Mi van a Tumblr motorháztetője alatt?

Blake Matheny, a Tumblr osztott rendszerekért felelős fejlesztője avat be minket abba, hogy mi van a blogrendszer fedele alatt. Idézek pár érdekességet: 

  • 500 million page views a day
  • 15B+ page views month
  • ~20 engineers
  • Peak rate of ~40k requests per second
  • 1+ TB/day into Hadoop cluster
  • Growing at 30% a month
  • ~1000 hardware nodes in production
  • Billions of page visits per month per engineer
  • Posts are about 50GB a day. Follower list updates are about 2.7TB a day.
  • Dashboard runs at a million writes a second, 50K reads a second, and it is growing.

Amúgy PHP-Scala-Ruby hármasságban fejlesztik a szolgáltatást. 500 webszerver és 200 adatbázisszerver van csatarendbe állítva. A Tumblr két fontos platformból tevődik össze: a publikus blogfelületekből, valamint a dashboardból, ami ugye a Twitterhez hasonlóan egy belépéshez kötött realtime üzenőfal, ahol a júzerek az általuk követett többi júzer aktivitásait olvasgatják, reblogolják, lájkolják. A napi több, mint 500 millió pageview 70 százaléka a dashboardon realizálódik. Ebből is érezhető, hogy a Tumblr inkább Twitter, mint Blogger.com. 

Érdemes végigböngészni az adatokat. Robusztus rendszer fejlődött fel a Tumblr mögött az elmúlt 3 évben. Idehaza mindössze 25 ezer napi egyedi látogatója van a Tumblr blogos felületének. Ha igaz a 30-70 szabály, akkor összesen sem lehet 60 ezernél több rendszeres magyar látogatója a szájtnak. Bár ez is elég jó teljesítmény ahhoz, hogy beérjék a hazai Twitter-közösséget

via pblue

Címkék: hardver statisztikák architektúra tumblr hirbehozo.tumblr.com tumbász
2012.02.13. 22:34. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tumblrben ez a jó:
- letisztult dizájn, jó ránézni, használni
- kevésbé kontrollált, mint a twitter tartalmat tekintve, de vigyáztak, hogy ne legyen komplex sem
- bizonyos célokra jó CMS

Tumblr ezért nem jó:

- nincs egy központi közösségi hely vagy funkció rajta, mint pl a twitternél a trending. van egy elég gyenge ajánló katalógus, meg lehet keresni, amúgy meg csak a követett emberek tartalmát kapod.

- nem tartja számon rendesen a lájkokat és repostokat. (lehet, hogy ezt már javították)

- NSFW elkerülhetetlen

- nem tiszta, hogy amikor megnyitom, akkor miért is. hírekért? (not!) nevetésért (not!) szocializálódni? (not!) saját egómat kiteljesíteni? (talán)

- elég idegesítő felhasználóbázis, mémek inkorrekt használata, gyakori belsős poénok, 4chan/reddit anyagok újraposztolása (hé helló, facebook 2012).

- itt él tovább a myspace magukat felülről fotózós közönsége.