A Starbucks magyaros közösségi média marketinggel nyit Budapesten

Nyilván sokan emlékeznek még a McDonald's első hazai éttermének 1988-as megnyitójára. Amikor kígyózó sorokban álltak az emberek, hogy az akkor meglehetősen borsosnak számító 43 forintos áron hozzájuthassanak a Nyugat szimbólumához: egy Big Machez...

Nos, valami hasonló őrület volt az elmúlt években a Starbucks körül idehaza. Időről időre elterjedt, hogy nyílik végre az első budapesti Starbucks, aztán mindig kacsának bizonyult a hír. Ugyanakkor a Nyugatot vagy az USÁ-t megjárt honpolgáraink közül nem kevesen - köztük én is - olyan életérzés képviselőjének tartják ezt a kávéláncot, mint amilyennek 1988-ban tűnt a McDonald's.

Aztán én is eljutottam az Egyesült Államokba, és testközelből láthattam, hogy a McDonald's igazából a leglepukkantabb gyorsétterem a tengerentúlon. Ezer jobb kajálda van nála. Miként a Starbucksnál is van ezeregy jobb és színvonalasabb amerikai gyorskávézó. Ott vannak mindjárt a koppintások, amik idehaza is nyitva vannak már jó ideje: a CCC, a Coffee Heaven, a brit Costa, vagy a színvonalban a Starbucksot is verő McCafé... De ezek mind nem annyira izgik. Mert nem szerepelnek annyit az amerikai filmekben, mint a Starbucks...

(Félreértés ne essék, én is nagy híve és rajongója vagyok az európai kávéházi kultúrának. Hogy mást ne mondjak, identitásom szerves részét képezi a magyar - plusz az olasz, francia - kávéházi hangulat. Az amerikai típusú gyorskávézás azonban szerintem egy másik, az európai kávézási szokások mellett tök jól megférő dolog. Mindkettő szerethető. Mindkettőnek van helyen az életünkben. Miként a vendéglőnek és a gyorsétteremnek is.)

Jó, de miért érdekes ez itt, a Webisztánon? Tegnap kaptam egy levelet egy magyar Starbucks-rajongótól, aki részletesen leírja, hogy hogyan szűntette meg a Starbucks hazai pr-képviselete a Facebookon a hazai Starbucks megnyitásáért kampányoló rajongói oldalt (melynek több mint 3000 rajongója volt), és nyitották meg a letöröltetett rajongói oldal helyén a sajátjukat.

Egyrészről szögezzük le gyorsan, hogy a Starbucksnak, mint cégnek természetesen joga van ehhez. Miként az Adidasnak is joga van elbitorolni az adidas.hu-t, függetlenül attól, hogy melyik szemfüles domainbróker csapott le a domainnévre először.

Ugyanakkor a közösségi média korában egy olyan brandet képviselő cég, melyért több ezer budapesti rajong, nem teheti meg azt, hogy rajongóival semmilyen párbeszédet nem folytat, sőt, negligálja őket. Úgy tesz, mintha a helyi biznisz beindításához elegendő lenne egy nyitás előtti "VIP-buli" megszervezése...

A Starbucks nem a celebekből, hanem a brandért és a termékeiért rajongó fogyasztók ezreiből, tízezreiből, millióiból él. Azt gondolom, hogy jobban járt volna a Starbucks hazai képviselete is, ha nem veszik össze a nulladik napon saját rajongóival, hanem mondjuk egy ingyen kávé felajánlása kíséretében magyarázta volna el nekik, hogy mint Starbucks, nekik szükségük van a hivatalosnak hangzó "Starbucks Magyarország" névre a Facebookon...

Mert a fent taglalt események nem a vágyott amerikai életérzést, hanem inkább ezt a magyaros píár tempót tükrözik. Még a végén kiderül, hogy nem csak a McDonald's nem menő idehaza, de a frissen megérkezett Starbucks sem jobb nála. Olvassuk csak a Twittert...

Címkék: marketing pr magyar starbucks
2010.06.16. 10:45. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A közösségi oldalak pont a leggyorsabb interakciót biztosítják a legnagyobb fanokkal.
Őket most leforrázták...
De le ám :) Én írtam meg a történéseket ezzel kapcsolatban, illetve a másik rajongói oldalt adminolom, ami annak köszönheti életbenmaradását, hogy látszik rajta, hogy rajongói oldal.
És most sajnálom, hogy nem lehet page-t átnevezni :)
www.facebook.com/magyarstarbucks
enyém pedig az a lap volt amit törölt valaki. mondanom sem kell, sehova sem írtuk oda, hogy hivatalos vagy ilyenek. Aszongya a SB nem ők törölték, hát én sem. Akkor a manók voltak. 3000+ rajongó volt és gond nélkül az övék lehetett volna, max egy kv-t kértem volna cserébe. Ehelyett egy eléggé lekezelő stílusú üzenetet írt bizonyos Simon Éva, akárki is legyen ő, aztán rá pár órára: eltűnt.
nem öngól, a @Starbucks_hu nem a hivatalos magyar képviselet accountja, csupán rajongói
itt a Starbucks Magyarország oldala (most 467 fan): www.facebook.com/StarbucksMagyarorszag

itt meg a magyarstarbucks Mikor starbucksolhatunk már itthon is? (most 1278 fan) www.facebook.com/magyarstarbucks

vagy volt egy másik StarbucksMagyarország is, amit töröltettek? balfék húzás
Nem volt jó politika, de miért kell egy multinak előbb pofára esnie és utána rájönnie, hogy át kéne gondolni az egészet, persze nem a régi klasszikus PR szabályokat figyelembe véve.

BTW az említett kávézólánc tudtommal gépi kávét készít (gombnyomásra), ami nem helyettesít egy baristát. Nem tudom érezhető e a különbség a között ha egy ételt gép főz meg neked, vagy egy szakács. Ettől függetlenül kipróbálom, de majd akkor ha nem kell sorban állni.
@Váraljay Gabriel: a barrista sem a kezevel fozi a kavet, hanem a kavegeppel ;)
Szerintem nem az a lényeg, hogy pont a Starbucks mivel főzi a kávét, hanem, hogy egy ilyen márka egy ilyen failt megenged.

@Hammer: 3000 felett volt a törölt page likeja. Más brand örülne :)
"Mert nem szerepelnek annyit az amerikai filmekben, mint a Starbucks..." - kövezzetek meg, de én még egy filmben sem láttam ezt a kávézót, pedig nem mondhatnám, h nem nézek filmeket. Persze akinek az a fontos egy filmben, h az ilyen brandeket zoomolja és utána rajonghassa őket a Facebookon, azok bizonyára pontosan tudják, melyik filmben hol tűnik fel imádott kávézójuk. Én inkább a sztorira figyelek és nagy ívben teszek rá, h ez a cég idejön vagy sem. Persze ettől függetlenül nagy gyökérség volt törölni az oldalt, ezt elismerem, bár hazudnék ha azt mondanám, meg tudom érteni azokat az embereket, akik egy kávézó megnyitásáért rajonganak. Viszont az is igaz, h nem belőlem fognak meggazdagodni, hanem az ilyen rajongókból, emiatt is nem értem, miért vágtak alájuk.