Facebook Graph Search: reszkess Google!

Ígéretes bejelentéssel kezdi az évet a Facebook. Érkezik hamarosan a Facebook Graph Search. Sima kereső? Google koppintás? Bing 2? Ennél azért okosabban nyúlt a kérdéshez Mark Zuckerberg csapata. 

facebookgraphsearch.jpg

A Facebook lényegi ereje, a felhasználók közötti ezerféle kapcsolódás a lájkok és egyéb információk révén nagyon jó támpont ahhoz, hogy szemantikusabb keresőt tudjanak építeni, mint ma a Google. Vagy legalábbis megpróbáljanak. 

A Facebook Graph Search az ismerőseink által velünk megosztott adatokban valamint a Facebookon publikusan megosztott adatokban keres, plusz Bing. Ez a hármas alap lehetővé teszi, hogy például olyan keresésekre is releváns listákat kapjunk vissza a Facebooktól, mint például "ismerőseim legnépszerűbb képei", vagy "Budapest 1989-ben fotókon", esetleg: "álláskereső projektmenedzserek angol nyelvtudással". Vagy: "Kik a legjobb facér csajok?" Jó, azért az utóbbi megvalósítására biztosan kell még várni pár évet, de az irány ez, amit most a Facebook kijelölt. 

Persze ebbe az irányba halad(na) a Google is az elmúlt években, ha sikerült volna a Google+-ból egy megközelítően olyan virulens közösségépítő oldalt kreálnia, mint amilyen a korai Facebook vagy Twitter. De ez egyelőre ugye nem sikerül nekik. És megeshet, hogy a Facebook a végén jobb, érdekesebb keresőt tud majd csinálni, mint amilyen közösségi szájtot a Google. 

Ha idén még nem is kell feltétlenül azzal számolnunk, hogy a Facebook alapvetően megváltoztatja például a keresőoptimalizálásról alkotott képünket. De mindenesetre új horizontokat mutathat az analitikának, mely a nem olyan távoli jövőben már nem csak arctalan emberek által generált aktivitásokkal tud majd számolni, hanem nagyon is emberi jellemzőkkel. Úgyis mint a személyes ízléshez, preferenciákhoz, szakértelemhez, aktivitáshoz kapcsolódó információkkal. 

A rémisztő persze az egészben az, hogy amit most a Facebook Graph Search-be belelátunk, az a Facebook számára már jóideje valóság. Ők már most is látják az egész graph mozgását, alakulását, az abból kiolvasható trendeket. Valószínűleg egy jó Facebook analitikus már most jobb reformcsomagot tudna letenni bármelyik ország számára, mint az adott ország tetszőleges kormánya. Hogy a trendek előrejelzéséről, nagyobb változások társadalmi hatásainak feltérképezéséről ne is beszéljünk. 

Lehet, hogy ez most kicsit ábrándosnak tűnik, de az biztos, hogy ma a Facebook ennek ígéretét hintette el. 

Az is biztos persze, amit Dave Winer twittelt, hogy a Facebook egyszerűen képtelen kilépni a webre. A Facebook walled garden filozófiája lehet egyben az egész cég veszte is. Az egyetlen út az lehet, ha a Facebook egy olyan vékony layer lesz a weben, ami tényleg csak a közösségi gráfot adja hozzá a történethez, és amúgy alatta egyre szabadabban lehet majd nem csak képeket megosztani, de weboldalakat, webalkalmazásokat is fejleszteni. De a Facebook appok és játékok történetéből tudjuk, hogy ez azért nem feltétlenül vezet a Facebook esetében sikerre.

Facebook Search Optimization? Egyelőre szerintem annyit érdemes észben tartani, hogy Facebookra a termékünkkel kapcsolatos összes infót érdemes tolni, frissíteni, relevanciában tartani.

Biztosak lehetünk benne, hogy egyre jobban fog számítani, hogy ki hogyan ápolja kertjeit a Facebook zárt falain belül. 

Címkék: facebook facebook graph search facebook keresés
2013.01.15. 19:56. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Már a személyekre való keresésnél totál becsődöl az egész, legalábbis szerintem. Kíváncsi leszek, ez milyen lesz.
így az évek alatt azt tapasztaltam a googlelel kapcsolatban, hogy egyre nehezebb dolga van, nehezebben ad releváns találatot. nyilván(szerintem) a rengeteg oldal miatt, joval több van, mint annó.

a facebookon még több a szemét, nem tudom a játékon kivul lesz-e értelme(használható lesz-e).

de lesznek:
facebook graph search specialisták
fbseo: facebook seo specialisták
:D
"ha sikerült volna a Google+-ból egy megközelítően olyan virulens közösségépítő oldalt kreálnia, mint amilyen a korai Facebook vagy Twitter"

Egy évvel a Plus megnyitása után szerintem virulensebb nem is lehetne.
Az irány mindenképp ígéretek, ellenben a tényleges működés és az időbeni megvalósulás buktató lehet. A tényleges gond pedig a facebook számára, hogy a G+ lassan magára talál. A közösségek funkcióval a Google végre tényleg életet lehelt bele, aktívan használják az emberek. Szóval jó dolog az fb graph search, csak lehet már elkéstek vele a taroláshoz.
"És megeshet, hogy a Facebook a végén jobb, érdekesebb keresőt tud majd csinálni, mint amilyen közösségi szájtot a Google."

