Szig.it: tapasztalatok, statisztikák, szemlélet...

Nos, véget ért az idei Sziget Fesztivál, úgyhogy itt az ideje összefoglalni egy kicsit a hobbiprojektünkkel, a Szig.it-tel kapcsolatos tapasztalatainkat.

Mindenekelőtt örömteli, hogy a felhasználók többsége megértette, hogy egy "mobil web app" (mobilböngészőre optimalizált szájt) miben különbözik egy sima mobil alkalmazástól. Az egy szem kivétel talán csak az Index újságírója, SzabóZé volt, aki bár androidos felhasználó, nem tudta elképzelni, hogy a Szig.it ugyanolyan jól működik iPhone-on vagy egyszerűbb Nokiákon is, illetve bármilyen telefonon, aminek van böngészője...


bal oldalon: fut a Szig.it Nokián. jobb oldalon: Android Market.

A "mobil web app" alatt ugye azt értettük mi, hogy a szolgáltatás valójában egy mobilképernyőre optimalizált webszájt. És az ehhez fejlesztett androidos alkalmazásunk is valójában csak annyival tudott többet, mint a Szig.it szájt, hogy értesítőket tudott küldeni az androidos telefonokra. Ezen felül az androidos app is csak egy böngészőablakot tartalmazott, amiben a Szig.it oldalai jelentek meg.

A fenti koncepciónak (mobil appok helyett mobilböngészőre optimalizált szájt) mi már a tervezés szakaszban is számtalan előnyét láttuk. Egyrészt, hogy nem kellett külön foglalkozni a különféle mobilplatformokkal. Nem kellett külön lefejleszteni egy-egy mobil appot Androidra, iPhone-ra, Symbianra, Bada OS-re, stb. Elég volt, ha a felhasználók elbookmarkolták a szig.it url-t a böngészőjükben, és tudták használni a szájtot.

Ettől nem csak a fejlesztésre fordított idő csökkent le drámaian, de egyben olyan közösségi szájtot sikerült előállítani, amit mindenki tud használni, akinek van a mobilján internetkapcsolat és böngésző. Szóval nem csak a smartphone-tulajdonosok.

A magam részéről egyébként azt gondolom, hogy a jövő éppen az ilyen mobil web appoké. Vagyis a mobilra optimalizált webszájtoké. A játékokat és egyéb memóriazabáló programokat leszámítva valójában nem sok értelme van azzal bíbelődni, hogy különféle mobilplatformokra méregdrágán fejlesszünk kisebb-nagyobb alkalmazásokat.

A lényeg, hogy jól kell tudni optimalizálni egy webszájtot mobilra, és akkor a felhasználó ugyanazt az élményt fogja kapni, mintha telepített volna egy appot a telefonjára.


  Sziget alatti rilízelés, Szig.it főhadiszállás, augusztus 14-e, szombat.

Mi úgy gondoljuk, hogy a koncepció, amit a Szig.it-re álmodtunk meg, működött, jól vizsgázott. Teljesítette a hozzá fűzött reményeinket. És nem mellesleg, a többi szigetes alkalmazáshoz képest a fejlesztési idő és a költségvonzat is összehasonlíthatatlanul alacsonyabb volt.

A bejelentkezéshez a Facebook Connect-tet használtuk, a csekineléshez pedig köthették a júzerek Foursquare-es accountjukat is, ha akarták. A hét végére pedig elérhetővé tettük a "who's playing now" és "trending places" funkciókat azok számára is, akik valamiért nem rendelkeznek még facebookos accounttal.

Szintén fontos könnyebbség volt, hogy a release-ek is gyorsabban tudtak megszületni, hiszen a módosítások, fejlesztések nagy része csak a szájtot érintette, az androidos appot nem. Vagyis a szolgáltatáson történt módosítások automatikusan jelentek meg magában az appban (pontosabban az abba ágyazott böngészőablakban) is a rilízelésekkor.

