfigyeltem, hogyha email-értesítést kérek az ingatlan.com-on 50 nm-es eladó panellakásra, akkor utána a met.hu-n nekem éppen ilyen ajánlatokkal jön a szalaghirdetés. Ha kiadó lakásra keresek rá, akkor utána ezt kapom szalaghirdetésben. Valamilyen módon tehát rögzitik az érdeklődésemet, ip-címemet, vagy akármit, pontosan tudják ki vagyok, miközben meteorológiai tematikájú oldalakon nézegetek, mégis elérnek. Úgy egyébként adott esetben nekem ezzel nincsen bajom, sőt, tán még örülök is neki, de azért elgondolkodtató, hogy milyen mélységig nyilván vagyok tartva.
Azon is elgondolkodtam, hogy az adóhivatal honnan tudja, hogy a vaterán kik árulnak nagy tételben - próbavásárlásokkal azonosítja be őket, avagy a vatera adja ki az adataikat vagy milyen módszerrel érték el őket? Valószínűleg az internetezés jövőbeni legfontosabb kérdése ez. Mondom, laikus vagyok, csak "user", de kétségtelenül érdekel, és óvatosságra intenek a jelenségek.
@Konrad: a dm-et kevered a display hirdetésekkel. Más szabályozás vonatkozik rá.
@bela_bacsi_007: nem keverem. Tudom, hogy nem ugyanaz. Én arról beszélek, hogy egy marketinges számára természetesek ezek az adatok. Egyébként nem nagyon tudom, hogy más szabályok lennének, ráadásul a Facebook belső hirdetéseit nem kevernem össze egy nyílt oldalon megjelenő display-el. Aki belép a Facebookba, az kvázi elfogadja, hogy az adatait felhasználják. A felhasználás módja szabályozva van. Ha ebben a szabályozásban benne van, hogy egy ilyen szintű adat kiadható, akkor minden OK. Ha nincs benne, az gáz, de legközelebb benne lesz. Ennyi.