Amikor 2006-ban először jártam Amerikában, azon belül is New Yorkban, a legmenőbb telefon a Motorola Razor V3 volt. Aki adott magára, és nem volt blackberrys üzletember, mind Razr-t szeretett volna. Ne feledjük, akkor még nem volt iPhone. Az Apple-telefont csak fél évvel később leplezte le Steve Jobs. Úgyhogy 2006 őszén még bőven Motorola lázban égett Amerika.
Aztán amikor megjelent az iPhone, a Razr gyorsan vesztett népszerűségéből a tengerentúlon.
Mindezt csak azért mesélem el, mert a Motorola az Egyesült Államokban valami olyasmi, mint itt, Európában a Nokia (volt): helyi cég, mely mintha inkább képviselne minket, mint a többi gyártó.
A Motorola ízig-vérig amerikai. Egészen pontosan chicagói, vagyis inkább tartozik a Keleti Parthoz, mint a Nyugati Part, pontosabban: Kalifornia üdvöskéje, az Apple.
Az iPhone térnyerésének éveiben a Motorola az elsők között ismerte fel, hogy nincs újabb Razr-csoda, az Apple itt igenis agresszíven fogja dominálni a piacot, ha a hagyományos mobilgyártók nem ugranak szintet. A Motorola a szintugrást az Android implementálásával képzelte el. Jól is döntöttek, hiszen a Motorola Droid 2009-es megjelenése volt az első biztos jele annak, hogy az Android platformmal is lehet jó és sikeres készüléket piacra dobni. Az amerikaiak imádták is.
A Motorola Droid hasonló népszerűséget ért el az első hónapokban, mint az iPhone: alig több, mint 2 hónap alatt egymillióan váltottak Droidra!
Az Android platformon nagyon kevés hasonló sikersztorit láttunk azóta. Ami azt jelenti, hogy az elmúlt évek az Android számára a kísérletezéssel teltek. Egyrészt összejött egy klassz platform, ugyanakkor a másik oldalon kevés olyan készülék került a piacra, mely az iPhone kompaktságával, egyszerűségével, szépségével, branderejével fel tudta volna venni a versenyt.
A Google saját zászlóshajói, a Nexus-telefonok sem tudták mindeddig megközelíteni azt az élményt, mely a fogyasztók széles rétegei számára tette volna világossá, hogy "ez a telefon tényleg egyértelműen jobb, mint egy iPhone".
Most tegyük félre a racionális összehasonlítgatásokat. A fogyasztók a racionális érveik mellett egy csomó kevésbé megalapozott benyomást is magukba szívnak, mikor készüléket választanak maguknak.
Ugyanakkor az is látszik, hogy nem elegendő a mobilpiacon a másik elé érni hardveresen, szoftveresen. Ennek a piacnak ismét sok innovációra lesz szüksége ahhoz, hogy tovább tudjon lépni - egy új Razr vagy iPhone korszakba.
A Motorola agresszivitása és kezdeményezőkészsége, valamint innovációs képessége jót fog tenni a Google technokrata hardver-szoftver gyárának.
A cél ugyanis nem a négymagos, 9 colos, 6 giga ramos okostelefon, hanem egy sokkal egyszerűbb dolog: jövőre ne az iPhone 6 tartsa izgalomban a kütyükre fogékony közvéleményt, hanem valami Motorolával kezdődő ígéret.
Ez a Motorola-Google tandem sikerének a tétje.
Az egy másik kérdés, hogy a Google sokkal jobban járt volna, ha a Samsunggal tud összeállni, mint a Motorolával. Hiszen a Samsung a legsikeresebb mobilgyártó a smartphone porondon. A Google pedig a legsikeresebb smartphone platform-gyártó.
Csakhát a Samsung nem eladó.
A másik, egyben súlyosabb probléma, hogy a Motorola felváráslásával a Google az Android platform egyik telefongyártó-szereplője lesz, s ez a tény elrettentheti például a Samsungot vagy a HTC-t, hogy komolyabb erőforrásokat allokáljon androidos készülékei fejlesztésére. Mert a Motorola-Google úgyis jobb lesz.
Na persze a Samsungnak vagy a HTC-nek nincs nagyon más választása, mint az Android. Tehát mostantól az egész Android-piac sokkal inkább fog függni a Google kommunikációjától, jófejségétől, mint eddig. Ha elkezdenek bénázni, az nem csak az Android platform nokiásodását/symbianosodását hozhatja, de egyben új platformok, technológiák felemelkedését is.
Az Apple megint lehet nevető szereplője ennek a játéknak. Csakhogy, mint az elmúlt 4 évből kiderült, az Apple egyáltalán nem szeretne belépni az olcsóbb okostelefonok piacára. Nem szeretne különféle célcsoportoknak különféle iPhone-okat piacra dobni. Pontosabban: nem eszerint a hagyományos piaci logika szerint működik. Legalábbis egyelőre.
Visszatérve a Motorola-sztorira: egyrészt abban bízhatunk tehát, hogy nagyon klassz androidos mobilokat fog piacra dobni a Google-Motorola a jövőben, másrészt kénytelenek lesznek gesztusokat tenni a többi nagy androidos telefongyártónak, harmadrészt az Apple agresszív szabadalmi háborújától is némileg megmenekülhetnek. Negyedrészt pedig - a Motorola és a Samsung jó eséllyel pörkölhet oda egy utolsót a Nokia-Microsoft tandemnek, és nyomulhat be az épp kimúlni készülő nem-okostelefon piac helyére.
Még egyszerűbben szólva: a Google a Motorola felvásárlásával kellően összezavarta a viszonyokat. Kénytelen lesz mindegyik szereplő újragondolni jövő évi terveit.
Flankerr 2011.08.15. 23:37:21
Bagameri_ 2011.08.15. 23:37:37
Ezt erősíti meg ez az infó is: gigaom.com/2011/08/15/guess-who-else-wanted-to-buy-motorola/
Atkakukac 2011.08.15. 23:37:54
(hátha lesz egy olyan telefon amit egy átlag magyar is megengedhet magának, ugyanis a következő iPhone biztos nem az lesz, talán a Motorola - de erre sem vennék mérget)
dH2K · http://dh.squidcode.com 2011.08.15. 23:58:26
Nem mintha érdekelne... =)
Hodicska Gergely 2011.08.16. 08:21:58
lipilee · http://lipilee.hu 2011.08.16. 11:50:27
hírbehozó · https://webisztan.blog.hu/ 2011.08.16. 11:52:54
Lóri Vérkutya · http://lorimennimaraton.com 2011.08.16. 16:29:07
"Our acquisition of Motorola will increase competition by strengthening Google’s patent portfolio, which will enable us to better protect Android from anti-competitive threats from Microsoft, Apple and other companies."
Sly_qwe 2011.08.21. 21:46:31
(ui. bocs az elgépelésekért)