Prezi: közelebb a PPT-felhasználókhoz és a lineáris szerkesztéshez

Régen írtam a Preziről, pedig az utóbbi hónapokban több olyan funkciót is bevezettek, amik mindenképpen említésre méltóak. Az egyik, hogy végre be lehet importálni ppt fájlokat is a Prezibe, amit slide-okra bontanak, és így prezisíthetővé válnak a PowerPoint-prezentációk. 

Mint látható, a PPT fájlok Prezibe gyúrása gördülékeny. Sajnos azonban ez csak a már amúgy is Prezit használó netezőknek segítség, hiszen az importáláshoz Prezi-felhasználónak kell lenni. Ha tehát valaki olyan szeretné kipróbálni magát Preziben, aki korábban csak ppt-zett, az előtt továbbra is ott a fal: előbb regisztrálnia és tanulnia kéne a Prezit, hogy eljuthasson a ppt-fájlok importálásáig. 

A másik változás, hogy a Prezi szerkesztőfelületén megjelent a "Path Sidebar" névre keresztelt slide-szerkesztő oszlop. (Lásd a lenti képen.) 

Ezzel a lépéssel szerintem a Prezi visszakanyarodott a hagyományos, lineáris prezentációkészítés felé: a Powerpoint, a Keynote világába. Nem feltétlenül ésszerűtlen a lépés, hiszen a lineáris prezentációkészítéshez szokott felhasználónak nyilvánvalóan könnyed adoptálódnia így a Prezi felületéhez, logikájához.

prezi path sidebar

Ugyanakkor ezzel a felületi megvalósítással a Prezi kétségtelenül elkezdett hasonulni a hagyományos prezentációkészítőkhöz, veszített valamit abból az egyediségből, mely az induláskor egyértelmű és magyarázatra nem szoruló USP-t adott a terméknek. 

Ha a Slideshare-t nem számolom, a prezentációval kapcsolatos alkalmazások közül épp a Prezinek lenne a legjobb esélye arra, hogy valódi online médiává fejlődjön.

Milyen szájtokat látogatnak még a Prezi.com látogatói?

Sliderocket.com, Visual.ly, GlogsterGoanimate.com, Visibli.com, Voki.com, MindMeister, Zoho.com, Slideshare.net, PBworks.com.  

Milyen országokban erős a Prezi.com?

1. Colombia 422, 2. Chile 804, 3. Ecuador 837, 4. Netherlands 1,009, 5. Hungary 1,036

forrás: Google Trends, Alexa

Egy sor olyan felhasználói tartalom van, amit ugyanolyan szépen és könnyedén tudnának automatikusan prezis prezentációkká fordítani, mint a ppt fájlokat: a felhasználó Facebook Timeline-ját, Instagram képeit, a közösségi szájtokon (Twitter, YouTube, Vimeo, Tumblr, Pinterest, Facebook) lájkolt tartalmait, az iPhoto-ban, Flickr-en összeválogatott képeit, vagy akár a Linkedines profiloldalát. Utóbbi automatikusan cv prezentációként is kiválóan működne. 

A közösségi aktivitások prezentációvá fordításával a prezis prezentációk kiléphetnének az előadótermek, szűk szakmai hallgatóságot vonzó közösségek magányából, és igazi média platformmá válhatnának. 

prezi.com us visitors A Prezi webszájtjának látogatottsága az Egyesült Államokban: 100 ezer/nap

Ha a közösségi aktivitásaink prezentációba gyúrhatók egyszerűen, majd azok vissza is oszthatóak a közösségi csatornákon (Facebook, Twitter, YouTube, stb), akkor a Prezi valódi alapeszközévé válhatna az online közösségi térnek. Persze ha az a céljuk, hogy minél több kaliforniai egyetemi tanár használja a szoftverüket, az is egy irány. Nem kell mindenkinek milliószámra gyűjteni a felhasználókat. Szűkebb célcsoporttal is lehet jól működő üzletet fejleszteni. 

