A 100 milliárdos kapitalizáció azt jelenti, hogy a cég értéke egy év alatt a duplájára nőtt, pedig amikor a Goldman Sachs-féle befektetést januárban bejelentették, sok szakértő akkor is nevetségesen magasnak titulálta az árazást. (forrás: Ecoline: Robban a Facebook-bomba)
A Facebook nyilvános tőzsdei forgalomba hozatalának (IPO) értéke állítólag a 10 milliárd dollárt is elérheti. A Google esetében ez az érték a 2004-es tőzsdére lépéskor majdhogynem a tizede volt. Ennyit változott a világ 7 év alatt...
Nagyon nehéz megjósolni ma, hogy hol lesz a Facebook-sztori vége. A web történetéből azt sejthetjük, hogy az online szolgáltatások életciklusa nem lehet több, mondjuk egy évtizednél. Még akkor sem, ha a Google mondjuk jó ellenpélda.
A Facebook életében mindenesetre új korszakot fog nyitni a jövőre esedékes tőzsdére menetel. Korábbi pletykák szerint a Facebook-alapító munkatársait akarja megjutalmazni azzal, hogy hamarosan tőzsdére viszi a céget.
Nyilván nem csak a munkatársak hangulatfeljavításáról van szó. Ugyanakkor az is bizonyos, hogy a Facebooknak nagy szüksége lesz az új lendületre, ha túl akarja élni 2015-öt.
A Facebook, miként a Google túlságosan nagyra nőtt ahhoz, hogy könnyen meg tudnánk válni tőlük. Nem csak az internetezési szokásokat befolyásolta az elmúlt években alapvetően a két cég, de a hirdetési költésekre, és ezen keresztül az egész online bizniszre alapvető hatással voltak/vannak. Nem csak az amerikai, hanem a globális/lokális piacokon is.
Mindez nem csak a cég értékét lőtte az egekbe, de bizonyos szempontból sérülékennyé is tette az online bizniszt. Azt azért nem gondolnám, hogy Google és Facebook nélkül nem lenne (elég érdekes) a web, de az bizonyos, hogy ez a két szolgáltatás (kereső és közösségi platform) alapintézményei, alaptulajdonságai lettek a webnek. Sőt, össze is forrtak a web fogalmával.
Jó kérdés, hogy ezek üzemeltetéséhez, üzleti sikeréhez mi fog kelleni a következő években. Miként a Google, úgy a Facebook esetében is egyre inkább fontolva haladással számolhatunk. Ez pedig a dinamikusan és reaktívan működő online világban továbbra is jó lehetőségeket fog biztosítani a feltörekvőknek.
Nincsenek örök dobogós helyek. Főleg nem a weben. Kérdés, hogy mekkorát szólhat egy ilyen erős élmezőny hasra esése... valamikor 2015-ben... előbb/később? Egyszer.