Dizájnerháború a reszponzivitás kapcsán

Josh Chan hosszú kritikai cikket szentel a reszponzív dizájn témának. Elsősorban a teljesítménnyel és komplexitással kapcsolatos nehézségeket feszegeti, és arra a következtetésre jut, hogy a reszponzivitásra törekvés egy olyan dizájntrend, ami nem lesz hosszú életű. 

A kritikára kritikai válaszcikk született. A legjobb talán Brad Frosté, aki tételesen szedi össze, hogy szerinte mit lát rosszul Chan

Teljesítményproblémák...

Chan azt állítja, hogy a reszponzív dizájnban keletkező mobilnézetek letöltési mérete nem sokkal kisebb a desktopos verziónál. Erre Frost azt írja, hogy sajnos nem csak a reszponzív mobilnézetek, de úgy általában a mobiloldalak is túlságosan el vannak hízva. Vagyis ez nem olyasvalami, ami miatt a reszponzivitás önmagában a felelős. A rossz implementálást nem szabad összekeverni a használt technikával. 

Épp Frost írt egyébként egy alapozó cikket nemrégiben arról, hogy ma már a dizájn legalább annyira az optimalizálás művészete is, mint grafikai vagy tervezési munka. 

Túl komplex...

Chan állítása szerint a reszponzív kódok túlságosan bonyolultak, összetettek. Ez kétségtelenül probléma, viszont Frost azt válaszolja erre, hogy nem a reszponzivitás problémája, hogy összetett a kód. Egyszerűen csak ilyen világban élünk. Ezerféle eszközön nézzük a webet. Ez egy adottság, amit kezelni kell. És nem a reszponzív szemléletből fakadó probléma. 

Ilyen szempontból persze bonyolultabb, költségesebb és lassabb is reszponzív dizájnt tervezni és továbbfejleszteni. De legalább lekezeljük az összes eszközön való megjelenést. Valamit valamiért. 

A vita további részében elsősorban olyan webes megoldásokról van szó, melyek nem mondhatók tipikusnak (például a mobileszköz kamerájának aktív használata webszolgáltatásban). 

Én azt gondolom, és egyben vissza is utalnék a korábbi írásomra, hogy ezek a felmerülő problémák mindig is jelen voltak a webfejlesztésben, csak éppen falakat húztunk a backendesek, a frontendesek, a ui-tervezők, a grafikus dizájnerek, a termékmenedzserek és a megrendelők közé. Úgy viselkedtünk, hogy "ő azt biztosan nem érti, kár is elmagyarázni". Ennek kell most véget vetni. Jó dolog, hogy dizájnerek arról vitatkoznak, hogy hogyan lehet egy website teljesítményét frontend oldalon optimalizálni. És még jobb lenne, ha frontend fejlesztők nyilatkoznának meg ugyanebben a viátban, és esetleg ők javasolnának akár dizájnimplementációkat, grafikai vagy ui megoldásokat, a jobb teljesítmény érdekében. 

Azt gondolom, hogy vannak projektek, ahol teljesen indokolt a natív mobilverzió készítése weboldalakhoz. Jó példák az összetett, komplex műveletek, melyeket mobiloldalon újra kell gondolni a desktophoz képest. Ugyanakkor a "mobile first" szemlélet értelmében persze úgy is közelíthetnénk a témához, hogy ha eleve mobilra terveztük volna a site-ot, már könnyebben implementálnánk deskopra is ugyanazt. 

Szintén jó megoldás tud lenni adaptív webdizájn készítése olyan projektek esetében, ahol nagyon jól körülhatárolható a felbontás és eszközhasználat. Én dolgozom ilyen projekten. Lehet adaptív desktop webes dizájnt natív mobilwebes verzióval kombóban készíteni. És persze lehet az egészet egyetlen reszponzív dizájnban is újraálmodni. 

Az biztosan igaz, hogy a reszponzív dizájnok kapcsán extra érzékenynek kell lenni a teljesítményre, extra erőforrásokat kell mozgosítanunk a tesztelésre és az optimalizálásra. És sokkal szigorúbban kell kezelnünk az új ötleteket, feature-öket. A kevesebb több. Sőt: a kevesebb működik nagyobb biztonsággal jobban. 

Érdemes ebben az egyre több érzelemmel, de egyre több tapasztalattal és érvvel felvértezett vitában részt venni. Arról szól ugyanis, hogy milyen lesz az a web, aminek új weboldalait éppen most tervezzük, dizájnoljuk, implementáljuk. 

Nem mindegy.

Címkék: reszponzív dizájn web design responsive brad frost adaptív dizájn dedikált mobil design
2013.04.03. 12:17. írta: hírbehozó

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szerintem megint az arany középút lesz járható hosszú- de már középtávon is. Meg lehet csinálni a terméket reszponzív szemlélettel, aztán a legkomolyabb erőforrás-gubanctól visszafelé haladva optimalizálni amit csak szükséges mindenféle detektálással meg nem-reszponzív technikával.

Szerintem. Amúgy évek óta azt hajtogatom, hogy a fejlesztés közös meló, szóljunk csak bele pro is, kontra is egymás dolgába, a cél egy jól működő alkalmazás ugyanis és nem az, hogy kinek az ötlete milyen formában kerül bele.
Mindkettőt tudom nagyon utálni és képes vagyok időnként a számat tátani.
A mobilverzóra és a reszponzív megoldásra is igaz a mondás:
Jó szakember a lelke mindennek!
Egy kicsit madártávlatból szemlélve szeretnék elszakadni attól hogy mik a lehetőségek és korlátok. Az nem számit. Az hogy a technika vagy az emberi szemlélet/gondolkodás milyen akadályokat görget _ma_ a fejlődés útjába bazira irreleváns. Ha valami jó(/jobb), akkor a technika hozzá fog igazodni, kitapossa az utat neki. Az emberek meg úgyis mindig megoszlanak, majd a természetes kiválasztódás eldönti hogy mi a jó. Szerintem. ^___^