Csakhát a weben vagyunk. És nagyon nehéz ellenállni ebben a térben a tömegek csábításának. Főleg, ha ilyen jó alapokkal indulhatunk a megmérettetésen. 

Címkék: prezentáció ppt prezi prezi.com ppt import powerpoint prezi
2012.04.24. 10:50. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lehet, hogy én néztem kevés prezentációt (bár frissen végzett egyetemistaként nehezen képzelem el), de meg kell mondjam, az általam látott prezis prezentációk túlnyomó többsége nem használta ki a potenciális nemlinearitást; ritkán és kevés szerepe volt annak, hogy a tartalom kétdimenziós térben helyezkedett el (belenagyítással kvázi három)

Mint kreativitási platform többen is felhasználták, az tény.

Kérdés, hogy a mássága elegendő termékelőny-e. Ez a fajta koncepció valóban jól összeépíthető a jelenlegi webkettő-hárommal, sőt, a felület jól együttműködik pl. a tabletekkel (vagy kis munkával akár mobiltelefonokkal) – emiatt állhat előtte nagy jövő.

A Slideshare-t nem számítani _szerintem_ elég nagy hiba, úgy vélem, a vezető slidemegosztó – de semmi több. A közösségi integrációban leragadt annál, hogy ha valaki regisztrál, akkor a már fent lévő facebookos ismerőseit feldobja neki, követgethetjük egymást, de mivel ott egyelőre senki sem csinál semmit, sok értelme nincsen.

Kívánom, hogy eljöjjön a webes prezentáció forradalma, mert már nagyon unom, hogy mindenki öt-tízperces videókban tudja csak kifejezni magát. És úgy látom, hogy míg a Slideshare jobban tudja követni a professzionális prezentációmegosztás vonalát: még nem próbáltam a Prezi importálóját, de míg tudom, hogy a Slideshare sokmindent megeszik, sejtem, hogy a Prezi az egyszerűbb prezentációkkal tud mit kezdeni.
Majd egyszer nekiugrok, és meglesem: mit tud kezdeni az ezerféleképpen pozicionált, képleteket/diagramokat/OLE-beépülőket tartalmazó slide-okkal, amelyek kereszthivatkozgatnak is esetleg egymásra…

Úgyhogy igen, jöjjön az a közösségi integráció, és legyen egy nyílt API, hogy ne nekik kelljen mindent megírni… ☺
"Nem kell mindenkinek milliószámra gyűjteni a felhasználókat."

FYI, a Prezinek 9M+ felhasználója van, és a felhasználók száma gyorsabban nő mint az Evernote-é (pl.).
@Bor Gergely: ez valami abszolut szam lehet. a google trends adatai alapjan vilagszinten nem erik el a napi 300 ezer egyedi latogatot. az evernote valamivel jobban all: trends.google.com/websites?q=prezi.com%2C+evernote.com&geo=all&date=all&sort=0
Én nem féltem a prezit, hogy ezzel visszakanyarodna a lineáris irányba. Aki sokat használja, az tudja, hogy jól jött ez az új slidebar. Azért mert létezik, még nem abban gondolkodsz. De sokkal könnyebb a végén a megfelelő zoom útvonalat szerkeszteni.

Végül annyit, hogy a prezi webes cég, sok-sok adattal. Biztos vagyok benne, hogy elemzi a felhasználók aktivitását, és tud döntéseket hozni úgy, hogy azt az irányt erősítse, ami neki fontos. Kívülről elég béna dolog azt mondani, hogy az adott iránya béna, fogalmunk sincs ugyanis arról, hogy a 9M felhasználóból kik a fizetősök, hogyan váltak azzá. Ők tudják, és figyelembe is veszik. Az én megközelítésem fordított: a fejlesztés irányaiból lehet következtetni, mit is látnak ők az adatokból. Kína, iPad, egyre kényelmesebb felhasználói felület.
Az adatvizualizációs általánosítás jó, én is minden egyes alkalommal feldobom nekik ezt a témát, ha találkozunk :)