Nagyszerű eszközöket adnak a különféle közösségi szájtok a marketingeseknek arra, hogy minél kreatívabban tudják pimpelni az adatokat. Vegyünk egy egyszerű példát. A cikk leadje azt állítja, hogy "Az idén első alkalommal élőben közvetített a YouTube a Szigetről, a neten több mint négymillióan néztek bele a fesztivál koncertjeibe." Wow, négymillió embert vonzottak a szigetes videók?
A cikktörzsben már azt olvashatjuk, hogy "Koncertjei az élő közvetítésnek köszönhetően idén 5 nap alatt több mint 4 millió megtekintést értek el világszerte a YouTube-on". Aha. Szóval végül csak kiderül, hogy nem 4 millió emberről, hanem 4 millió megtekintésről ("view"-ról ) van szó, ami - figyelembe véve, hogy zenei videókról beszélünk - simán összejöhetett ennél jóval kevesebb látogatószámmal is.
Amúgy a cikk úgy folytatódik, hogy "most köszönthették a Sziget történetének 6 milliomodik helyszíni látogatóját is". Ami kicsit ugyanaz a ferdítés, hiszen valószínűleg a költő itt arra gondolt, hogy hatmilliószor váltottak eddig jegyet a fesztiválra. Van olyan ember, aki az elmúlt húsz évben közel százszor. Akkor ő nyilván száz látogatót képvisel ebben az egyenletben.
A YouTube mérőszámai kapcsán persze még akkor sem vagyunk elég pontosak, ha azt állítjuk, hogy négymilliószor nézték meg a netezők az idei szigetes videókat, hiszen a kattintgatások hevében el-elinduló player nem igazán tekinthető "koncertnézésnek".
Számomra az is kérdéses, hogy az élő közvetítések közötti váltogatásokat a YouTube vajon külön-külön nézésekként regisztrálja-e. Mert ha igen, akkor én magam valószínűleg százas nagyságrendet képviselek abban a bizonyos "4 millió látogató"-ban. Amúgy a YouTube a "view" mellett "unique viewers" merőszámmal is rendelkezik. De nyilván ezt a sajtóközlemény írója is pontosan tudja.
A web azért nagyon jó, mert egy csomó mindent meg tudunk mérni, mondjuk a tévéhez vagy print lapokhoz képest. Viszont - mint a fenti példa is mutatja - a web arra is nagyon jó, hogy mindenki saját definíciói alapján közöljön mindenféle számokat.
Rabbit · http://rabbitblog.hu 2012.08.15. 13:51:28
JoeHorseDick · http://kifordultvilag.blog.hu 2012.08.15. 14:32:40
Linkeket akarok látni hivatalos YT statisztikai adatokhoz.
atomvillanas 2012.08.15. 15:18:26
Szigetlatogatok szamara pedig uj meroszam van: "stage view"
Bocs :)
syck · https://twitter.com/sycko 2012.08.16. 17:16:39
"a youtube-on baromi sok embert el lehet erni, baromi sokszor. hirdess rajta kedves kkv / tokegazdag ceg." esetleg melle raktam volna egy google (yt) adwords qr kupont. legalabbis mintha ez lenne az uzenet.
mindentol fuggetlenul szerintem a piacra inkabb pozitiv hatassal vannak az ilyen "hudenagyszamok! borzongjon meg!" jellegu kozlemenyek. ezt foleg azert merem leirni, mert az ugyfeleim nagyresze mar atpartolt a google adwordsre.
(a youtube stream zsenialis volt. technikailag is es youtube marketingileg is).
!nyomokban szarkazmust tartalmaz!