A web jövője: interaktív HTML-mozi a böngészőben

Alig egy éve jelentette be a Google a WebGL-t, vagyis azt a webalapú grafikus libraryt, melynek segítségével lehetővé vált, hogy a HTML5 canvas elemével 3D grafikákat is lehessen generálni a böngészőben magában.

A technológia egyik legszebb megvalósítása a 3 Dreams of Black projekt. Nézzük is meg a koncepciót felvázoló videót: 

Az elképzelés tehát az, hogy a 2D, 3D és videó elemeket úgy is lehet mixelni, hogy azok egy interaktív játékká álljanak össze. A legszebb persze az egészben az, hogy mindehhez csupán egy korszerű webes böngészőre van szükség. Persze a gépet rendesen megpörgeti a WebGL, de most a víziót, a technológiát magát nézzük...

Chrome böngészőből érdemes megnyitni a projekt weboldalát: www.ro.me/

Érdemes megnézni a technológia hátteret bemutató aloldalt is. További WebGL kísérletek a Chrome Experiments oldalon nézhetők. Másik érdekes kísérlet az I/O-n is demózott Tinkercad.

A 3 Dreams of Black számomra nem csak azt jelzi előre, hogy a jövőben milyen irányba fejlődhet a web, hanem azt is, hogy a grafikusan és hardveresen erősödő mobil- és táblagépplatformokon milyen élmények várnak ránk a következő években.

Nem azt állítom, hogy a fentihez hasonló projektek fogják ellepni a webet. Csupán azt, hogy ezek a megoldások a legkülönfélébb weboldalakon meg fognak jelenni. Különféle felhasználási formákban. Gondoljunk csak a hirdetésekre, vizualizálásokra, dinamikus grafikai elemekre egy html-oldalon.

Isten jó kedvében volt, amikor a HTML-alapú webet megalkotta.

Nem mellékesen: a zenei projekt, amihez az interaktív html-film készült (Danger Mouse & Daniele Luppi: ROME) önmagában is nagyszerű. A film aláfestő zenéje amúgy a "Black" című szerzemény az albumról.

Címkék: google chrome html5 webgl 3 dreams of black ro.me 3d grafika interakív html videó html5 videó
2011.05.14. 13:47. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

" hogy mindehhez csupán egy korszerű webes böngészőre van szükség."

Nomeg 10x akkora teljesítményre, mint amennyi natív megoldások esetén szükséges lenne...
Jól értem, hogy ez arra megy ki, hogy egy weblap ne csak egy kétdimenziós felület legyen, hanem egy egész 3D világ?
mezei quadcore gépen nyilván jól fut, csak nem az az átlag. ennek iszonyat az erőforrásigénye, még marhára optimalizálni kellene
Óriási teljesítménypazarlás ez a WebGL. Ezért nincs értelme évekkel visszamenni az időben, és alacsony poligonszámú objektumokat rajzolni, hogy a nyolcmagos gépeken is elfusson.

Éljen a low-level programming!
a kérdés csak az, hogy miért kell ennek böngészőben futnia. a webet eredendően információs és tudás platformnak találták ki. ebből próbáltak régebben kommunikációs, újabban szórakoztató platformot csinálni.

a webgl szerintem alapvetően arra lesz alkalmas, hogy egyedi infografikát lehessen vele gyártani. a wikipedia színesebb, szagosabb lesz majd tőle.