Úgy látszik, a ráncfelvarrások heteit éljük. A napokban megújult a Prezi site-ja is. Kicsit komolyodott a megjelenés. Bár még mindig nem sikerült ellépni a kissé túlságosan is játékos Triplex fonttól, de az összebenyomás a korábbi designhoz képest mindenképpen egy komolyabb, magabiztosabb öndefiníciót mutat.
Nem belépett állapotban a nyitóoldalon egy hatalmas Buddha-kép (?) várja a látogatókat. Amiről nekem inkább jut eszembe a Lonely Planet thaiföldi kiadványa, mint egy prezentációs szoftver. Eleve az a benyomása az embernek, hogy a Prezi továbbra sem tudta eldönteni, hogy mit kezdjen a webbel.
Egyszerre több dolgot is kommunikálnak a nyitóoldalon: a cég alapfilozófiáját (kreativitás, nyitottság, lazaság, alkotás), valamint a befektetőknek, üzletembereknek is tesznek gesztusokat a Chris Anderson-idézettel (some serious testimonials...) és a növekedési görbe bemutatásával. Valahol a nyitóoldal alsó harmadában kerül sor annak bemutatására, hogy mi is az a Prezi. Mire jó.
Nekem az is nagyon fura, hogy inkább videókban, mint prezis prezentációkban beszélnek magukról. És továbbra sem tudom megszokni, hogy "Learn"-nek hívják a "Getting started" típusú tartalmaikat. Vagyis a felhasználóknak azt kommunikálják, hogy itt tanulni kell, mielőtt el tudnak kezdeni prezizni. Miközben azt is kommunikálják, hogy ez egy intuitív szoftver, amit bárki, tanulás nélkül tud használni.
A lényegi résznek, a kontentnek az Explore fül alatt kellene lennie (ha már a nyitóoldalra nem tudott kikerülni). Itt viszont nagyon kevés tartalmat látunk. Azok közül is nem kevés 2011-es. Ami meg egy kicsit azt sejteti, hogy a Prezi alatt kevés olyan publikus prezentáció készül, amit érdemes lenne reklámozni. Lehet, hogy nem így van, de a prezentációk közt barangolva nehéz tömegében friss és érdekes tartalmakra lelni. Pedig állításuk szerint közel kétszáz milliószor nézegették idén a prezis preziket a netezők.
Az Explore oldalon érzékelhető talán a legjobban, hogy a Prezi továbbra sem akar igazán webes cég lenni. Bár tudom, hogy nagyon sokat foglalkoznak teszteléssel, méréssel, de ez számomra egyelőre sem a site navigációjában, sem pedig felépítésében nem köszön vissza.
A másik oldalon persze az is igaz, hogy maga a desktop szoftver rengeteget fejlődött az elmúlt években. Egyértelműen az előnyére.
A prezentációkészítő webes verziója továbbra is Flashben van. Viszont itt a redesign sokkal határozottabb, következetesebb és letisztultabb hatást is kelt. Sokkal inkább olyan, mint egy igazi prezentációkészítő szoftver. Egy játékosabb, hipszterebb Keynote...
És itt talán méginkább tetten érhető, hogy a korábbi, kissé valóban infantilis dizájnból elléptek a funkcionális, minimalista vonal felé. Ahogy azt már a Google-nál, Apple-nél, YouTube-on, Ustreamen, stb, stb láthatjuk. Bár a Prezi nem mert annyira elmenni a greyscale irányba, mint mondjuk a Google (főként a YouTube-bal), de sikerült ezt a fajta minimál, funkcionalista, háttérben maradó dizájnt átvinni. És ez jó.
Az Apple, a Gmail, a Ustream és a Prezi felületei.
Kifejezetten tetszik, hogy mertek ellépni a buborékszerű menümegoldásuktól egy dashboardosabb, racionálisabb irányba. (A webes prezikészítőről lásd még a dizájner írását.)
Visszatérve még egy kicsit magára a site-ra. Látszik, hogy egyelőre nem akarnak a mélyére ásni a html5/css3 világnak. Sem a tartalom megjelenítésében, sem a prezentációk prezentálásában nem érzékelhető (technológiai, grafikai) kreativitás a site-on. Akkor már az Index accordion-effektes videóajánlója inkább számít kreativitásnak, mint a Prezi.com-on a linear gradient gombok.
