Ki kell-e nyírnunk végre a like gombokat?

facebooklike.pngA téma nem új. De szerintem időről időre érdemes felülvizsgálni a Facebook által bevezetett pici javascript kódok létjogosultságát. Ja, de a like gombok mindig is velünk voltak... Így tűnhet, de valójában éppen 4 éve mutatta be ezt az egyszerű kommentezési formát a Facebook. Aztán jött utánuk mindenki. 

Mik az ellenérvek?

Lassítja az oldalt... Nyilván ez sokszor nem akkora para, mint amekkorának a network statisztikákból néha kitűnik. De az biztos, hogy priorizálni tudni kell. Ha az optimalizálás során oda jutunk, hogy a like gombokon akarunk spórolni betöltődési időt, nem biztos, hogy hülyeség kiszórni ezeket a buttonokat a fenébe.

...pláne mobilon. Mobilon még fontosabb a weboldal mérete és a betöltődés sebessége. A Zurb ki is mérte, hogy milyen aránytalanul lassítják az oldalt a Facebook, a Twitter és a Google megosztásgombjai. Még ha a helyzet javulóban is van, annyi bizonyos, hogy mobilverziókban a like gombok használata mértékkel indokolható. (Lentebb, a dizájn témánál adok még ehhez érveket.)

Nem ösztönöz igazi tartalomterjesztésre. Azt gondoljuk, hogy a lájkolásnál egyszerűbb tartalommegosztás nem létezhet, így biztosan ez a legjobb viral marketing eszköz a weben. Nos, nem mindenki gondolja ezt így. Az egyik jó példa a Smashing Magazine. Ők azt állítják, hogy amióta levették a lájk gombokat az oldalaikról, nőtt a Facebookról érkező forgalmuk. Az ok szerintük az, hogy lájkolás helyett az emberek a Facebook timeline-jukban osztják meg a cikkeiket, ami egyszerűen értékesebb megosztás, tovább van a facebookerek előtt. Úgyhogy a nap végén nyernek. Nem állítható, hogy ez általános igazság. De érdemes A/B tesztelni ezt is, és Analyticsből kiolvasni, hogy az adott site-unk esetében mi a helyzet. Tudnak lenni érdekes eredmények.

Beleszól a dizájnba. Tudom, hogy marginális problémázásnak tűnik, de mégis: Miiéééérrt kell nekünk állandóan beleterveznünk ezeket az arányainkhoz nem passzoló, színében és megjelenésében sem illeszkedő gombokat minden egyes istenverte weboldalba, ráadásul néha oldalanként többször is? A webdizájnerek hánynak tőle. Mint minden olyan kötöttségtől, ami nem alakítható, nem rugalmas, nem passzintható egy look'n'feelhez, egy grafikai megjelenéshez. Arról nem is beszélve, hogy mobilon ezek a szerencsétlen gombok aránytalanul aprócskák. Alig kattinthatóak. Nemhogy lassítják az oldalt, és saját rigid megjelenésükkel éktelenkednek az oldalon, még használni is nehéz őket.  És hiába vannak közepesen eredménytelen megoldások a dizájnba illesztésre, végső soron egy pattanás a  weboldalakon ez a sok kis overlayt felkapcsoló fix méretű izé.

(Igen, ott van a Open Graph like-ja. Izzadjon vele, aki akar. Szívecskét lehet, Facebook feliratot, thumb-up ikont nem.)

---

Félreértés ne essék, egyáltalán nem vagyok ellene az egész lájkolás témának. Az a kezdetek óta világos, hogy az ötlet jó, a megvalósítás rendben van. Más kérdés, hogy az igazi tartalommegosztás és újramegosztás akkor keletkezik, amikor annyira értékesnek találunk idézni valamit, hogy vesszük a fáradtságot, és url-t másolunk, és leírjuk, hogy miért tartjuk érdekesnek az adott tartalmat.(Ja, de azt mamár blogolásnak hívják.)

Azért én örülnék egy színezhető, de legalább grayscale gombcsoportnak, ami még gyorsabban töltődik be, mobilon is aránytartó, és érdekesebb infókat tud közölni annál, minthogy hányan nyomták meg.

Címkék: like button lájk gomb facebook like social share button
2013.03.04. 20:49. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Van még egy issue: trackel a Facebook.

Egyébiránt minden probléma elkerülhető, ha like-olás előtt "fel kell oldani" a facebook widgeteket. EU-ban sok helyen van így, adatvédelem miatt: alapból szürkén van ott (csak kép), ha rákattintasz, akkor bejönnek a rendes widgetek. Esetleg meg is lehet jegyezni legalább egy session erejéig, hogy a Facebook engedélyezve vagyon-e.

Mindenre van megoldás!
Azt mar blogolasnak hivjak :) ez jo
A Like gomb valoban ronda, de olyan oldalak eseteben, amelyeknek nincs meg egy eros kozosseguk, jo lehet a gomb jelenlete.

Be lehet tolteni aszinron modon is, miutan mar minden egyeb betoltodott, ezaltal nem lassitja az oldalt. A like gombra amugy is inkabb akkor van szukseg, ha a latogato mar megnezte a tartalmat, ez pedig legalabb 5-10 masodperc, hosszabb tartalom eseten pedig akar percek.
@xylon: a ghostery tetszik, csak operaban egy autoupdate-je utan nem toltodott be a gmail. Ha kivettem minden izeje elol a pipat, akkor is ezt csinalta, igy marad tovabb az url blokkolas, css-sel valo eltuntetes, ha zavar valami.

Engem nem annyira zavarnanak ezek a megosztast szolgalo dolgok, ha nem tunnenek ki, nem masik szerverrol toltodnenek be, nem lenne egy halom plusz kod. Ami ennel is jobban zavar az az animalt twitter box, cserelodo hirdetesek. Azt rogton eltuntetem, ha nem utoljara neztem azt az oldalt.
like inkább visszajelzés a postolónak, hogy érdekes.. ha fontos, akkor én is inkább megosztom. vandorboy