Ígéretes bejelentéssel kezdi az évet a Facebook. Érkezik hamarosan a Facebook Graph Search. Sima kereső? Google koppintás? Bing 2? Ennél azért okosabban nyúlt a kérdéshez Mark Zuckerberg csapata.
A Facebook lényegi ereje, a felhasználók közötti ezerféle kapcsolódás a lájkok és egyéb információk révén nagyon jó támpont ahhoz, hogy szemantikusabb keresőt tudjanak építeni, mint ma a Google. Vagy legalábbis megpróbáljanak.
A Facebook Graph Search az ismerőseink által velünk megosztott adatokban valamint a Facebookon publikusan megosztott adatokban keres, plusz Bing. Ez a hármas alap lehetővé teszi, hogy például olyan keresésekre is releváns listákat kapjunk vissza a Facebooktól, mint például "ismerőseim legnépszerűbb képei", vagy "Budapest 1989-ben fotókon", esetleg: "álláskereső projektmenedzserek angol nyelvtudással". Vagy: "Kik a legjobb facér csajok?" Jó, azért az utóbbi megvalósítására biztosan kell még várni pár évet, de az irány ez, amit most a Facebook kijelölt.
Persze ebbe az irányba halad(na) a Google is az elmúlt években, ha sikerült volna a Google+-ból egy megközelítően olyan virulens közösségépítő oldalt kreálnia, mint amilyen a korai Facebook vagy Twitter. De ez egyelőre ugye nem sikerül nekik. És megeshet, hogy a Facebook a végén jobb, érdekesebb keresőt tud majd csinálni, mint amilyen közösségi szájtot a Google.
Ha idén még nem is kell feltétlenül azzal számolnunk, hogy a Facebook alapvetően megváltoztatja például a keresőoptimalizálásról alkotott képünket. De mindenesetre új horizontokat mutathat az analitikának, mely a nem olyan távoli jövőben már nem csak arctalan emberek által generált aktivitásokkal tud majd számolni, hanem nagyon is emberi jellemzőkkel. Úgyis mint a személyes ízléshez, preferenciákhoz, szakértelemhez, aktivitáshoz kapcsolódó információkkal.
A rémisztő persze az egészben az, hogy amit most a Facebook Graph Search-be belelátunk, az a Facebook számára már jóideje valóság. Ők már most is látják az egész graph mozgását, alakulását, az abból kiolvasható trendeket. Valószínűleg egy jó Facebook analitikus már most jobb reformcsomagot tudna letenni bármelyik ország számára, mint az adott ország tetszőleges kormánya. Hogy a trendek előrejelzéséről, nagyobb változások társadalmi hatásainak feltérképezéséről ne is beszéljünk.
Lehet, hogy ez most kicsit ábrándosnak tűnik, de az biztos, hogy ma a Facebook ennek ígéretét hintette el.
Az is biztos persze, amit Dave Winer twittelt, hogy a Facebook egyszerűen képtelen kilépni a webre. A Facebook walled garden filozófiája lehet egyben az egész cég veszte is. Az egyetlen út az lehet, ha a Facebook egy olyan vékony layer lesz a weben, ami tényleg csak a közösségi gráfot adja hozzá a történethez, és amúgy alatta egyre szabadabban lehet majd nem csak képeket megosztani, de weboldalakat, webalkalmazásokat is fejleszteni. De a Facebook appok és játékok történetéből tudjuk, hogy ez azért nem feltétlenül vezet a Facebook esetében sikerre.
Facebook Search Optimization? Egyelőre szerintem annyit érdemes észben tartani, hogy Facebookra a termékünkkel kapcsolatos összes infót érdemes tolni, frissíteni, relevanciában tartani.
Biztosak lehetünk benne, hogy egyre jobban fog számítani, hogy ki hogyan ápolja kertjeit a Facebook zárt falain belül.
2013.01.15. 20:13:15
2013.01.15. 20:13:30
a facebookon még több a szemét, nem tudom a játékon kivul lesz-e értelme(használható lesz-e).
de lesznek:
facebook graph search specialisták
fbseo: facebook seo specialisták
:D
Asszem 2013.01.15. 20:26:06
Egy évvel a Plus megnyitása után szerintem virulensebb nem is lehetne.
zolij 2013.01.15. 20:26:16
EvilHedgehog 2013.01.16. 09:48:34
Hát az inkompetencia mértékéből ítélve kétségeim vannak.
Az FB még mindig egy "szerencsés startup" ami keresi az üzleti modellt ami végre pénzt is csinál...
zolij 2013.01.16. 09:48:46
littlemat 2013.01.16. 09:48:59
Amennyire én látom, a Google ugyanezt a szabad szavas keresést akarja megvalósítani, csak az egész weben, ezért sokkal nehezebb dolga van. A FB-nak csak a saját egységes adatbázisát kell használnia ez a zárt kert viszont a lehetőségeket is korlátozza, nem beszélve a sérülékenységről, mert manipulálni is könnyebb.
Látványos ez, de nem áttörés.
orosznyet · http://webragacs.hu 2013.01.16. 09:49:06
A Google-ről meg annyit, hogy igen, sok rajta a szemét. Viszont lehet vele rendesen keresni, már ha az ember legalább haladó felhasználó.
Zslot 2013.01.16. 09:49:25
Gregoo 2013.01.16. 09:49:33
0, azaz zéró ismerősömmel tartom a kapcsolatot rajta, összes magyar és külföldi ismerősömmel fácsén beszélünk / szerveszkedünk.
2013.01.16. 10:36:44
miklos.balazs 2013.01.16. 19:11:19
lAce 2013.01.16. 19:11:42
Bár a "kik a facér jónők az ismerőseim ismerősei között"-ért jár a plusszpont.
@Zslot: Nem hinném, hogy bármely cégnek/személynek/stb megérné beszűkíteni a "megtalálhatósági lehetőségét" csak egy keresőre, hanem pont ellenkezőleg, az a célja, hogy a lehető legtöbb helyen megtalálják az előállított contentjét/termékét. Emiatt nincs értelme kizárnia mondjuk pl. egy google-t.
HonlapCentrum (Pécs) · http://www.honlapkeszites-pecs.com 2013.01.18. 17:04:02