Webisztán 7: animgif, sound design... a feltámadás.

Nos, tegnap éjjel kitettem az aktuális verziót az új Webisztánból. Kéthasábos, kicsit finomabb, robotosabb életérzés. Köszönet  a hibajelzésekért. Főként a windowsos olvasóktól. 

A címben szereplő két dologról röviden. Azt gondolom, hogy az animgif és a "zenélő weboldalak" egy picit a kilencvenes évek végi webet idézik. Viszont méltánytalan dolog lenne az animgifeket vagy a hangeffekteket kárhoztatunk azért, mert egykor ész nélkül használta őket a Tripod-MySpace generáció. 

Az animgif már eleve új korszakát éli, és rengeteg olyan felhasználását láthatjuk, ahol érzéssel és érzékkel nyúltak a témához. Én a fejlécképben mozgattam meg egy picit a robotokat, valamint a cikkek címe kapott egy kis animációt. Utóbbinak részemről az a célja, hogy sorvezetőként vonzza a figyelmet a bal hasáb címein. 

A sound designról pedig nemrégiben olvastam egy postot (sajnos a linket már a Chrome historyban sem találom). A lényege az volt, hogy újabban egyre többször keresnek hangtervezőt, és már nem csak játékok fejlesztéséhez, hanem egyéb mobil app projektekhez is. 

A sound design a weben kényes téma. Nagyon nehéz és fáradtságos dolog megtalálni azokat az effekteket, amik jól támogatják mondjuk egy alkalmazás navigációját, ugyanakkor nem válnak mérhetetlennül idegesítővé rövid időn belül. 

Mobilalkalmazások tervezésénél azért kerül elő ez a téma egyre gyakrabban, mert a mobilozás sokszor olyan környezetben történik, amikor nem figyelünk száz százalékban a mobilunkra, rendszerint rengeteg dolog vonja el a figyelmünket a fokuszált alkalmazáshasználattól. Például gyaloglunk. Figyelnünk kell a környezetünkre. Zajos helyen tartózkodunk, vagy épp megérkezik a pincér az asztalunkhoz, sorra kerülünk a váróteremben. 

Szóval ebben a kiszámíthatatlan és külső behatásoktól nehezített környezetben egyáltalán nem árt, ha egy app néhol hanghatásokkal is segíti a felhasználóit.

Jó példa erre, hogy mikor telefonunkat visszatesszük a zsebünkbe, előtte standby módba helyezzük, rendszerint a kikapcsoló gomb megnyomásával. Nem kell végigkövetnünk a kijelzőn, hogy valóban elaludt-e a telefonunk, mert egy hangeffekt kommunikálja, ha megtörtént ez az esemény. 

Lehet, hogy fel sem tűnik, de ezek a hanghatások nagyon sokat tudnak segíteni a mobilos alkalmazáshasználatban, Ha érzéssel és odafigyeléssel tervezik őket. 

Valami ilyesmiben gondolkodtam én is a megújuló Webisztán kapcsán. Egyelőre még nem sikerült megtalálnom a megfelelő hanghatásokat. Lehet, hogy egy alapvetően desktop weben fogyasztott tartalomnál ennek nincs is sok jelentősége. Viszont a téma érdekes, úgyhogy fel is vettem a kapcsolatot dj ismerőseimmel, hogy segítsenek megtalálni a jó és használható hanghatásokat. 

Ha lesz folytatása a sztorinak, megírom. Bip-bip.

Címkék: animgif sound design mobil hangeffekt
2013.02.28. 10:00. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Indexesedik a webisztán ;)

ON: Nem lett rossz, de a linkek hoverje őrületbe kerget, ahogy a font-color átvált és ütközik közben a text-shadow-val. No és hol a "flat minimal" dizájn, hamár tegnap hallottam róla először! ;)

#epitokritika jeligére
D.
még valami: link hover border-radius talán kicsit túlzás, nem is transformálódik (nem is tud) csak átvált animáció végén. Hajrá, többi tetszik!

D.
Nekem az nem tetszik, hogy hover-nél, ha egy pillanatra is, de nem látszik a szöveg (cím-link-stb)
Szerintem nem DJ kell hozzá, hanem aki játékba csinált már hangot. Sőt, zenét. Mondjuk, nem lőttél nagyon mellé a DJ-vel.
Gratulálok! Valóban "korszerűbben" néz ki, olvasni meg úgyis RSS-ből szoktam. Akárhogy is, gratulálok. Remélem, az íráshoz is maradt elég energiád!
A sorközök nekem indokolatlanul nagyok. A 15px-es betűméret is egyre nagyobb divat (amit mondjuk annyira azért nem is bánok), de a sortávolság iszonyatosan nagynak tűnik ilyen mennyiségű szövegnél.

Nekem pölö bejönnek az olyan apróságok, mint a lekerekített link-hover, meg a az animált átmenet (ami ugyanakkor lehetne egy hangyányival gyorsabb is).

Egyszóval még finomra kell ezt csiszolni, de jó lesz - legalábbis modernebb, mint volt...
Legalább nincs fix oldalsó vagy felső menü, attól tudok idegbajt kapni. Kicsit nagynak tartom a sorközt (line-height: 200%;), nekem jobban olvashatóbb 150-nel.
nekem az a fő gondom a desktop hangeffektekkel, hogy sokszor hallgatok viszonylag hangosan zenét és megesik hogy utána azon a hangerőn hagyom a gépet. Ezek után ha mondjuk éjjel egykor békésen böngészek és hirtelen megszólal hangosan valami effekt az nem feltétlen jó.
Csatlakozom az előttem szólókhoz. Összességében nagyon jó, de a :hover túlzás. Nemcsak a címben, hanem a többi linknél is. A fade túl lassú, ennyi időm nincs. :)

Pont tegnap futottam bele ennek a csimborasszójába, már nem tudom, melyik oldalon: a link hoverre egy téglatest átfordult, és szint váltott. Elképesztően idegesítő. Az aláhúzás pont elég.
A sound design meg szerintem játékokon kívül inkább zavaró, mint hasznos. Általában zenét / hangoskönyvet hallgatok a mobilomon, nem akarom hogy a fájlkezelő / fészbúk / számológép középofázzon.
Hmm, akkor egyedül vagyok azzal, hogy nekem tetszik a hover. Szerintem érdekes ötlet a sound dizájn, viszont csak nagyon halkan kell beadni az effekteket.
nekem aztan nem csipog a telefonom ha standbyba teszem, az kéne még, totál kuss van elrendelve neki :)