Egyre több élő műsor lesz a YouTube-on

A Google tegnap jelentette be, hogy újabb élő műsorok lesznek elérhetőek a YouTube-on. Milyen hatással lehet ez a fejlemény a magyar fejlesztésű Ustream.tv-re, valamint a Justin.tv-re?

Elsőre azt gondolhatnánk, hogy a YouTube mást csinál, hiszen ők nem a felhasználóknak adnak live-streamelési lehetőséget, hanem csupán kiemelt partnereiknek. Vagyis médiapartnereikkel élő online tévéműsorokat készítenek. A netezők viszont továbbra sem tudnak a YouTube-on saját élő közvetítéseket tolni.

Ugyanakkor azt is látni kell, hogy a social live-streaming piac előbb említett két nagy szereplője is elsősorban a szponzorált, profi online közvetítésekre helyezi a hangsúlyt. Hiszen épp ezek a műsorok hozzák a pénzt, nem pedig Józsika, aki a webkamera előtt ökörködik 24/7.

Bár a YouTube Live tesztverziója mindössze két napig fog futni, már most látszik, hogy az Episodic felvásárlásával a YouTube nem másra tör, minthogy népszerű, profi élő műsorokkal csábítson el még több netezőt és hirdetőt.

Ha nagyon előre tekintünk, ennek valami olyasmi lehet középtávon az eredménye, hogy sportműsorokat, koncerteket, és egyéb, népszerű, tévés műsorokat is nézhetünk majd élőben a YouTube-on.

Persze a YouTube-nak fel kell készülnie arra, hogy nem biztos, hogy bírni fogják, ha például rászabadul néhány százezer internetező egy-egy közvetítésükre. Nem tartom teljesen kizártnak, hogy miként színházi vagy mozielőadásoknál is, valami olyan megoldásban gondolkodnak, hogy bár online lehet jegyet vásárolni bizonyos élő műsorokra, ám húznak egy felső határt a nézőszámban. Így biztosítva az élő közvetítés minőségét, folyamatosságát.

Ha így lesz, a Ustreamnek és a Justin.tv-nek egy jobb, ügyesebb és sikeresebb marketingstratégiával lesz csak esélye megtartani, sőt, bővíteni, pénzt hozó profi és amatőr élő műsorainak tárházát.

Amikor néhány hónapja a Ustream társalapítójával, Fehér Gyulával beszélgettem erről, ő optimista volt: 

Ha be is lépnek ezen a piacon, ők lesznek az új fiúk, nem a Ustream. Mint ahogy mindenki twitterezik és nem pedig jaikuzik... (...) Mi 3 éve vagyunk ezen a piacon, komoly sikereket értünk el és sokat megtudtunk arról, hogy az emberek hogyan fogyasztják az élő tartalmakat. Példának okáért, a hagyományos média tartalmak mellett egészen meglepő forrásokból bukkanhatnak elő népszerű tartalmak - egy alom kiskutya vagy egy híresség, aki úgy dönt, hogy most otthon a konyhából beszél picit a rajongóival, simán le tudnak előzni egy megszervezett eseményt. Ráadásul a számukra érdekes élő tartalom sokkal jobban le is köti a felhasználókat - nem tudni, mi lesz a következő percben és ez nagyon izgalmas tud lenni, szemben a konzerv tartalommal. Erről a területről ma mi tudunk a legtöbbet.

Címkék: média youtube stream justin.tv ustream
2010.09.13. 11:46. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ez várható és racionális lépés volt. Mindenük megvan ehhez.
"Erről a területről ma mi tudunk a legtöbbet."
ez nekem úgy hangzik mintha azt mondaná:
Lécci, lécci, google, vásároljatok fel!
Többször volt már szó róla, hogy a nagyok mindent letarolnak erőből. Egyelőre nem látom, hogy hogyan nem fog ez megtörténni a Ustream esetében.

Egyáltalán: ha valami ezeknek a nagyoknak (Ggl, FB) eléri az ingerküszöbét, akkor olyan kemény konkurenciát tudnak támasztani, hogy azt már nem is konkurenciának, hanem egyenlőtlen erőviszonyoknak lehet nevezni.

Ugyan akkor kétségtelen, hogy sem pl semmilyen social dolog nem ütött be a pl a Ggl-nek. Az is igaz, hogy olyan ellenfeleik voltak akiknek a kapcsolatrendszere és tőke ellátottsága igen erős volt (pl. twitter, FB).

Így hirtelen nem is tudok olyan szolgáltatást mondani, ami képes lett volna nemzetközi szinten konkurenciát támasztani a nagyoknak. Sem egyéb angol, sem germán nyelvterületről.
Az lesz érdekes, amikor majd az egyszerű néző tévén nézhet streaming tartalmakat. El fog jönni ez az idő. Sőt, a mai 40e Ft-os BluRay lejátszókban pl. van YouTube player. Ustream és más nincs.
@Dunder Krisztián: Egyrészt van, másrészt meg azt lásd, hogy a legtöbb platform nem vagy csak mostanában kezdett el támogatni úgy egyáltalában live tartalmat. A live és a VOD nem ugyanaz. Az a meg külön érdekesség volt, hogy volt olyan top tévégyártó, aki minket kérdezett meg, hogy mit kell nekik ahhoz tenni, hogy legyen live támogatás a TV-jükben, és abban a szerencsés helyzetben voltunk, hogy a számunkra ideális irányba terelhettük őket.