Microsoft Surface: egy nagy és veszélyes lépés

microsoft surface tablet 2012

Nem ez az első eset az elmúlt években, hogy a Microsoft látványosan innovatív módon nyúl hozzá egy eszközhöz. Már a Win Phone 7 esetében is láthattuk, hogy nagyon fontos számukra, hogy a követő üzemmódból kilépve valami  újat, piaci erejükhöz mérten innovatívat tegyenek le az asztalra, és megpróbálják ők is azt, amit az Apple: újraírni a játékszabályokat. 

Na de előbb nézzük meg az ötven perces keynote-ot. Ebből derül ki ugyanis a legtöbb...

A Win Phone 7 koncepciója elég jó volt ahhoz, hogy komolyan vegye az iparág és a geek közösség. A Microsoft Surface tablet esetében is ez fog történni. Ugyanakkor érdemes figyelembe venni, hogy miként a Win Phone 7 sem jelentett áttörést a mobilpiacon, ugyanúgy a Surface is felsülhet az idei karácsonyi vásárlós szezonban. Miért?

Mindenekelőtt azért, mert a Microsoft jó két éves késésben van a táblagép piacon. Ráadásul ez a késés annál fájdalmasabb, hiszen az Apple valódi sikertörténetet csinált az iPadből. 

A második fontos hátrány, ami nehezíteni fogja a Surface terjedését az az operációs rendszer és az egész szoftveres környezet, amiben léteznie kell egy ilyen hardvereszköznek. 

A fontos előnyök között egyértelműen azt lehet kiemelni, hogy a Microsoft képes volt továbbgondolni az iPad Smart Cover és a Macbook Air filozófiáját, és értelmesen ötvözni azt egy táblagépben. 

A specifikáció alapján most az látszik, hogy a Macbook Air-eknek maximum annyiban lehet konkurense ez az új gép, amennyiben ugyanannyira ultrahordozható. Teljesítményben messze el fog maradni, főként az újgenerációs Airektől. Az iPaddel való viszonya már egy érdekesebb kérdés. Szerintem nagyon fontos előnye a Surface-nek, hogy valódi lehetőségként kínálja a gépelést. Persze ki kell majd próbálni, hogy ez a billentyűzet tényleg jól használható-e, de legalább megértették a táblagépek egyik legfontosabb hiányosságát: a lassú és körülményes szövegbevitelt és az ezzel szorosan összefüggő: körülményes navigálást és multi-task támogatást. 

A Microsoft Surface elsőre nekem leginkább termékdizájn oldalon érdekes. A Surface-t laptopként csak vízszintes felületen, leginkább asztalon tudjuk majd jól használni. A demovideókból kiderül, hogy amúgy a kipattintható kijelzőtámasz és a billentyűzet is könnyedén kezelhető, nem lifeg, nem ropog, nincs könnyű műanyag hatása. Olyasmi lehet érzetre, mint a Samsung Omnia 7 telefon. Magnézium.

És hát a logó... Az tényleg menő lett.

Számomra ugyancsak szimpatikus a 22° fetisizálása. Szóval a termék geometriai tökéletességre is törekszik. Kiválasztottak egy szöget, amihez ragaszkodnak az egész koncepció kidolgozásakor. A fenti keynote-ból kiderül, hogy ez végső soron milyen finom megoldásokhoz is vezet. 

Ráadásul a fizikai tulajdonságait is sikerült nagyjából az iPad szintjén megtartani, vagyis mint tárgy, nagyjából azt az élményt fogja adni, mint egy iPad Smart Cover-rel. Sőt. Ez egy jobb tárgy, mint az iPad. 

Én amúgy a Surface-ben így első ránézésre is jobban tudok hinni, mint potenciális sikersztoriban, mint a WinPhone7-ben. Minden az árazáson, a sales politikán fog múlni. Ha okos a Microsoft, akkor a netbook-tulajdonosokat próbálja majd megnyerni első körben a Surface-nek valami olyasmi szlogennel, hogy a Surface valóban egy teljes értékű laptop, ráadásul egy táblagép is egyben. Úgyhogy 159 ezer forintért most kapsz egy menő, minden élethelyzetben könnyedén használható táblagép-netbookot. Ráadásul Windows fut rajta, amit ismersz. Avagy: nem kockáztatsz semmit. 

Az első reklámvideó nem ezt az irányt mutatja. Legalábbis a dubstepes alapok arra engednek következtetni, hogy itt első körben mégiscsak a geek csávókat akarják megnyerni maguknak. Szerintem ez mérsékelten fog csak menni...

 

Ne feledjük, hamarosan Google I/O konferencia, ahol az egyik fő téma szintén a táblagép lesz. Mindez előrevetíti, hogy az év végére mindenki táblagépet akar majd eladni a fogyasztóknak. Ehhez pedig első körben meg kell majd keresniük azokat a fogyazstói csoportokat, akik az elmúlt két évben valami oknál fogva még nem ruháztak be egy iPadre. 

Végezetül pedig: a Surface sikere a Microsoft számára azt is jelentheti, hogy fenekestül felforgatja saját bizniszét: a szoftvereit a jövőben egy teljesen más platformon kell tudnia sikerre vinnie, mint amire az elmúlt évtizedekben törekedtek.

A Microsoft nagyon akarja az újjászületést. Néha nekem úgy tűnik, hogy a vezényszó Redmondban újabban erősen fatalista: most... vagy soha. 

Címkék: microsoft surface microsoft táblagép microsoft ipad tablet microsoft
2012.06.19. 10:36. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

13:30-nal mekkora FAIL? :))))
Fura ez számomra. Van iPadem (amivel elégedett vagyok) viszont nagyon bejön a Surface. Végre a microsoft felfogta hogy a jó design elengedhetetlen egy nap mint nap használt eszköznél. Azt is felfogták h vége annak a világnak amikor mindenki wint használ és csak praktikusnak kell lennie a szoftvereknek, így minden cég tucatszámra úgy is megveszi. Mivel az android számomra használhatatlan, örülök hogy van egy konkurens a piacon akihez tudok fordulni ha esetleg már nem leszek elégedett Apple tábla+phone user. A win phonet is szimpatikusnak tartom. Csak így tovább, kiváncsi leszek a fogadtatásra és szurkolok nekik.
Ha munkára szeretnénk táblagépet használni, akkor jó megoldás lehet a Microsoft fejlesztése, amely a jelenlegi eszközök gyengéit támadja, hisz vagy az operációs rendszer nagyon limilt (pl. iOS) és/vagy nehéz a gépelés kezelése, hisz nincs könnyedén kapcsolható billentyűzet. Nekem egyelőre szimpatikus, bár kézbe kellene venni.
A Surface Pro egy x86 alapú gép lesz. Innen nézve pedig az összes olyan program fog futni rajta, ami eddig is futott, esetleg kapnak egy Metro UI felületet.

Ez a lépésük szerintem nem fatalista, hanem szükségszerű, mert a komplett online médiafogyasztás ebbe az irányba halad, ami a piac jelentős részét jelenti.