Nekünk személyesen persze azért volt nagyon jó ez a projekt, mert egy kicsit el tudtunk mélyülni egy olyan területen, ami sok újdonságot és kihívást tartalmazott. Nem csak a mobilböngészőre optimalizálás, nem csak felhasználói felületek jó logikájának megtalálása,  a közösségi funkciók helyes implementálása és a frontend jó és olajozott működtetése jelentett kihívást, hanem az egész egyszerűségének és játékosságának a megtartása is.

Hovatovább, már most látszik, hogy a html/css fejlődésének köszönhetően ma már szinte bármit meg lehet csinálni egy webszájton, anélkül, hogy kifejezetten segéd-mobilalkalmazást kéne fejlesztenünk hozzá.

Az offline mód, a geolokáció vagy az értesítések leküldése mind olyan funkciók, amik implementálhatók és jól használhatók egy fejlettebb mobilböngészővel rendelkező telefon esetében. Egy következő verzióban talán ezeket is kipróbáljuk majd.

Plusz még egyszer hangsúlyoznám, hogy a fejlesztésre szánt idő és ezzel persze maguk a költségek is csökkennek, ha ezt az utat választjuk a hagyományos mobil (iPhone, Android, Symbian) appok lefejlesztése helyett.


A pillanat, amikor kikerültünk Android Marketbe.

Mindezek a gyakorlati tapasztalatok számomra egy nagyon fontos szemléletváltást is hoztak: az okostelefonok, és főleg a netkapcsolattal rendelkező akármilyen telefonok terjedésével elsősorban azt kell megtanulni és megérteni, hogy hogyan használható, működőképes egy akármilyen webszájt a mobil böngészőjén.

Ahhoz, hogy a mobilböngészőre optimalizált webszájtok át tudják venni a mobilalkalmazások szerepét, persze szükség lesz ahhoz, hogy a jövőben a mobilböngészők nagyobb mértékben fejlődjenek. Elsősorban az ablak- és fülkezelésre, a bookmarkolásra, cache-elésre, memóriahasználatra és egyéb böngésző-alapfunkciókra gondolok.

 

Triviák és statisztikák

 

Milyen telefonokon teszteltünk? (A listában a saját és tesztelésre használt telefonjaink is benne vannak.)

  • Samsung Spica Galaxy (Android 2.1)
  • Samsung Galaxy S (Android 2.1)
  • HTC Desire (Android 2.2)
  • Nexus One (Android 2.2)
  • iPhone (OS 3.1)
  • Nokia e51 (Nokia S60)
  • Nokia 6300 with Opera Mini (Nokia S40)


Analytics adatok (aug. 9-16.): 

  • Összesen regisztrált júzer: 252
  • Összes egyedi látogató: 2158
  • Összes látogatás: 3530
  • Összes oldalletöltés: 21662 (Ebből 63 százalék közvetlen forgalom, és mindössze 36% hivatkozó szájtokról érkező forgalom.)
  • Android app letöltésszám: 261
  • Legtöbb egyszerre aktív app júzer: 116
  • Facebookkal belépő Android app júzerek száma: 37
     

Anyagiak:

  • Kiadás: ~14500 HUF (domain regisztráció 25 USD, Android Market regisztráció 15 USD, Facebook Ads 20 EUR + VAT)
  • Bevétel: 0 HUF


Egyéb támogatások:

  • Superglued.com backend, szerverek, adatbázis
     

Médiamegjelenések:

 
Munka:

  • 4 éjszaka + Sziget alatt naponta pár órás bugfix, enhancement, release-ek

Fícsörök: 

  • showlist
  • artist bio + date&time
  • venue list
  • attend a show
  • check-in to venue/show
  • friend meeting requests
  • where are my friends
  • trending places now
  • who's playing now
  • instant poll
  • venue map
  • smaller fonts version
  • day-to-day showlist

Előzetesen is azt gondoltuk, hogy az ilyen típusú mobil közösségi cuccokra még nem lesznek vevők ezrek idehaza. Ehhez mérten az idei projekt inkább csak egy kísérlet, terepszemle volt. Jövőre azonban már bátrabban lehet számolni azzal, hogy a magyar fiatalok mobiltelefonjaiba is beköltözik az internet. 