Az már végképp csak az én szememet bánthatja, hogy a website egy sehogyan sem értelmes 940-es gridben készült. Amibe néha belerondítanak 960-as divek is itt-ott. Ez a méret szerintem sem desktopon, sem tableten, sem mobilon nem túlságosan optimális. Sőt, mobilnézete mintha nem is lenne a site-nak.
Összefoglalva tehát én továbbra is azt gondolom, hogy bár jó, hogy a Prezi a weben eggyel komolyabb, kimértebb, egyszerűbb megjelenést választott magának, mint a korábbi. Ugyanakkor továbbra is inkább egy céges honlapban gondolkodnak, ahonnan elérhető a szoftver, mint egy valódi webes szolgáltatásban, ahol legalább annyira izgalmas átböngészni az újabb ás újabb, érdekesebbnél érdekesebb prezentációkat, mint nekiülni a flash popupban prezit barkácsolni.
Ideas matter - a weben is.
eszespeter · http://petereszes.com 2012.11.04. 14:20:12
Azt meg megtudom erteni, hogy tetszik a minimal design es ezert tetszik ez az irany. Nem vagy vele egyedul sokaknak tetszik. DE nem itt nyilvanitod ki a tetszesed hanem itt:
"Kifejezetten tetszik, hogy mertek ellépni a buborékszerű menümegoldásuktól egy dashboardosabb, racionálisabb irányba. (A webes prezikészítőről lásd még a dizájner írását.)"
Na ez miert tetszik? Miert racionalisabb? Ha a tetszes es a racionalitas a designra vonatkozik akkor ott fejezd ki, ha nem, akkor indokold miert jobb tetszik / racionalisabb az uj UI… Az egyetlen racionalitas amit fellehet benne fedezni az a "termek eletut". Egyre tobb buta felhasznalo egyre kevesebb uj, nem megszokott megoldas mert nehogymar az adaptacios ido legyen a tobb mint amit amit egy prezi keszitesevel kell toltenie a usernek. Ja es, hogy ne kelljen tanulnia. Mivel nincs indoklasod azert nem vilagos, hogy mit nem szerettel tartottal racionalisnak az regi ui-al kapcsolatban de sebaj. Nezzuk mi valtozott.
A prezi ugyebar abban kulonbozik, hogy egy ZUI (en.wikipedia.org/wiki/Zooming_user_interface). Ha ezt megerti egy user akkor megerti a prezi lenyeget (legalabbis reszben). A regi ui ezt volt hivatott "tanitani". Egy nagy tema, par reszlettel. Leginkabb igy lehet leforditani a koroket egymas mellett. Ha szerkeszteni akartal mit kellett tenni? Katt arra a temara / reszletre amivel eppen foglalkozni akarsz ami azt eredmenyzi, hogy van egy kontextusod prezire forditva mar zoomoltal egyet tehat tovabbi infokat kapsz. Hm… tehat a UI pontosan ugyan ugy mukodik ahogyan neked egy prezit fel kene epiteni. Mit csinal ezzel szemben a mostani UI. Semmit. Lebutitottak egy word, keynote, ppt, photoshop barmi UI-ra ami lenyegeben csak egy felsorolas, hogy mit is tudsz csinalni. Tettek mindezt ugy, hogy amikor hasznalni szeretnel egy menupontot akkor kapsz egy jo kis dropdown-t ami nem hogy nem racionalisabb (a regi designban hiaba volt sorrendiseg a koros elrendezes miatt az nem feltetlenul jelentett preferenciat, a lista viszont minden esetben egy preferenciat is hoz magaval) de meg el is takarja a contentet amin eppen dolgozol. Tehat osszesegeben egy joval helytakarekosabb es kevesbe prefenrcia terhelt (preferencia ami isten tudja honnan jon…) es joval intuitivabb UI-bol (intuitiv abban az ertelemben, hogy tanitja a usert mert hasonlo semara epul mint amire egy prezit kene epiteni) csinaltak egy olyan toolbart amit minden mas kornyezetben megkapsz.
Es ami majdnem kimaradt. Eddig a path a szerkesztes szerves resze volt, hiszen pontosan ugyan olyan hangsulyt kapott mint minden mas eszkoz a rendszerben az hirtelen "eltunt" hiszen nincsen az eszkoztarban felsorolva.
nikopol · http://nikopol.blog.hu 2012.11.11. 17:26:39