Hát az inkompetencia mértékéből ítélve kétségeim vannak.

Az FB még mindig egy "szerencsés startup" ami keresi az üzleti modellt ami végre pénzt is csinál...
Egy dolgot amúgy nem igazán értek. A facebookon a reklámok relevanciája egyszerűen katasztrofális. Míg a google egy elvileg sokkal kisebb személyes adathalmazból dolgozva olyan reklámokat tud elém rakni, amik érdekelnek is és azt is úgy, hogy nem érzem tolakodónak, addig a facebook reklámok az esetek 90%-ában az érdeklődési területemen kívül esnek és tolakodóak. Jelenleg ott tartok, hogy a nexus 7-ről letöröltem a facebook appot, ugyanis a reklámok már túlzottan elnyomták a rendes posztokat (és most nem a like-olos, megosztós cuccokra gondolok, hanem amiknél külön ott van, hogy sponsored).
Kicsit messzire mentél ezzel a reformcsomag dologgal. :)

Amennyire én látom, a Google ugyanezt a szabad szavas keresést akarja megvalósítani, csak az egész weben, ezért sokkal nehezebb dolga van. A FB-nak csak a saját egységes adatbázisát kell használnia ez a zárt kert viszont a lehetőségeket is korlátozza, nem beszélve a sérülékenységről, mert manipulálni is könnyebb.

Látványos ez, de nem áttörés.
Én is inkább a szkeptikus oldalon foglalnék helyet. Nem hiszem, hogy ennek a keresőnek a megjelenésével hosszú távon a relevancia is párosulni fog. Már jelenleg is több, mint a 90%-a szemét a kezdőlapnak. És nyilván ebből dolgozna a kereső.

A Google-ről meg annyit, hogy igen, sok rajta a szemét. Viszont lehet vele rendesen keresni, már ha az ember legalább haladó felhasználó.
Ezzel a facebook nem a webre akar kimenni hanem beszippantani fogja a webet. 10 ev mulva a google nem tud majd mibe keresni vagy amibe tud senkit nem fog erdekelni. Elobb csak a birkak fognak mindent ott keresni (binggel egyutt meg is kapjak amit keresnek)majd szepen beall a sorba mindenki
@Asszem: Ja marha virulens. Itthon pár geeken kívül senki nem használja, és európában sem terjedt el futótűztént.

0, azaz zéró ismerősömmel tartom a kapcsolatot rajta, összes magyar és külföldi ismerősömmel fácsén beszélünk / szerveszkedünk.
Ennyi ido alatt barkinek aki a temaban jartasnak gondolja magat (=blogol rola) illene elfelejtenie ezt a g+ fb parhuzamot. A g+ -nak semmi koze a fb-hez. Persze lehet hasznalni csaladi fotok megosztasara azt is, de nem ez az elsodleges celja. Amire pedig valo, abban teljesen sikeres.
Az lesz ezzel a gond, hogy "játékra" használható. Hű, megtalálom vele a legnépszerűbb képeket. Hű, találom vele facér csajokat. És már el is múlt a varázs. Releváns helyeket továbbra is Foursquare-en fogok keresni (vagy Google Maps-ben, néha jobbat dob, mint a Foursquare). Állásokkal továbbra is LinkedIn-en fognak megkeresni. Minden másnak pedig a Google-ben nézek majd utána. Mert az egy komoly kereső.
Szerencsére a weben keresés ("érdekes keresés") kicsit többről szól, minthogy megtudjuk, "megdöglött-e már a szomszéd tehene" (farmville-ben), vagy hogy "ki töltött fel aggasztóan sok képet az újszülött gyerekéről", vagy "kik azok az ismerőseim, akik hagyják, hogy egy cég ingyenreklámjaként használja őket egy nyeremény reményében".

Bár a "kik a facér jónők az ismerőseim ismerősei között"-ért jár a plusszpont.

@Zslot: Nem hinném, hogy bármely cégnek/személynek/stb megérné beszűkíteni a "megtalálhatósági lehetőségét" csak egy keresőre, hanem pont ellenkezőleg, az a célja, hogy a lehető legtöbb helyen megtalálják az előállított contentjét/termékét. Emiatt nincs értelme kizárnia mondjuk pl. egy google-t.
Nem gondolnám, hogy a Googlenak tartania kéne ettől a keresőtől, mert azért az internet nem csak a facebookból áll, sőt...