Még egyszer köszönet minden felhasználónak, aki kipróbálta, illetve aktívan használta a szájtot a fesztivál alatt. Mi jól szórakoztunk. Reméljük, hogy ti is.

Akinek van esetleg további kérdése vagy észrevétele, az a szigitmobile kukac gmail címre postázza a levelét. Ha lesz további hírünk a projektről, a @szigit oldalon értesülni fogtok róla. Lájkoljátok a Szigitet. Kellemes rövid hetet mindenkinek.

Címkék: mobil zene usability sziget app szig.it mobil web app
2010.08.16. 14:55. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Használtam, hirdettem, tök jó volt, jövőre legyen azért iPhone app. :]
Ennek (appok helyett mobilra optimalizált weboldalak) támogatására lehet baromi jó az Android Cloud to Device Messaging, bár az csak appokhoz jó...

Tetszik a koncepció, lájk.
anyagiak összeírás jópofa... :)
Szerintem kicsit elkéstetek ezzel a cuccal, de komolyan. Kispálon már zúznia kellett volna ezerrel, és a plakátokon, meg a jegyeken is rajta kellett volna lennie a domain névnek. A weboldal meg kötelezően minimum 5 nyelven, Paypal nyomógombbal, hogy "Donate", plusz Facebook Like. Most persze lesz egy egész évetek kidolgozni az üzleti modellt is.
@Éjszakai :) szerintem nem ertetted h ez csak egy hobbiprojekt volt. ennyi fert bele most. vannak terveink, otleteink jovo evre is. a mostani tapasztalatok alapjan nem lesz nehez egy 2011-ben meno dolgot osszedobni. meglatjuk.
Igazából nem meglepő a következtetésetek. A Coding Horror már tavaly nyáron azt jósolta, hogy a webes alkalmazásoké a jövő:
www.codinghorror.com/blog/2009/08/all-programming-is-web-programming.html
Igaz, ő még csak a desktopról beszélt, de ez úgy tűnik igaz lehet a mobilra is.
Nagyon jó cikk, postoltam is FBra. Egyébkét ugyanerre a meglátásra jutottam az év elei réspiac kereséskor, ezért döntöttünk a mobilweb fejlesztés mellett. Ha megengedtek egy linket akkor: glaskugel.hu/web-csomagok/zanza-mobil-iphone-honlapok
Úgy látszik én felületes voltam, mert végig az app store-ban kerestem a cuccot :) Egyébként a Google Maps nálam még mindig csak natív appokban működik normálisan, böngészőben borzalmas (Iphone 3g).
Natív app + benne browserben a tartalom szerintem a legjárhatóbb út jelenleg. Főleg mert sokan nem ismerik a home screenre bookmarkolás lehetőségét.
Grat a kezdeményezéshez egyébként.
Remek "tanulmány", nagyon tanulságos :)
Tényleg pofás és hasznos dolog, egyetlen (számomra legalábbis mindenképp) gyenge pontja az, hogy kell hozzá eszköz. Mivel csak egyetlen telefonom (helyesebben PDA: HTC Touch Pro) van, azt nem szívesen hurcolom magammal egy nagyszínpados koncertre. Nem vagyok egy sárban fetrengő típus, de csak éppen annyi cuccot (és pénzt) viszek magammal, ami feltétlenül kell. A vasárnapi Muse koncert után hazafelé pont elkaptam az iszonyat felhőszakadást, gyakorlatilag nem maradt semmim szárazon. Akkor adtam hálát az égnek, hogy nem vittem magammal.
nem reklám de aki akar htc desire -t venni:
veddvelem.hu/deals/235